Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werk & studie biechttopic

<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 15 Aug 2014 18:56

Re: Werk & studie biechttopic

Waarom ga je dan niet op zoek naar een part-time baan? Lijkt mij beter dan die wajong-uitkering en misschien kan je dan later alsnog meer uren aan. Of toch de animatie en dan de onregelmatige uren maar op de koop toenemen. Ik kan me ook voorstellen dat als je er wat langer werkt meer vaste uren zal kunnen draaien, al zal het dan misschien part-time zijn.

Ik ben overigens ook op mijn best als ik vakantie heb en niks moet.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 15 Aug 2014 19:06

Re: Werk & studie biechttopic

Misschien kun je voor jezelf opschrijven aan wat voor 'eisen' je baan moet voldoen, zodat je duidelijk hebt waar je naar op zoek moet.
Ik werk nu bij een klantenservice en dat is echt een hele fijne baan (weet niet of dat bij alle klantenservice zo is). We hebben een gezamenlijke mailbox, waaruit ik zelf kan kiezen welke vragen/problemen ik wil oplossen. Ik neem dus per keer een stuk of 8 mailtjes, die print ik uit, ik los het op/antwoord, verwijder het mailtje en dan is het klaar. Qua telefoon ook, ik help gelijk of bij ingewikkelde problemen vraag ik een email te sturen (dat moet bij ons ook, we moeten het schriftelijk hebben). Zo heb ik niet veel aan mijn hoofd, is mijn mailbox opgeruimd en aan het einde van de dag zijn er geen onafgemaakte zaken. Misschien is zoiets iets voor jou?
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Aug 2014 19:32

Re: Werk & studie biechttopic

Je kan inderdaad een part-time baan overwegen zoals luisa zegt, je wordt geloof ik gecompenseerd qua salaris tot de hoogte van je Wajong-uitkering?

De vrouw van een collega kan vanwege omstandigheden ook niet werken, hoewel ze het graag zou willen. Zij doet vrijwilligerswerk in een werkgebied dat haar interesseert. Als ze een slechte dag heeft, heeft ze dan ook de mogelijkheid om af te zeggen. Dit geeft haar enorme voldoening omdat ze op deze manier toch kan bijdragen aan de maatschappij en het niet voelt alsof ze zomaar geld (Wajong) krijgt. Een organisatie zoals De Zonnebloem zoekt ook altijd vrijwilligers om mensen te begeleiden met bijvoorbeeld een dagje uit.
08/2018
05/2021
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:04

Bericht 15 Aug 2014 19:59

Re: Werk & studie biechttopic

Je zou ook het UWV kunnen vragen om begeleiding naar werk. Met je Wajong heb je daar recht op. Ik heb er in elk geval goede ervaring mee. Werd doorverwezen naar een re-integratie bureau en zij hebben me heel prettig begeleidt. Voor meer info mag je me pm'en.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 17 Aug 2014 10:14

Re: Werk & studie biechttopic

Dat kan ik wel eens doen Jente alleen zit daar ook meteen het probleem, ik vind zoveel leuk maar alles vind ik eventjes leuk en ik weet het gewoon echt niet! Animatie, wat ik nu doe, vind ik leuk maar de onregelmatigheid niet. Iets met dieren lijkt mij ook leuk (dierenartsassistente/asiel/hondentrainster) maar daar is vrijwel geen werk in of het is vrijwillig. Ik vind verslavingen ook rete-interessant maar dan zou ik weer een nieuwe opleiding moeten volgen. Richting de evenementen/creatief bezig zijn vind ik ook heel leuk maar zonder diploma kun je vrij weinig volgens mij. Ik vind echt heel veel leuk, dat is het probleem niet maar meer dat ik alles maar even leuk vind.

Volgens mij wordt je aangevuld tot het inkomen van je werk als je 40 uur zou werken MissEnergy, tenminste iemand die ik ken heeft dat wel. Maar daar zou ik altijd nog naar kunnen informeren.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 17 Aug 2014 10:23

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje schreef:Dat kan ik wel eens doen Jente alleen zit daar ook meteen het probleem, ik vind zoveel leuk maar alles vind ik eventjes leuk en ik weet het gewoon echt niet! Animatie, wat ik nu doe, vind ik leuk maar de onregelmatigheid niet. Iets met dieren lijkt mij ook leuk (dierenartsassistente/asiel/hondentrainster) maar daar is vrijwel geen werk in of het is vrijwillig. Ik vind verslavingen ook rete-interessant maar dan zou ik weer een nieuwe opleiding moeten volgen. Richting de evenementen/creatief bezig zijn vind ik ook heel leuk maar zonder diploma kun je vrij weinig volgens mij. Ik vind echt heel veel leuk, dat is het probleem niet maar meer dat ik alles maar even leuk vind.

Volgens mij wordt je aangevuld tot het inkomen van je werk als je 40 uur zou werken MissEnergy, tenminste iemand die ik ken heeft dat wel. Maar daar zou ik altijd nog naar kunnen informeren.


Die vet gedrukte zin is vooral denken in problemen, niet in uitdagingen. Creatieve en evenement-gerichte banen kun je ook heus met een diploma die niet 100% aansluit binnenslepen. Probeer anders ervaring op te doen in je vrije tijd, probeer een lokaal evenement te organiseren (vrijwilligerservaring).
Dat je niet fulltime wilt werken kan ik wel begrijpen, maar blijkbaar zijn er wel dingen die je leuk lijken, dus probeer zoiets dan ook te gaan doen! Niet alleen voor het geld, maar ook voor de voldoening. Zet 'm op!!
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 17 Aug 2014 10:29

Re: Werk & studie biechttopic

Bij evenementen hebben ze inderdaad altijd genoeg vrijwilligers nodig. Lijkt me perfect voor jou. Het is (vaak) kortdurig en je doet ervaring op en er worden ook geen hele hoge eisen gesteld want het is vrijwillig en de organisatie is daar vaak erg blij mee! Zo kun je ook veel verschillende dingen doen.

Zag gisteren toevallig in de regionale krant bij mij een vrijwilligers vacaturebank staan waarin advertenties stonden van verschillende evenementen die op zoek waren naar vrijwilligers.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 18 Aug 2014 16:50

Re: Werk & studie biechttopic

De kans bestaat dat ik op korte termijn weer een baan heb. Nou zal dit 40 uur zijn maar ik ga sinds een tijd naar een psycholoog, mede doordat ik niet goed in mijn vel zit na lange tijd geen baan te hebben. Ik ga eens in de twee weken naar de psycholoog en wil dit ook blijven doen. Hoe moet ik dit aankaarten bij een nieuwe werkgever? Vragen of het mogelijk is om 36 uur te werken? Stel dat dit niet kan, wat dan? Wat kan ik het beste zeggen zonder meteen te zeggen waar het om gaat? In principe zou ik, los van de psych, 36 uur sowieso wel fijn vinden maar ik weet nog niet of dit kan.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 18 Aug 2014 17:10

Re: Werk & studie biechttopic

Ik zou denk ik gewoon aan geven dat je om de week een afspraak hebt op medische gronden (of gewoon zeggen: naar de psycholoog, dat doen zoveel mensen, daar is echt niks gek of beschamend aan) en dat je daar graag naar toe wilt blijven gaan. Of je 36u kunt werken dat is denk ik een vraag die hier los van staat, dat kun je sowieso wel vragen. Misschien is het ook wel mogelijk om je afspraak bij de psycholoog zo te plannen dat je werk er niet of niet veel van merkt, bijvoorbeeld dat je 1 dag tot 16u werkt en dan naar de psycholoog gaat. Zo kun je wel 40 uur werken (op een andere dag tot 18u ipv 17u bijvoorbeeld).
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 19 Aug 2014 15:11

Re: Werk & studie biechttopic

Wat vinden jullie een normaal salaris voor iemand die 40 uur werkt per week op mbo functie bruto in de grafische sector als kostwinner. De vrouw werkt 20 uur per week en verdient een stuk minder.

Vinden jullie 2500 euro bruto een redelijk salaris ? Of eerder 2800 euro bruto? Of minder ?

Ben nieuwsgierig.
<<

Anoniem286

Bericht 19 Aug 2014 15:44

Re: Werk & studie biechttopic

ligt een beetje aan de ervaringsjaren. Het feit dat iemand kostwinner is veranderd natuurlijk niks aan die situatie. Ik vind 2800 bruto op mbo niveau veel., ik zou dan eerder aan 2400/2500 denken aan iemand met veel ervaring. Volgens mij liggen de startsalarissen bruto onder de 2000. Maar ik zit zelf absoluut niet in die sector dus wie weet is het daar anders.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:10

Bericht 19 Aug 2014 18:13

Re: Werk & studie biechttopic

Dat ligt aan het aantal jaren werkervaring. Of je kostwinner of niet bent, heeft daar niks mee te maken.
Voor een mbo functie liggen startsalarissen op ong. 1600/ 1700 bruto per maand, voor iemand met een jaar of 10 werkervaring is 2500 heel erg mooi.(2300/2400 is ook reëel). € 2800 is heel erg hoog, dan moet je wel een leidinggevende positie of heel speciale verantwoordelijkheden hebben.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 20 Aug 2014 09:12

Re: Werk & studie biechttopic

Ongeveer 10 jaar werkervaring als echt werken. Daarvoor ook nog stage werkervaring.
Dus 2500 bruto vinden jullie dan netjes ?

Bedankt !
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 20 Aug 2014 14:55

Re: Werk & studie biechttopic

Ik baal behoorlijk. Ik heb namelijk een fout gemaakt op mijn werk, en het is nog maar de vraag of die hersteld kan worden.
Ik heb begin deze maand een e-mail ontvangen van een cliënt met daarin een verzoek en bij de mail zat een bijlage.
Ik heb de bijlage wel geopend en gelezen. Dit omdat deze cliënt hier nog specifiek over belde en hier vragen over had.
Maar de e-mail zelf heb ik ongelezen in het dossier gezet en er verder niks mee gedaan. En in deze e-mail zat een verzoek waar we 2 weken geleden gehoor aan hadden moeten geven.
De consequentie hiervan is dat mijn werkgever mogelijk een schadevergoeding van ? (ik schat rond de € 2500,00) aan de cliënt moet betalen. Tenzij alles nog met een sisser afloopt. En die kans zit er (gelukkig) nog in, maar ik knijp 'm behoorlijk.
Ik voel me zo lullig en krijg al de hele dag geen hap door m'n keel.
Mijn werkgever reageert er trouwens wel heel nuchter op, is ook niet boos ofzo, maar ik voel me zelf zo teleurgesteld. Alsof ik enorm gefaald heb.
Ja, ik ben best wel perfectionistisch en dit voelt als een enorme afgang.
Bah, ik hoop dat er gauw uitsluitsel komt!
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 20 Aug 2014 17:30

Re: Werk & studie biechttopic

Even onder dit account, wil 't niet onder mijn eigen naam hebben staan.

Bluh. Ik zit er qua werk even doorheen. Ik merk dat ik snel irritatie heb richting bewoners. Ik krijg de laatste tijd nogal wat agressie over me heen van bewoners, wat me niet in de koude kleren gaat zitten. Ik begin er steeds vaker over te dromen, maar dan wel weer in ergere mate dan wat ik op de werkvloer mee maak. Maar 't zijn toch altijd wel 'mijn' bewoners.

Vanmorgen werd er een bewoner weer boos op me, omdat ik haar de sokken aan wilde doen. En ik had de tranen op dat moment in m'n ogen staan. Ik schrok van m'n eigen reactie, ik ben nog nooit op 't werk daarom in huilen uitgebarsten.

Ik moet nu nog 2 diensten werken, dan heb ik gelukkig een weekje vakantie. En dan nog 3 weken en dan verhuis ik van afdeling. Maar ik merk echt dat ik op m'n tenen begin te lopen.

Wil er verder niets mee, maar even van me afschrijven lucht al op.
<<

Lara

Kletskop

Berichten: 560

Geregistreerd: 29 Dec 2013 12:45

Bericht 26 Aug 2014 15:24

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje met de fout, hoe gaat het nu? Probeer er niet teveel mee te zitten. Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Nu ben jij het, maar kijk bv maar eens in de krant hoeveel (overheids)fouten daar worden gemaakt. Ik las ooit een keer een mooie quote in zo'n scheurkalender. Ik probeer het te omschrijven:

Werknemer A had per ongeluk een hele dure fout gemaakt wat het bedrijf 10.000 euro had gekost. Iedereen zei tegen de baas: nu ga je A zeker wel ontslaan of niet? Toen zei de baas: ben je gek, ik heb net in een les van 10.000 euro geïnvesteerd !

Hmm, heb het niet helemaal goed opgeschreven maar hoop dat je de strekking begrijpt :D
<<

Anoniem321

Bericht 27 Aug 2014 09:08

Re: Werk & studie biechttopic

Thanx Lara! jouw reactie is wel een opsteker voor mij. Je hebt ook gelijk, er worden overal fouten gemaakt, maar ik trek het me wel heel erg aan.

Het voorval heeft mij 2 nachtrusten gekost, maar daarna kon ik het gelukkig loslaten.
En uiteindelijk is alles toch nog met een sisser afgelopen.
Dit komt omdat er door een andere partij ook een stomme fout is gemaakt, waardoor de hele procedure nu opnieuw moet en wij alsnog kunnen doen wat we moeten doen. Zo zie je inderdaad maar weer..
<<

Anoniem173

Bericht 27 Aug 2014 10:44

Re: Werk & studie biechttopic

Je weet dat je dit niet onder het biechtaccount plaatst?
<<

Anoniem321

Bericht 27 Aug 2014 12:21

Re: Werk & studie biechttopic

Daar kom ik nu achter ja, AM. :-)
Nou ja, maakt ook niet uit.
<<

Anoniem170

Bericht 29 Aug 2014 12:15

Re: Werk & studie biechttopic

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Tijdje terug heb ik een fout gemaakt van 10.000
Trouwens, nu ik erover nadenk, we betalen enorm veel geld voor niks, denk aan herinneringskosten, boetes, incassokosten, loopt in de duizenden euro's per maand. Maardit zie ik niet als mijn schild, werkgever wil niet meer personeel aannemen. Ik werk voor een multinational en wij betalen facturen over zo'n beetje de hele wereld. Boetes van 1% over facturen van 8 miljoen bij telaat betalen, ja datloopt wel op...
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 24 Sep 2014 21:45

Re: Werk & studie biechttopic

Even een vraagje:
Zetten jullie op een sollicitatiebrief bij elke werkgever waarbij je hebt gewerkt de reden van vertrek neer?
Vandaag bij een uitzendbureau zeiden ze dat ik dat dit best kon doen. Nu begin ik dus te twijfelen of ik dat in het vervolg ga doen. Meestal is de reden van vertrek te weinig werk, maar als ik eerlijk ben zitten er ook een paar nare gevallen tussen waarbij ik het moeilijk vind om de vorige werkgever niet zwart te maken zoals bijv. weggepest door werkgever of achteraf eigenlijk alleen goed ter vervanging van zwangerschapverlof. Hoe kan ik dat het beste verwoorden?
Ik merk ook in sollicitatiegesprekken dat ik hier tegen aan loop. Ik kan namelijk moeilijk liegen en wil zo eerlijk mogelijk zijn, maar als je negatief over je vorige werkgevers bent kan een toekomstig werkgever ook denken dat jij dat over hen bent als je daar weer weg gaat. Pff... Ik word er een beetje moedeloos van.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 24 Sep 2014 21:49

Re: Werk & studie biechttopic

Je vorige werkgevers staan toch in je cv, niet in je brief? Maar goed, ik heb echt nog nooit gehoord of gezien dat je daar de reden van vertrek bij moet zetten, nee. Ik zou dat dus ook niet doen, ik vind het een vreemde tip van het uitzendbureau. Potentiële werkgevers kunnen zelf wel bedenken dat mensen tegenwoordig nou eenmaal geen tientallen jaren meer bij dezelfde werkgever meer blijven en dat een baan soms ook gewoon tijdelijk kan zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:10

Bericht 25 Sep 2014 18:22

Re: Werk & studie biechttopic

Niet zo heel veel mensen zetten reden van vertrek op hun cv. Als jij je er niet goed bij voelt, moet je dat niet doen.

Wat betreft sollicitatiegesprekken, kun je het wel benoemen, maar wellicht nuanceren. Weggepest door werkgever, daarvan kun je misschien maken dat de klik met de werkgever miste (of beschrijven als een conflict met de werkgever) en jij je niet heel prettig voelde door zijn manier van omgang met het personeel. Dan vragen ze wel verder en kun je het kort toelichten, maar er daarna bij zeggen dat je iemand niet zwart wil maken.
Over het zwangerschapsverlof kun je aangeven dat je was gezegd dat het een baan met de mogelijkheid op een vaste aanstelling zou zijn, maar dat achteraf bleek dat er te weinig werk was voor twee personen.

Er zijn veel mensen die wel eens op een vervelende manier zijn weg gegaan en als je er niet te emotioneel (met grote bewoordingen) over uitweidt, kun je er best iets over noemen, zonder te liegen.
<<

anoniem213

Bericht 26 Sep 2014 16:23

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje schreef:Even een vraagje:
Zetten jullie op een sollicitatiebrief bij elke werkgever waarbij je hebt gewerkt de reden van vertrek neer?
Vandaag bij een uitzendbureau zeiden ze dat ik dat dit best kon doen. Nu begin ik dus te twijfelen of ik dat in het vervolg ga doen. Meestal is de reden van vertrek te weinig werk, maar als ik eerlijk ben zitten er ook een paar nare gevallen tussen waarbij ik het moeilijk vind om de vorige werkgever niet zwart te maken zoals bijv. weggepest door werkgever of achteraf eigenlijk alleen goed ter vervanging van zwangerschapverlof. Hoe kan ik dat het beste verwoorden?
Ik merk ook in sollicitatiegesprekken dat ik hier tegen aan loop. Ik kan namelijk moeilijk liegen en wil zo eerlijk mogelijk zijn, maar als je negatief over je vorige werkgevers bent kan een toekomstig werkgever ook denken dat jij dat over hen bent als je daar weer weg gaat. Pff... Ik word er een beetje moedeloos van.

Je zou ook eens na kunnen denken over een nieuwe manier van verwoorden. Blijkbaar zit het bij jou allemaal nogal hoog als je met termen als 'weggepest door werkgever' komt. Ik zou dat soort dingen niet vermelden op je cv, maar ik zou wel nadenken wat je gaat zeggen als er naar gevraagd wordt. Ook deze tekst: 'alleen goed ter vervanging van zwangerschapsverlof'. Je doet net of dat een misdrijf is, terwijl mensen heel vaak tijdelijk in dienst worden genomen wanneer iemand anders met zwangerschapsverlof is. Je zou dus ook kunnen zeggen "Tijdelijk contract, ik was een vervanger voor iemand die met zwangerschapsverlof was."
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 28 Sep 2014 14:06

Re: Werk & studie biechttopic

Het studiejaar is nog maar net begonnen, of ik zit al in een dip. Ik moet een scriptie maken, maar loop telkens vast… een onderwerp heb ik, maar wanneer ik dit moet omzetten in een goede onderzoeksvraag is het kortsluiting in mijn hoofd.

Vanuit school is er weinig hulp, de coördinator weet te weinig van het onderwerp af om me verder te helpen en pas na het indienen van het plan van aanpak komt de vakdocent als begeleider in beeld.

Bleh, moest het even van me afschrijven. De laatste loodjes zijn zwaar, maar het voelt nu loodzwaar :( .
Iemand tips?
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers