Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Als je partner van ander eten houdt...

<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 30 Aug 2014 08:00

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Is het niet gewoon dat hij moet afkicken van die pakjes en zakjes? Ik heb zelf ook jaren pakjes en zakjes gebruikt en probeer dat nu niet tot nauwelijks meer te doen. Ik moet wennen aan de gerechten die ik nu maak en vind echt niet alles meteen lekker maar na een paar keer wordt het wel beter. Ik moet echt wel even 'afkicken' van alle smaakversterkers en troep die in die pakjes zitten, ik ben aan die smaak gewend en moet het nu zelf zien te maken met kruiden. Ik moet andere smaken gaan waarderen ipv de smaakversterkers. Ik lustte vroeger ook geen ui, tomaat en courgette, tegenwoordig wel. Misschien helpt het voor je vriend als je de groentes in hele kleine stukjes snijd of in de keukenmachine stopt (dan proef je ze minder vind ik)? Het klinkt voor mij alsof je vriend gewoon even ergens doorheen moet en de gerechten zonder pakjes/zakjes daarna wel zal lusten. Alleen moet hij dat zelf dan ook wel willen anders krijg je al snel het gedoe van jij verwacht het van hem en dat wil hij niet en dan keert hij zich daar weer tegen (ik zeg niet dat het bij jullie zo zal gaan hoor maar het kan).
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 30 Aug 2014 08:23

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Ja, het is ook denk ik vooral een kwestie van wennen. Bij zijn ouders thuis is hij ook gewend dat als ze iets eenmaal lekker vinden, dat ze dit elke week (soms wel meerdere keren) eten. Ik hou meer van afwisseling, vind elke week hetzelfde weekmenu behoorlijk saai.
En hij heeft zeker wel inspraak in het weekmenu hoor, we maken altijd samen de boodschappenlijst. Alleen zegt hij dan bijvoorbeeld lasagne, zeg ik dat ik een lekker recept heb gezien, zegt hij weer 'waarom niet gewoon een pakje? die vinden we toch allemaal lekker?'.

Het feit dat mijn vriend over het algemeen niet kookt(hij bakt wel eens pannenkoeken of maakt een wereldgerecht) staat btw hier niet ter discussie. Dat is een beslissing die wij samen gemaakt hebben, omdat hij pas om 18.00 thuis is van zijn werk en als hij dan nog moet koken is het te laat voor onze zoon. Voor mij is dat gelukkig geen dealbreaker, ons huwelijk is op meer gebaseerd dan alleen het avondeten :laughcry:

Bedankt voor de tips verder allemaal!
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem125

Bericht 30 Aug 2014 08:25

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Misschien kan hij een paar van zijn favoriete gerechten zelf leren maken. Als hij daar dan zin in heeft, dan kookt hij dat voor het hele gezin. Ik neem aan dat hij niet elke dag pas om 18:00 thuis is en in het weekend wel tijd heeft? Lijkt me een goede deal. Jij kookt doordeweeks op jou manier, hij in het weekend op zijn manier.
<<

Anoniem119

Bericht 30 Aug 2014 08:34

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Dat lijkt mij ook een goed idee. En ik denk dat de achterliggende reden van dat je vriend niet/weinig kan koken juist zeker meespeelt bij deze situatie, omdat ie geen andere smaken gewend is. Een kind zou ik ook spelenderwijs met eten om leren gaan, en bij jouw vriend zou ik dat ook doen, op volwassen manier dus.
Ik vind het juist een goed idee om hem een paar van zijn favorieten te leren koken, maar dan met verse ingrediënten. Pas dan leert ie ook wat ie nou wel en niet precies lekker vindt. Wie weet is t wel een kruid of een bepaalde groente die ie lekker vindt aan dat pakje. Daar kom je nooit achter als je die pakjes blijkt maken. Ik zou juíst gaan experimenteren met hem, kijken welke smaken hem (na een aantal keer, vaak moet je meerdere keren proeven) aan staan of juist toch tegenstaan. Dat laatste moet ook mogen vind ik, hij hoeft niet alles lekker te leren vinden, maar ik zou hem wel willen leren dat smaak niet uit een poedertje komt maar uit een bepaald kruid of groente of ander product. En vanuit daar kan je dan verder kijken naar recepten die hij evt lekker vindt. Ik zou hem juist bij het koken betrekken want juist dan leert ie het meest en leert ie waarschijnlijk ook het meest waarderen.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 30 Aug 2014 09:32

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Eet hij de lasagne wel als je zegt dat het van Knorr is? :smile: Ook al heb je het zelf gemaakt...
Misschien kun je de groenten uit de lasagne weglaten en er een rucola/pijnboompit/tomaat/mozzarella (salade caprese) als bijgerecht bij serveren.

En ik las laatst dat je een pizza had gemaakt met bloemkoolbodem. Dat lijkt me persoonlijk ook niet zo lekker. Misschien vindt hij een speltbodem wel lekkerder? Of van Danerolles gewoon deeg met tomatensaus en dan allemaal vers beleg erop? Lijkt me niet heel slecht, beter dan een diepvriespizza.

Hier gelukkig een alleseter die gek is op verse groenten en ook niet van pakjes houdt.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem125

Bericht 30 Aug 2014 09:37

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Ik vind trouwens lasagne met teveel extra groentes ook niet lekker. De Italiaanse keuken is juist zo lekker door zijn eenvoud. Ik gebruik in mijn lasagne dus ook alleen uien/tomaten voor de saus, aan het einde een hand verse basilicum erdoor en dat is het.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 30 Aug 2014 09:41

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Ik herken je probleem gelukkig niet. Mijn vriend is vanuit huis ook vrij basic gerechten gewend (pakjes, zakjes etc.) en moest aan het begin wel wennen dat ik overal een pleur verse groenten door gooi en alles zelf maak. Inmiddels vindt hij het leuk, lekker en verteld graag aan iedereen hoe lekker ik kan koken.

Ik merk nog steeds aan hem dat hij gerechten met stukjes groente (en dan met name paprika, courgette, champignon etc.)minder lekker vindt. Dit is dan dus rijst, lasagne, pasta, wraps etc. Maar ik hoor hem gelukkig nooit klagen. Ik snij de groente vaak wel iets kleiner als wat ik normaal zou doen.
<<

Patsy

Bericht 30 Aug 2014 09:50

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Ik ben een lastige eter, alhoewel het de laatste jaren beter wordt. Wij wisselen af wie er kookt, diegene beslist dan ook wat er gegeten wordt. Natuurlijk wel rekening houdend met elkaar, als ik iets echt niet lust maakt mijn man vaak een salade voor mij erbij bijvoorbeeld. Ik zou zoiets ook in gaan voeren, dan maar even wat meer zooi in de keuken, jullie willen graag samen eten en het liefst ook iets wat jullie allebei lekker vinden, dus dan moet je concessies doen. Het lijkt mij ook niet eerlijk als hij zich maar aan jou aan moet passen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 30 Aug 2014 09:56

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Je kunt inderdaad ook zelf lasagnesaus maken zonder al teveel af te wijken van die lasagne van Knorr. Ik maak het gewoon met gezeefde tomaat, wat Italiaanse kruiden, gehakt en een beetje melk en die smaak lijkt er erg op. Ik zou beginnen met een aantal gerechten vers te maken ongeveer zoals het in het pak wordt gemaakt en niet met allerlei extra ingrediënten.

Ik blijf er ook bij dat als hij het pakje echt het allerlekkerste vindt, bijvoorbeeld als je een bepaald gerecht gewoon niet zo kunt maken dat hij het lekker vindt, hij dat pakje ook gewoon af en toe moet kunnen eten. Desnoods als jullie eens met z'n tweeën eten als je per se niet wil dat de kinderen iets uit een pakje eten. Ik zou het zelf wel heel betuttelend vinden als ik dat om wat voor reden dan ook het lekkerste zou vinden en ik zou dat nooit meer mogen maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 30 Aug 2014 10:17

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Oh nee hoor Susan, het is echt niet dat ik pakjes die hij lekker vind direct helemaal heb afgezworen.
Maar ons menu in een week was regelmatig:
Nasi(pakje)
Lasagne (pakje, zonder groente)
Bloemkool (sausje uit pakje)
Spinazie (a la creme)
Wraps (pakje, weinig groente)

Ik probeer nu om elke week een aantal gerechten te maken zonder pakje, omdat dit gewoon te weinig groente, te veel zout was. De lasagne was slechts een voorbeeld, want hij zegt alles veel lekkerder te vinden uit een pakje. Maar ik denk dat dat ook wel gewenning is.

Milou, die bloemkoolpizza was misschien iets té, ja :laughcry:
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 30 Aug 2014 10:53

Re: Als je partner van ander eten houdt...

Wij aten eerst elke week Honig familiegerecht Mexicaanse wraps met heel veel groenten erdoor.
maar de geraspte kaas en wraps maakten het erg calorierijk.
Wat we nu doen is 2 courgettes in de lengte doormiddem snijden, met een lepeltje de courgettes uithollen (wel bewaren wat jer eruit haalt). Dan 300 gram gehakt rullen met ui paprika knoflook peper zout en champignons. De courgettes ermee vullen en dan in de oven met een beetje geraspte kaas. Goedkoop, gezond en superlekker!!!!!

Maar ja je vriend lust geen courgette dus dan wordt het al lastig.
Overigens eten wij nasi met een boemboe van conimex. Ik probeer zoveel mogelijk e621 te vermijden. Dan vind ik zakjes voor een sausje niet zo erg. Zoals kaassaus voor bloemkool. Daar doe ik dan nog peper en verse basilicum bij.
04-2014
10-2015
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers