Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Help! (Stem kwijt)

<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 04 Sep 2014 06:13

Help! (Stem kwijt)

Ik stond vanmorgen op omdat ik moet gaan werken, maar ik heb geen stem meer. Het enige wat ik nog kan uitbrengen zijn een hoop hese klanken. Ik heb al met veel moeite naar mijn werk gebeld dat ik vandaag niet kom, ik moet namelijk de godganse dag met patiënten praten, telefoons opnemen etc dus niet verstandig en niet haalbaar nu.

Maar nu? Wat kan ik doen om mijn stem terug te krijgen? Ik ga zo dadelijk als mijn zoontje wakker is hem naar het KDV brengen en daarna langs de dokter. Maar hebben jullie nog lapmiddeltjes zodat ik er mijn stem misschien wat sneller terug heb? Ik heb al sinds afgelopen weekend keelpijn maar ik had verwacht en gehoopt dat het vanzelf over zou zijn, maar nu lijkt mijn keel gewoon 'dicht' te zitten. Ik kan niet goed door ademen en ook niet goed door hoesten.

Wie o wie heeft er dé gouden tip voor mij?
2012 & 2016
<<

Anoniem87

Bericht 04 Sep 2014 06:48

Re: Help! (Stem kwijt)

Dropjes, verzachtende hoesdrank, gorgelen met zout water. 3x daags 2 paracetamol tegen de pijn (kan je ook oplossen ivm het slikken). Lijkt mij niet echt iets om mee naar de huisarts te gaan, ik zou het zelf nog een dag aankijken en er zelf iets aan proberen te doen.
<<

Anoniem148

Bericht 04 Sep 2014 06:53

Re: Help! (Stem kwijt)

Honing schijnt te werken. Zij mijn tante altijd.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 04 Sep 2014 06:55

Re: Help! (Stem kwijt)

Ik heb dat gemiddeld 2-3 keer per jaar. Dan ben ik een paar dagen echt hees. Ik ga dan wel werken, mijn leerlingen vinden het hilarisch :P bij mij komt het waarschijnlijk door een overbelaste stem. Ik heb een tijdje bij een logopediste gelopen voor oefeningen om mijn stem beter te gebruiken.

Wat bij mij helpt is eigenlijk alleen zo min mogelijk praten. En als je dan toch praat, normaal praten en niet gaan fluisteren ofzo. Ook al klinkt het nergens naar, toch doen, want fluisteren is een soort verkramping van je stembanden en daar wordt het niet beter van. En veel thee met honing drink ik dan altijd. Verder wacht ik maar gewoon een paar dagen af...
december 2016
juli 2019
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 04 Sep 2014 07:05

Re: Help! (Stem kwijt)

Ik heb het gelukkig nooit, ik heb erg beel stemtraining gehad op mijn opleiding. Maar mijn tip is inderdaad niet fluisteren en misschien kun je Islamoos kopen bij drogist of apotheek. Dat zijn zuigtabletten. En geen melk drinken.
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Sep 2014 08:10

Re: Help! (Stem kwijt)

Ik heb wel eens gehoord dat je juist geen warme dranken (thee met honing bijvoorbeeld) moet drinken maar vooral ijsjes moet eten. De kou schijnt de bacteriën eerder te doden ofzo? Geen idee of het waar is.

Volgens mij is het in ieder geval het belangrijkste om veel te drinken en zuigtabletjes te nemen in verband met het slikken. En inderdaad geen zuivel, in verband met de slijmvorming.

♥♥
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Sep 2014 08:21

Re: Help! (Stem kwijt)

Ik had het vorig jaar, het was gewoon echt een verkoudheid die op mijn stembanden zat want ik ben verder nooit hees. Ik kon ook echt niet werken, tenminste ik ben thuis gaan werken met mijn telefoon uit, want er kwam gewoon echt geen geluid uit. Gewoon even 1 a 2 dagen je mond dicht houden, niet blijven irriteren door te gaan fluisteren en uitzieken. Thee met honing, dropjes en bij keelpijn eventueel een pijnstiller.
Ik zou er persoonlijk niet direct mee naar de dokter gaan.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem80

Bericht 04 Sep 2014 08:49

Re: Help! (Stem kwijt)

Naar de dokter gaan heeft inderdaad niet echt veel zin als je je stem kwijt bent. Advies van mijn kno-art: zo weinig mogelijk praten, absoluut niet fluisteren, drop sabbelen en nooit strepsils eten als je keelpijn hebt want strepsils zijn heel slecht voor je keel.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 04 Sep 2014 08:55

Re: Help! (Stem kwijt)

Ik ben vorig jaar ook een aantal dagen mijn stem kwijt geweest.
Als logopedist niet echt handig :P

Stemrust was toen de beste remedie, in combinatie met thee met honing en keelsnoepjes.
Was wel naar de huisarts geweest, maar die kon ook weinig voor me doen.
Evt. een kuurtje voorschrijven, maar voordat die troep allemaal weer uit je lichaam is...
Heb er uiteindelijk 4 dagen last van gehad, daarna weer rustig aan aan het werk gegaan.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 04 Sep 2014 09:38

Re: Help! (Stem kwijt)

Dankjewel voor jullie reacties en tips. Ik lees ze nu pas en ben al bij de dokter geweest. Hier in België moet je sowieso altijd een ziektebriefje binnenbrengen op je werk als je ziek bent, dus ik moest er sowieso heen anders ben ik ongewettigd afwezig.

Hij kon inderdaad niet veel doen, ik heb zwijgverbod voor de komende dagen. Niets forceren en niet fluisteren inderdaad. Ook als ik merk dat mijn stem vanavond of morgenvroeg weer beter is, nog steeds zwijgen omdat ik het anders ga forceren.

Ik weet niet meer wie het zei, maar zijn strepsils echt zo verkeerd? Ik heb die afgelopen weekend gehaald omdat ik zoveel keelpijn had en er met regelmaat eentje genomen om de pijn wat te verzachten. Nu heb ik bijna geen pijn meer, dus neem ik ze niet meer, maar ik wist niet dat het zo slecht was?
2012 & 2016
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 04 Sep 2014 09:42

Re: Help! (Stem kwijt)

Ik denk dat het er oa mee te maken heeft dat je dmv verdoven van de pijn de keel sneller te veel belast.
#teammaple🍁
<<

Anoniem80

Bericht 04 Sep 2014 13:16

Re: Help! (Stem kwijt)

Ik zei dat Snoes. Zowel mij ha als kno raadden me het af, omdat ze heel agressief zijn in de keel zeggen zij allebei. Vandaar dat ik ze daarna nooit meer heb gebruikt bij keelpijn.

Dat je altijd een doktersbriefje moet hebben zeg, ergens wel goed maar ook lastig, lijkt me.

Beterschap enne sssssst ;)
<<

Anoniem124

Bericht 04 Sep 2014 13:36

Re: Help! (Stem kwijt)

Vooral veel stemrust. Daarnaast ergens saliesnoepjes halen en op sabbelen, salie is heel helend voor de stem. Vruchtensap drinken en geen thee of koffie. Je kan ook evetueel nog onder een hete douche goed de waterdamp inhaleren.

Was gesproken, Charles. Ooit logopedist.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 04 Sep 2014 15:30

Re: Help! (Stem kwijt)

Dank voor alle tips dames. Ik ben nu de hele dag alleen, dus dat vergemakkelijkt het wel om niet te praten.

Maar dus geen thee? Geen warme dranken? En ijs? Ijsjes vind ik nu ook geen straf om te eten.

Vruchtensap, moet dat vers zijn? Of mag dat ook gewoon een pak appel(sien)sap zijn?
2012 & 2016
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 05 Sep 2014 18:11

Re: Help! (Stem kwijt)

Ik heb geen tips voor je maar het is wel vervelend geen stem hebben. Gaat het vandaag al wat beter?
If you cannot do great things, do small things in a great way.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron