Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

<<

ringling

Noob

Berichten: 97

Geregistreerd: 27 Okt 2013 20:22

Bericht 15 Jun 2014 17:41

Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

De laatste tijd merk ik dat ik eigenlijk niet zo goed met geld om kan gaan. Vooral uitgeven vind ik moeilijk, dus niet teveel maar eerder te weinig. Ik merk dat ik alles zo goedkoop mogelijk wil hebben en bijna niets zonder aanbieding koop omdat ik weet dat het bijna altijd goedkoper kan. Ook vind ik het moeilijk om luxe dingen voor mezelf te kopen zoals dure kleding/schoenen of dingen voor in huis. Of uiteten of uitgaan, ik ben dan altijd al aan het berekenen hoeveel het ongeveer kost en neem vaak geen toetje omdat ik het zo duur vind. Ik vind dit zelf best vervelend omdat ik best wat geld heb en het leuk is om dat uit te geven aan dingen voor jezelf. Je hebt er inmiddels zelf voor gespaard! Is er iemand die dit herkent? Of heeft iemand tips?
<<

Anoniem222

Bericht 15 Jun 2014 17:45

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Hmm lastig! Ik heb er zelf helaas geen last van :P maar ik kan me voorstellen dat je wat meer wilt kunnen genieten van je zuur verdiende geld. Misschien helpt het als je voor jezelf een "leuke dingen budget" opstelt. Dus een bedrag dat je elke maand zonder schuldgevoel uit kunt en wilt geven en dat je met jezelf afspreek dat je je daar gewoon echt niet druk over gaat maken omdat je er van mag genieten!
<<

ringling

Noob

Berichten: 97

Geregistreerd: 27 Okt 2013 20:22

Bericht 15 Jun 2014 17:49

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Harrison schreef:Hmm lastig! Ik heb er zelf helaas geen last van :P maar ik kan me voorstellen dat je wat meer wilt kunnen genieten van je zuur verdiende geld. Misschien helpt het als je voor jezelf een "leuke dingen budget" opstelt. Dus een bedrag dat je elke maand zonder schuldgevoel uit kunt en wilt geven en dat je met jezelf afspreek dat je je daar gewoon echt niet druk over gaat maken omdat je er van mag genieten!


Hey dat is wel een goede tip, dankjewel! Het rare is trouwens dat ik totaal geen zicht heb op mijn financiën en dus niet eens weet wat mijn vaste lasten zijn of wanneer ze worden afgeschreven of wat ik aan boodschappen uitgeef. Weten jullie dat wel?
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 15 Jun 2014 18:37

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ja, ik weet in grote lijnen wel uit mijn hoofd wat er allemaal elke maand wordt afgeschreven en wanneer, wanneer mijn salaris binnen komt e.d. Het lijkt me voor jou toch wel erg handig om dat wel op de rij te zetten. Te weten wat je elke maand over houdt. Hiervan een deel automatisch sparen (als dat mogelijk is) zodat je ook weet dat je echt geld genoeg over hebt voor als er wat gebeurd. En dan kijken wat er over is per maand en dat je dan beslist hoeveel je per maand zonder zorgen kunt besteden aan leuke dingen voor jezelf.

Natuurlijk koop ik niet zonder meer alles maar het is wel heerlijk om jezelf af en toe iets leuks te geven, dat je bij een etentje niet de hele tijd hoeft te rekenen maar dat je jezelf dat lekkere gerecht dat je graag wilt ook gunt. Het is bij mij wel of / of dus niet de hele tijd het duurste gerecht van de kaart of de duurste kleding/sieraden maar als er iets is wat ik graag wil en waarvan ik weet dat ik er ook van ga genieten dan gun/geef ik mezelf dat ook.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 15 Jun 2014 19:17

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ik herken het wel, zelfs m'n collega's plagen me er af en toe wel eens mee dat als ik eens wat duurs gekocht heb of het wel via Groupon of zo bijvoorbeeld was haha. Dus sindsdien ben ik me ervan bewust dat ik niet overdreven zuinig moet doen, zeker omdat ik gewoon prima verdien en geen schulden heb, dus ik probeer nu van het geld dat ik uitgeef te genieten en mezelf en anderen af en toe ook eens te verwennen, gewoon omdat het een luxe is dat het kan!
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 15 Jun 2014 19:43

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ow wat herken ik mij in je bericht :redface:. Durf al bijna nooit meer iets te plaatsen als ik iets gekocht heb omdat ik me echt zo`n extreme cheapskeat vindt. Etenswaren let ik wel op de aanbiedingen maar daar heb ik geen moeite mee om de normale prijs te betalen. Wel pak ik dan eerder een B-merk dan een A-merk. Ook kleding en schoenen koop ik bijna altijd in de uitverkoop. Ik vind het sonde om voor iets de volle prijs te betalen en een paar maanden later is het flink afgeprijsd. Met een uitverkoop ben ik ook in die bakken aan het graaien en op rommelmarkten kijk ik ook rond. Mijn man heeft zoiets van wat maakt het uit, maar het zit er bij mij zo ingebakken dat ik dat moeilijk ongedaan maak.
Op het werk krijg ik ook vaak te horen van hoeveel paar schoenen of t-shirts heb je wel niet. Tja ik koop het dan op het einde van de uitverkoop als die nog maar een paar euro zijn en schoenen ook als ze flink afgeprijsd zijn. Ikzelf schaam me er met momenten wel voor, maar ben wel blij als ik weer goedkoop leuke dingen gescoord heb.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 15 Jun 2014 20:56

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ik herken het wel een beetje maar dan van langer geleden, inmiddels kan ik wel makkelijker geld uitgeven. Misschien is het een idee om nu wél je lasten allemaal op een rij te zetten en te berekenen wat je overhoudt, en daarna een bedrag te bepalen om zelf uit te geven zoals Harrison voorstelde.
Zou dat ook niet juist de oorzaak zijn: dat je niet graag iets uitgeeft juist omdat je niet weet hoeveel je overhoudt? Als je daarin wat meer zekerheid hebt, wordt het misschien ook fijner om uit te geven.
<<

Anoniem75

Bericht 15 Jun 2014 21:07

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ik zit er tussenin. Ik kijk wel vaak of iets goedkoper kan dmv een kortingscode op internet of ik zoek gewoon de goedkoopste site. Kleding voor de kinderen koop ik meestal in de aanbieding en betaal bijv. nooit meer dan 15 euro voor een t-shirt. Ik heb er gewoon liever 2 voor 20 euro dan 1 voor 25 euro. Ze groeien er toch snel uit. En als ik bijv. op zoek ga naar nieuwe tuinkussens of een dekbedovertrek (ik noem maar wat) en ik zie 2-3-4 leuke. Kies ik van die 2-3-4 de goedkoopste.

Maar aan de andere kant gun ik mezelf ook gewoon eens een cadeautje, of zie ik iets leuks qua speelgoed voor de kinderen. Dan koop ik dat gewoon. Ik heb bijv. dit weekend een paar dingen van Blond Amsterdam gekocht en voor S. laatst een kleine garage bij de Ikea. Die dingen hebben we niet 'nodig' maar af en toe vind ik het wel leuk en fijn om te kopen.
<<

Anoniem86

Bericht 15 Jun 2014 21:31

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ik kan het uitgeven, maar vind het 'zonde'. Ik winkel meestal in de sale, of bij winkels zoals de Primark. Koop aanbiedingen en cadeautjes en dingen vind ik altijd goedkoper, met korting of op een bijzondere manier wel goedkoop! Bepaalde dingen willen we wel, maar kopen we uiteindelijk goedkoper (Senseo Sarista / Playstation 4) en die zijn dan paar maanden oud, en nog perfect, maar scheelt veel geld.

Maar aan de andere kant gaan we wekelijks uit eten, geven we soms ineens veel geld uit aan kleding of meubels en kopen we hele dure cadeautjes voor familie. Dus ik vind het niet moeilijk, maar heb liever MEER voor hetzelfde geld.
<<

Anoniem170

Bericht 15 Jun 2014 22:17

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ik merk het ook wel een beetje bij mezelf haha. Ik verdien opzich prima, maar zodra mijn salaris is gestort zet ik gelijk een deel over naar mijn spaarrekening zodat het lijkt alsof ik zuinig aan moet doen. Kleding koop ik heel weinig en altijd in de uitverkoop. Ik vind zo zonde, waarom meer betalen :) Eten koop ik bij de Lidl, scheelt veel geld.
Ik ben ook aan het sparen voor een reis dus dat speelt nu ook wel beetje mee :)
<<

Anoniem74

Bericht 15 Jun 2014 22:55

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Herkenbaar. Ik koop bijna geen kleding, schoenen en speelgoed voor het volle pond. Ik denk dat echt 95% uit de uitverkoop komt. En ik ben veel blijer met mijn koopjes dan, dus beter voor mijn humeur...en mijn portemonnee :)
<<

Anoniem73

Bericht 16 Jun 2014 00:09

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Nou ik wou dat ik dat had ;)

Ik let wel op de aanbiedingen in de supermarkt, daarnaast koop ik dingen in de sale. Maar voorderest geef ik teveel geld uit.
<<

Anoniem50

Bericht 16 Jun 2014 00:25

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ik vind het enkel moeilijk om geld uit te geven aan mezelf als het om spullen (kleding, schoenen, boeken, make-up) voor mezelf gaat. Boodschappen daarentegen doe ik graag. Maar dan wel zoveel mogelijk b-merken en in de aanbieding. Onder een euro wil ik nogal snel in de boodschappenkar mikken, maar boven een euro wordt een hele discussie met mezelf. En toch vind ik dat ik nog steeds teveel geld uitgeef. Al is het voor eten/drinken slechts 30 euro p.w.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 16 Jun 2014 16:14

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ik herken het ook, maar mijn vriend is het tegenovergestelde, dus de laatste paar jaren is het minder.
Ik was/ben vooral heel erg van het sparen, de rekening die mijn ouders ooit voor mij opende voor 'later' heb ik in 26 jaar nog nooit aangeraakt. Ik bereken ook bij luxe dingen hoe vaak ik er week boodschappen van had kunnen doen. Als ik jarig ben bedenk ik best lang van te voren wat ik met dat geld ga doen en anders bewaar ik het tot ik iets weet, want dat mag wel voor iets leuks gebruikt worden.

Maar nogmaals, mijn vriend heeft een goed/slechte invloed :lol: dus de laatste paar jaar gaat het harder.
<<

Anoniem304

Bericht 16 Jun 2014 16:18

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ha Dagobert Duck!

Nee zonder gekheid, ik vind het best herkenbaar, maar ik heb er geen last van eigenlijk. Ik spaar liever!
<<

Anoniem168

Bericht 16 Jun 2014 16:29

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Ja ik heb dat probleem ook en niet zo'n beetje ook. Zelfs als ik iets MOET kopen, dan nog voel ik me schuldig. Het belemmert me nogal wat plezier. Ook laatst, ik had gewoon echt geen korte mouwen shirtjes voor de zomer meer, dus ik moest wel wat kopen. Toen ging ik naar de h&m en dan kan ik nog uren gaan twijfelen en gaan miepen om een beetje geld. Dan zie ik een superleuk shirt voor 14,95, maar besluit het dan niet te kopen uiteindelijk en een goedkoper shirt van 9,95 te nemen. Toen kwam ik thuis en toen had ik spijt. Ik alsnog naar de h&m paar dagen later (waar ik de shirts had gekocht was in een andere stad), maar bij deze en nog een ander filiaal hadden ze het niet. En zo ook met schoenen etc. Het kost me zoveel energie. En als ik bijvoorbeeld een cadeaubon heb, dan doe ik ook zuinig, dan wacht ik zolang met uitgeven, want het moet wel perse aan iets zijn waar ik ook echt wat aan heb. Dan kan ik maandenlang denken waar ik het wel niet aan uit zou kunnen geven.

Moet ook wel zeggen dat ik het waarschijnlijk deels vanuit thuis heb meegekregen. Mijn ouders waren ook echt in alles heel zuinig, zelfs met broodbeleg konden ze erg stellig in zijn in hoeveel (beter hoe weinig) je op je brood mocht van iets, dat moest dan echt heel precies en als het ietsje meer was kreeg je meteen een opmerking. Laat staan met geld, aanbiedingen, uitstapjes etc. Heb vroeger erg op mijn tenen gelopen wat dat betreft, dus dat heb ik wel meegenomen helaas.

Ik kijk echt altijd hoe iets goedkoper kan. Kan uren sites afgaan voor hetzelfde product en kan dan uren gaan zitten vergelijken. Zelfs als het maar om een paar cent gaat.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 16 Jun 2014 17:09

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Yep herkenbaar..
Kleren voor E koop ik eigenlijk alleen bij zeeman of wibra. Ik kan geen 10 euro voor een broek uitgeven als ik weet dat t goedkoper kan. Ook al heb ik nog een bon liggen van de hema..
Ik koop liever iets 2ehands via marktplaats dan nieuw in de winkel (qua speelgoed voor E). Ook al heb ik nog een bon liggen..
Mezelf gun ik ook veel minder (maar dat is logisch). Net jarig geweest, en eigenlijk voorgenomen om eens 1x ff een x iets te doen/kopen wat ik anders niet zou doen, maar daar krabbel ik nu alweeer van terug.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

ringling

Noob

Berichten: 97

Geregistreerd: 27 Okt 2013 20:22

Bericht 16 Jun 2014 19:19

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Oh wat grappig dat er zoveel reacties komen. Ik had bijna het idee dat ik de enige was die er zo mee bezig was. Toch wil ik er graag van af komen en gewoon lekker geld kunnen uitgeven omdat het kan. De laatste tijd verdien ik zelf nog wat extra's naast mijn normale inkomen maar zelfs dat extra geld kan ik niet echt lekker uitgeven. Maar wellicht helpt het om mijn kasboek eens bij te houden, ik ben al begonnen!
<<

Anoniem187

Bericht 16 Jun 2014 19:36

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Deels herkenbaar. Zo kan ik weken amper iets uitgeven en zo vliegt het met bakken de deur uit. De middenweg hiervan zou ideaal zijn.

Ik wil nu ook met een leuke dingen potje werken. Dan weet ik exact wat ik uit kan geven.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 16 Jun 2014 19:51

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Deels herkenbaar!

Als ik iets nodig heb dan vind ik het niet zo moeilijk, met boodschappen zou ik nog wel wat beter op kunnen letten bijvoorbeeld. Al koop ik meestal gaan A-merken en let wel op de aanbiedingen. Ook voor andere producten geldt dat ik meestal geen A-merken koop, tenzij ik die écht fijner vindt.
Aan schoenen geef ik per paar tegenwoordig ook wel meer uit maar ik zal dan weer niet zo snel meerdere paren per seizoen kopen want dat vind ik zonde.

Producten die ik volgens mezelf niet nodig heb zoals een tablet vind ik lastiger om te kopen, ook al heb ik dan het geld er wel voor. Geld dat ik krijg met mijn verjaardag of de feestdagen bewaar ik ook voor iets 'bijzonders'. En mijn 13e maand en vakantiegeld gaat voor het grootste deel rechtstreeks naar mijn spaarrekening. Meestal geef ik een klein deel, samen met bv mijn verjaardagsgeld, wel uit aan iets leuks voor mezelf wat ik heel graag wil hebben maar dat kan ook iets zijn van €25,- en pas maanden later zijn omdat ik het toch zonde vindt.

Ik ben groot gebracht met het idee 'doe maar normaal, dan doe je gek genoeg' wat geld betreft. We kwamen niets tekort en we hoefden niet echt zuinig te doen maar het geld werd ook niet met bakken uitgegeven en we kregen bv. geen merkkleding. Dat heb ik wel meegenomen. Toen ik net op mezelf woonde vond ik het lastiger om geld uit te geven aan mezelf, dat had ik ook niet echt meegekregen vanuit huis. Ik ben er dus wel makkelijker in geworden de laatste jaren.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 16 Jun 2014 21:04

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Voor de mensen die liever zo veel mogelijk sparen: hebben jullie dan ook echte, concrete spaardoelen waar jullie het geld wel aan uitgeven uiteindelijk of gaat het echt om zo veel mogelijk sparen?
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 16 Jun 2014 21:33

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

ellibre schreef:Voor de mensen die liever zo veel mogelijk sparen: hebben jullie dan ook echte, concrete spaardoelen waar jullie het geld wel aan uitgeven uiteindelijk of gaat het echt om zo veel mogelijk sparen?


Ik heb van huis uit geleerd om voor "later" te sparen; huis kopen, kinderen. Voor huisje-boompje-beestje dus zeg maar. Ik weet alleen niet of dat er ooit gaat komen, vooralsnog huur ik nog en is er nog geen sprake van de rest.
Het laatste jaar ben ik me er wel bewust van dat er een tijd gaat komen dat ik minder zal moeten gaan werken ivm lichamelijke klachten en ik vind het nu dus wel fijn om wat extra te sparen omdat ik het dan wellicht nodig zal hebben en dan ook waarschijnlijk minimaal kan sparen.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Anoniem304

Bericht 16 Jun 2014 21:52

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

ellibre schreef:Voor de mensen die liever zo veel mogelijk sparen: hebben jullie dan ook echte, concrete spaardoelen waar jullie het geld wel aan uitgeven uiteindelijk of gaat het echt om zo veel mogelijk sparen?

Beide.

Sparen voor later, trouwen, kinderen, verbouwen, nieuwe keuken etc. maar ook het potje achter de hand als er dure dingen stuk gaan zoals een auto o.i.d.

Ik ben opgegroeid in een gezin zonder spaargeld. Een kapotte wasmachine was een groot probleem en dat wil ik later niet voor ons gezin. Veel spaargeld voelt voor mij veilig en het geeft ook een kick als er een spaardoel bereikt wordt.
<<

ringling

Noob

Berichten: 97

Geregistreerd: 27 Okt 2013 20:22

Bericht 26 Aug 2014 16:03

Re: Ik vind het moeilijk om geld uit te geven

Nog updates van jullie kant? Ik ga vanavond eens mijn kasboek opstellen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers