Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het hardlooptopic

<<

Anoniem125

Bericht 24 Aug 2014 07:26

Re: Het hardlooptopic

Goed bezig Fred! Het is inderdaad heel anders om in een (drukke) loop mee te lopen. Ik zie altijd dat mensen dan veel sneller lopen dan normaal, maar ik vind het zelf vaak juist meer energie kosten. Al die mensen om me heen, al die drukte, daardoor word ik zelf sneller moe, ofzo.

Ik loop nog wel steeds in een shirtje hoor, zonder mouwen. Gisteren scheen de zon gewoon en dan vind ik het absoluut niet koud om zo te lopen. Ik loop nu steeds korte stukken van 5 km, dat gaat wel lekker eigenlijk! Ik probeer 3x per week te gaan. Deze week is dat niet gelukt door drukte op mijn werk, ik merk dat ik door mijn zwangerschap meer rust nodig heb en dan neem ik liever mijn rust, dan dat ik me ga uitputten. Als ik ook lees wat er nu allemaal in mijn lichaam gebeurd, heb ik liever dat daar mijn energie heengaat, dan naar het hardlopen!

Deze week dus 2x gelopen op mijn vrije dagen.
<<

Jip

Bericht 24 Aug 2014 08:22

Re: Het hardlooptopic

Weet je trouwens dat intensief sporten juist zorgt voor een goede bloedtoevoer naar het vruchtje. En dat dat de celopbouw ten goede komt?

Ik liep vrijdag in een driekwart broek, compressietubes aan, een visor op, een dun shirt lange mouw aan en een bodywarmertje. Het zou onderweg behoorlijk gaan hozen en dan koelt het erg af. Nou..dat hozen deed het ook. Ik kon mijn mouwen uitwringen. Mijn body bleef warm en droog, dat is het belangrijkste. Heb 2u gelopen en bijna 20km (19,8).
Goede training geweest!
<<

Anoniem125

Bericht 24 Aug 2014 08:29

Re: Het hardlooptopic

Echt goed, Jip! Je bent zo goed bezig, ook qua snelheid!

De meningen zijn nogal verdeeld. De ene zegt dat sporten goed is tijdens de zwangerschap, de ander zegt dat het goed is zolang je niet te intensief traint en weer een ander zegt dat de kans op een miskraam groter wordt door intensief sporten. Ik neem liever het zekere voor het onzekere. Voel me sowieso nog niet helemaal zeker over mijn zwangerschap en wil natuurlijk niet iets verkeerds doen. Ben zo bang dat ik een miskraam krijg en mezelf dan schuldig voel, omdat het misschien mijn eigen schuld is.

Daarom sport ik dus wel, maar ik zorg ervoor dat ik niet buiten adem raak. Gewoon op een ontspannen tempo dus. En meer genieten van het bewegen/de buitenlucht/de zon/de natuur, dan echt intensief trainen.
<<

Jip

Bericht 24 Aug 2014 08:44

Re: Het hardlooptopic

Ik heb deze info van een hooggeleerd neonatoloog. Een patiënt van mij was daar, omdat het ongeboren vruchtje een hart afwijking bleek te hebben. Intensief, ik weet niet meer wat toen de definitie intensief was, was voor dat vruchtje goed. Hoe meer bloedtoevoer hoe beter voor de cellen en het hartje.
Ik weet niet wat ik zou doen als ik zwanger was en met sport.

Over drie weken is het seizoen voor mij voorbij. Dan loop ik nu krom van de spierpijn, haha! Daarom train in nu zoveel. De snelheid is niet super, maar ach, ik ga weer voor de finish!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 24 Aug 2014 13:53

Re: Het hardlooptopic

@ Jip... Hoezo seizoen voorbij? Stop je dan met wedstrijden? Blijf je dan nog wel gewoon hardlopen maar wellicht minder lange afstanden om zo toch je conditie op pijl te houden?

Zelf merk ik dat ik die wedstrijden wel nodig heb voor motivatie.
In ieder geval ga ik er mee door tot eind september ivm een bepaalde loop waar ook een vriend aan mee doet. Daarna wil ik het misschien gaan doortrekken tot een andere plaatselijke wedstrijd in november.

In december en januari lijkt het mij toch wel te koud om nog te gaan lopen in T-shirt en korte broek wat ik nu doe.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 24 Aug 2014 14:02

Re: Het hardlooptopic

Ik heb net in de regen gelopen in een korte broek en shirtje met korte mouwtjes. Vond het zeker niet te koud, eerder te warm als de zon te voorschijn kwam, maar goed heb ook niet zo lang gelopen. 8 km in 42 minuten, wel lekker.
<<

Jip

Bericht 24 Aug 2014 17:04

Re: Het hardlooptopic

Mijn tr.iathlon seizoen is dan voorbij. Ik ga in de winter wel loopjes en mountainbike tochten doen. Ik heb die evenementen niet echt nodig als motivatie, hardloopwedstrijden vind ik eigenlijk niet zo leuk. Veel te veel mensen om mij heen. Na mijn laatste tr.iathlon wedstrijd ga ik op vakantie en dan ga ik in oktober weer beginnen. Dit keer met alleen een hardloopschema om te kijken of ik mijn snelheid wat omhoog kan krijgen en toch echt eens die 50minuten op 10km kan lopen.
<<

Anoniem125

Bericht 24 Aug 2014 17:25

Re: Het hardlooptopic

Interessant Jip, op veel sites lees ik dat sporten inderdaad goed is, maar dat je goed naar je lichaam moet blijven luisteren. Ik lees ook dat als je zelf erg buiten adem raakt, het dan kan voorkomen dat de baby ook geen adem krijgt. Dat is natuurlijk wel een heel eng idee. Weet niet of het zo vroeg in de zwangerschap ook al zo is, maar dat is dus de reden waarom ik nu niet keihard ga trainen. Ik las ook ergens dat je eigenlijk met een hartslagmeter moet trainen als je zwanger bent en dan niet hoger dan 160 bpm mag komen. Lijkt me ook nog wel een goed idee, om die aan te schaffen.

Sowieso kan ik mijn energie nu wel beter gebruiken. Ik heb minder energie dan normaal en moet dus keuzes maken. Ik blijf dan liever werken, kook een gezonde maaltijd, spreek af met vrienden en ren een rondje van 5 km, dan dat ik als een bezetene een halve marathon ren en de rest van de dag tot niks meer in staat ben.

Vandaag ook weer even gegaan. 6.4 km in 40 minuten.
<<

Jip

Bericht 24 Aug 2014 18:34

Re: Het hardlooptopic

Jij bent wel heel zwart wit. Intensief trainen wil niet per definitie zeggen dat je als een bezetene een halve marathon moet lopen. Maar het lijkt me heel goed om te doen waar jij je goed bij voelt. Overigens, als ik met een hartslag van 160 loop ben ik al aardig buiten adem. Dus aan die leidraad heb je niks.
<<

Anoniem125

Bericht 24 Aug 2014 19:00

Re: Het hardlooptopic

Die hartslag zal afhangen van je conditie, je leeftijd en nog meer factoren. Het is dus maar een schatting. Zelf denk ik wel ongeveer rond die hartslag te zitten wanneer ik rustig ren, maar ik heb eigenlijk geen idee. Gebruik al jaren geen hartslagmeter meer.

Mijn plan is tijdens het eerste trimester zoveel mogelijk buiten te blijven rennen en dan vanaf het tweede trimester een abonnement te nemen op de sportschool. Dan kan ik wanneer het kouder wordt en mijn buik begint te groeien, lekker binnen zwemmen en trainen. Lijkt me wel fijn om bijvoorbeeld 1x per week yoga te doen, 1x per week zwemmen en 1x per week cardio, zoiets.
<<

Jip

Bericht 24 Aug 2014 19:07

Re: Het hardlooptopic

160als je rustig rent..is best hoog. Eigenlijk heb je niet zoveel aan een hartslagmeter als je geen inspanningstest gedaan hebt. 160is voor mij heel hoog in een intensieve wedstrijd, mijn vriend haalt de 190 dan nog...
Lijkt me een goed plan om lekker dan binnen te gaan trainen. Zwemmen lijkt me heerlijk met zo'n dikke buik.
<<

Anoniem125

Bericht 24 Aug 2014 19:16

Re: Het hardlooptopic

Ik kan me nog herinneren dat ik toen ik nog veel sportte wel de 200 aantikte als ik echt op mijn hardst aan het sporten was. 140 was een hartslag waarop we weer begonnen met intervaltraining als we even gerust hadden tussendoor.

Maar goed, nogmaals: ik heb nu geen idee wat mijn hartslag is. Ik let erop dat mijn ademhaling rustig en gecontroleerd blijft, zodra ik moeite krijg met ademhalen ga ik een stukje wandelen. Op die manier is dit prima vol te houden. Op dit moment heb ik ook geen dikke buik he, ik ben pas 6 weken, haha! Ik wil zeker nog 6 weken buiten blijven hardlopen.
<<

Anoniem260

Bericht 24 Aug 2014 20:08

Re: Het hardlooptopic

Jip schreef:160als je rustig rent..is best hoog. Eigenlijk heb je niet zoveel aan een hartslagmeter als je geen inspanningstest gedaan hebt. 160is voor mij heel hoog in een intensieve wedstrijd, mijn vriend haalt de 190 dan nog...
Lijkt me een goed plan om lekker dan binnen te gaan trainen. Zwemmen lijkt me heerlijk met zo'n dikke buik.


Als ik ga hardlopen, zit ik standaard wel rond de 160 en dan ren ik op een lekker tempo en kan ik nog aardig een gesprek voeren... Heb een goede conditie, dus daar ligt het niet aan. Ook niks met m'n hart, heb 'n cardiogram laten maken en dat was allemaal oké. Dus denk dat sommige mensen gewoon sneller een hogere hartslag hebben :)
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 24 Aug 2014 20:16

Re: Het hardlooptopic

Ik heb zaterdag meegedaan aan de Color me Rad run, 5 km waarin je verschillende stations passeert waar ze gekleurd poeder op je gooien. Echt superleuk om met wat vrienden te doen! Het gaat helemaal niet om het hardlopen, ze meten geen tijd, het is open voor iedereen (ook kinderen) en het bleek maar 4,4 km volgens mijn gps, maar het was echt heel gezellig en leuk. Absoluut een aanrader als je gewoon een gezellige dag wilt hebben :) Maar ik weet eigenlijk niet of het naar Nederland komt binnenkort, volgend jaar misschien?
<<

Anoniem65

Bericht 25 Aug 2014 09:05

Re: Het hardlooptopic

Ja Color run! Leuk! Ik heb in juni meegedaan met de Rainbowrun in Eindhoven. Ik vond het overigens wel jammer dat bijna niemand echt ging rennen, we hebben heel veel moeten wandelen en dribbelen. Maar het idee was superleuk. Ik denk dat we volgend jaar zo'n officiele Color Run gaan doen, kijken of dat beter in elkaar zit qua organisatie.

Ik heb gisteren 13 km gelopen, 1 uur en 12 min geloof ik. Het ging allemaal zonder moeite, dus ik begin steeds meer te denken om toch weer eens een halve marathon te gaan lopen in maart.
Vorig jaar heb ik het in oktober gedaan, van april tot oktober getraind. Toen heb ik er 2 uur en 1 minuut over gedaan. Het was een super ervaring maar ik baalde wel een beetje van mijn tijd, wil het toch graag net onder de 2 uur lopen. Alleen heb ik nu geen loopmaatje (mijn marathonmaatje is zwanger en mijn andere loopmaatje komt nog niet verder dan 5 k, die krijg ik nooit zo ver). Dus dan moet ik alleen, en dan is de drempel toch net wat hoger.
<<

Jip

Bericht 27 Aug 2014 05:54

Re: Het hardlooptopic

Er zijn best veel Color Runs tegenwoordig, dacht ik. Voor mij zou het niet iets zijn.

Ik heb gisteren weer 2uur gelopen. Dit keer 18,7km met een gemiddelde hartslag van 134. Het was eigenlijk iets te kort op vrijdag. Dus deze week even wat meer looprust.
<<

Anoniem301

Bericht 27 Aug 2014 06:57

Re: Het hardlooptopic

Leuk he Jente! Die zijn er al een poosje in Nederland: de Colorrun. Leuke ervaring! Maar ga het niet nog eens doen denk ik.

Gisteren mezelf tijdens het hardlopen een beetje meer uitgedaagd door intervallen toe te voegen. Heb er 4 gedaan waarbij ik mijn tempo flink opvoerde een minuut lang. Ging lekker!
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:33

Bericht 27 Aug 2014 11:49

Re: Het hardlooptopic

Ik heb vanmorgen ook een interval training gedaan! 5x 250 meter versnellen, en dan weer 750 meter op rustig tempo. En dan nog een kilometer in- en uitlopen.

Met dat intervallen moet ik echt gaan oefenen, want ik houd het nog niet vol om 250 meter echt vol te houden met versnellen. Maar desondanks hele goede training gehad, mijn gemiddelde tempo lag op 11 km/u :D. Vrijdag wil ik weer lang gaan.
<<

Anoniem62

Bericht 27 Aug 2014 19:48

Re: Het hardlooptopic

Al een hele tijd niet meer hier geweest... Met het hardlopen gaat het goed. Afhankelijk van hoeveel zin ik heb en me voel, ren ik nu tussen de 8 en 10 km per keer, meestal 2 keer per week. Ik wil over een aantal maanden meedoen aan de 10 km bij een loop, dus moet wel mijn tijd gaan verbeteren (doe nu bijna 70 minuten over 10 km). Maar dat zal vast goedkomen.

Wat ik me afvroeg, wat dragen jullie als het wat kouder wordt? Ik zit nu te twijfelen of ik een hardloopjack zal bestellen of een hardloopshirt met lange mouwen.
<<

Anoniem65

Bericht 28 Aug 2014 08:02

Re: Het hardlooptopic

Ik heb het heel snel warm, nu loop ik nog in een hemdje, als het wat frisser wordt draag ik een t-shirtje en onder de 10 graden een dun shirtje met lange mouwen (van H&M zijn erg fijn, sneldrogend enzo) en in de winter een hardloopjasje (ook van H&M), afhankelijk van de temperatuur iets eronder of niet (een hemdje, t-shirtje of lange mouwen). Ik vind dunne handschoentjes wel altijd fijn als het onder de 5 graden is. Dus als je beide kunt bestellen zou ik dat doen, dan kun je die dingen als het echt fris wordt ook over elkaar aantrekken. Ik vind het altijd fijn als er van die gaten in de mouwen zitten waar je je duimen door kan doen.

Ik ben vanochtend vroeger begonnen op mijn werk en kwam tussen 7.00 en 7.30 al een stuk of 5 hardlopers tegen. Ik was wel jaloers, het is hier ook zulk mooi weer. Maar als ik voor mijn werk moet gaan rennen, moet ik al om 5.30 gaan en dat gaat me toch echt te ver. Wie doet dat wel?
<<

Anoniem186

Bericht 28 Aug 2014 08:05

Re: Het hardlooptopic

Gaat er hier nog iemand mee doen met de harbour run in Rotterdam?
Het leek me echt super leuk! Ik denk alleen niet dat ik dat aankan.

Hier gaat het lopen overigens best lekker. 2 a 3 keer in de week een leuk rondje.
<<

Anoniem65

Bericht 28 Aug 2014 08:22

Re: Het hardlooptopic

Jans schreef:Gaat er hier nog iemand mee doen met de harbour run in Rotterdam?
Het leek me echt super leuk! Ik denk alleen niet dat ik dat aankan.

Hier gaat het lopen overigens best lekker. 2 a 3 keer in de week een leuk rondje.


Wanneer is dat en hoe ver is het? Ja ik kan ook even googelen natuurlijk...
<<

Anoniem186

Bericht 28 Aug 2014 08:40

Re: Het hardlooptopic

10 km met flink wat obstakels. Het is zondag 12 oktober.
<<

Anoniem62

Bericht 28 Aug 2014 19:59

Re: Het hardlooptopic

SuzieQ: Dank je wel voor je reactie! Ik heb nu in ieder geval een shirt met lange mouwen besteld. Hardloopjack en handschoenen bestel ik wel als het weer wat kouder wordt.
Welk hardloopjack van H&M heb je? Ik heb er ooit 1 gehad, maar had echt het idee dat die stof niet ademde (alsof je een plastic zak aan hebt en je je zweet niet kwijt kunt). Heb jij dat niet dan? Misschien zijn ze tegenwoordig wel anders.
<<

Anoniem253

Bericht 31 Aug 2014 12:49

Re: Het hardlooptopic

Vandaag 4x 5 minuten hard gelopen.. :-)
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers