Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Anoniem84

Bericht 02 Sep 2014 21:59

Re: Schoolgaande kinderen topic

Gelukkig spelen alleen de kleuters bij elkaar op de speelplaats. Het naar een surveillant toe gaan gaat ze niet doen, dat durft ze (nog) niet vrees ik. Zou het heel veel gevraagd zijn van de juf om haar wat actieve begeleiding te bieden? Dus samen met de juf naar buiten als ze bang is en dat de juf even zorgt dat ze bij wat andere vriendinnetjes komt te staan?
<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 22:01

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nee vind ik niet ( niet veel gevraagd dus) Rejoy, of aan de juf vragen of ze, net voor het naar buiten gaan, zorgt dat je meisje een maatje heeft om mee te spelen. Meestal loop ik zelf een keer naar buiten in mijn pauze om te laten zien dat ik er nog gewoon ben.
Laatst gewijzigd door Fiene op 02 Sep 2014 22:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 02 Sep 2014 22:05

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik zou zeker de juf vragen om haar hier actief in te begeleiden. Hoe is het overblijven geregeld, met vrijwilligers of een professionele organisatie? Ik zou denk ik zelf ook met degene die over het overblijven gaat, gaan praten. Misschien is het voor jouw dochter minder spannend als iemand van het overblijven zelf naar haar toe komt om haar te helpen/begeleiden? En als ze ervan af weten kunnen ze in elk geval een oogje in het zeil houden.
<<

Anoniem84

Bericht 02 Sep 2014 22:07

Re: Schoolgaande kinderen topic

Tijdens het overblijven is één vast gezicht die er beide overblijfdagen is en een moeder. Volgens mij is het wel een clubje van vaste moeders die het hele jaar in deze klas overblijven. De kinderen zitten in de klas met eten. Het moeilijke moment voor mijn dochter is volgens mij het naar buiten gaan.
<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 22:08

Re: Schoolgaande kinderen topic

Kan ze niet binnen blijven? Totdat ze zich iets veiliger voelt/
<<

Anoniem84

Bericht 02 Sep 2014 22:15

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik weet niet of dat kan, ik denk niet dat er iemand binnen blijft die toezicht kan houden. Ik spreek de juf morgen wel even aan, ik denk dat ze al wel geholpen is als ze iets meer hulp krijgt buiten.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Sep 2014 20:38

Re: Schoolgaande kinderen topic

Rejoy, heb je de juf nog gesproken?

Bij mijn dochter is de vermoeidheid een beetje toegeslagen. Het verbaasde me al dat ze daar vorige week zo weinig last van had. Ze had gisteren en vandaag ook geen zin om naar school te gaan want ze vindt het niet allemaal leuk en saai (zei ze voordat ze naar school ging). Ik denk dat dat de overgang is van groep 2 naar groep 3 want ze moet nu natuurlijk ook veel meer, ze speelt veel minder buiten en moet meer stil zijn.
Voor de vakantie was ik bang dat de groepsindeling voor mijn dochter misschien wel negatief zou uitpakken. Ze hebben haar met 1 vriendin en een ander meisje in 1 groep 3 geplaatst en haar andere 4 vriendinnen samen in een andere groep 3 geplaatst. Mijn dochter zegt dat ze alleen met haar vriendinnetje wil spelen, maar die wil ook wel eens met het andere meisje spelen en dan mag ze niet mee spelen. Ze heeft dan ook geen andere meisjes waar ze mee kan spelen want die zijn er niet van groep 3 en de groep 4 meisjes vindt ze ook heel aardig maar die spelen voornamelijk met elkaar.
Precies waar ik al bang voor was. Nu gaat ze pas weer 1,5 week naar school dus hopelijk moet ze hier gewoon haar weg in vinden, maar ik vind het wel sneu voor haar.
Ik vind dit toch wel echt een groot nadeel van het Jenaplanonderwijs.
<<

Fiene

Bericht 03 Sep 2014 20:48

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan; dat is niet op iedere Jenaplanschool hetzelfde hoor.

Wij hebben uiteraard ook stamgroepen met 3-4-5 echter vind de instructie plaats in jaargroepen zeg maar. Ze zitten dan dus altijd bij oude klasgenootjes. Ook hebben wij het grote geluk dat we zelf kinderen in klassen plaatsen, dus van groep 2 naar 3 en dat ik hierdoor goede vriendjes/ vriendinnetjes bij elkaar kan houden. Maar lastig is het wel voor je dochter, hopelijk vindt ze snel haar draai.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Sep 2014 20:50

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fiene, dat is bij mijn dochter hetzelfde. Zij is ook bij 1 hele goede vriendin gebleven. En instructies heeft ze inderdaad nog met de klas waar haar andere vriendinnen in zitten. Maar bij de instructies moet ze opletten en dan kan ze dus niet met ze spelen;-)
Buitenspelen doet ze weer met een andere middenbouwklas erbij.
<<

Fiene

Bericht 03 Sep 2014 20:52

Re: Schoolgaande kinderen topic

haha ja das waar, ze mogen dan niet spelen natuurlijk. Wij spelen met de hele school tegelijkertijd samen buiten dus dan zien ze elkaar ook. Overigens kan ik 5-6 vriendinnetjes natuurlijk ook niet in 1 klas krijgen, dat ook weer niet. Maar dat maakt het voor haar niet minder vervelend momenteel.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Sep 2014 20:56

Re: Schoolgaande kinderen topic

Het is voor haar ook balen dat er veel meer jongens dan meisjes van groep 2 naar groep 3 gingen. En Y. speelt vrijwel altijd met meisjes. Ik heb haar al gezegd dat ze maar af en toe met de meisjes uit groep 4 af moet gaan spreken, dan komt ze daar misschien een beetje tussen tijdens schooltijd. En met haar beste vriendin speelt ze ook gewoon veel, maar die wil dus niet altijd met haar spelen maar ook met anderen (wat ik ook wel logisch vind).
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 04 Sep 2014 20:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn dochter haalt de -b en de -d door elkaar met lezen en schrijven, iemand een tip hoe ze ze uit elkaar zou kunnen houden? Ze vindt het zelf vervelend dat ze het niet altijd weet.
<<

Fiene

Bericht 04 Sep 2014 20:32

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Mijn dochter haalt de -b en de -d door elkaar met lezen en schrijven, iemand een tip hoe ze ze uit elkaar zou kunnen houden? Ze vindt het zelf vervelend dat ze het niet altijd weet.


Naast dat het een bekend 'probleem' is kan je eens een bed voor haar tekenen. Ik ga even wat plaatjes voor ej zoeken
maar er is wel het eea voor.
<<

Fiene

Bericht 04 Sep 2014 20:34

Re: Schoolgaande kinderen topic

http://www.lespakket.net/blog/2013/12/1 ... it-elkaar/

Ik zoek nog even snel voor je verder maar ben ondertussen voor school bezig haha.


Edit; dit vond ik ook nog
Ik kreeg eens de volgende tip: laat het kind twee vuisten maken met de duim omhoog. draai je handen zo dat je tegen de muis van je hand en dus de vingers aan kijkt. Je hebt nu van je vuisten een bed gemaakt. (Zie tip van Joke) Met behulp van je vuist kun je nu zien aan welke kant het bolletje van de b en/of de d zit.
Volgens mij heb ik dit onderwerp al vaker gelezen in een forum............
Kijk ook eens op het forum van digischool community, en teamkam

( paboforum.nl)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 04 Sep 2014 20:36

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dank je wel :)
<<

Summerlovin

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1404

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 05 Sep 2014 00:25

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Mijn dochter haalt de -b en de -d door elkaar met lezen en schrijven, iemand een tip hoe ze ze uit elkaar zou kunnen houden? Ze vindt het zelf vervelend dat ze het niet altijd weet.


Een mentor van mijn vorige stage gebruikte het volgende ezelsbruggetje:

b van buik. Dus rondje aan de voorkant
d van derrière. Dus rondje aan de achterkant.
En daar legde ze wel even bij uit dat derrière een net woord is voor je billen. De kinderen moesten hier erg om lachen maar konden het daarna wel onthouden.
💗24-12-2019
💙07-03-2022 ⭐️06-06-2022
💙21-04-2023
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 05 Sep 2014 00:38

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik heb het mijn neefje ook uitgelegd met Bolle buik en Dikke kont. Dat laatste vooral omdat hij in de tijd dat hij 2-3 jaar was alle vrouwen een dikke kont vond hebben.
Zodra ik met hem ging lezen was het ook gelijk oo, dat is de dikke kont ( geen idee hoe de juf er over denkt, het is aangeleerd door een juf :P)
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 05 Sep 2014 08:57

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ah bedankt voor de buik, dikke kont tip! Ik denk dat dat wel eens de oplossing voor haar kan zijn:-)
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 05 Sep 2014 09:01

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn zoontje gaat sinds maandag naar school. Maandagochtend even huilen, daarna niks meer aan de hand. Hij had er zelfs zin in. Maar woensdagochtend kwamen wij in de klas en toen kwam meteen een meisje uit groep 2 (1 en 2 zit samen) naar hem toe, de hele tijd over zijn haar wrijfen, ze ging hem aaien en achter hem staan en omhelzen. Mijn zoontje vond dat helemaal niet leuk..maarja ik dacht zal wel eenmalig zijn, maar nu elke keer als ik mijn zoontje breng zit dat meisje zich weer aan hem op te dringen (of hoe je het wilt noemen) en nu vind mijn zoon het ook ineens niet meer leuk om naar school te gaan en keihard huilen. Weet niet of dat ermee te maken heeft. Moet mijn zoontje tegen dat meisje zeggen dat hij het niet leuk.vind wat zij doet, moet ik dat meisje zeggen dat hij dat niet fijn vind of moet ik de juf erop aan spreken? Mijn zoontje vind dat echt niet leuk dat ze telkens achter hem aan komt.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem147

Bericht 05 Sep 2014 09:21

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ah ik vind het best schattig en onschuldig klinken. Maar ik begrijp wel dat je zoontje het niet leuk kan vinden. Misschien kan hij zeggen dat hij het wel leuk vind om samen te spelen maar dat hij niet zo'n knuffelkont is. Of je speelt dat zo door naar de juf zodat ze een oogje in het zeil houdt. Ik zou er in ieder geval wel iets mee doen, want zo'n actie verdwijnt denk ik niet zomaar, helemaal als dat meisje het gewoon als een onschuldige knuffelsessie ziet.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 05 Sep 2014 09:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

Annemie, toen ik in de kleuterklas zat was er een jongetje dat dat steeds bij mij deed en ik reageerde daar hetzelfde op als jouw zoontje.
Mijn moeder heeft toen aan mij uitgelegd dat als iemand aan mijn lijf zit en ik dat niet fijn vond dat ik dat dan moest zeggen tegen het kindje en als het niet stopte dat ik dan naar de juf moest gaan. Daarnaast heeft ze het aangegeven bij de juf met de vraag of zij er op wilde letten en ook tegen de moeder van het jongetje gezegd dat ze snapte dat hij mij heel lief vond maar dat ik het niet fijn vond en daardoor een beetje bang was.
De moeder heeft toen met het kindje gepraat en de juf heeft het toen de eerste dagen nog een paar keer tegen dat jongetje gezegd, iets in de trant van "laat Fiwen maar even met rust, ze vind dat niet zo fijn als je haar steeds aanraakt" en toen was het binnen no-time over.

Ik zou er dus wel echt 'werk' van maken want het kan zo simpel opgelost worden en het scheelt zo veel voor jouw zoontje. Gewoon niet beschuldigend maar meer dat je het heel leuk vind van het meisje dat ze hem zo lief vind maar dat merkt dat jouw zoontje het niet fijn vind en er zelfs een beetje bang van wordt.

Succes ermee!
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 05 Sep 2014 09:33

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dankje voor de tips. Ja ik zei vanmorgen tegen mijn zoontje, als je het niet fijn vind moet je gewoon lief tegen het meisje zeggen dat je het niet zo fijn vind wat ze doet. Ik heb het ook wel tegen de juf gezegd dat mijn zoontje het niet zo fijn vind dat zij elke keer aan hem zit. Toen zei de juf tegen haar, ga jij maar even spelen K. en toen ging ze ook weg.
Het is ook iets onschuldigs en dat meisje bedoeld het vast goed, maar ik zou er ook kriebelig van me worden als iemand constant aan me zit en achter me aan loopt..weet ook niet of ze dat bij anderen ook doet.. maar we zijn de klas nog niet in of ze is er al.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem75

Bericht 05 Sep 2014 11:04

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn zoon had gisteren in zijn broek geplast. En dat heeft hij een jaar lang niet gedaan. Op school hebben ze een extra setje kleding en die had hij gisteren aan toen ik hem kwam ophalen. Thuis vroeg ik hoe de juf reageerde. En toen zei hij 'de juf werd een beetje boos op mij en toen moest ik bijna huilen' Nou dat vond ik dus echt niet leuk om te horen :(

Ik voel me sinds deze week ook super onzeker als moeder bah. Ik kreeg zowat van die juf op m'n 'donder' dat ik mijn kind teveel help met aankleden want een vierjarige kan best zichzelf aankleden. Het is ook wel waar. Ik kleed hem ook altijd aan want dat gaat gewoon sneller en eigenlijk is het gewoon niet in me opgekomen om het hem zelf te laten doen.. Ook vond ze dat S. niet goed tegen drukte kon en ze vroeg aan mij hoe dat kon? Nou ik zou het echt niet weten want thuis kan het niet druk genoeg zijn eigenlijk.. S. lijkt het allemaal nog steeds erg leuk te vinden maar ik begin dus steeds meer onzeker te worden. Meer moeders hier last van?
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 05 Sep 2014 11:33

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ohja heb ik ook heel erg Razz... mijn zoontje kan zich trouwens ook nog niet zelf uit en aan kleden. Ja een shirt lukt nog wel enigzins, maar zijn broek vind hij lastig. Ik help hem thuis altijd.
En wat sneu dat de juf boos is geworden, omdat hij in de broek heeft geplast. Zal dat echt zo zijn? Is toch niet iets om boos om te worden.
Mijn zoontje zei vd week ook dat de juf boos was omdat hij geen tekening wilde maken, vind ik zo zielig om te horen..maarja hij moet natuurlijk wel doen wat de juf zeg. En andere kindjes hadden zand over hem heen gegooid..ook.zo sneu..maarja miss doet hij dat zelf ook.
Ik vind het wel lastig allemaal.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem73

Bericht 05 Sep 2014 14:11

Re: Schoolgaande kinderen topic

Razz, wat vervelend dat de juf daar boos om wordt. Ik vind dat echt heel sneu.

Rejoy, hoe gaat het nu?

Felice vind het leuk op school maar elke dag is het nog huilen. Gelukkig word ze heel goed opgevangen door haar juffen.

Hoe is het pest beleid bij jullie? Hier in groep 1 doen ze daar echt al actief aan mee. Dat vind ik super fijn. Ze krijgen filmpjes en als ze iets niet leuk vinden moeten ze zeggen..stop, hou er mee op!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers