Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verre reis topic

<<

Anoniem119

Bericht 20 Sep 2013 16:11

Re: Verre reis topic

-ED- schreef:Malariapillen zijn gewoon zulke rotpillen, ik was er helemaal van in de war (psychisch) en wilde ze daarom niet meer slikken.



Ja precies daarom zie ik er wel weer tegenop.

Maar gaaf dat je naar India gaat, dat lijkt me een heel indrukwekkend en divers land. Nog iets te 'heftig' voor mij zonder andere Azië ervaringen haha.
Ga je alleen of met je man?
<<

Anoniem 42

Bericht 20 Sep 2013 21:35

Re: Verre reis topic

@ Marin: Ik heb ook nauwelijks malariapillen geslikt in die buurt, alleen een keer in Cambodja maar toen schoot ik binnen een dag van een fijn vakantiegevoel in een hele sombere stemming, vond er niks meer aan. Toen ik stopte was dat binnen een dag weer over. Wordt het echt geadviseerd? Want anders zou ik het sowieso niet doen, zelfs van de lichtste anti-malariapillen hoor je zo vaak van rare bijwerkingen.

Ziek worden is best goed te vermijden in Zuidoost-Azie: als eerste geen rauwe groente eten, vanwege het risico dat het gewassen is in het plaatselijke slootwater. Zelfs kraanwater is op sommige plekken trouwens zo ranzig dat je er niet aan moet denken dat je eten er mee in contact komt. Alleen heel goed doorbakken vlees, zelf heb ik dat helemaal niet gegeten omdat ik sowieso vegetarisch eet. Geen ijsblokjes in je drinken nemen, zijn ook lang niet altijd van drinkwater gemaakt. Je kunt prima eten van kraampjes op straat als er maar locals staan of als je kunt zien dat het eten echt goed warm is geweest. Fruit met schil goed wassen, omdat het daarvoor met vies water gewassen kan zijn. Dat helpt allemaal om voedselvergiftigingen en -infecties te voorkomen.

Maar daarnaast kun je ook gewoon ziek worden omdat het eten zo anders is dan hier. Dus pepers zou ik voorzichtig opbouwen in je eten. Meestal kon ik na zo'n twee a drie weken net zo heet eten als de locals zonder dat ik naar liters water moest grijpen en zweetaanvallen kreeg :).
<<

Anoniem44

Bericht 21 Sep 2013 12:44

Re: Verre reis topic

Marin schreef:
-ED- schreef:Malariapillen zijn gewoon zulke rotpillen, ik was er helemaal van in de war (psychisch) en wilde ze daarom niet meer slikken.



Ja precies daarom zie ik er wel weer tegenop.

Maar gaaf dat je naar India gaat, dat lijkt me een heel indrukwekkend en divers land. Nog iets te 'heftig' voor mij zonder andere Azië ervaringen haha.
Ga je alleen of met je man?

Met mijn man, en we hebben contacten daar, dus dat scheelt. Alleen zou ik het denk ik niet aandurven. Al zou ik het wel dolgraag willen, maar ik kan echt moeilijk inschatten of het veilig is, denk het niet eigenlijk.

Dochter blijft trouwens in Nederland bij onze (schoon) ouders, we gaan maar 10 dagen, dat vind ik ook wel de max, maar ze kijkt zelf erg uit naar haar logeerpartij en de opa's en oma's al helemaal!
<<

Anoniem119

Bericht 21 Sep 2013 13:22

Re: Verre reis topic

Ja het is misschien niet het beste land om in je eentje te reizen. Maar met z'n tweetjes is ook wel echt heerlijk. Je dochter gaat het vast leuk hebben bij opa en oma. Ik hoop dat ik dat later ook kan doen, zodat we samen dat soort reizen kunnen maken (en dan andere leuke reizen met kindjes natuurlijk).

Dank je voor je uitgebreide uitleg Twellie! Ik denk dat je inderdaad haast niet kan voorkomen dat je ziek wordt, maar goed opletten is wel belangrijk. Ik ga eens goed kijken naar wat het precieze advies voor malaria tabletten in Myanmar is. Volgens mij is het nooit echt verplicht toch? Op de website van KLM.com staat een handig keuzemenu waarbij je de belangrijkste info krijgt: http://www.klm.com/travel/nl_en/prepare ... saform.htm

Daar staat: - Malaria prophylaxis. Malaria risk - mainly in the malignant
(P. falciparum) form, exists throughout the year in remote
rural, hilly and forested areas as well as in some coastal
areas in Rahkine State. No transmission in cities and urban
areas. P. falciparum resistant to chloroquine and
sulfadoxine-pyrimethamine reported. Mefloquine resistance
reported in Kayin State and the eastern part of Shan State.
P. vivax resistance to chloroquine reported. Human P.
knowlesi infection reported.

Recommended prevention: IV.


Ik weet niet wat prevention IV is?


Wij gaan uiteindelijk waarschijnlijk niet naar de Rakhine staat, wat we eerst wel zouden. Dus dan is het misschien niet eens zo nodig. Ik ga door jullie posts in elk geval wel twijfelen.

Kan je ook halverwege stoppen, als je merkt dat je er last van hebt?
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 21 Sep 2013 14:00

Re: Verre reis topic

Reageer ook weer eens, had niet echt de tijd om te forummen.

Nog 7 weken en dan verstrekken we naar Cambodje. Heb net een reisverslag gelezen van mensen die ongeveer dezelfde reis gemaakt hebben en nu is de reislust helemaal aangewakkerd. Kan bijna niet wachten.

Zelf heb ik malarone geslikt en daar heb ik gelukkig totaal geen last van gehad zolang ik het maar tijdens het eten nam. Het liefste met wat yoghurt. Over Lariam heb ik alleen maar verhalen gehoord van mensen die ontzettende bijwerkingen ervan hadden. Zelf zou ik het niet nemen. Gelukkig hoef ik in Cambodja alleen maar DEET te gebuiken omdat we vooral in stedelijk gebied slapen en we korter dan twee nachten op het platteland zijn.
Zelf zou ik Myanmar malarone gebruiken omdat volgens de gegevens die ik kan vinden door het gehele land malaria voorkomt.

Ik weet van mezelf dat ik snel last krijg van mijn darmen en hou me ook aan de regels die jij al aangegeven hebt Twellie. Cola drink ik thuis nooit maar op vakantie veel. Sinds ik okugest van VSM neem heb ik eigenlijk geen last meer gehad op reis. Ben benieuwd hoe het me vergaat in Cambodja, Azie is toch iets anders dan het Midden-Oosten of Afrika.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Anoniem122

Bericht 21 Sep 2013 15:07

Re: Verre reis topic

Ik zou ook niet té bang zijn hoor om ziek te worden. Het zou zonde zijn als je daardoor constant op safe gaat spelen en juist de lekkerste dingen wat betreft eten mist. Ik heb 3,5 maand door Thailand, Laos en Maleisië rondgetrokken, kocht regelmatig gesneden fruit op straat, at regelmatig bij eetstalletjes (wel altijd idd kijken waar ook locals kopen), we kochten bijna dagelijks van die pancakes die gemaakt worden op straat etc. Ik ben geen enkele keer ziek geweest of diarree gehad.
In het hostel waar we sliepen in Bangkok, vertelde de eigenaar dat ze in de afgelopen jaren slechts een aantal gevallen van voedselvergiftiging hebben gehad onder de gasten, en dat dat allemaal kwam door OF de Burger King, OF de Mcdonalds.
<<

Anoniem119

Bericht 21 Sep 2013 19:16

Re: Verre reis topic

McD of BK zitten gelukkig niet in Myanmar ;-)
<<

Anoniem122

Bericht 21 Sep 2013 19:18

Re: Verre reis topic

Marin schreef:McD of BK zitten gelukkig niet in Myanmar ;-)


Dat scheelt ;) Maar wilde er mee aangeven dat je echt niet standaard maar ziek wordt van het locale eten.
<<

Anoniem119

Bericht 21 Sep 2013 19:24

Re: Verre reis topic

Haha ja snap ik. Zit bij m'n vader dus kan niet heel uitgebreid reageren. Maar ik wil zeker dingen proberen qua eten, kijk ik juist enorm naar uit! De Birmese keuken schijnt wel minder lekker te zijn dan de Thaise bijv, veel frituur en vette curries met olie. Maar ook wel weer leuk om eens te proberen!
Ze hebben een salade met gefermenteerde theebladeren, die lijkt me leuk om te proberen.

In Afrika had ik ook constant diarree. Of eigenlijk, ik had diarree en zat constant aan de imodium ;-)
En daar heb ik niets buiten de resorts gegeten haha.
<<

Anoniem44

Bericht 21 Sep 2013 19:28

Re: Verre reis topic

Juist in resorts is het eten vaak slecht (daarom ga ik daar nooit heen), je moet kijken naar waar de inwoners van het land zelf naar toe gaan, daar is het goed, niet naar van die toeristische plekken, daar verkopen ze 9 van de 10 x meuk.
<<

Anoniem119

Bericht 21 Sep 2013 19:32

Re: Verre reis topic

-ED- schreef:Juist in resorts is het eten vaak slecht (daarom ga ik daar nooit heen), je moet kijken naar waar de inwoners van het land zelf naar toe gaan, daar is het goed, niet naar van die toeristische plekken, daar verkopen ze 9 van de 10 x meuk.


Ja daar was het niet echt het soort reis voor om lokale dingen te proberen.

Maar dat ga ik nu zeker wel doen hoor! Lijkt me heel leuk. In Yangon gaan we ook een food tour doen.
<<

Anoniem 42

Bericht 21 Sep 2013 23:09

Re: Verre reis topic

@ Marin: Je kan in principe gewoon stoppen met de malariapillen, het is niet zoals antibiotica. Maar het wordt bij Malerone in elk geval wel aangeraden het zelfs nog een tijd na het verlaten van een malariagebied door te blijven slikken. Ik ben er toen wel abrupt mee gestopt omdat ik me er zo rot van ging voelen.

@ ED: India alleen, brrrr.... Ik was er met een groep maar zelfs toen voelde ik me onveilig. Geen idee of het voor heel India geldt, maar ik was er in het zuiden en mannen waren daar echt handtastelijk, opdringerig en vervelend. En ze staarden je de hele tijd aan. Om die reden zou ik er ook niet snel meer heen gaan (of ik moet nog een keer overstag gaan omdat ik het wel de lekkerste keuken ter wereld vind) maar alleen zou ik echt never nooit durven.
<<

Anoniem 42

Bericht 21 Sep 2013 23:13

Re: Verre reis topic

Leuk Cambodja, Palmyra! Wat wordt ongeveer de route?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 22 Sep 2013 07:56

Re: Verre reis topic

Twellie schreef:@ Marin: Je kan in principe gewoon stoppen met de malariapillen, het is niet zoals antibiotica. Maar het wordt bij Malerone in elk geval wel aangeraden het zelfs nog een tijd na het verlaten van een malariagebied door te blijven slikken. Ik ben er toen wel abrupt mee gestopt omdat ik me er zo rot van ging voelen.

@ ED: India alleen, brrrr.... Ik was er met een groep maar zelfs toen voelde ik me onveilig. Geen idee of het voor heel India geldt, maar ik was er in het zuiden en mannen waren daar echt handtastelijk, opdringerig en vervelend. En ze staarden je de hele tijd aan. Om die reden zou ik er ook niet snel meer heen gaan (of ik moet nog een keer overstag gaan omdat ik het wel de lekkerste keuken ter wereld vind) maar alleen zou ik echt never nooit durven.


Idd. Ik moest bij de tabletten die ik slikte een week van tevoren beginnen en een week na mijn reist. Ik ben niet gestopt, maar het zijn wel hele rare pilletjes hoor! Ik voelde me er ook raar van.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem122

Bericht 22 Sep 2013 08:13

Re: Verre reis topic

Ik slikte Lariam (Slik je 1x in de week) en heb nergens last van gehad, maar we kwamen tijdens de reis idd wel veel mensen tegen die niet preventief malariapillen slikten.
Ik ben er ook nog niet over uit of ik ze dit keer weer ga slikken. Mocht ik toch er raar op reageren, ben ik wel alleen en dat vind ik geen prettig idee.
En in Bangkok zelf schijnt geen malaria voor te komen. Ik zal tijdens mijn stage toch niet ver buiten Bangkok komen. Kan altijd voor de maand er na dat ik nog ga reizen wel malariapillen mee nemen.

Heeft iemand trouwens ervaring met andere medicatie mee nemen naar dat soort landen? Ik slik dexamfetamine, maar dat is daar zwaar verboden. Op Nederlandse websites vind ik wel dat ik het met een medicijnpaspoort mee zou moeten kunnen nemen, maar las net dit op internet:
Dexamphetamine is classified as a narcotic drug of category 1 according to the Narcotics Act B.E. 2522 (1979) of Thailand, amended by the Narcotics Act B.E. 2545 (2002). The importation into Thailand of narcotic drugs in category 1 (such as dexamphetamine) is prohibited (except for the approved use by a government agency). This prohibition includes those cases in which patients wish to carry those medications for personal medical treatment during visits to Thailand. Therefore, the FDA is not authorized to issue a permit for travellers to Thailand to carry narcotic drugs in category 1 (such as dexamphetamine) for personal use.
http://narcotic.fda.moph.go.th/faq/faq. ... 0519113048

Het stomme is dat Ritalin wel mag, omdat die onder cat. 2 vallen. Maar dan mag je alsnog maar genoeg mee nemen voor 30 dagen persoonlijk gebruik.

Denk dat ik het risico maar niet moet gaan nemen met mijn medicatie..
Laatst gewijzigd door Anoniem122 op 22 Sep 2013 08:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 22 Sep 2013 08:20

Re: Verre reis topic

Zora schreef:
Idd. Ik moest bij de tabletten die ik slikte een week van tevoren beginnen en een week na mijn reist. Ik ben niet gestopt, maar het zijn wel hele rare pilletjes hoor! Ik voelde me er ook raar van.


Ja zo heb ik het toen naar Afrika ook gedaan, twee dagen van te voren en nog een week er na. Maar de eerste week was wel t ergste, toen heb ik drie nachten niet geslapen vanwege de insomnia en was ik gewoon ziek van vermoeidheid. En daarna heb ik hallucinaties gehad.

Ik ga het denk ik wel weer nemen dit keer omdat het fijner voelt me te beschermen, maar zie er wel tegenop. Anderzijds, wie weet vallen de klachten dit keer mee en is het niet zo erg.
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:38

Bericht 22 Sep 2013 11:09

Re: Verre reis topic

Niemand tips voor een Thais eiland met oud & nieuw? Zit nu aan Krabi of Koh Lanta te denken.
<<

Anoniem119

Bericht 22 Sep 2013 11:15

Re: Verre reis topic

Sorry van Thailand weet ik niks!
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:38

Bericht 22 Sep 2013 11:18

Re: Verre reis topic

Ik ben heel ziek geweest van malaria pillen. Ik slikte malarone. Ik ben halverwege mijn reis ermee gestopt. Van midden Vietnam tot Cambodja + Thailand niks meer genomen. Is gelukkig goed gegaan.
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 22 Sep 2013 19:01

Re: Verre reis topic

@Tuk Tuk:kijk op de website http://farmatec.nl/geneesmiddelen/opiaten/geneesmiddelenmeeopreis/
Dexamfetamine staat op lijst 1. Als je op het land waar je naar toe gaat klikt zie welke procedure je moet volgen. Ze geven aan dat je een engelstalige medische verklaring nodig hebt die gewaarmerkt wordt. Daarna zou je nog contact op moeten nemen met de ambassade. Hopelijk mag je het wel meenemen.

@Twellie: we vliegen op Bangkok en vandaar uit vliegen we door naar Siem Reap. Daar hebben we 3 hele dagen om Angkor Wat en de andere tempels te bekijken. Daarna gaan we door naar Battambang met de boot en dan door naar Phnom Pehn waar we de killing fields gaan bezoeken en de stad zelf. Van Phnom Pehn gaan we door naar Tatai waar we een paar nachten in een mooie eco lodge zullen slapen en dan door naar het zuiden Sihanoukville, Kampot en dan terug naar Phnom Pehn met een terugvlucht naar Bangkok waar we nog twee dagen blijven en dan terug naar huis. Ben nu echt af aan het tellen.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Anoniem122

Bericht 22 Sep 2013 19:11

Re: Verre reis topic

@Palmyra, bedankt voor de link! Toch eens uitzoeken tegen die tijd. Weet gewoon niet of het slim is, op die website van Food and Drug Administration Of Thailand stond dat je het echt niet mee mocht nemen en dat het verboden is in Thailand, het is daar ook niet te krijgen. En gezien de periode dat ik ga, en de hoeveelheid die ik slik, zou het uitkomen op bijna 1000 pillen á 5mg.
<<

Anoniem 42

Bericht 22 Sep 2013 20:00

Re: Verre reis topic

@ Palmyra: Klinkt mooi! Ik heb er een totaal andere reis gemaakt, ik ben alleen op de killing fields en bij Angkor Wat geweest van de dingen die je noemt. Heerlijk dat je daar drie volle dagen hebt, dan kun je op je gemak alle tempels bekijken en ook dat wat minder bekende die soms ook erg mooi zijn. Ik ben toen bij een afgelegen tempeltje geweest waar ik de enige bezoeker was. Op alle koeien na die er doorheen liepen :).

@ Bacio: Krabi vond ik wel heel mooi met die zandsteenrotsen! Er was volgens mij niet echt een centrum of iets dergelijks, dus je kunt er niet zo goed uit gaan 's avonds. Er zitten wel erg mooie hotels, ik zat er in een vlak aan het strand, een beetje een boomhutidee. Niet dat de kamers echt in de bomen zaten maar ze waren er omheen gebouwd zodat je in de boomtoppen keek. Het was verder best wel duur en ik denk ook wel gewild voor oud en nieuw. Dus dat word denk ik op tijd boeken. Maar de natuur was er wel echt supermooi dus.

Koh Lanta ken ik niet.
<<

Niki

Noob

Berichten: 96

Geregistreerd: 04 Sep 2013 22:53

Bericht 22 Sep 2013 20:49

Re: Verre reis topic

Zoals ik nu lees over de bijwerkingen van de malaria tabletten word ik een beetje bang..
Aanstaande zaterdag vlieg ik naar Tanzania (safari) en daarna reizen we door naar Zanzibar. Heb wel ontzettend veel zin in. Hoop dat ik niet veel last ga krijgen van de bijwerkingen..

Ben zo benieuwd hoe Afrika mij gaat bevallen.. :sunny:
<<

Anoniem 3

Bericht 24 Sep 2013 16:57

Re: Verre reis topic

Veel plezier Niki!
Laatst gewijzigd door Anoniem 3 op 04 Nov 2013 16:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 24 Sep 2013 17:03

Re: Verre reis topic

Bacio schreef:Niemand tips voor een Thais eiland met oud & nieuw? Zit nu aan Krabi of Koh Lanta te denken.


Ik was vorig jaar met Oud en Nieuw in Thailand, in Chiang Mai. Dat was echt fantaaaastisch, tienduizenden van die lampionnen in de lucht en een groot feest. Leuk om mee te maken! Later zijn we ook op Koh Lanta geweest, dat was een heerlijk eiland. Ik weet alleen niet hoe het daar met O&N is. Ik heb nog wel een tip voor een relaxed resort daar; Lanta Castaway.

In Krabi town zijn we ook een nachtje geweest. Dat was ook meteen genoeg eigenlijk. Het leukste daar vond ik de eetstalletjes 's avonds.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
VorigeVolgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers