Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mijn zusje

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 06 Sep 2014 13:34

Mijn zusje

Mijn zusje lijkt in heel veel dingen op mij, maar ook in heel veel dingen niet. Het lijkt alsof ze sommige dingen niet georganiseerd kan krijgen, het is een dromer, ze vraagt nooit hulp, ze is koppig, heel gevoelig, streng voor zichzelf en maar zal zichzelf nooit ergens de schuld van geven.
Zo is mijn zusje al jaren aan het stoeien met school, met haar stages en met werk. Dit zijn punten waar ik mij niet in herken, eigenlijk is mijn zusje ook een opgever of in ieder geval een wegloper. Nu is ze al jaren bezig om haar studie af te maken, ze is van school afgegaan om haar studie via een thuisstudie af te maken. En heeft daarbij ook allerlei smoesjes als 'dat het te makkelijk is', 'school moeilijk doet' etc. Ze heeft in de tussentijd wel nuttige dingen gedaan (erbij gewerkt en een jaar in het buitenland gewoond en gewerkt) maar hierdoor is de studie stil komen te liggen. Ze heeft een vervelende stage gehad, waar ze niet de feedback kreeg die ze graag wilde horen (maar haar collega's waren natuurlijk super stom en ze wilde dit werk echt niet gaan doen) en dit is een zere plek geworden. Steeds is er weer iets wat niet lukt of mis gaat. Ze mist de trein voor een toets, een toets is niet meer geldig na zoveel jaar dus moet opnieuw, mensen willen niet meewerken e.d. Ik vind dit heel vervelend voor haar, ik wil dat ze het graag haalt omdat het mijn zusje is. Maar als ik het zo aan hoor zijn er ook echt wel dingen die zij niet goed kan organiseren waardoor dingen mislopen. Ik wil haar hier eigenlijk bij helpen, maar ze is zo koppig. Ze praat er het liefst niet over en anders wordt ze gelijk boos. Ik ben haar grote zus dus het ligt al heel gevoelig als ik iets zeg en het is natuurlijk ook een grote teleurstelling voor haar zelf dus eigenlijk vind ik ook dat ik gewoon niks moet zeggen. Maar ja, hoe kan ze er dan van leren?

Ze wil graag nog doorstuderen en dit lijkt mij eigenlijk ook geen goed idee, dit zeg ik natuurlijk niet, maar ik heb al wel een vermoeden hoe dat gaat lopen en vermoed dat het niveau en de studiedruk te hoog gaan zijn. Ik wil niet dat ze steeds verdrietig is omdat dingen niet lukken, maar wil haar ook niet ontmoedigen of 'de vervelende grote zus uithangen'. Daarnaast heb ik het vermoeden dat dit door studeren heel belangrijk is om zich zelf te kunnen bewijzen tegenover o.a. mij. Ik vind het zo'n lastige situatie. Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
<<

Anoniem125

Bericht 06 Sep 2014 14:10

Re: Mijn zusje

Ik zou haar niet zo bemoederen. Het is je kleine zusje, maar het is geen klein kind meer. Ze zal er zelf achter moeten komen en ieder mens zit anders in elkaar. Zij heeft moeite met haar studie en de boel organiseren, jij hebt vast weer moeite met andere dingen. Ze heeft ook duidelijk andere keuzes gemaakt, heeft gewerkt, heeft in het buitenland gewoond, daar zal zij weer ervaringen hebben opgedaan waarin ze misschien wel verder is dan jij.

Als ze naar je toe komt en om hulp vraagt, dan zou ik haar helpen, maar ik zou haar verder niet zo betuttelen. Dat werkt vrees ik, averechts.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 06 Sep 2014 14:14

Re: Mijn zusje

Klopt, dat doe ik nu dus ook niet. Maar het is soms gewoon vervelend om haar steeds verdrietig te zien (waar ze zelf ook erg van baalt). En als ze het niet haalt hangt er een grote studieschuld boven haar hoofd, dat is inderdaad dan ook haar probleem, maar dat zou ik wel vervelend voor haar vinden.
<<

Anoniem125

Bericht 06 Sep 2014 15:11

Re: Mijn zusje

Ja, moeilijk om te zien. Ik heb zelf ook moeite met organiseren en hierdoor heb ik een paar jaar vertraging opgelopen in mijn studie. Wat mij uiteindelijk heeft geholpen is hulp vragen bij de universiteit. Zij hadden een speciale groep voor studenten die moeite hadden met hun scriptie. Elke week kwamen we bij elkaar en moest je duidelijke doelen opstellen en duidelijk aangeven hoe je die dacht te kunnen realiseren in de komende week. Het heeft mij echt ontzettend geholpen. Misschien iets voor je zusje? Op veel HBO's en universiteiten is best hulp te vinden, maar je moet er wel zelf naar zoeken en voor open staan.
<<

Anoniem108

Bericht 06 Sep 2014 15:12

Re: Mijn zusje

Geef haar het gevoel dat je naast haar staat i.p.v. tegenover haar. Ik kan wel inlezen dat je bezorgd bent en alleen maar graag ziet dat het je zusje goed gaat, alleen zal zij idd het voelen als bemoederen. Alsof ze zelf niet in staat is haar zaakjes op orde te krijgen en houden. Feitelijk is dat ook zo in een aantal situaties, maar niemand vindt het fijn om het gevoel te hebben dat ze gecorrigeerd worden. Jij kent je zusje het beste, dus in dat opzicht weet jij ook alleen hoe jij het beste met haar moet omgaan. Waak er echter wel voor dat je niet jouw persoonlijkheid probeert op te leggen aan haar. Jij zou anders met zaken omgaan, ik ook, Truus ook et cetera et cetera. Maar het gaat erom dat je zusje het niet zal accepteren als er over haar beslist wordt i.p.v. met haar gekeken wordt naar oplossingen. ------> naast haar staan dus.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 07 Sep 2014 21:52

Re: Mijn zusje

Dank je voor jullie antwoorden. Ik moet mij er ook niet mee bemoeien en moet ook leren dat iedereen anders is. Dat weet ik natuurlijk wel maar familie voelt zo 'hetzelfde' en de meeste gezinsleden zijn in veel dingen ook hetzelfde dus is het gewoon even wennen:). Alleen moet het gevoel nog even meewerken, ik vind het soms zo rot voor haar maar weet dat ik ook niet altijd kan helpen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers