Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

<<

anoniem196

Bericht 20 Sep 2013 19:25

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Mijn gevoel zegt ook geen van 3.

Als ik echt moest kiezen nummer 1. Niet iedereen krijgt een 2e kindje.
<<

Anoniem255

Bericht 21 Sep 2013 19:14

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Onze gastouder is 57 en ik heb er echt een heel goed gevoel bij.
Ze loopt dan wel niet moeilijk maar, maar voor zover we haar nu kennen (we hebben haar nu een keer of 5 gezien en gesproken) hebben we echt een schat van een vrouw.

We konden ook kiezen voor een jongere gastouder met meerdere gastkindjes en onze kinderen zouden dan daarheen gaan wat we voor de jongste eigenlijk niet zo zagen zitten. Wij vonden dat veel meer nadelen hebben. Geen eigen omgeving (moeilijker met wennen), 's ochtends extra vroeg eruit, extra kosten i.v.m. wegbrengen en ophalen (langere tijd opvang nodig), misschien wel veel kindjes en dus veel drukte, als kinderen tussen de middag opgehaald moesten worden zou onze zoon niet kunnen slapen, of later (wat zijn ritme weer in de war gooit en hij weer dagen van de wipwap is).

Deze vrouw komt bij ons aan huis. De kinderen zijn dus gewoon in hun eigen omgeving. Als de oudste straks naar school gaat, kan er een kindje mee komen spelen. Ze blijft straks tussen de middag over net als de meeste kindjes op school waardoor onze zoon tussen de middag nog kan slapen. Ze heeft alle tijd voor de kinderen en ze is heel erg flexibel. Iets wat in veel gevallen bij een gastouder met heel veel kindjes (optie 3, waar mij keus absoluut niet op zou vallen) ook weer minder is vanwege de plek en de hoeveelheid kindjes die ze op een dag mag hebben.
<<

Anoniem124

Bericht 21 Sep 2013 19:21

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Geen, verder zoeken.
<<

Anoniem28

Bericht 21 Sep 2013 19:25

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Mien, wij hebben ook een gastouder aan huis overwogen. Het grootste nadeel voor ons was dat je die gastouder een vaste uurprijs moet betalen (richtprijs van ons gastouderbureau is 10 euro per uur), ongeacht de hoeveelheid kinderen. Als je meerdere kinderen thuis hebt maakt dit niet uit, of kan het financieel zelfs gunstiger zijn, maar als onze oudste dochter straks naar school gaat, moeten we ook de uren dat ze alleen onze jongste thuis heeft, ook 10 euro per uur blijven betalen, terwijl we anders iets over de vijf euro per uur zitten. Dit zou gaan om 6 uur per dag, twee dagen per week, dan heb je toch een verschil van bijna 250 euro per maand.

Gastouder drie heb ik een mail gestuurd dat we niet op haar aanbod in gaan vanwege beperkte flexibiliteit en de hoeveelheid huidige gastkinderen. Ik denk dat we gastouder één en twee wel een kans geven en er wel gaan praten. Ondertussen is ook nog een vierde gastouder gevonden die tot nu toe nog geen nadelen heeft (jaar of 35, twee eigen basisschoolkinderen en één bso-kind). Maargoed, eerst maar eens kennismaken om te kijken of het klikt.
<<

Anoniem9

Bericht 21 Sep 2013 19:36

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Ik had juist optie 3 gekozen. Waarom? De kans dat mevrouw alle 8 kinderen tegelijk heeft, is bijzonder klein.. Ze mag maar een aantal van kinderen tegelijk hebben en daarbij is er ook nog verschil in leeftijd van de kids. Je mag meerdere oudere kinderen, maar minder kleintjes tegelijk. Als ik naar mijn moeder kijk (ook gastouder, al jaaaaren) die had op gegeven moment ook 8 kindjes op papier, maar enige moment dat ze een keer allemaal tegelijk waren is tussen de middag, een broodje eten. Nu heeft ze 6 en die zijn meestal per 2 bij mijn moeder.

En puberkinderen als nadeel zien? Bijzonder..
<<

Anoniem123

Bericht 21 Sep 2013 19:41

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Onze gastouder heeft zelf nog 3 puber kinderen thuis wonen en heel veel opvangkinderen en juist dat vind ik erg gezellig voor S. Hij heeft altijd iemand te spelen en sowieso meer kinderen vind ik juist een voordeel. Zo leert hij wachten op zijn beurt, delen etc.
Ik zou dus voor optie 3 gekozen hebben.
<<

Anoniem28

Bericht 21 Sep 2013 19:46

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Ik zie puberkinderen niet direct als nadeel, onze huidige gastouder heeft ook puberkinderen die heel leuk zijn met mijn dochter, maar al acht gastkinderen, drie eigen kinderen en dan nog onze kinderen erbij zijn in totaal dertien kinderen waarvoor gezorgd moet worden. Als daar dan ook nog twee kinderen met een flinke diagnose bij zitten vind ik het allemaal erg veel en druk worden. Zeker met het oog op onze oudste. De gastouder moet echt tijd hebben om te investeren in een vertrouwensband en ik betwijfel of dat lukt als je zoveel kinderen hebt. Daarbij was ze (te) beperkt beschikbaar. Ik wil een rustige, betrouwbare en stabiele plek en ik denk niet dat we dit daar vinden.
<<

Anoniem123

Bericht 21 Sep 2013 19:48

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Maar een gastouder mag max maar 4 kinderen op een dag opvangen.
<<

Anoniem28

Bericht 21 Sep 2013 19:50

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Nee hoor, in totaal zes. Zes kinderen waarvan maximaal vier onder de twee, waarvan maximaal twee onder de één (eigen kinderen tot 12 jaar meegerekend)

Een kind van drie maanden, zes maanden, 15 maanden, 22 maanden 2.5 en 3 en eigen kinderen van 13,15 en 16 zou dus mogen.
<<

Anoniem7

Bericht 21 Sep 2013 19:51

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Wen gastouder mag nooit 10 kinderen alleen, de leidster kind-ratio ligt bij een gastouder lager dan op een kdv en zelfs ik mag geen 10 kinderen alleen.
<<

Anoniem7

Bericht 21 Sep 2013 19:53

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Edit: oh, je was daar al op in gegaan. Maar haar eigen kinderen gaan hun gang wel, dat heeft ze feitelijk geen omkijken naar.
<<

Anoniem255

Bericht 21 Sep 2013 20:01

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Rejoy: Ja, dat klopt inderdaad. Dat is hier ook, hier ligt het gemiddelde op 12,50 per uur ongeachte het aantal kinderen.
Wij hebben alleen onwijs veel geluk gehad want onze gastouder vraagt het tarief van een gastouder waar de kindjes heen gaan.
Nou ja, iets meer. Ik geloof dat wij 4,70 per uur per kind betalen.
Voor ons is dit een extra voordeel (dat ze aan huis komt) maar mocht ze niet aan huis komen hadden we alsnog voor haar gekozen. Ondanks haar leeftijd. Al zit er tussen 57 en 65 natuurlijk ook wel weer wat jaren.

Ik zou inderdaad eens gaan praten en wie weet wat je gevoel zegt.
Misschien voelt ze de oudste wel enorm goed aan. Daar stond ik hier heel erg van te kijken. Toen onze GO voor het eerst kwam had ze de jongste binnen 10minuten voor zich gewonnen. Dat was voor mij echt een heel goed teken.
<<

Anoniem28

Bericht 21 Sep 2013 20:08

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Daarom geven we haar ook een kans, maar 65 is natuurlijk wel 8 jaar ouder dan 57. Met 65 ga je normaal zo ongeveer met pensioen en zij begint dan weer aan een kind van 1.5 en eentje van 3.5. Lijkt me nogal een opgave als je 65 bent. Maargoed, ik wil niet voor haar spreken en ze kan inderdaad hartstikke leuk en gek zijn met onze kinderen, daarom wil ik er wel graag heen om kennis te maken en haar niet bij voorbaat afschrijven. Dan vind ik de rustige plek die ze kan bieden toch belangrijker dan leeftijd.
<<

Anoniem16

Bericht 21 Sep 2013 21:11

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

mmm lastig, ik neig naar nummer 1. Nummer 3 sowieso niet, bij nummer 2 zou het liggen aan hoe het verder met haar zou gaan.
<<

Anoniem 77

Bericht 21 Sep 2013 21:24

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Lastige keuze zeg! Hopenlijk komt er iets op jullie pad waar jullie je helemaal goed bij voelen.
Ik zou zelf gaan voor nummer 1, maar als jou dochter moeite heeft met het wennen dan zou ik die keuze niet maken... Dan zou ik voor 3 kiezen. Bij een ouder iemand heb ik geen goed gevoel, maar dat heeft meer met mij en mijn ervaring te maken.
<<

Anoniem7

Bericht 21 Sep 2013 21:28

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Ik zou trouwens voor gastouder 1 gaan, die vier maanden zijn wel te overbruggen. Bij haar heb je kans dat je ook iemand hebt zonder generatiekloof en dus een beetje dezelfde opvattingen over wat voor een kind belangrijk is, al jij hebt.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 22 Sep 2013 10:31

Re: keuze gastouder (wat zouden jullie doen)

Hm lastig, als ik het zo lees dan zijn ze het toch niet helemaal voor je. Ik neig naar optie 1. Je zou het haar kunnen vragen mbt eventueel een volgende zwangerschap. Maar goed verplicht is het niet dat ze daar antwoord op geeft. Ik zou ook verder zoeken.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers