Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

<<

Anoniem114

Bericht 15 Sep 2014 10:56

Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Wat is normaal om te vragen aan medewerking in 't huishouden?

Wij hebben mijn broertje in huis in 't weekend en hij heeft zichzelf ook op vrijdag en maandag uitgenodigd. Op zich geen punt; we hebben een kamer voor hem ingericht en daar schop ik 'm naar toe als ik 'm zat ben beneden... Maar hij laat zóveel troep achter! En we hebben maar een bescheiden huisje!

Zelf ben ik heel erg van het opruimen, ik houd van lege wasmanden, schone badkamer, leeg aanrecht etc. M'n vriend weet dat (inmiddels..) en ruimt dus heel trouw z'n spullen op, maar m'n broertje is wat traag! Was belandt zelden in de wasmand, glazen laat-ie in de huiskamer staan of op 't aanrecht i.p.v. in de vaatwasser en hij pakt ook voor álles iets nieuws! Niet even glas omspoelen... Of een mes eventjes afspoelen.. Nee, voor elk klein pleurisdingetje, wordt er nieuw bestek of servies gepakt, wat dus wordt achtergelaten in de huiskamer of in mijn bescheiden keukentje! Schoenen naast de bank, jas en tas ergens op de eettafel, lege verpakkingen op tafel laten liggen, overvolle prullenbak gewoon voller proppen....

Kortom; k word gek. Ik heb al tig keer gezegd dat-ie meer moet opruimen en in principe heeft hij 2 taken als hij bij ons is; 1. tafel dekken en afruimen. 2. Vaatwasser in- en uitruimen.

Tafel dekken en afruimen gaat prima, vaatwasser heeft-ie enige aansporing voor nodig... Maar hoe krijg 'm actiever in 't huishouden? Veel zaken interesseren hem gewoon niet, zo flikkert-ie z'n handdoeken gewoon over onze droge handdoeken of hij dondert ze op de grond... De enige keer dat 't een tijdje goed ging, is omdat ik álle vuile en stinkende handdoeken gewoon op z'n hoofdkussen heb gelegd, zodat deze ook begon te stinken. Maar ik wil dat-ie gewoon meedenkt en meewerkt!! Maar hoeee....
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 15 Sep 2014 11:10

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Geen idee, maar ik begrijp dat het irritant is. Ik krijg al de kriebels als ik je stukje lees. Misschien vaker op attenderen?
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem205

Bericht 15 Sep 2014 11:19

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Misschien helpt het om gewoon niks te doen vwb zijn spullen? Dus gewoon eens alles "opmaken" totdat er niks meer is en zijn spullen ook niet wassen? Bij veel mensen is dat een veel gebruikte en succesvolle tactiek. Wellicht werkt het bij hem ook?

Wel vervelend hoor, Snooki! Zeker als je niet zoveel ruimte hebt!
<<

Anoniem124

Bericht 15 Sep 2014 11:21

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Ik neem aan dat je al gewoon met hem om tafel bent gaan zitten om afspaken te maken?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Sep 2014 11:21

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Ja maar ja, hij is er maar vier dagen, waarschijnlijk hebben ze wel genoeg bestek, servies en handdoeken voor die vier dagen. Dus dan zitten Snooki en vriend na die dagen met een enorme bende en dan zullen ze het voor zichzelf waarschijnlijk wel opruimen waardoor haar broertje (ik maak eruit op dat hij er wekelijks is) op vrijdag weer opnieuw kan beginnen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem114

Bericht 15 Sep 2014 11:31

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Charles schreef:Ik neem aan dat je al gewoon met hem om tafel bent gaan zitten om afspaken te maken?


Ja natuurlijk. Zelfs zo gebracht dat we het 'samen' doen, dus taken e.d. verdelen, omdat ik niet hele tijd politie agentje wil spelen of als een baas wil overkomen. En dan gaat 't één weekend goed en daarna zakt 't weer af. 't Helpt ook niet dat vriend en ik veel vroeger naar bed gaan, dan zit 't joch tot middernacht beneden en gaat dan rustig slapen. Ik ben als eerste wakker en beneden en kan dan precies zien wat-ie heeft gedaan en gegeten.

Dan kan je zeggen, gewoon laten liggen tot-ie 't zelf opruimt, maar hij ziet 't niet of zo! En tot die tijd knars ik m'n kiezen stuk omdat ik alleen maar troep zie liggen... Dus dan maar herhalen, herhalen, herhalen, maar da's ook niet heel fijn voor de sfeer in huis. Ik wil dat-ie dingen doet in huis, zonder dat ik moet gaan lopen zeiken. Want ik begin mezelf dus een zeurpiet te vinden! 't Is zelfs zo dat m'n vriend en ik het mopperen afwisselen, zodat er niet eentje altijd de bad guy lijkt..
<<

Anoniem193

Bericht 15 Sep 2014 11:33

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Uhm. Niet?
<<

Anoniem122

Bericht 15 Sep 2014 11:38

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Ik zou hem nog 1 laatste waarschuwing geven en anders alle vieze spullen, verpakkingen en kleding die hij laat slingeren in zijn bed kwakken. Misschien leert hij wel op de harde manier.
<<

ChiQ

Bericht 15 Sep 2014 12:00

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

ไม่เป็นไร schreef:Ik zou hem nog 1 laatste waarschuwing geven en anders alle vieze spullen, verpakkingen en kleding die hij laat slingeren in zijn bed kwakken. Misschien leert hij wel op de harde manier.


Zou je dat echt zo doen ja? Dus rondslingerende vieze messen, glazen en overige rotzooi? Ik in ieder geval niet.

@Snooki: mijn zusje is ook zo'n sloddervos. Overal slingert kleding, gedragen en ongedragen.
Mijn moeder heeft een wasmand voor haar op haar kamer gezet, ze knalt nu alles daarin. Bij mijn zusje moet je zelfs borden met etensresten van haar kamer mee naar beneden nemen. Het is gewoon aartslui zijn. Mijn moeder loste het op door bijv dingen van haar te laten staan. Heel irritant maar het bleef net zo lang op de koffietafel staan tot ze beneden kwam en dan was het; 'Hi, dit glas is van jou, leg je t even op t aanrecht?' En zo ging het beetje bij beetje beter zonder gemopper. Je eet wel even jezelf op, maar het voor ze blijven doen vinden ze eigenlijk alleen maar makkelijk....
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 15 Sep 2014 15:18

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Ik zou hem duidelijk maken dat je erg blij bent dat hij in de weekend (+ de rest) bij jullie is maar dat je geen hotel bent. En als hij dat wel van jou verwacht, dat hij dan ook kan verwachten dat je hem geld vraag zoals een hotel ook doet. Hem aangeven dat als hij weer weg gaat op maandag, jij verwacht dat hij het opgeruimd achter laat.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 02:06

Bericht 15 Sep 2014 21:14

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Ik (her)ken je probleem. De dochters van mijn vriend wonen de helft van de tijd bij ons in huis (co ouderschap) en heb er hier ook een lange tijd op gehamerd. Kamer is voor hun eigen rekening, maar wel volgend onze regels. Dus dat betekend, altijd netjes achter laten, nadat ze de dagen hier zijn geweest. Poetsen en stofzuigen doen ze zelf in het weekend (om de week) dat ze hier zijn. En verder was het gewoon héél veel herhalen. Gewoon terugroepen als ze vuile vaat lieten staan, maar dat is natuurlijk lastig als jullie eerder naar bed gaan. De oudste (18) ging ooit een keer haar kamer opruimen, en had toen een volle machine was in de wasmand gegooid (lekker makkelijk) en die heb ik haar zelf laten uitwassen. Het is jaren geleden ook weleens gebeurd, dat ik de dag dat ze naar moeders ging, terug heb laten komen om op te ruimen. Dat is eigenlijk ook één van de belangrijkste regels hier in huis; RUIM JE EIGEN SPULLEN OP
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 15 Sep 2014 21:52

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Tja. Wij hadden thuis een vaste planning van taken, daar moest ik me aanhouden. Maar dat ging niet altijd vanzelf, mijn moeder sprak ons er op aan dat we het ook uitvoerde en dat was niet altijd 'zou je dat alsjeblieft even willen doen?' en dat ik dan zei 'ja natuurlijk, doe het zo!'. Ik had daar natuurlijk geen zin in. Nu ben jij zijn zus dus het lijkt me wel lastig om die ouderrol op je te nemen. Was je broertje eerst altijd in het weekend bij je vader omdat hij nu bij jouw is? Het is fijn om je broertje bij je te hebben maar het lijkt mij wel lastig om dan een goede broer-zus relatie te onderhouden.
<<

Fiene

Bericht 15 Sep 2014 22:44

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Ik zou afspraken proberen te maken en wanneer hij zich er niet aan houdt moet hij maar 'betalen' voor de huishoudelijke dingen die ik voor hem doe. Dus of gewoon gratis en voor nope een kamer oid of je doet niets en je betaalt maar voor het slapen.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 15 Sep 2014 23:17

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Ik weet nog zo goed dat mijn vader mijn spullen verstopte als ik ze liet slingeren. Dus dan moest ik weg en waren mijn schoenen kwijt of de veters aan elkaar geknoopt :laughcry: Heel vervelend, maar ik leerde er wel van.
Wat bij mij goed helpt is elke dag samen wat doen. Dus allebei een kwartiertje/half uurtje opruimend door het huis en dan daarna weer lekker op de bank ploffen. Huishouden is minder erg als je het samen doet heb ik t idee.
Ik zou toch afspraken maken. Was wordt niet gedaan als het niet in de wasmand zit. Alles wat hij laat slingeren gooi je op zijn bed en kan hij uit gaan zoeken. Afspreken dat hij elke avond voordat hij naar bed gaat even om zich heen kijkt en zijn spullen in de vaatwasser zet. En vragen of hij iets wil doen als hij het zelf niet ziet. Maak gerust een lijstje met dingen die gedaan moeten (deed ik bij mijn ex ook, want hij zag t ook niet).
<<

Anoniem148

Bericht 19 Sep 2014 09:42

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Als hij op vrijdagavond spullen op het aanrecht laat staan, om 7 uur op zaterdagmorgen oproepen om zijn zooi op te ruimen. Zorgen dat hij dus niet kan uitslapen bv.
mijn vader had pakte onmisbare dingen weg als ze rondslingerde. Bv telefoon of portemonnee. Konden we terug verdienen door op te ruimen. Tv uitzetten als hij zijn taken niet heeft gedaan.

Moeilijk om iemand op te voeden die het niet gewend is. Denk dat hij moet leren wat die verantwoordelijk inhoud.
<<

Anoniem185

Bericht 19 Sep 2014 09:47

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

ไม่เป็นไร schreef:Ik zou hem nog 1 laatste waarschuwing geven en anders alle vieze spullen, verpakkingen en kleding die hij laat slingeren in zijn bed kwakken. Misschien leert hij wel op de harde manier.

Precies dit. Zo deden mijn ouders dat ook en dat werkt. Plus vuile was die niet in de wasmand ligt gewoon niet wassen. Laat maar lekker de terigzooi op zijn eigen kamer zijn.
<<

Anoniem114

Bericht 19 Sep 2014 10:22

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Thanks voor de reacties! Vanmiddag gaan we nog 's rond de tafel en zal ik 'm een laatste waarschuwing geven.

Hij weet wel dat er redelijk serieuze gevolgen zijn, bij het niet nakomen van afspraken, omdat ik me dan ook niet aan mijn afspraken houdt. En daar valt dus zijn werkkleding wassen onder en niet geheel onbelangrijk; het betalen van zijn mobiele telefoonrekening :) Maar 't liefst dreig ik niet, omdat ik 't gewoon leuk wil houden. Als-ie me echter geen keus laat, tja.. Dan zal ik idd strenger moeten worden en loopt-ie 't risico een hoop privileges te verliezen.

Bleh, pubers. Ik zou z'n moeder de rekening moeten toesturen voor het heropvoeden van haar kind....
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Sep 2014 10:25

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Werkkleding niet wassen en mobiele rekening niet betalen vind ik maatregelen die wel kunnen. Zijn mobiele telefoon en portemonnee achterhouden die hij dan moet terugverdienen door op te ruimen, zoals ergens wordt geopperd, vind ik níet kunnen. Het zal best effectief zijn, maar je kunt natuurlijk niet zomaar andermans privéspullen in beslag nemen tot ze doen wat jij zegt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem114

Bericht 19 Sep 2014 10:27

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Ik zal ook niet aan zijn spullen komen, hoor. Tenzij hij het laat slingeren, maar die gevolgen kent hij; ik zeg één keer dat-ie z'n spullen moet opruimen en daarna flikkert m'n vriend 't naar buiten. Vorige keer was dat ook zo, haha meneer heeft de hele avond lopen mopperen :D Dat was wel grappig, want 't was heel rustig in huis en hij hoefde ook geen tv met ons te kijken. Okeu, works for me!
<<

Anoniem148

Bericht 21 Sep 2014 14:45

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Was ook alleen bij late slingeren dus niet op zoek gaan naar die spullen.

Maar het is gewoon moeilijk om iemand te heropvoeden. Geduld en begrip moet er zijn en wederzijds respect. Hij moet inzienwat het voor jullie doet.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 22 Sep 2014 06:35

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Zijn moeder is toch ook jouw moeder? Heb je geen contact meer met je moeder?
<<

Anoniem304

Bericht 22 Sep 2014 08:49

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

En als zijn moeder nou niet haar moeder is? :wink:
<<

Anoniem140

Bericht 22 Sep 2014 09:24

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Ik zou hem duidelijk maken dat het bij jullie geen hotel is, en dat hij te gast is. Hoe het nu overkomt woont hij bij jullie en gedraagt zich alsof het ook zijn huis is. Ik zou het zelf al niet prettig vinden als hij nog onder is terwijl jullie al in bed liggen. Daar zou ik denk ik meer de nadruk op leggen als op "huisregels".
<<

Anoniem114

Bericht 22 Sep 2014 11:16

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Zijn moeder is idd niet mijn moeder! Gelukkig..

Miley, hoewel hij te gast is, wil ik wel dat dit voelt als thuis. Hij is 16 en kan niet meer in de weekenden naar zijn vader. Hij is thuis niet 100% happy en zat daarom elk weekend bij m'n vader en nu bij mij. Ik wil wel dat 't een beetje als thuis voelt. Daarom mag-ie van mij wel beneden blijven als wij gaan slapen. Ik bedoel, m'n vriends wekker gaat vaak om 4:45 al en we liggen daardoor vaak vroeg op bed.

Dit weekend ging redelijk, maar we hadden dan ook een verjaardag en hij was 's avonds weg ;) We zien 't volgend weekend wel weer!
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 22 Sep 2014 18:59

Re: Hoe krijg je een 16 jarige actiever in het huishouden?

Oh ik dacht dat jullie dezelfde moeder hadden, maar het is dezelfde vader. Wel fijn dat het dit weekend wat beter was, hopelijk zet die stijgende lijn zich voort.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron