Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

<<

Anoniem122

Bericht 23 Sep 2014 17:58

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Twellie schreef:Tsja, dat geldt toch net zo voor alle behandelingen die de verzekeraar betaalt en waar wij indirect aan meebetalen. Roken is slecht voor van alles, niet alleen voor zwanger worden. Het zal ook vaak genoeg een rol spelen bij longkanker of COPD. Overgewicht en drinken zijn ook de oorzaak van tal van gezondheidsklachten.

Dat iemand met overgewicht sowieso aan IVF kan beginnen is niet waar. Er moet soms al afgevallen worden voordat een vrouw iets simpels als Clomid krijgt van een gyneacoloog.


Maar een behandeling tegen kanker of COPD is van levensbelang en noodzakelijk. Kinderen krijgen is niet noodzakelijk natuurlijk. Die wens kan heel diep zitten, maar dat maakt het nog niet noodzakelijk.
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2014 18:06

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Precies, dat is een belangrijk verschil. In de artikelen die ik heb gelezen, worden vruchtbaarheidsbehandelingen ook wel 'luxe ziektekosten' genoemd, omdat ze niet noodzakelijk zijn. Je gaat niet dood als je niet zwanger raakt, je bent ook niet ongezond als je niet zwanger raakt. Het is een persoonlijke keuze.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 23 Sep 2014 18:20

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Hoi

Ik wil wel even kort reageren op het onderste bericht.
Als je geen kinderen kunt krijgen ben je in principe niet ziek, het is niet levensbedreigend. Eens.
Maar.. het heeft wel zo ontzettend veel invloed op je leven en op je psyche dat je er in die zin wel degelijk ziek van kan worden. Ik denk dat dat niet voor te stellen is als je dat niet zelf meemaakt. Die pijn is zo groot en leidt in veel gevallen tot psychische en/of fysieke problemen. En is het een keuze.. tsja, dat voelt een beetje alsof je voor de leuk denkt "ach laten we maar eens IVF doen". En dat is het natuurlijk niet. Het is vaak de enige optie die er nog over is.. En als je t niet doet neem je jezelf dat misschien ook wel de rest van je leven kwalijk (want "wat als..") met alle problemen die daaruit kunnen volgen.

Ben het er trouwens wel helemaal mee eens dat je eerst zelf alles geprobeerd moet hebben, dus ook stoppen met roken en/of op een gezond gewicht komen. Maar vrijwel alle ziekenhuizen zijn daar volgens mij sowieso al streng op. Ziekenhuizen beginnen ook liever niet aan ivf en zullen eerst alle andere opties verkennen.
<<

Anoniem127

Bericht 23 Sep 2014 18:25

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Het is natuurlijk makkelijker om eisen te stellen aan iemand die aan IVF begint dan aan iemand wiens lichamelijke gezondheid in gevaar is. Hetzelfde principe gaat wel op: het is belangrijk om zelf ook te doen wat mogelijk is om de gezondheid te bevorderen. Daar gaan we ook steeds meer heen denk ik, met aanbiedingen van verzekeraars voor de sportschool en gezond eten.
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2014 18:30

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Het is meer zo, dat je probeert de kansen op een zwangerschap te vergroten door die behandelingen, als de 'patiënt' zelf dan evenredig weer een heleboel verpest door eigen keuzes, en hierdoor de kansen juist weer verkleinen op een zwangerschap, dan begrijp ik wel dat je als arts de behandeling niet wil uitvoeren. Waarom zoveel moeite doen voor iemand die de behandeling saboteert?
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 23 Sep 2014 20:01

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Ik ben het wel met je eens. Gezond leven heeft volgens mij meer invloed op de vruchtbaarheid dan een vruchtbaarheidsbehandeling. En inderdaad, met ongezond gedrag werk je een eventuele behandeling alleen maar tegen, dat moet je zelf toch ook niet willen?
<<

Anoniem73

Bericht 23 Sep 2014 21:22

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Maagbandjes worden nog wel gedaan hoor. Het ligt eraan wat voor eter je bent! Ik heb zelf een bandje.

Als je hier (zwaar) overgewicht hebt kom je niet in aanmerking voor ivf. Je moet zelfs een bepaald percentage afvallen wil je überhaupt bij de gynaecoloog komen.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers