Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fotografie Topic

<<

Anoniem119

Bericht 03 Sep 2014 12:01

Re: Fotografie Topic

Charles schreef:Als jullie bij een potentiële klant langsgaan/afspraak hebben voor bijv. Een bruiloft. Wat bespreken jullie dan precies, hoe pakken jullie dat aan? Laten jullie werk zien? Berekenen jullie prijzen? Hebben jullie voorbeeldafdrukken of een portfolio digitaal. Hoe lang duurt zo'n afspraak?


Nadat een stel interesse in mij heeft getoond spreek ik vaak gauw een kennismakingsgesprek af. Daarin bespreken we dan het volgende:

- Eerst even voorstellen, hoe kennen ze elkaar, hoe ging het aanzoek (soms komt dit vanzelf ter sprake, soms stuur ik er op aan, en soms vergeet ik het ook haha)
- De dag doornemen, hoe gaat hun bruiloft er uit zien, wat zijn hun wensen. Door hun hele dag door te nemen kom je vanzelf op alle punten uit, waar gaat de bruid voorbereiden, hoe zien ze elkaar, waar is de ceremonie, wie is belangrijk in de ceremonie, hoe en waar willen ze foto's, tot wanneer is de fotograaf er, etc etc.
- Wie zijn de belangrijke familieleden of andere gasten, loop ik altijd even na en schrijf ik op. Niet dat ik de namen uit m'n hoofd leer, maar dan lees ik het de dag van de bruiloft nog even door, en dan kan ik er rekening mee houden. Het is bijvoorbeeld handig om te weten dat een klein kindje de ringen komt brengen, dan weet je dat van te voren. Dat moment mislukt namelijk bijna áltijd. Of het kindje wil niet, of het gaat zo snel. Als je het dan niet van te voren weet, verkijk je je op hoe snel het gaat. Dat soort dingen zijn handig om door te nemen en te noteren. Ik noteer heel veel tijdens zo'n gesprek wat ik ook maar denk dat later handig is.
- Daarna geef ik mijn albums, die ze mogen bekijken, qua mogelijkheden en qua portfolio. Ik maak per jaar (dus 2013, 2014 enzo) een nieuw album, met nieuwe cover mogelijkheden enzo, zodat ze een overzicht hebben per jaar met verschillende bruidsparen. Ook neem ik m'n iPad mee met m'n digitale portfolio, die ze door mogen kijken.
- Dan leg ik nog wat zakelijke dingen uit, zoals de prijs, de betaling, wat er gebeurd als ik ziek ben, ik vraag internet toestemming (dit wil ik gaan veranderen, ik wil dit vast in het contract opnemen), en ik leg mijn werkwijze uit. Die is natuurlijk al veel aan bod gekomen tijdens het bespreken van hun dag, maar ik neem nogmaals door wat het proces van a tot z inhoudt, en hoe de afwerking naderhand gaat.

Als een bruidspaar me dan besluit te boeken, stuur ik een formulier op via een website waar ik al m'n contactgegevens bijhoudt (speciaal ontworpen voor fotografen, waar ik sowieso AL mijn gegevens en to do lists op sla met check lists per bruiloft wat ik nog allemaal moet doen, super handig, zonder dat zou ik chaotisch zijn), zodat ik hun contactgegevens heb. Daarna stuur ik het contract op, met de daarin afgesproken uren en voorwaarden.

Enkele weken voor de bruiloft stuur ik nog een bruiloftsenquete op, een soort vragenlijst om nog bepaalde dingen vast te leggen en op de hoogte van te zijn, inclusief alle adressen op papier, nogmaals vragen over de voorbereidingen, belangrijke mensen, hebben ze hier en zus en zo wel aan gedacht etc etc. Handige laatste check voor hen en handige check voor mij om de dag voor de bruiloft nog door te lezen, want zo ben ik volledig op de hoogte en zijn er weinig dingen die me verrassen op die dag.

Qua prijzen, mijn prijzen liggen vast. Ik hanteer nu nog een systeem met dagdelen (2 of 3 dagdelen te boeken) dat ik volgend jaar ga omgooien, want dit werkt niet meer voor mij, moet mezelf meer gaan inbakenen, dus ik wil drie pakketten van 6/9/12 uur aan gaan bieden. Mijn albums zijn altijd exclusief, ik heb twee opties. Ik wil ook een uurtarief gaan doorrekenen voor eventuele extra uren (7 uur, of 11 uur bijvoorbeeld), want dit werkt veel beter. Maar dat komt nog. De prijs staat duidelijk op mijn website vermeld. Ik merkte nu ik zelf een fotograaf zoek ook weer: Staat er geen prijs op de website? Ik klik je direct weg, geen interesse, ik wíl dat weten. Dus die transparatie wil ik zelf zeker ook behouden.

En tja verder... Mijn gesprekken voer ik nu nog bij de mensen thuis, ook leuk om te zien waar zij wonen. Maar ik merk nu ik zelf aan de andere kant sta, dat wij als bruidspaar overal heen rijden. Eén kerel hebben we ergens bij een restaurant gezien, en de rest zien we (vandaag en morgen) bij hen thuis. Nu is dat voor mij geen optie, maar ik wil dit zeker gaan invoeren zodra ik in het nieuwe huis woon. Ik vind dat prettiger. Nou woon ik redelijk centraal (straks wel iiiets minder), maar voor jou kan dat lastig zijn misschien, en dat je dan meer locale mensen trekt.

Maarre.. Dus toch ook beetje die kant op aan het orienteren?

Ik hoop niet dat ik nu al te veel van mijn werkwijze weg geef haha, maar zo leer je van elkaar. Ik doe ook maar wat hoor, ik heb het mezelf ook maar geleerd, en ik merk nu dat andere fotografen weer een andere aanpak hebben, maar door met veel bruidsfotografen te praten, heb ik zo mijn eigen stijl gekregen, met tips van anderen. Dus hopelijk heb je er wat aan!
<<

Zero

Bericht 03 Sep 2014 12:43

Re: Fotografie Topic

Ik bespreek met mijn klant wat onze werkwijze is, vraag ze naar wat voor idee ze al hebben (velen hebben nog geen planning natuurlijk) en pijl wat ze mooi vinden aan ons werk.

Daarna ga ik een beetje kijken hoe veel uur zij een fotograaf nodig denken te hebben en geef aan wat ik wanneer schiet.
Door middel van verschillende albums kunnen ze zien hoe leuk het bijvoorbeeld is als ik al tijdens de voorbereiding kom fotograferen, hoe de foto's op een receptie er uit zien en of ze 1 of 2 foto locaties willen bezoeken.

Ik vraag meestal na 30 - 45 min of ze een optie willen voor een maand, zodat ze rustig kunnen nadenken en wij maken dan een offerte op. Uiteraard geef ik ze tijdens het gesprek een goede indicatie, maar die hebben ze eigenlijk wel al als ze binnen stappen.
De albums laat ik ook zien, ook als optie.

Wat Marin zegt, soms vraag ik ook hoe ze bij elkaar zijn gekomen, maar ik krijg ook erg veel klanten via andere bruiloften, dus ken ik ze al een klein beetje. Dan is het ook erg makkelijk praten over wat zij mooi vonden aan die bruiloft of anders willen.

Verder ga ik nog niet te diep op details in, dat komt bij het volgende gesprek en/of als ze de planning rond hebben. Ik wil ze niet overrompelen met vragen, vaak hebben zij toch wel wat specifieke vragen en wensen.

En uiteraard of ze 1 of 2 fotografen willen, want dat is wel ons pluspunt.


Ik ben dus c.a. een uur bezig, maar met sommige langer als het echt goed klikt. Bij het bruidspaar waar ik met Oreo was ben ik gewoon thuis gekomen voor de laatste besprekingen, was heel relaxt en zij hebben zelf hun album gemaakt wat er echt prachtig uit zag!
Die kwamen ze bij de opening laten zien trouwens Oreo!


Het klinkt een beetje kitch, maar ik zoek altijd een vriendschappelijke band met mijn klanten. Nu is dat ook wel ons bedrijfs imago, maar ik vind het heel belangrijk dat ik met ze kan lachen en dat ze zich niet bezwaard voelen om me wat te vragen.
<<

Anoniem119

Bericht 03 Sep 2014 12:50

Re: Fotografie Topic

Zero schreef:(velen hebben nog geen planning natuurlijk)


Dat zei die fotograaf van mij vorige week ook, hij was helemaal verbaasd dat ik een planning uitgeprint had en mee nam. Maar ik heb dat echt vrijwel áltijd wel bij mijn bruidsparen eigenlijk. Sowieso vraag ik het ze van te voren op papier te zetten en ik kan eventueel wel tips geven, maar ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er nog geen enkele vorm van planning op papier stond volgens mij. Ik vind het ook echt een leidraad voor het gesprek, dus ik zou het echt niet willen missen.

Dat is ook leuk inderdaad, vragen hoe ze een bepaalde bruiloft vonden als jij daar bij was. Slim! En een optie bied ik eigenlijk nooit aan, dat is ook wel een goeie. Dat hebben wij nu ook bij die ene fotograaf. Wel netjes. Daar had ik dan zelf nooit aan gedacht dat officieel zo te benoemen. Nou heb ik het ook niet zó druk, dus ik houd wel goed bij welke data bezet zijn (zet wel direct een ovb'tje in m'n agenda tot ze definitief geboekt hebben), dus ik zal wel altijd eerst contact met hen opnemen mocht ik gecontacteerd worden door een ander.

Wel goed, zo doe je tips op van elkaar!


Edit: Oh ja, ik doe maar één gesprek! Daarna alles via de e-mail want het is voor mij zo onhandig om meerdere gesprekken te plannen. Vandaar ook die enquete. Het kan ook telefonisch enzo, maar ik vind die enquete handig, dan kan ik het uitprinten, meenemen, doorlezen etc. En tussendoor heb ik nog contact met ze vaak.

Het gesprek voer ik liefst natuurlijk al als ze zeker zijn dat ze mij willen boeken, maar als ze nog orienterend zijn en meerdere gesprekken hebben, dan hoor ik dat ook graag want dan stel ik me wel iets anders op.
<<

Anoniem124

Bericht 03 Sep 2014 13:18

Re: Fotografie Topic

Oh wow, wat een info, geweldig ladies, echt heel fijn! Marin, vind je het niet gek voelen namen op te schrijven tijdens een gesprek? ik zou bang zijn dat ik de mensen daar onbewust het idee mee geef dat ze voor mij moeten kiezen of dat ik daar al vanuit ga. Hahaha of denk ik nu te ver door.


In principe heb ik geen ambities bruidsfotografe te worden. Sterker nog: ik heb zelf niet zo veel met bruiloften en vind zoiets ontzettend spannend. Mááár...ik merk dat ik echt veel aanvragen krijg en ik wel stom zou zijn nee te zeggen tegen zon klus. Ik woon hier een beetje afgelegen en wat ik zie is dat er weinig uitsprint qua fotografen hier in de regio en ik stiekum veel fotos echt lelijk vindt. Nu heeft een oude kennis me gevraagd voor zn bruiloft en die duurt nog een jaar...lang genoeg om me voor te bereiden of niet? Dussssss ga ik stage lopen bij een geweldige bruidsfotografe heel binnenkort waar ik erg veel zin in heb wink wink wink.
<<

Zero

Bericht 03 Sep 2014 13:18

Re: Fotografie Topic

Ik spreek nu al mensen voor zomer 2015 dus ik snap wel dat die nog niet helemaal de planning rond hebben :')
Velen weten de grote lijnen wel (locatie e.d) maar niet precies wanneer de visagist komt etc. Ik werk per uur dus vandaar dat ik eerst een optie met offerte geef, zodat ze nog kunnen nadenken over hoeveel uur ze mij nodig denken te hebben.


Ik spreek altijd nog vlak voor de bruiloft af met het bruidspaar om te horen of alle puntjes op de i zitten en wat de uiteindelijke planning is. Wat jij in je enquete doet eigenlijk, maar dat doe ik liever face to face. Het liefst zie ik mijn bruidsparen 2 tot 3 keer vóór de bruiloft om een beetje een band met ze op te bouwen. Anders krijg ik die dag de titel "mevouw de fotograaf" terwijl ik gewoon wil dat ze me bij mijn naam noemen.
<<

Zero

Bericht 03 Sep 2014 13:20

Re: Fotografie Topic

Charles schreef:Oh wow, wat een info, geweldig ladies, echt heel fijn! Marin, vind je het niet gek voelen namen op te schrijven tijdens een gesprek? ik zou bang zijn dat ik de mensen daar onbewust het idee mee geef dat ze voor mij moeten kiezen of dat ik daar al vanuit ga. Hahaha of denk ik nu te ver door.


In principe heb ik geen ambities bruidsfotografe te worden. Sterker nog: ik heb zelf niet zo veel met bruiloften en vind zoiets ontzettend spannend. Mááár...ik merk dat ik echt veel aanvragen krijg en ik wel stom zou zijn nee te zeggen tegen zon klus. Ik woon hier een beetje afgelegen en wat ik zie is dat er weinig uitsprint qua fotografen hier in de regio en ik stiekum veel fotos echt lelijk vindt. Nu heeft een oude kennis me gevraagd voor zn bruiloft en die duurt nog een jaar...lang genoeg om me voor te bereiden of niet? Dussssss ga ik stage lopen bij een geweldige bruidsfotografe heel binnenkort waar ik erg veel zin in heb wink wink wink.



Een jaar voorbereiden zou in principe genoeg zijn maar eigenlijk kan je pas spreken in ervaring in plaats van tijd. Als ik nu zou terug kijken naar mijn aller eerste bruiloft (in...2007 gok ik?) dan heb ik natuurlijk heel wat verbeterd.
Je kunt je voorbereiden op valkuilen, maar je moet niet van jezelf verwachten dat je meteen award winnende foto's gaat schieten, anders leg je de lat zó hoog voor jezelf! Dat zal men ook niet van je verwachten (en hey, gebeurt het wel, hoera! :cheering: )
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Sep 2014 13:22

Re: Fotografie Topic

Goed dat jullie het zeggen over die prijzen op de website, dat heb ik namelijk nog steeds niet gedaan. Nu wil ik me wel voor een groot deel richten op schoolfotografie (in het speciaal onderwijs en dagbestedingen voor kinderen en volwassenen met een beperking) maar het is toch wel handig om eens een knoop door te hakken voor de prijzen van individuele fotoshoots.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem124

Bericht 03 Sep 2014 13:28

Re: Fotografie Topic

Zero, dat verwacht ik absoluut niet. Ik ben al blij als er een aantal toonbare bijzitten.
<<

Anoniem119

Bericht 03 Sep 2014 13:30

Re: Fotografie Topic

Zero, nee ok, de letterlijke exacte tijden hoeven ze bij mij ook nog niet te weten, dat kan ook niet. Dat heb ik nu zelf ook nog niet nee. Maar als ze me boeken vanaf de voorbereidingen, is een indicatie (vanaf 9 uur of pas vanaf 12 uur) wel handig en vaak hebben ze daar al wel een idee van. Dan kunnen we ook naar het aantal uur kijken. En als die dag eenmaal in m'n agenda geboekt staat, maakt het toch niet zo veel uit, ik ben er dan gewoon punt.

Ja slim van dat gesprek! Maar jij hebt ook een studio, denk dat dat heel veel scheelt! Mensen kunnen zo makkelijk even bij je langskomen. Dat is echt fijn. Ik moet dat ook nog steeds even doen bij je haha. Wil het beetje vlotten met de verhuizing? Helemaal gesetteld?

Haha Charles! Ja een jaar tijd lijkt me goed om je voor te bereiden. Je loopt binnenkort een keer mee, en wie weet wat je daarna nog eens kan doen om ervaring op te doen. Je moet ergens beginnen toch? Echt voorbereiden hoeft verder niet eens echt. Je hebt nu net je nieuwe camera, tegen die tijd zal je er helemaal op ingewerkt zijn.

En ik geef je wel gelijk ergens, zeker in jouw regio. Waarom ook niet, probeer het eens! Als je het echt niet leuk vindt, zeg je er voortaan nee tegen. Ik doe zelf geen studiowerk dus daar kan ik het niet mee vergelijken, maar het is wel intensief. Ik word soms geboekt voor veertien uur, dan is het een lange dag vol stress. Maar ook onwijs gaaf.

Wat bedoelde je trouwens van die namen? Van de belangrijke mensen uit de familie? Nee, ik vind dat zelf heel fijn. De fotograaf die we vorige week spraken deed dat niet en ik vond het heel jammer. Ik wilde heel graag uitleggen hoe mijn familie in elkaar zit. Dat ik een klein zusje heb van bijna tien die bijzonder is voor me. Dat ze geen nichtje is, maar een zusje. Dat maakt een bruiloft persoonlijk en ik vind dat júist belangrijk om als fotograaf te weten. Ik was echt teleurgesteld dat het niet ter sprake kwam bij zijn gesprek. Misschien dat dat nog komt hoor, iedereen pakt het anders aan, maar het heeft voor mij als fotograaf wel echt meerwaarde. En voor mij als klant zou het misschien nog wel eens reden zijn om hem uiteindelijk niet te boeken, want het voelde onpersoonlijk, we hebben amper over ónze bruiloft gepraat.
Overigens heb ik bijna altijd mensen die me direct willen boeken en zelden gesprekken met mensen die vergelijken. Het komt wel voor, maar het gros van mijn klanten komt via het forum of via mond tot mond reclame, en dan hebben ze vaak min of meer al besloten dat ze me willen boeken. Dat voelt dan ook anders dan wanneer je jezelf echt nog moet verkopen zeg maar. Dus dan vind ik die persoonlijke insteek zelf juist wel fijn. Maar ook daar is iedereen anders in. Je kunt zoiets ook gerust pas een paar weken van te voren vragen.
Wij weten nu bijvoorbeeld echt serieus nog niet of we er nou wel of niet kleine kinderen bij willen bij de ceremonie en dat is een nogal belangrijk aspect voor de dynamiek, ook voor de foto's. Dus zoiets kan je dan altijd nog later vragen.
<<

Anoniem119

Bericht 03 Sep 2014 13:33

Re: Fotografie Topic

Charles schreef:Zero, dat verwacht ik absoluut niet. Ik ben al blij als er een aantal toonbare bijzitten.

Die gaan er natuurlijk echt heus wel bijzitten! :)

Je bent kinderen gewend, die rennen nog nét iets sneller dan een bruid op hakken :ja:
<<

Zero

Bericht 03 Sep 2014 13:42

Re: Fotografie Topic

Dat is waar maar je wisselt veel sneller van lichtsituatie dan wanneer je gefocust ben op 1 onderwerp / 1 locatie, en daar gaat het in het begin voornamelijk fout. Er zullen genoeg beelden bij zitten hoor, ik zou sowieso op RAW gaan schieten Charles!

Mijn studio is af nu :) je kan langskomen hoor! Ik heb overigens toch ook bij jouw job gesolliciteerd (stond in september een training blijkbaar) dus wie weet kom ik wel bij jou langs xD (hoop het, wil écht heel graag een tweede baan)
<<

Anoniem119

Bericht 03 Sep 2014 13:45

Re: Fotografie Topic

Oooh wat cool! Ja we hebben echt al weer twee nieuwe groepen binnen gekregen afgelopen weken, in september komen er weer bij, en we krijgen ook nog zo'n 30 man via ons eigen bedrijf binnen (niet via uitzendbureau dus).
Echt zo bizar, vorig jaar toen ik begon waren we met z'n 24, nu bijna 100 en daarna gaan we dan dus alweer richting 150. Echt heel gek, en tot nu toe ken ik alle namen! Van de week nog een nieuwe groep gecoached, echt super leuk! Mag ik jou coachen? :P

Heb je al antwoord gehad?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Sep 2014 13:55

Re: Fotografie Topic

O, heb je bij Marin gesolliciteerd? Dat is wel heel grappig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Sep 2014 13:56

Re: Fotografie Topic

O, ik weet nu ook pas waar jouw dorp ergens is. Ik lees op internet dat het een dorp vormt samen met H., daar zijn we in mei nog naar de Cliniclowns geweest.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem119

Bericht 03 Sep 2014 13:57

Re: Fotografie Topic

Zo helpen we elkaar! :)

Ik denk oprecht dat Zero er heel goed tussen zou passen. We hebben regelmatig mensen die door kantoor huppelen of stuiteren op van die yoga ballen.
<<

Anoniem124

Bericht 03 Sep 2014 14:00

Re: Fotografie Topic

Zero schreef:Dat is waar maar je wisselt veel sneller van lichtsituatie dan wanneer je gefocust ben op 1 onderwerp / 1 locatie, en daar gaat het in het begin voornamelijk fout. Er zullen genoeg beelden bij zitten hoor, ik zou sowieso op RAW gaan schieten Charles!

Mijn studio is af nu :) je kan langskomen hoor! Ik heb overigens toch ook bij jouw job gesolliciteerd (stond in september een training blijkbaar) dus wie weet kom ik wel bij jou langs xD (hoop het, wil écht heel graag een tweede baan)



Ik schiet sowieso altijd in RAW. Verder schiet ik natuurlijk veel landschap (ik fotografeer al jaren voor de VVV van deze regio) en veel portret/dieren maar de combinatie van die twee is echt nieuw voor me. Net zoals dat hele studiogebeuren trouwens. Maar ook: welke momenten zijn belangrijk voor bruiden en bruidegommen en vanuit welke hoek staat zoiets er het duidelijkst en voordeligst op.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Sep 2014 14:00

Re: Fotografie Topic

Maar jij hebt niks te zeggen over de sollicitatieprocedure? Je kunt haar niet aanbevelen of zo?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 03 Sep 2014 14:01

Re: Fotografie Topic

Marin schreef:Oooh wat cool! Ja we hebben echt al weer twee nieuwe groepen binnen gekregen afgelopen weken, in september komen er weer bij, en we krijgen ook nog zo'n 30 man via ons eigen bedrijf binnen (niet via uitzendbureau dus).
Echt zo bizar, vorig jaar toen ik begon waren we met z'n 24, nu bijna 100 en daarna gaan we dan dus alweer richting 150. Echt heel gek, en tot nu toe ken ik alle namen! Van de week nog een nieuwe groep gecoached, echt super leuk! Mag ik jou coachen? :P

Heb je al antwoord gehad?



Nee, ik weet nog niet eens of ik geselecteerd wordt want ik heb het via Randstad gedaan. Ik HOOP dat je me mag coachen :banaan: ik zit met smart te wachten, hoop het echt!
Heb ook al contact gehad met mijn oude baantje (kan ik zo terug krijgen en sta al ingepland voor training) maar het liefst ga ik wat voor langere tijd / meer uren doen.
Duimen!!!

En klinkt goed dat er nog meer bedrijfsidioten aanwezig zijn :cheering: :cheering: :cheering:
<<

Zero

Bericht 03 Sep 2014 14:02

Re: Fotografie Topic

Ik ben trouwens zojuist door mijn bureaustoel gezakt. Misschien is het een teken om ergens anders te gaan zitten? lol
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Sep 2014 14:04

Re: Fotografie Topic

Charles schreef:Ik schiet sowieso altijd in RAW. Verder schiet ik natuurlijk veel landschap (ik fotografeer al jaren voor de VVV van deze regio) en veel portret/dieren maar de combinatie van die twee is echt nieuw voor me. Net zoals dat hele studiogebeuren trouwens. Maar ook: welke momenten zijn belangrijk voor bruiden en bruidegommen en vanuit welke hoek staat zoiets er het duidelijkst en voordeligst op.


Je kunt dan toch gewoon heel veel websites van bruidsfotografen bekijken, dan ontdek je er vanzelf wel een lijn in.

Op de bruiloft van een vriendin viel mij op dat de fotograaf uit heel aparte hoeken schoot, dus de camera heel hoog of juist heel laag houden zonder zelf door de zoeker te kijken, dat leek mij wel heel moeilijk, maar goed, hij maakt wel heel goede foto's. Wel een beetje apart. Als beginner zou ik dat zelf niet doen, maar hij was denk ik wel heel geoefend daarin. Hij had ook continu twee camera's onder handbereik die hij steeds afwisselde, of zelfs in elke hand eentje.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem124

Bericht 03 Sep 2014 14:07

Re: Fotografie Topic

Susan schreef:
Charles schreef:Ik schiet sowieso altijd in RAW. Verder schiet ik natuurlijk veel landschap (ik fotografeer al jaren voor de VVV van deze regio) en veel portret/dieren maar de combinatie van die twee is echt nieuw voor me. Net zoals dat hele studiogebeuren trouwens. Maar ook: welke momenten zijn belangrijk voor bruiden en bruidegommen en vanuit welke hoek staat zoiets er het duidelijkst en voordeligst op.


Je kunt dan toch gewoon heel veel websites van bruidsfotografen bekijken, dan ontdek je er vanzelf wel een lijn in.

Op de bruiloft van een vriendin viel mij op dat de fotograaf uit heel aparte hoeken schoot, dus de camera heel hoog of juist heel laag houden zonder zelf door de zoeker te kijken, dat leek mij wel heel moeilijk, maar goed, hij maakt wel heel goede foto's. Wel een beetje apart. Als beginner zou ik dat zelf niet doen, maar hij was denk ik wel heel geoefend daarin. Hij had ook continu twee camera's onder handbereik die hij steeds afwisselde, of zelfs in elke hand eentje.


Ik heb trouwens de afgelopen weken twee bruiloften gefotografeerd maar gewoon als extra fotograaf, anders veel te eng. Eentje was op het strand en die fotos zijn zoooo lastig qua tint van de lucht....zand en jurk van de bruid...zwarte pak van de bruidegom. Word er helemaal tureluurs van.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Sep 2014 14:11

Re: Fotografie Topic

Maar wel fijn dat je zo kan oefenen.

Zo'n strandshoot zou je misschien sowieso kunnen oefenen als je twee modellen in zwarte en witte kleren regelt, gewoon voor het licht en de kleur. Het hoeft dan niet per se een bruidsjurk te zijn als het daarom gaat. Dan zit er ook niet zoveel druk achter.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem119

Bericht 03 Sep 2014 14:14

Re: Fotografie Topic

Susan schreef:Maar jij hebt niks te zeggen over de sollicitatieprocedure? Je kunt haar niet aanbevelen of zo?


Nee, niet via het uitzendbureau. Als ze via het bedrijf zelf zou solliciteren, zou ik haar wel aan kunnen bevelen (en als ze aangenomen wordt zelf EUR 900 verdienen :cheering: ), maar dat geldt niet voor de uitzendkrachten die we willen hebben. En omdat het voor haar als baan er bij telt, zou ze alleen als uitzendkracht kunnen werken want dat is vanaf 18 uur, terwijl voor ons op bedrijfscontract geen parttime mogelijkheden zijn (in het begin). Dus ik heb haar alleen wat tips gegeven voor de sollicitatiebrief enzo natuurlijk.


Haha Zero toch! Ik hoop niet dat je net ook een nieuwe inrichting voor je kantoor hebt gekocht, want dan is ie wel heel snel kapot!

Ik ben tegenwoordig vaak coach, dus grote kans dat het er dan van komt (iedereen heeft elke dag een andere taak, en één van mijn nieuwe taken is coachen, echt heel leuk!). Dat is wat anders dan training, dat krijg je van iemand anders, want ik ben geen trainer, maar diegene is sowieso ook echt heel leuk.

Enfin. Mocht je worden uitgenodigd voor gesprek, laat het even weten, dan geef ik je nog wat tips!


Charles, ik vind Susan's tip wel goed, ik kijk dagelijks zo'n vijftien blogs met bruidsfoto's, maar oke, ik ben ook lichtelijk geobsedeerd. Ik vind het zelf nog steeds lastig een bruidspaar echt aan te sturen maar ik probeer het zo natuurlijk mogelijk te doen. Natuurlijk mogelijk in de zin van dat ze niet zo geposeerd staan, maar ook natuurlijk mogelijk in dat ik zelf me prettig moet voelen bij mijn eigen werkwijze. Ik kan niet anders dan m'n eigen manier van benaderen doen natuurlijk. Ik heb m'n eigen oog op de foto's en denk dat dat mooie foto's worden. Een andere fotograaf ziet misschien weer heel wat anders. Ik vind dat soms wel lastig, maar juist dat is ook een reden dat mensen voor een bepaalde fotograaf kiezen. Je ontwikkelt echt je stijl na verloop van tijd.

Ik heb niet echt één standaard pose of manier van fotograferen ofzo, ik kijk altijd erg naar de omgeving. Ik blijf het altijd lastig vinden, en uiteindelijk kopieer je altijd wel van fotografen, tenzij je écht zwaar vernieuwend bent (maar dat is dan die award winnende foto, dat lukt mij ook niet hoor), en ik speel heel erg op het moment in. Snel reageren. Dat zijn vaak de beste momenten. Maar dat vraagt wel veel alertheid en is niet altijd even makkelijk.

En natuurlijk zijn er lijstjes met dé shots die je moet hebben. Die horen er bij en zijn belangrijk. Ik zorg zelf dat ik die shots heb en daarom heen werk ik met de momentjes. En bij zo'n 'momentje' maakt een hoek vaak niet eens uit, het gaat om die ene blik, om die ene actie.

Ik zal zelf eerlijk toegeven dat ik niet persé van de technische kant ben. Ja, de jurk moet niet zwaar overbelicht zijn en dat blijft altijd lastig met zowel een lichte jurk als donker pak, maar ik bewerk toch na, en ik houd wel van lichte foto's, dus de jurk is toch vaak voor een deel overbelicht. Voor detailfoto's zorg ik dan bijvoorbeeld wel weer dat het fijne kant of de pailletjes ed. zichtbaar zijn en goed belicht.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Sep 2014 14:21

Re: Fotografie Topic

Ik fotografeer dan geen bruiloften, maar ik denk ook niet van tevoren heel erg na over de hoek, ik zorg dat ik op ooghoogte ben met de kinderen en voor de rest neem ik het zoals het komt. Ik denk dat je dat bij een bruiloft ook niet heel erg van tevoren kunt bedenken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 03 Sep 2014 14:38

Re: Fotografie Topic

Marin, das jammer :') € 900 verdienen was altijd grappig geweest natuurlijk. Maar de vacature is voor 24 uur (of meer geloof ik) maar dus nog uitzend. 16 uur zou ideaal zijn, maar een beetje meer werken gaat niemand dood van.

Oh en nee, die stoel was niet nieuw :p ik merkte tijdens de verhuizing dat ie al niet echt goed zat, denk dat er wat te ruw mee gesleept is. Hij stortte echt in als de toren van Barad-Dur.

Ik ga me deze week wagen aan productfotografie. Al weer lang geleden sinds ik dat gedaan heb... poei! Kijken of ik het nog kan o_O
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers