Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gevoelig voor andermans stemming

<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4503

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 17 Sep 2014 09:23

Gevoelig voor andermans stemming

Ik betrap me er de laatste tijd steeds vaker op dat ik overgevoelig ben voor andermans stemming. Als m'n leidinggevende gestresst is dan ben ik dat ook. Als m'n vriend niet heel vrolijk is maar een beetje stil dan krijgen we ruzie omdat ik me dan ontzettend naar voel. Vanochtend was m'n collega een beetje kortaf en toen heb ik maar koffie en wat lekkers voor d'r gekocht en gezegd dat ze er zo mooi uit zag om haar op te vrolijken zodat ik me ook weer fijner voelde.

Als iemand extreem blij is dan kan ik zo meejanken van blijdschap. Ik probeer ook altijd iedereen vrolijk te maken.. Gister regende het de hele dag en was het steenkoud.. Toen heb ik warme choco gemaakt in een thermosfles en ben ik buiten chocolademelk uit gaan delen aan collega's. Toen gingen ze me allemaal tegelijk bedanken via de portofoon en moest ik alweer bijna huilen.

Het slaat dus aan beide kanten soms door. Ben ik nou zo extreem overgevoelig? Herkenning? Hoe kan ik dit een beetje meer van me af leren zetten? Ik word soms gek van de stemmingswisselingen.

Overigens heb ik het gevoel dat dit erger is geworden sinds ik met de Diane gestopt ben een paar jaar terug.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3086

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 17 Sep 2014 14:45

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Vervelend! Ik heb dat (gelukkig) niet zo erg als jij, maar ik trek me de stemming van anderen ook altijd erg aan. Als er hier op de kamer op kantoor een meningsverschil is tussen twee collega's en de spanning is voelbaar, dan kan ik me niet meer concentreren op mijn werk en word heel down.
Als mijn vriend even niet vrolijk is, word ik daar ook heel ongemakkelijk van. Ik probeer me in dat soort situaties maar voor te houden dat het niet mijn schuld is en dat het vanzelf weer over gaat. Het lukt me wel steeds vaker om me daar voor af te sluiten maar het blijft lastig.

Natuurlijk is het leuk en ontzettend lief om koffie en iets lekkers te halen voor je collega, maar je kan niet iedereen altijd vrolijk en blij houden. Het is een mooi streven, maar natuurlijk totaal niet realistisch. En niet alles is op te lossen met iets lekkers. Daar moet jij je stemming niet door laten beinvloeden.

Makkelijk gezegd natuurlijk. Nou ja, wat ik wil zeggen is dat ik het wel herken maar niet zo in extreme mate zoals jij. Heeft het ook te maken met hormonen bij jou? Dan ben ik in ieder geval sowieso altijd gevoeliger.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 17 Sep 2014 14:48

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Tip: benoem het. Iets als 'hee volgens mij ben je onrustig of niet'. Door het uit te spreken is ook meteen duidelijk dat het bij de ander ligt, daardoor kun je misschien wat meer afstand tot dat gevoel creëeren.
#teammaple🍁
<<

Anoniem168

Bericht 17 Sep 2014 15:05

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Ik heb er ook altijd al last van gehad dat ik andermans stemming aanvoel en dat is heel vermoeiend, maar heb het niet in de mate die jij hebt. Ik vind de tip van un wel een goede. Ik zou proberen eens wat vaker te relativeren op dat soort momenten. "Mijn collega voelt zich chagrijnig en voelt ze zich down. Vervelend voor haar, maar daar kan ik niks aan doen. Ik heb vandaag wel mijn dag en ik mag me ook best eens happy voelen." Zoiets in de trant.
Echt superlief wat jij allemaal voor anderen doet, maar sommige dingen moet je niet willen oplossen. Sommige dingen zijn gewoon niet haalbaar en je stelt daardoor ook veel te hoge eisen aan jezelf. Ik zou een stap terug doen, geeft echt zoveel meer rust.
<<

Anoniem124

Bericht 17 Sep 2014 16:32

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Aaaaaah dat heb ik ook. Maar ik vergeet het altijd en dan blijf ik dus denken dat ik iets verkeerd heb gedaan en de hele wereld boos op me is terwijl iemand gewoon een rotdag heeft meestal.
<<

Anoniem321

Bericht 17 Sep 2014 16:41

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Ik herken dat ook, trek me bepaalde dingen ook veel te veel aan en vat sommige dingen ook persoonlijk op. Erg vermoeiend kan ik je zeggen.
Relativeren lukt bij mij niet altijd. Als ik niet goed heb geslapen of ik zit niet lekker in mijn vel ben ik extra gevoelig voor stemmingen van anderen en kan ik moeilijk relativeren.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 17 Sep 2014 16:55

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Urban Naked schreef:Tip: benoem het. Iets als 'hee volgens mij ben je onrustig of niet'. Door het uit te spreken is ook meteen duidelijk dat het bij de ander ligt, daardoor kun je misschien wat meer afstand tot dat gevoel creëeren.


Ik herken het Feline. Voel je ook altijd heel snel aan of je de persoon in kwestie 'mag' of 'niet mag'?

De tip van UN is een hele goede!
Leven en laten leven
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 17 Sep 2014 17:54

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Heel herkenbaar, ik laat mij ook erg beïnvloeden door andermans stemming. Heel vervelend. De tip van un vind ik wel goede, die ga ik toepassen.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Sep 2014 17:59

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Me too. Al heb ik het bij bijzondere blijdschap weer niet. Als mensen oké zijn, vind ik het prima. Als mensen boos, verdrietig, teleurgesteld etc. zijn ben ik er extra gevoelig voor. Ik noem dat altijd negatieve vibes, ik kan ze nu soms letterlijk door de lucht zien stromen haha, dan denk ik nee, niet toelaten, of: weg hier!
<<

Fiene

Bericht 17 Sep 2014 21:37

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Ik heb dat ook heel erg. Ik doe er eigenlijk verder niets mee, ik weet dat ik zo ben en accepteer het.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4503

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 17 Sep 2014 21:40

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Zoethout.. Dat ook ja! Ik heb soms meteen een gevoel bij iemand. Soms voel ik me direct heel naar bij iemand en later blijkt vaak dat dat terecht was. Gelukkig voel ik vaak helemaal niks hoor :)
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2364

Geregistreerd: 04 Sep 2013 21:13

Bericht 18 Sep 2014 00:40

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Lot schreef:Me too. Al heb ik het bij bijzondere blijdschap weer niet. Als mensen oké zijn, vind ik het prima. Als mensen boos, verdrietig, teleurgesteld etc. zijn ben ik er extra gevoelig voor. Ik noem dat altijd negatieve vibes, ik kan ze nu soms letterlijk door de lucht zien stromen haha, dan denk ik nee, niet toelaten, of: weg hier!


Precies dit! Echt vooral met negatieve dingen, super irritant en vermoeiend. Ben er eigenlijk niet echt achter wat er tegen te doen.
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 18 Sep 2014 07:01

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Herkenbaar wat betreft de negatieve emoties. Ik surf helaas niet mee op andermans blijdschap, dat zou ook wel eens fijn zijn. Als iemand enthousiast is over een onderwerp, word ik wel ook enthousiast en dan ga ik oncontroleerbaar meedenken.

Ik word ook ontzettend zenuwachtig van mensen waarvan ik vermoed dat ze mij niet mogen. Ik kom bijna niet uit mijn woorden, omdat ik dan verkeerd ademhaal. Mijn directe leidinggevende heeft aangegeven dat hij me graag mag en ik heb totaal geen probleem met hem. Maar zijn collega, die mede-bestuurslid is, ken ik al veel langer, echter durf ik bijna niet met hem te praten. Simpelweg omdat hij mij volgens mij niet zo graag mag.
L2014 & H2017
<<

Anoniem168

Bericht 18 Sep 2014 10:22

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Feline schreef:Zoethout.. Dat ook ja! Ik heb soms meteen een gevoel bij iemand. Soms voel ik me direct heel naar bij iemand en later blijkt vaak dat dat terecht was. Gelukkig voel ik vaak helemaal niks hoor :)


Dit heb ik ook! Weet vaak meteen wat voor vlees ik in de kuip heb wat dat betreft. Heb er een soort radar voor. Dat vind ik dan wel weer handig.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 18 Sep 2014 12:34

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Brooke schreef:
Feline schreef:Zoethout.. Dat ook ja! Ik heb soms meteen een gevoel bij iemand. Soms voel ik me direct heel naar bij iemand en later blijkt vaak dat dat terecht was. Gelukkig voel ik vaak helemaal niks hoor :)


Dit heb ik ook! Weet vaak meteen wat voor vlees ik in de kuip heb wat dat betreft. Heb er een soort radar voor. Dat vind ik dan wel weer handig.


Ja, ik vind het ook wel handig. Alleen soms, heel heel soms, moet ik terugkomen op die eerste intuïtie. Dat is dan ook de reden dat ik daar nooit helemaal op durf te vertrouwen.
Leven en laten leven
<<

Anoniem222

Bericht 18 Sep 2014 13:26

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Heel herkenbaar! Ik vind die tip van UN wel echt een goede. Sowieso vind ik dat jij altijd echt tips geeft waar je iets mee kunt UN. Ik kan me serieus de hele dag rot voelen als ik weet dat iemand anders niet lekker in zijn vel zit. Nouja gewoon heel herkenbaar.
<<

Anoniem199

Bericht 18 Sep 2014 14:01

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Heel herkenbaar. Ben ook erg gevoelig voor voornamelijk de negatieve vibes. Ook heb ik vrij snel door of ik iemand mag of niet. Probeer me zo veel mogelijk van die negatieve gevoelens af te sluiten, kan het niet iedereen naar de zin maken want dan blijf ik bezig. De tip van UN vind ik ook een goede, doe dat ook wel eens.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 18 Sep 2014 15:45

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Herkenbaar. Vooral met negatieve stemmingen vind ik het moeilijk. Het is een hele kunst om dan "positief om te gaan denken". Vaak lukt het wel dmv. wat afleiding te zoeken of juist even iets voor mezelf te doen. Als ik dan bij iemand anders ben bijv. even te excuseren en naar de wc te gaan om even op te frissen en even aan mezelf te denken.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Sep 2014 17:07

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Harrison schreef:Heel herkenbaar! Ik vind die tip van UN wel echt een goede. Sowieso vind ik dat jij altijd echt tips geeft waar je iets mee kunt UN.

Nou dat vind ik leuk om te horen, bedankt.
#teammaple🍁
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4503

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 19 Sep 2014 02:04

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Bedankt voor alle reacties. UN, ik ga je tip gebruiken. Vind het wel lastig wat ik kan doen aan de buien van m'n leidinggevende want het is een beetje brutaal als ik aan haar ga vragen of het wel goed gaat etc.
<<

Anoniem91

Bericht 19 Sep 2014 12:35

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Ik heb geleerd om in gedachte een roos tussen jezelf en die persoon te plaatsen, dat werkt voor mij heel erg goed.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Sep 2014 12:59

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Weetjewel schreef:Ik heb geleerd om in gedachte een roos tussen jezelf en die persoon te plaatsen, dat werkt voor mij heel erg goed.


Een roos? En hoe werkt dat dan? Is een oprechte vraag :)
<<

Anoniem91

Bericht 19 Sep 2014 14:06

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Gewoon denkbeeldig een roos plaatsen tussen jou en diegene die jouw stemming beïnvloed. Klinkt misschien beetje zweverig, maar zo kunnen ze je aura niet in.

Dit even gekopieerd van een website:

Een voorbeeld van zo’n techniek is de manier om je eigen ruimte te beschermen met rozen. Iedereen heeft een bepaalde ruimte om zich heen waarbinnen je het niet prettig vindt als vreemde mensen daar zo maar staan. Dat is wat ik bedoel met je eigen ruimte. Soms is het verstandig om de ruimte te beschermen. Bijvoorbeeld wanneer een discussie al te verhit raakt en dreigt te ontsporen in verbale intimidatie. Dan is het goed om het volgende te doen:

Wat je doet is het plaatsen van vier denkbeeldige rozen. Als je weet hoe een roos eruit ziet, dan weet je genoeg om deze oefening te doen. Als je in een situatie zit waarbij je behoefte hebt aan extra bescherming om zo kalm en rustig te blijven, zet je eerst een roos recht voor je neer, ongeveer ter hoogte van de buitenste grens van je eigen ruimte. Mocht het in een conflictsituatie zijn met een ander, dan is het verstandig om die eerste roos tussen jullie in te zetten. Daarna zet je een roos achter je neer, en eentje links en tenslotte eentje rechts. Je zult verbaasd zijn over hoe krachtig je voelt nadat je dit gedaan hebt en hoe snel het tij keert.

Edit:
En dit dus
Ook in minder heftige situaties kunnen rozen je helpen om je aura te beschermen voor negatieve energieën van buitenaf. Soms zit je misschien even niet lekker in je vel of heb je te maken met iemand die al je energie opslurpt. Dat laatste kan natuurlijk ook onbewust gebeuren. Het gebruik van een ‘roos’ kan dan helpen om je eigen terrein af te schermen voor deze energieën.
<<

Anoniem117

Bericht 19 Sep 2014 14:27

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Urban Naked schreef:Tip: benoem het. Iets als 'hee volgens mij ben je onrustig of niet'. Door het uit te spreken is ook meteen duidelijk dat het bij de ander ligt, daardoor kun je misschien wat meer afstand tot dat gevoel creëeren.


Oh ik vind het altijd zo vervelend als iemand dat doet. Ik heb iemand in mijn omgeving die graag stemmingen vaststelt. Ik word daar nerveus van. Hij zit er altijd naast en na zo'n opmerking wil ik heel neutraal gaan doen, maar dan lukt het natuurlijk niet meer goed. Daarbij heb ik ook soms het gevoel dat het projectie is.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:23

Bericht 20 Sep 2014 16:48

Re: Gevoelig voor andermans stemming

Ik herken het ook wel Feline. Positieve emoties neem ik heel erg snel over; als we bijvoorbeeld een turnwedstrijd hebben en een clubgenoot wint/gaat door, dan sta ik gewoon keihard te janken omdat ik zo blij ben. Ik kan in dat soort situaties zo blij zijn dat het net is alsof die emotie uit mijzelf komt. Dat is niet erg, ik hoor mensen wel eens zeggen 'staat zij weer te janken', maar ik kan er niks aan doen en ze moeten me wat dat betreft maar nemen zoals ik ben.

Wel vind ik het vervelend dat ik inderdaad ook erg gemakkelijk negatieve emoties overneem en daar heb ik wel last van. Ik heb dat in het dagelijkse leven, trek me alles aan, denk inderdaad ook als iemand chagrijnig is dat ik misschien iets verkeerd heb gedaan. Maar ook bijvoorbeeld op het forum (vandaar dat ik nu aan dit topic dacht). De laatste weken zijn er helaas best wat forummers die vervelende dingen meemaken en ik wil ze graag steunen (in welke mate dat dan ook kan door een :hug: te sturen) en wil daarom ook graag hun verhalen lezen. Maar ik neem het zo erg mee in het dagelijkse leven dat ik er naar van word. Dan denk ik bijvoorbeeld: 'Hoe zou het met de moeder van Lady/Rizolli/Chiq zijn? Arme meid!' terwijl ik iets leuks aan het doen ben. En dan krijg ik kriebels in mijn buik en dat vind ik wel heel vervelend. Ik wil leren om beter met dit soort dingen om te kunnen gaan, want het gebeurt, ik kan het niet tegenhouden. Het gebeurt ook in mijn omgeving en als ik me alles zo aantrek kan ik niet genieten van dingen die wel goed gaan. Jammer is dat.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny