Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 28 Aug 2014 13:53

Re: Schoolgaande kinderen topic

Het lijkt mij niet dat het verplicht is, ik kan me geen enkel kamp en geen enkele schoolreis herinneren die echt verplicht was. Zelfs de Italiëreis in 5VWO was niet verplicht, alleen moest je op die dagen wel gewoon naar school, want er was wel gewoon leerplicht op die dagen. Dan kreeg je een aangepast programma.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 28 Aug 2014 15:09

Re: Schoolgaande kinderen topic

Razz schreef:Liadan moet je je kindje perse op kamp mee laten gaan? Of mag je ook weigeren en dat je kindje dan bijv. een dagje in een andere klas les krijgt?

Nou ik denk niet dat het verplicht is maar het wordt wel verwacht dat je kind gewoon mee gaat. En ik denk dat als het blijven slapen echt niet gaat lukken dat je dan je kind 's avonds ophaalt en 's ochtends weer brengt. En thuishouden kan ook niet zomaar denk ik, want ze zijn leerplichtig en het zijn gewone schooldagen.
Ik vond het afgelopen jaar helemaal niks dat ze op kamp zou gaan in groep 3, maar mijn dochter is in de vakantie weer zo gegroeid dat ik haar eigenlijk wel met een gerust hart mee laat gaan. Alleen die nacht vind ik wel spannend, maar ook dat komt wel goed en als het nodig is komen we haar gewoon halen.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 28 Aug 2014 18:51

Re: Schoolgaande kinderen topic

N. is nog niet wezen wennen. Wel hebben we de school bekeken en zijn de klassen rond geweest. Maar haar juf hebben we nog niet gezien, evenals het lokaal waar ze in komt. Ze is net voor de zomervakantie geplaatst, dus er was geen tijd om kennis te komem maken. Dat komt 21 september wel. Ik zorg dat ik vroeg op school ben en zal dan de juf voor het eerst spreken. Dan zien we wel wat het gebruikelijke is daar.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 28 Aug 2014 18:57

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik heb overigens wel een idee waar het allemaal vandaan komt. Twee jaar geleden zijn we met N. een psychologisch traject gestart. Een deel van het onderzoek hield 8 observatieweken in. Hierbij was ik samen met N. een hele dag daar in een groep, één keer in de week. Je bent daar als ouder en kind samen met andere ouders met kinderen (en de psychologen als leidsters). Je brengt daar de dag door, inclusief fruit, lunch, middagslaapje, tussendoortjes, wandelen buiten, etc. Het is een soort kinderdagverblijf, alleen dan met papa of mama erbij. Ondertussen werd ze geobserveerd, maar daar weten ze natuurlijk niks van. Daar heeft N. het altijd erg fijn gehad. Toen ze niet lang erna eenmaal naar het KDV ging vond ze het maar niks dat mama niet mocht blijven. Hier is ze nooit aan gaan wennen. Maar op school gaat het straks precies hetzelfde. Ook daar breng ik haar en moet ik weer weg. Ze blijft herhalen dat ze het altijd zo leuk vond op *naam observatiegroep*, omdat mama daar erbij mocht blijven. Wat ik ook zeg, hoe ik het ook uitleg.. ze accepteert gewoon nauwelijks dat ze dingen alleen moet gaan doen. Lastig.
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 28 Aug 2014 20:57

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan, wat fijn dat je dochter het zo leuk vindt in groep 3. Inderdaad vroeg zeg, nu al op kamp. Hoe lang gaat ze dan? Oh 1 nacht zie ik al, dat is nog te overzien maar wel spannend.

Tania, wat vervelend dat je zoon nog zo verdrietig is met afscheid nemen. Is dit de eerste week weer? Hier gaat het nu sinds gisteren eindelijk wat beter, niet meer huilen in ieder geval. Hopelijk gaat het bij jullie ook snel beter, want het is echt niet leuk om je kind zo achter te laten.

alibi, fijn dat het goed ging vanmorgen!

slakje, wanneer gaat je dochter starten op school? Ze is nog geen 4 toch? Of is dat anders in België?

razz, wat naar dat je zoontje is geslagen. Hopelijk gaat het niet vaker voor komen.

fiwen, wat goed van j!

Parisienne, ze zal vast straks even tijd nodig hebben om te wennen. Maar als ze elke dag gaat wordt het misschien wel wat makkelijker voor haar. Sommige kinderen hebben gewoon wat langer de tijd nodig om te wennen en dat is niet leuk voor jezelf als ouder en je kind, maar je moet er wel doorheen!

Hier ging het vanmorgen weer erg goed. Hij was wel helemaal op vanmiddag, gelukkig nog een halve dag morgen en dan weer 2 dagen bijkomen. Hij zit trouwens wel helemaal in het ritme, in het weekend is hij ook zo vroeg wakker, helaas voor ons, haha.
2010 2012 2015 2017
<<

Anoniem272

Bericht 28 Aug 2014 21:02

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fiwen en Alibi: wat fijn dat het bij jullie allebei steeds beter gaat!
Liadan: is het bij jouw dochter vooral het 'zenuwachtig zijn' vooraf en het afscheid dat moeilijk is? Of denk je dat ze het ter plekke ook moeilijk gaat krijgen? Op schoolkamp bedoel ik.
Susan: hoe gaat het nu met Y. op school?
Razz: denk dat het gewoon pech is eigenlijk, maar ik snap je gevoel erbij! Arm jochie.
Parisienne : zag de foto's op fb voorbij komen, wat ziet ze er dapper uit! Het wordt vast moeilijk in het begin, maar misschien heeft ze ook wel baat bij de gestructureerde omgeving die een school is. Met een vaste dagindeling, vaste plekjes etc. Of was dat bij de opvang ook al wel?

Mag ik even een foto van mijn superstoere groep 3-er laten zien? Hij zit er helemaal op zijn plek :D

Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 28 Aug 2014 21:08

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ahh Filoria, hij zit daar heel blij en trots! En wat heeft hij al een groot tafeltje, is hij zo lang?
Bij mijn dochter is het vooral dat ze het onbekende spannend vindt, afscheid zal niet moeilijk zijn. Het enige moment waarvan ik denk dat ze het moeilijk zou kunnen krijgen is de avond/nacht. Maar het zou ook gewoon goed kunnen dat ze het dan helemaal niet moeilijk krijgt maar alles leuk vindt.
Nosa, wat fijn dat het goed gaat!

Ik vroeg vandaag aan mijn dochter of ze niet liever naar groep 2 was gegaan en toen zei ze 'nee, want daar moest ik moeilijkere dingen doen'. Ze zit dus op haar plek in groep 3 :wink: .
<<

Anoniem272

Bericht 28 Aug 2014 21:12

Re: Schoolgaande kinderen topic

Aah wat fijn Liadan.

Ja Tomas is de jongste èn de langste van de klas.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 29 Aug 2014 08:23

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nosa, wat fijn dat het zo goed gaat. En dat bekaf zijn herken ik wel. J is 's avonds eigenlijk zelfs te moe om te eten, zit ze met van die rode oogjes en gapend aan tafel. Ze ligt er ook echt om 7 uur in en dan moeten we haar nog wakker maken de volgende ochtend.

Filoria, wat ziet hij er trots uit zeg! Leuk om te zien.

Liadan, wat fijn dat ze zo op haar plekje is in de klas. Is vast een hele geruststelling voor jou.

Parisienne, lastig is dat als ze bepaalde dingen (niet) gewend zijn. J was ook totaal niet gewend aan afscheid nemen en bij 'vreemden' blijven en dat maakte het naar school gaan ook lastiger. Maar ik hoop (en ik had nooit verwacht dat ik dit zou zeggen binnen een week) dat ze hierin ook op J lijkt want hoe ze het doet en hoe 'makkelijk' het ineens gaat hadden we echt niet durven dromen.

Gister is er dus voor de eerste keer een vriendinnentje komen spelen, wat is dat leuk! Twee van die giechelende meiden, en ook zo leuk voor J want die is eigenlijk alleen gewend om met jongens te spelen (onze neefjes wonen bij ons in de straat dus daar speelt ze heel veel mee) en dat is toch anders dan met meisjes. Ze zaten zo op 1 lijn qua fantasie en spel. Ze hebben bijna 2 uur lang heerlijk met de playmobil zitten spelen, hele verhalen over prinsessen en de boze koningin. Ik zat zelf net zo hard mee te genieten hahaha.
En van morgen geen tranen gezien, ze zit nog wel 's ochtends te mopperen dat ze niet wil maar ik heb het idee dat dat meer is omdat ze geen zin heeft om aan te kleden en zo want toen ze eenmaal klaar was, was haar gemopper ook over. Op school ging ze de juf meteen vertellen over het spelen van gisteren en toen de bel ging trok ze heel even een sip gezichtje en een pruillipje maar toen ik vroeg "ga je weer lekker spelen vandaag?" kwam er al weer een lachje. Ze wilde wel graag dat ik nog even bleef zitten tot de juf er was (die stond in de gang te praten met een andere moeder) en toen de juf er was kon ik zonder problemen weg gaan. Ze stond zelfs lachend te zwaaien toen ik langs het raam liep.

:cheering:
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 29 Aug 2014 08:32

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat fijn Fiewen!!!!
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 29 Aug 2014 09:20

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat leuk, Fiwen!

Het is anders bij ons, Nosa. Met 2,5j kunnen ze naar school gaan; dat is dan eerst de peuterklas of het zomerklasje en daarna de eerste kleuterklas. Ze start nu maandag.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem193

Bericht 29 Aug 2014 09:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat super Fiwen!

Vanmorgen een heel verdrietig meisje. Ze vond school zo leuk, ze wil graag leren, maar nu wilde ze naar een andere school. Een meisje uit de klas had haar gepest. K. heeft een schetsblok in haar lade voor als ze tussendoor even wil tekenen/schrijven. Nou had dat meisje al de hele week gezeurd of ze ook een blaadje mocht, nee zei k. neem zelf maar mee van huis, deze heb ik van mijn oma gekregen, die wil ik niet delen. Nou had dat meisje gisteren, terwijl k. even niet oplette snel het blok gepakt en op een paar blaadjes haar naam geschreven.
Vanmorgen samen met K. naar de juf geweest en ze zouden het gaan uitspreken met het meisje. Hopelijk blijft het bij deze ene keer.
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:05

Bericht 29 Aug 2014 09:38

Re: Schoolgaande kinderen topic

@ Fiwen.. Wat fijn.

@ Filoria.. Wat een trots mannetje.

@ Alibi.. Wat sneu voor K. Ik hoop ook dat het bij deze ene keer blijft en dat het gesprekje helpt. In de kleuterklas had J. ook altijd ruzie met een meisje. Aantal keer bij haar juf toen aan gegeven, maar niets geholpen. Nu zit ze in de andere klas. Maandag zei J: Mama, ik ben blij dat ik nu niet meer bij dat meisje in de klas zit.

Hier zit de eerste week er bijna op. J. vindt het erg leuk en vertelt elke dag trots wat ze gedaan heeft. Hopelijk blijft dat zo.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013
<<

Anoniem73

Bericht 29 Aug 2014 16:38

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nou ik mocht nog wel zeggen. Vandaag dikke tranen.
Ze vind de overgang van spelen naar echt werkjes maken heel moeilijk.
<<

Anoniem127

Bericht 29 Aug 2014 19:16

Re: Schoolgaande kinderen topic

@ Parisienne: ik typ even wat om je moed in te spreken. Mijn dochter is ook het liefste de hele dag bij mij om alles samen te doen. Maar op school gaat het toch goed. Ze krijgt wat meer aandacht van de juf dan het gemiddelde kind, zeker in het begin. Maar ze heeft nu twee vriendjes gemaakt en sindsdien gaat het eigenlijk nog beter. Soms komt de juf even checken hoe het met haar is en dan zegt ze dat ze er even geen tijd voor heeft omdat ze druk is met spelen :).

Het had echt veel tijd nodig, maar langzaam maar zeker ging ze er zich steeds beter voelen. Het kostte haar wel veel energie, dus heb echt haar behoefte gevolgd. In het begin ging ze maar twee of drie dagen in de week naar school, net voor de zomervakantie ging ze vier dagen in de week. Nu wil ze zelf graag vijf dagen, we kijken even aan of het lukt. Misschien dat zo'n geleidelijk overgang van thuis naar school ook iets voor jouw dochter is?
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:54

Bericht 29 Aug 2014 19:18

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn dochter heeft vanochtend voor het eerst niet gehuild toen ik haar wegbracht. Toen we op school waren en ze haar stoeltje had gevonden zei ze zelfs dat ze er zin in had! * trots momentje*
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Anoniem127

Bericht 29 Aug 2014 19:32

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat fijn zeg!
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 29 Aug 2014 21:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dankje voor de bemoedigende woorden Twellie! Vind ik fijn om te horen.

Fiwen, wat super om te horen! Ben zo blij voor J. en jou.
<<

Anoniem74

Bericht 31 Aug 2014 20:35

Re: Schoolgaande kinderen topic

jaaa...nog 1 nachtje. Er beginnen nog een aantal forumkindjes morgen toch?
Bedacht mij net dat ik nog de naam in de tas en jas moet zetten, en een sticker met zijn naam op de beker en fruibak :palm:
En ik moet nog even nakijken hoe laat de kinderen de klas in mogen.
Moet er nog even inkomen merk ik :)
<<

Anoniem74

Bericht 31 Aug 2014 20:35

Re: Schoolgaande kinderen topic

mida4you schreef:Mijn dochter heeft vanochtend voor het eerst niet gehuild toen ik haar wegbracht. Toen we op school waren en ze haar stoeltje had gevonden zei ze zelfs dat ze er zin in had! * trots momentje*


wat fijn Mida!
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 31 Aug 2014 20:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier hebben we morgen ook de eerste schooldag. Voor onze zoon de eerste keer naar de basisschool en de BSO. Ik ben erg benieuwd hoe hij het vindt. Hij heeft er wel heel veel zin in, vooral in de BSO. Onze dochter gaat nog een keer groep 3 doen. Ze komt dus in een nieuwe klas, daar ben ik erg benieuwd naar. Ze heeft er veel zin in omdat ze dit jaar start als 'zonne-kind'.

De eerste schooldag begint hier elk jaar met een feestje. Vanaf 8.15 is iedereen er en vaak zijn er dan balonnen, springkussens en muziek. Heel leuk is dat!

Succes voor iedereen die morgen weer begint!
<<

Anoniem331

Bericht 31 Aug 2014 20:50

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ig-Nore schreef:jaaa...nog 1 nachtje. Er beginnen nog een aantal forumkindjes morgen toch?
Bedacht mij net dat ik nog de naam in de tas en jas moet zetten, en een sticker met zijn naam op de beker en fruibak :palm:
En ik moet nog even nakijken hoe laat de kinderen de klas in mogen.
Moet er nog even inkomen merk ik :)

Ik heb op de bekers na nergens een naam op. Ze denken er zelf wel om dat de juiste spullen mee terug komen.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 31 Aug 2014 20:52

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik heb alles gemerkt, behalve T-shirts en broeken. Maar wel truien, schoenen, jas, rugzak, drinkbus, brooddoos, fruitdozen, ...

Ik vind het zo spannend dat ik er niet van kan slapen. (Heb ik altijd als er de volgende dag iets speciaal gaat gebeuren)
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem74

Bericht 31 Aug 2014 20:57

Re: Schoolgaande kinderen topic

Popcorn schreef:
Ig-Nore schreef:jaaa...nog 1 nachtje. Er beginnen nog een aantal forumkindjes morgen toch?
Bedacht mij net dat ik nog de naam in de tas en jas moet zetten, en een sticker met zijn naam op de beker en fruibak :palm:
En ik moet nog even nakijken hoe laat de kinderen de klas in mogen.
Moet er nog even inkomen merk ik :)

Ik heb op de bekers na nergens een naam op. Ze denken er zelf wel om dat de juiste spullen mee terug komen.


ik denk die van mij ook wel, maar op het kdv heeft een ander kindje exact dezelfde jas + maat. En die verkeerde jas hebben we al 2x thuis gehad.
Dus dan kan hij iig checken dat het ook echt zijn jas etc. is, mocht er iemand zijn met eenzelfde exemplaar.
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 01 Sep 2014 08:53

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nou, hier ging alles probleemloos. Fenne wilde perse zelf naar haar nieuwe klas gaan dus wij konden rustig Thije naar de kleuters brengen. Hij kreeg een plaatje van de juf en zocht daarmee zelf zijn plekje aan de kapstok op en zijn stoeltje in de klas. Hij mocht naast de juf zitten en dat vond hij heel leuk. Hij bleef stralen toen we weggingen, geen probleem dus. Fenne had intussen haar plekje gevonden en zat rustig naar haar nieuwe klasgenoten te kijken. De meeste kent ze nog wel van de kleuterklas en ze heeft dezelfde juf als vorig jaar waar ze erg gek op is. Dus ook dat ging vlekkeloos. Vandaag komen ze tussen de middag thuis een broodje eten dus ik ben erg benieuwd naar de verhalen!

Hoe ging het bij jullie?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers