Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Anoniem84

Bericht 05 Sep 2014 15:25

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Rejoy, heb je de juf nog gesproken?

.



Ja, ik heb een heel prettig 10-minutengesprek gehad. De juf doet er echt heel veel zodat onze dochter zich veiliger gaat voelen. Zo mag ze de tweede helft van de ochtendpauze mee naar de lerarenkamer, omdat gr. 3 dan bij op het schoolplein komt, blijft de juf haar brood naast onze dochter eten, blijft (grotendeels) bij haar buiten, tot ze lekker aan het spelen is en ze het zelf oké vindt dat de juf weg gaat.

Het gaat ook echt om buiten spelen en overblijven. In de klas gaat het juist heel erg goed, ligt ze goed in de groep en doet ze leuk en enthousiast mee, durft ze verhaaltjes te vertellen, heeft de slappe lach al gehad met een andere meisje. Ze zoekt wel veiligheid en duidelijkheid en die heeft ze tijdens het overblijven en tijdens buiten spelen niet voldoende.

Cognitief gaat ze als een speer, dus bij haar wordt vooral gewerkt aan zelfvertrouwen krijgen en zich veilig gaan voelen.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 05 Sep 2014 15:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fijn dat de juf bereid is om haar zo te helpen. Hoop dat het snel beter met haar gaat.

J heeft het nog steeds heel erg naar haar zin op school, vandaag had ze voor de eerste keer een weekafsluiting/viering en ze deed super goed mee. Zo schattig om zo'n groepje kleuters liedjes te horen zingen en trots horen vertellen hoe hun klas gaat heten dit jaar :love:

Afbeelding

Afbeelding
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 06 Sep 2014 16:14

Re: Schoolgaande kinderen topic

Rejoy; dat klinkt echt als een superjuf. Wat fijn dat ze je dochter zoveel mogelijk probeert te helpen hiermee.

Fiwen: Mooi meisje! Ze lijkt het naar haar zin te hebben.


Hier is de eerste schoolweek ook klaar. Louise vindt het er erg leuk en ook het overblijven vind ze prima. Ze heeft haar plaats gevonden en is snel mee met de structuur van de klas. Alleen is haar zindelijkheid weer helemaal weg. Op school draagt ze nog steeds een luier (we hebben geprobeerd met onderbroekje, maar ze zegt het of te laat en plast binnen de minuut, of ze zegt niets en komt nadien pas). Thuis krijgt ze gelijk een onderbroekje aan, maar ze plast steeds weer in het broekje, terwijl ze vorig weekend elk plasje op het potje had gedaan.
Volgende week is er een 10-minuten gesprekje met de juf en dan gaan we kijken wat we nog kunnen doen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 06 Sep 2014 17:02

Re: Schoolgaande kinderen topic

Rejoy, klinkt als een hele fijn oplossing voor jouw dochter. Fijn dat ze zo meedenken.

Fiwen, zit J. ook op een Jenaplanschool? Leuk die foto's en ook dat J. zelfs al op het podium durft.

Maandag hebben wij ouderavond. Het eerste deel is alleen voor groep 3 ouders en gaat over het lezen in groep 3. Dat vind ik heel fijn want ik ben erg benieuwd hoe dat precies gaat.
Daarna hebben we nog een ouderkring in de eigen middenbouwgroep.
En gisteren hebben we een mail gehad met informatie over het kamp. Het is ongeveer een half uur rijden hiervandaan. Ze moet een heleboel meenemen (o.a. slaapzak, kussen, hoeslaken, regenkleren en laarzen, lunchpakketje, zaklamp enz). Ik moet nog een gaan bedenken hoe ik dat allemaal mee ga geven. Ik denk een grote tas en dan haar slaapzak en kussen daaraan vast binden ofzo.
<<

Fiene

Bericht 06 Sep 2014 20:23

Re: Schoolgaande kinderen topic

Slakje; maar zo raar is het toch helemaal niet dat ze nog niet zindelijk is? Als ze nu al zindelijk was is het juist vroeg toch?
En is jullie 'school' vergelijkbaar met onze peuterzaal? Maar ze gaat wel een heel stuk langer op een dag volgens mij he. Ik ga dit schooljaar kijken op een school in Belgie ( een Jenaplanschool) omdat het daar allemaal zo anders geregeld is. Heb er nu al veel zin in!
<<

Anoniem331

Bericht 06 Sep 2014 20:29

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik vind ook dat ze er de leeftijd voor heeft om nog niet zindelijk te zijn, verwachten ze dat dan wel?
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 07 Sep 2014 07:36

Re: Schoolgaande kinderen topic

@Liadan, ja J gaat inderdaad naar een Jenaplan school. Bevalt tot nu toe echt geweldig goed.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 07 Sep 2014 08:49

Re: Schoolgaande kinderen topic

Louise is één van de weinige kinderen die nog niet zindelijk is. Dus dan lijkt ze me zeker niet vroeg. Op sommige scholen verwachten ze het heel erg (en je kind wordt ook geweigerd soms terwijl dat wettelijk gezien niet mag) en er is ook een stappenplan voor niet-zindelijke kleuters. De juf op school zet er iig geen druk op.

*Terwijl ik dit typ, riep Louise dat ze moest plassen, ging op het potje zitten en plaste*
AfbeeldingAfbeelding
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 07 Sep 2014 09:34

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat leuk om al jullie verhalen en zelfs foto's te zien! Al vinden sommige kinderen het soms nog wel erg spannend. Hopelijk mogen ze hun draai snel vinden!
Slakje, dat is nogal wat om te eisen van zo'n jong kind. Mijn dochter was vlak voor ze 2,5 was zindelijk. Een maand later beviel ik van onze zoon en wist ze niet meer wat zindelijk zijn nou eigenlijk was...Ik heb het gewoon zo gelaten en een half jaar later kwam ze zelf melden dat ze geen pamper meer nodig had. Ik denk dat ieder kind zelf wel aangeeft wanneer het er klaar voor is. Wat knap dat ze nu wel weer op het potje is gaan plassen!

Met onze dochter gaat het echt heel erg goed. Er is echt een last van mijn schouders gevallen! Ik moest afgelopen woensdag naar school komen voor een afspraak met de IB-er, haar leerkrachten en onze begeleidster van kdv-plus. Ze zijn erg positief over haar. Ze doet leuk mee, steekt haar vinger op en geeft dan het juiste antwoord, zoekt contact met kinderen en ook met de leerkrachten, ook als er iets is waar ze tegenaan loopt. Ze vertelden me een aantal situaties en ik zat zowat met mijn mond open van verbazing. Ze zat met een aantal klasgenootjes aan tafel om te gaan kleien en is zelf klei uit gaan delen aan haar groepje. Fijn om te horen dat ze ook durft te delegeren. Thuis vroeg ze me al een aantal keer of er iemand bij haar mocht komen spelen. Dat vind ik prima, maar ik vertelde haar dat ze eerst maar eens moest vragen of het jongetje in kwestie wel bij haar wil komen spelen. Ze zei me dat ze dat niet goed durfde en of ik haar dan wilde helpen om dat te vragen. De juf vertelde me nu dat ze samen zat te spelen en iemand vroeg om thuis te komen spelen!!! Er werd positief gereageerd en ze waren samen al plannetjes aan het smeden....Verder was er bij haar juffen nog geen "afwijkend" gedrag opgevallen. Ze speelt alleen buiten in de zandbak, maar dat deden ze bijna allemaal, dus dat was geen reden tot zorg. Ik gaaf aan wat de kenmerken van haar zijn als ze zich ongemakkelijk voelt en die hebben ze nog niet gezien. We zijn echt supertrots op haar dat ze een enorme omslag heeft gemaakt. Van een onzeker, teruggetrokken meisje naar een vrolijke, sociale meid! Het deed me erg goed om dit allemaal te horen.
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Fiene

Bericht 07 Sep 2014 09:37

Re: Schoolgaande kinderen topic

Slakje, ik vind dat echt heel raar eerlijk gezegd. Ze is pas 2.5 jaar, het grote gros van de kinderen is dan toch nog helemaal niet zindelijk?
In Nederland is een kind pas kleuter vanaf 4 jaar, en zijn ze pas leerplichtig met 5 jaar. Hoe is dat bij jullie?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 07 Sep 2014 09:45

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dat is nu net ook een probleem; ze wilt geen luier meer. Daarom dus dat we maanden terug zijn begonnen met zindelijkheid. Ze weigerde een luier, inclusief slaan, gillen, huilen, trekken (terwijl ze dat anders nooit doet), geen wasbaar en geen wegwerp. Het was zo erg dat ik elke nacht 4 keer moest opstaan om haar een propere luier aan te trekken.

Wat fijn dat het zo goed gaat met haar! Kan begrijpen dat die last nu weg is.

Fiene; hier is, naar mijn ervaringen, het grote deel van de kinderen toch wel zindelijk tegen dat ze naar school gaan (vanaf 2,5j mogen ze naar school, verplicht vanaf 6 jaar geloof ik, we hebben geen psz oid). Ik krijg ook heel vaak de vraag of ze al zindelijk is, dus dan lijkt het me allemaal niet zo gek.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 07 Sep 2014 10:16

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dat is dan wel lastig ja Slakje. Maar wie weet...als ze meer gewend is, is misschien de zindelijkheid daar ook weer. De eerste stap heeft ze in ieder geval weer gezet! Lastig lijkt me dat. Wij zeggen "Joh, dat hoeft toch nog niet", terwijl daar iedereen juist vraagt of ze nog niet zo ver is.
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Fiene

Bericht 07 Sep 2014 20:36

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik ben erg benieuwd wanneer we gaan kijken op een Belgische school en hoe het dan in de praktijk gaat met die 2.5 jarige. Want die zitten in een groep t/m 4 jaar ofzo? Maar het zijn dan toch nog geen volle dagen lijkt mij? HIer is de peuterzaal een ochtend of middag.
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 07 Sep 2014 21:02

Re: Schoolgaande kinderen topic

Leipe loetje, wat fijn dat je dochters het zo goed doet op school! Wat een positieve veranderingen, kan me voorstellen dat jullie zo trots zijn.
Slakje, ik vind het ook wel erg vroeg om al zindelijk te zijn. Kinderen die ik mijn omgeving zie, zijn allemaal rond hun 3e pas zindelijk. Wel lastig dat ze zelf ook geen luier meer aan wil. Hopelijk pakt ze het snel weer op.

Hier gaat het nu ook goed op svhool. Hij heeft wel even nodig gehad om te wennen, maar het afscheid nemen gaat nu goed. Ook op school heeft hij het naar zijn zin en doet goed mee.
Hoe groot zijn de klassen bij jullie eigenlijk? N. zit in een groep 1/2 met 28 kinderen. Er is nog een groep 1/2 deze heeft al 32 kinderen! Vindt de klassen nu al enorm groot, laat staan dat er nog kinderen gaan instromen in de loop van het jaar. Eigenlijk willen ze ook niet meer kinderen bij de klassen in laten stromen, maar er staan nog wel veel kinderen op de wachtlijst. Er is geen geld om een extra instroomklas erbij te maken. Maar heb al wel gehoord dat er nu al 26 nieuwe kinderen ingeschreven staan! Ik ben benieuwd hoe ze dit op gaan lossen, vindt het wel zorgelijk hoor.
2010 2012 2015 2017
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 07 Sep 2014 21:10

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dat is al een flinke klas Nosa! Mijn zoon start in mei en hij komt in een klas van 28 kinderen, al zal dat ook wel meer worden want meestal stromen er gedurende het jaar ook nog een paar kinderen extra in.
Mijn dochter eindigde afgelopen schooljaar met een klas van 33 kinderen (groep 1/2).
Zij zit nu in een klas van 29 kinderen (groep 3/4/5).
<<

Anoniem73

Bericht 07 Sep 2014 21:16

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wow nosa dat zijn grote klassen! Hier mogen er maximaal 21 kinderen in 1 klas (groep 1 en 2 bij elkaar).
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Sep 2014 21:19

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bij ons worden de klassen maximaal 30, als alle klassen vol zijn wordt er een tijdelijke groep gevormd voor de kinderen die in dat schooljaar nieuw zijn. Die kinderen worden dan na de zomervakantie over de vaste groepen verdeeld, die dan weer leger zijn doordat er kinderen zijn doorgestroomd naar groep 3.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 07 Sep 2014 21:23

Re: Schoolgaande kinderen topic

33 is ook veel liadan, maar goed dat is dan aan het eind van het schooljaar. Hier starten ze al zo groot. Is er bij jullie ook een maximum aan het aantal kinderen per klas?

Magenta, dat is prettig zulke kleine klassen. Naar wat voor soort school gaat je dochter?
2010 2012 2015 2017
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 07 Sep 2014 21:25

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik weet niet of ze een maximum hebben. Ik vond 33 ook erg veel, maar omdat dat dat aan het eind van het jaar was en de juf (en mijn dochter) er goed mee om kon gaan vond ik het wat minder erg.
Voor mijn zoon vind ik het wel veel kinderen, maar hij kan een stuk minder goed tegen drukte en prikkels.
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 07 Sep 2014 21:28

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dat vind ik ook echt wel de max hoor 30. Een leerkracht kan het toch anders niet meer overzien? Maar blijkbaar kan het hier financieel dus niet om een instroomgroep erbij te vormen.

Liadan, het is als je nieuw op school komt wel echt een hele grote klas. Daar had mijn zoon ook moeite mee hoor, die drukte ineens.
2010 2012 2015 2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Sep 2014 21:30

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik vind het nu ook wel een heerlijk klein klasje in vergelijking met de klas aan het eind van het schooljaar.

De school van mijn dochter is wel echt een heel grote school, vandaar dat er ook wel ruimte is voor zo'n instroomgroep. Op zich merkt zij er niks van dat het zo groot is, de kleuters hebben een eigen ingang, haar klas zit daar direct naast.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem74

Bericht 07 Sep 2014 21:53

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wow nosa, dat zou ik wel heel veel vinden. En mijn zoon ook vermoed ik.
Hier 2 klassen groep 1, met nu. 17 a 18 per klas. Er zullen per klas ca 10 kindjes bijkomen.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 08 Sep 2014 06:38

Re: Schoolgaande kinderen topic

J zit in een klas met 18 kinderen en de andere onderbouw groep heeft 17 kindjes. De max is hier 25 kinderen maar geen enkele klas haalt dat, de meeste klassen zitten rond de 22 kinderen. Met een totaal van 130 leerlingen op de hele school aan het einde van dit (kalender)jaar.
Ik zou meer dan 28 echt veel te veel vinden maar het ligt ook wel aan wat voor een kind je hebt.

Ik hou J vandaag een dagje thuis. Ze is zo ontzettend moe, ze heeft het hele weekend amper iets anders gedaan dan op de bank en in bed gelegen maar vannacht heeft ze weer een hele slechte nacht gehad en kreeg haar dus net al bijna niet wakker. Vorige week hielp het om te zeggen 'wil je naar school lieverd' en dan was ze meteen klaar wakker. Maar vandaag begon ze meteen te huilen dat ze thuis wilde blijven en verder wilde slapen omdat ze zo moe was. Toen ik haar terug in bed legde viel ze ook meteen weer in slaap dus heb har maar laten liggen. Ben bang dat als ik haar toch naar school stuur dat ze straks oververmoeid is en we veel verder van huis zijn dan wanneer ik haar nu gewoon een dagje thuis hou.

Wat zouden jullie gedaan hebben?
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem331

Bericht 08 Sep 2014 06:48

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dan hield ik haar ook thuis. Morgen maar weer proberen. Onze juffen zijn daar ook heel makkelijk in, zeker de eerste maanden.
<<

Fiene

Bericht 08 Sep 2014 19:44

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik heb nu een kleuterklas van 18 kinderen. Het worden er uiteindelijk 28. Onze max is eigenlijk 25-26 kinderen maar deze keer kwam het zo uit met broertjes/zusjes die bij mij in de klas komen.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: High Heels, Lexi