Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zelf fruit- en groentehapje maken

<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 28 Aug 2014 08:04

Zelf fruit- en groentehapje maken

Hoi,

Ik wil beginnen met bijvoeding en zelf de fruit- en groentehapjes maken.
De potjes van bijv. Olvarit zijn 24 uur houdbaar na openen en ze neemt er maar een paar hapjes uit en dan is ze er helemaal klaar mee en kan ik het potje de volgende dag weggooien.
Nu heb ik appels en peren gekookt. En de staafmixer en een ijsklontjesbakje staan klaar. Hoe doe je dit?
Doen jullie gewoon eerst alles pureren en dan in het ijsklontjesbakje om in te vriezen, zodat ze 3 dagen kan wennen achter elkaar?
De groente kook je natuurlijk eerst en pureer je daarna met de staafmixer met evt. een beetje kookvocht of borstvoeding, zodat het wat zachter is van smaak.
Maar moet je de appel en de peer ook eerst koken? Of schillen, pureren met de staafmixer en dan klaar?
04-2014
10-2015
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 28 Aug 2014 08:07

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Is het trouwens een idee om er Liga doorheen te pureren (liga voor vanaf 4 mnd)?
Ze vindt tot nu toe alles heel erg vies en houdt echt haar lippen stijf op elkaar, dus het lukt nog niet echt.
Nu las ik op een ander forum dat het kan helpen om Liga stap 1 erdoorheen te mixen met de staafmixer... wie doet dit ook? Helpt dat?
04-2014
10-2015
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 28 Aug 2014 08:11

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Ik heb fruit nooit gekookt, alleen appel even gestoomd om zachter te maken. Peren gewoon schillen, klokhuis eruit en klaar. Maar ik weet hoe dat zit als je het in wil vriezen.
Baby liga erdoorheen zou ik zelf niet doen. Ik denk dat ze gewoon even moet wennen aan andere smaken dan melk. Ik wilde zelf het liefst die smaken puur houden.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem123

Bericht 28 Aug 2014 08:16

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Ik zou er geen liga er doorheen, dan verpest je de natuurlijke smaak van fruit, ook is dan het hele idee van gezond fruit weg.

Ik heb fruit nooit ingevroren maar ik maakte elke dag wat vers. Ik moest dan zelf ook fruit eten dus er bleef dan niets liggen. In het begin heb ik nog geprakt maar later gewoon in stukjes gegeven. Appel heeft Siem heel lang niet willen eten, pas na 1,5 jaar.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2864

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 28 Aug 2014 08:42

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Ik vries fruit wel in, maar niet in die ijsklontbakjes. Wij begonnen met bijna 6 maand, en M. at direct best wel veel. Dus gebruik voor het invriezen die avent bakjes die je ook voor borstvoeding kunt gebruiken. Eerst gingen ze halfvol, nu vol.
Appel eerst koken of stomen is wel handig, anders krijg je hem nogal moeilijk gepureerd. Als een peer rijp is kun je hem zo wel pureren. Banaan kun je ook zo pureren. Verder stoom ik wel al het fruit. Ik heb zo'n stomer/blender waar ik echt heel tevreden over ben.
Liga zou ik nu ook nog niet doen, het maakt de smaak van het fruit minder, en dan zal ze nog niet echt aan de smaak wennen. Ik doe nu soms wel eens liga door M. zijn fruithapjes maar dat is meer om een beetje te variëren of een fruithapje wat nogal dun is geworden dikker te maken.
<<

Anoniem97

Bericht 28 Aug 2014 08:44

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Ik zou gewoon even stoppen en met 6 maanden opnieuw proberen, je hoeft ook niet te pureren dan en kan t gewoon in stukken aanbieden.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 28 Aug 2014 08:49

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Ik heb het Opperdepop kookboek van de AH. Daar heb ik veel ideeën uitgehaald. En daar staat ook in hoe je dingen klaar kunt maken.
Die is nog geen 10 euro.

Appel kook ik wel eventjes en daarna pureer ik het.
Peer heb ik een keer gekookt en een keer alleen met de staafmixer gedaan. Ze vond gekookt hier wel lekkerder, maar toen pureerde ik het ook nog glad. Inmiddels laat ik er stukjes inzitten.
Perzik/nectarine kruis ik in en dan een minuutje in kokend water, dan laat het velletje makkelijk los.
Kiwi gewoon pureren en dan zeven om de pitjes eruit te halen.
Banaan prak ik, of hapt ze zo af.

Als de perzik of peer bijv te dun is, doe ik er wat rijstebloem (naturel) door om in te dikken. Daar zit niet echt een smaak aan, dus dan proeven ze gewoon de Fruitsmaak

Ik vries regelmatig dingen in, gekookt en ook wel ongekookt (zoals gezeefde kiwi-banaan). Tegenwoordig in de via avent bakjes, maar in het begin in ijsklont bakjes afgedekt met folie en als het bevroren was in een dicht bakje id vriezer.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 28 Aug 2014 08:53

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Milou schreef:Is het trouwens een idee om er Liga doorheen te pureren (liga voor vanaf 4 mnd)?
Ze vindt tot nu toe alles heel erg vies en houdt echt haar lippen stijf op elkaar, dus het lukt nog niet echt.
Nu las ik op een ander forum dat het kan helpen om Liga stap 1 erdoorheen te mixen met de staafmixer... wie doet dit ook? Helpt dat?

Dan wacht je toch nog even?
<<

Anoniem186

Bericht 28 Aug 2014 08:56

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Ja, precies, gewoon even wachten.
Het is belangrijk dat kinderen hun smaak leren ontwikkelen. Door liga of andere dingen toe te voegen, hou je dat echt tegen. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat je daar alleen maar moeilijke eters mee creëert.
Dus gewoon even wachten en dan alles zo puur mogelijk aanbieden.
<<

Anoniem86

Bericht 28 Aug 2014 09:10

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Gewoon kleine beetjes proberen, even vers wat maken, neem je zelf ook wat & ze hoeft niks binnen te krijgen nog, dus gewoon rustig blijven proberen. Zou sowieso geen liga enz erin stoppen.
<<

Anoniem144

Bericht 28 Aug 2014 09:17

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Inderdaad gewoon even afwachten.
L. kreeg vanaf 4 maanden fruit en groente. Met 4,5 maand at hij hele porties. Met 6 maanden deed ik wel liga door het fruithapje heen , zodat het wat meer vulde. Alleen fruit was blijkbaar niet voldoende want hij had na een uur weer honger. Met de liga er door was hij wel langer tevreden. Vanaf 8 maanden heb ik de liga weer weg gelaten.
Ik las dat iemand ( weet zo even niet wie) schreef dat het hele idee van ' gezond fruit eten' dan weg is. Dat vind ik echt onzin. Hij kreeg toch alsnog het fruit binnen, alleen met dan ook de liga extra.
Maar als het om de smaak gaat, zou ik het er nu inderdaad nog niet doorheen doen.
<<

Anoniem186

Bericht 28 Aug 2014 10:08

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Maar star, gewoon even uit interesse: waarom gaf je dan na een uur niet alsnog wat te eten?
En hoe zat dan, met 8 maanden had hij er opeens wel genoeg aan?
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 28 Aug 2014 10:56

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Nou het lag aan Olvarit, want dat moest ze echt niet!

Ik heb een paar rijpe peren gestaafmixt en heb nu 30 miniporties in de vriezer in een ijsklontjesbak. Wat ik overhield heeft ze allemaal opgegeten! Ze vond het eerst raar en daarna ging dat mondje telkens open, dus denk daf ze wel 20 hapjes op heeft. Ze slaapt nu en morgen ga ik het weer proberem, gewoon 2 ijsblokjes ontdooien.

Vanaaf eens verse gekookte sperzieboontjes pureren en laten proeven.
04-2014
10-2015
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 28 Aug 2014 12:18

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Appel verkleurt wel als je het niet van tevoren stoomt/kookt. Ik denk dat dat ook voor peer geldt.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem 82

Bericht 28 Aug 2014 12:56

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

snoezel schreef:Appel verkleurt wel als je het niet van tevoren stoomt/kookt. Ik denk dat dat ook voor peer geldt.

Ja, ziet er beiden best vies uit weet ik nog! Meestal stoomde ik het even, al kan de kleur geen kwaad las ik ergens, maar ik vond het er anders echt vies bruin uitzien.

Nu ga ik de dingen die nodig zijn stomen en wat ik zo kan geven, krijgt hij zo. Wij hebben bewust gewacht tot 6 maanden en willen hem volgens Rapley geven, stukken dus. Maar mocht dat echt niks worden (dochter kreeg eerst gepureerd en toen ik het grover ging maken was ze echt panisch van stukjes) dan heb ik gelukkig een babycook en kan ik altijd nog gepureerd proberen. Invriezen deed ik in potjes/bakjes van Avent en Beaba, maar in het begin kan iets kleiners zoals ijsblokjesvormpjes ook natuurlijk

Ik zou er overigens geen liga door doen, nog niet in elk geval. Anders 'verpest' je de smaken waar ze aan moet wennen. Heb het bij dochter overigens nadat ze al een tijdje fruit kreeg eens geprobeerd, maar die werd woest van die stukjes liga in haar fruit :laughcry:

Hier krijgt hij vanavond zijn eerste vaste voedsel, ben benieuwd!
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 28 Aug 2014 13:11

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Ik vraag iets af; ik lees het vaak dat kinderen met gewone fruitpap (dus enkel fruit) niet genoeg hebben, maar dan geef je toch gewoon wat meer?
AfbeeldingAfbeelding
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 28 Aug 2014 13:18

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Ik ben ook met 4 en een halve maand gaan bijvoeden. De eerste paar dagen wilde hij ook niet echt en vrij snel hapte hij zo alles weg! Ik maak ook alles zelf. Wij hebben alles in potjes gedaan van de prenatal, meen dat daar minstens 150 gram in kan. Ik maakte eerst ook weinig maar vrij snel meer omdat hij niet genoeg had. Dus met ijsblokjes bakjes hier geen ervaring.

Op het cb zeiden ze ook dat hij 150-200 gram mag als hij het opeet. en dat je niet meer 3 dagen hetzelfde hoeft aan te bieden maar daar moet je bij doen wat voor jou goed voelt. Ik heb 2 weken lang 3 soorten groentes (bospeen, bloemkool, sperzieboon) aangeboden (los van elkaar, vanwege de pure smaak). Na 2 weken ben ik pas fruit (appel, banaan, peer) gaan geven, ook eerst 2 weken lang maar 3 soorten.

Ik doe nergens kookvocht bij, alleen bij de broccoli doe ik wat melk. En bij de banaan ook (die ik vlak voor het geven pureer want uit de vriezer is hij niet zo florissant). Ik doe ook alles pureren.

De appel en de peer doe ik allebei 3 minuten koken na het schillen en in blokjes doen. Peer is na het pureren heel waterig, dus echt geen kookvocht daarbij doen.

Ik maak 1x per week van alles en dan vries ik het in. De avond van te voren zet ik een bakje groente en een bakje fruit in de ijskast.

En liga erdoorheen doe ik niet, is niet nodig.
<<

Anoniem315

Bericht 28 Aug 2014 13:30

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Ik gooi, ter voorbeeld, 2 bananen, 1 peer en 2 appels in stukken in de blender en doe er wat water bij, zodat het niet te stijf wordt. Bij mij blijven er nauwelijks stukjes inzitten, dus ook een tandloos bekkie kan er van eten.
Ik doe het in een afsluitbaar bakje en zorg er voor dat het binnen 2 dagen op is.

Ik ben met 4 maanden begonnen en mijn dochter was direct heel geïnteresseerd en at zo 100 gram op. Als ze de lippen stijf op elkaar houdt, zou ik gewoon even stoppen en over een week weer proberen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Aug 2014 20:27

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Gaia schreef:Ik zou gewoon even stoppen en met 6 maanden opnieuw proberen, je hoeft ook niet te pureren dan en kan t gewoon in stukken aanbieden.


Ja het lijkt mij dat ze gewoon nog niet echt toe is aan bijvoeding en het is ook nog niet echt nodig. Ik zou ook vanaf 6 maanden hele stukken gaan geven (volgens rapley methode). Maar ik moet zeggen dat ik gewoon ook bevooroordeeld ben hoor, ik heb het zelf zo gedaan en dat was een hele bewuste keuze.
Maar ik zou niet van alles gaan proberen om maar je kind aan het eten te krijgen terwijl ze nog maar zo jong is en het nog helemaal niet nodig is dat ze echt al gaat eten.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Aug 2014 20:29

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Milou schreef:Nou het lag aan Olvarit, want dat moest ze echt niet!

Ik heb een paar rijpe peren gestaafmixt en heb nu 30 miniporties in de vriezer in een ijsklontjesbak. Wat ik overhield heeft ze allemaal opgegeten! Ze vond het eerst raar en daarna ging dat mondje telkens open, dus denk daf ze wel 20 hapjes op heeft. Ze slaapt nu en morgen ga ik het weer proberem, gewoon 2 ijsblokjes ontdooien.

Vanaaf eens verse gekookte sperzieboontjes pureren en laten proeven.


Haha Olvarit is ook echt vies als je het vergelijkt met vers fruit. Tenminste, dat vind ik, ik vind olvarit heel waterig smaken en dat voegen ze er volgens mij ook aan toe. Gewoon lekker vers geven dus. (of wachten en in stukken geven vanaf 6 maanden :wink: .
<<

Anoniem144

Bericht 28 Aug 2014 23:32

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Jans schreef:Maar star, gewoon even uit interesse: waarom gaf je dan na een uur niet alsnog wat te eten?
En hoe zat dan, met 8 maanden had hij er opeens wel genoeg aan?


Omdat ik om eerlijk te zijn geen zin heb om ieder uur bezig te zijn met eten geven. En waarom het niet meteen bij het fruit doen i.p.v. een uur later alsnog liga of een koekje o.i.d. geven.
Hij kreeg dan rond 11.00 ook weer een fles voeding.

Met 8 maanden had hij er wel voldoende aan , omdat hij toen ook al 2 broodmaaltijden over de dag erbij at.

Slakje , hij kreeg al 2 stuks op een gegeven moment. Ik ga dan niet nog meer geven.
<<

Anoniem88

Bericht 29 Aug 2014 07:11

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Maar Star, de meeste baby's die fruit krijgen overdag zitten ook nog op flessen om die vier uur, overdag. Fruit is geen maaltijd, voor ons zelf als volwassenen is het ook een tussendoortje. Sowieso is het op die leeftijd allemaal nog bijvoeding :)
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:07

Bericht 29 Aug 2014 08:29

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Wij zijn ook zo rond de 5 maanden begonnen met gepureerde groente en al vrij snel ook fruit. Groenten (broccoli, bloemkool, worteltjes, courgette) stoom ik gaar en pureer het dan voor in ijsblokjesvormpjes. Vaak doe ik er nog een scheutje borstvoeding of kookwater bij om het wat dunner te maken. Fruit (mango en perzik) stoom ik heel kort en pureer het dan. Banaan heb ik gewoon geprakt met een beetje water. Gaat hier gelukkig ook hartstikke goed!
Misschien dat ze inderdaad de Olvarit niet blieft. :razz:
Afbeelding
<<

Anoniem144

Bericht 29 Aug 2014 08:44

Re: Zelf fruit- en groentehapje maken

Dundas schreef:Maar Star, de meeste baby's die fruit krijgen overdag zitten ook nog op flessen om die vier uur, overdag. Fruit is geen maaltijd, voor ons zelf als volwassenen is het ook een tussendoortje. Sowieso is het op die leeftijd allemaal nog bijvoeding :)


Natuurlijk begrijp ik zelf ook dat het bijvoeding is. En hij kreeg toen ook om de 4 uur nog een fles. Maar aangezien hij bij wijze van om 9.00 alweer een fles op kon ( kreeg eerste fles om 7.00) vond ik het wel fijn dat ik zijn fles van 11.00 kon uitstellen d.m.v. fruit. Anders kwam het s' avonds te vroeg uit met zijn laatste fles. Hij was en is een echte hongerlap. Wil altijd en overal eten, dus het zorgt sowieso al vaak voor tranen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Silly-One