Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 22 Aug 2014 20:14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Pitufo, klinkt alsof je geen toeschietreflex hebt gehad bij het kolven. Bij mij werkt het om even niet op het kolven te focussen, schouders ontspannen en even te forummen bijvoorbeeld. Dan schiet het al snel toe.

Krampjes schijnen te kunnen aanhouden tot een maand of 3. Wij hebben ABC dophilus gegeven bij Luuk, Mats heeft er geen last van gehad. Er is geen bewijs dat de middelen echt werken, ze moeten er meestal wel gewoon doorheen.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem84

Bericht 22 Aug 2014 20:18

Re: Het grote borstvoedingstopic

Pitufo: kolven moet je inderdaad leren, als je vaker kolft zul je waarschijnlijk merken dat er steeds meer uit komt. Meet je productie absoluut niet aan je kolfopbrengst. Een kindje krijgt veel effectiever (en dus meer) melk uit de borst dan een kolf.
Wat betreft de darmkrampjes: hoe loopt de borstvoeding? Drinkt ze rustig, heb je het idee dat je teveel melk hebt, klokt ze lucht mee naar binnen of zijn er andere bijzonderheden tijdens het drinken?
<<

Anoniem180

Bericht 22 Aug 2014 20:26

Re: Het grote borstvoedingstopic

Klinkt inderdaad als geen toeschietreflex krijgen tijdens het kolven. Wat voor kolf heb je? Ik heb een twee-fase kolf van Medela, die start met het opwekken van een tsr (fase 1) en daarna echt gaat kolven (fase 2). Soms zet ik hem ook 2x op fase 1, omdat ik dan nog geen goed tsr heb. Ontspannen en een warm washandje kan idd helpen. Wat bij mij ook helpt, is wat naar voren leunen tijdens het kolven, het loopt er dan wat makkelijker uit. En verder duw ik het er ook met m'n handen een beetje uit (volgens mij heet dat borstcompressie).

Vervelend van die krampjes. Klinkt herkenbaar. De piek lag hier rond een week of 6/7. Vanaf een week of 9 was het al minder en vanaf een week of 10-12 nog maar minimaal. Je kunt er niet veel aan doen, gewoon er door heen. Wat hier wel eens hielp: auto rijden, in badje, over de onderarm dragen (dit hielp goed), warm kersenpitzakje op de buik, zachtjes wrijven. We hebben ook Infacol gebruikt, maar dat hielp niet echt voor de krampjes. Ze kon daardoor wel wat makkelijker boeren, dus dat was wel fijn. Toen ze iets ouder was, kon ze dat zonder hulp van Infacol ook goed. Sterkte ermee... ik weet hoe vervelend het is. Het ligt niet aan jou.. en ook zeker niet aan de borstvoeding. Het wordt echt weer beter!
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 22 Aug 2014 20:28

Re: Het grote borstvoedingstopic

Infacol schijnt slecht te zijn Pitufo. Abc dophilus schijnt echt een goed middel te zijn. Als je kolft stel je dan voor dat je kindje aan je borst gaat zuigen. Dat helpt hier altijd!
04-2014
10-2015
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 22 Aug 2014 20:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

Robin schreef:Mijn dochter van bijna 3,5 maand begint elke dag haar clustervoeding rond een uur of 17.00 en die duurt tot een uur of 19.30. Daarna gaat ze (lang) slapen. Ze drinkt in die tijd minimaal 4 borsten (om en om). Ik vind dit de minst fijne voeding, omdat de timing echt vervelend is. Tot hoe lang duurt zo'n cluster periode ongeveer? Wanneer kan ik verwachten dat ze rond een uur of 19.00 gewoon één voeding drinkt uit 2 volle borsten?


Die van mij van mij clusterd tussen 21.00 en 22.00 uur meestal, voor de tijd naar bed is hier nog niet gelukt.
M:21072011
J :08012014
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 22 Aug 2014 20:39

Re: Het grote borstvoedingstopic

GAIA,heel hartelijk dank voor je reactie, ik heb het stuk gelezen. Mooi geschreven. Ik hebben er vandaag even over gehad en we (vriend en ik) zijn het weer met elkaar eens.

Robin: sorry, geen idee. Onze kindje zijn ongeveer even oud, maar mijn zoontje heeft niet echt cluster voedingen geloof ik. Dus ik kan je er niet mee helpen

Pitufo: Als bij mij tijdens het kolven de stroom stopte, moest ik even opnieuw de toeschietreflex aanzetten. Deze functie zat op het apparaat. Bij de jouwe ook? Ook hielp het hier om niet naar de streepjes op de maatbekertjes te kijken tijdens het kolven, maar even een tijdschrift door te bladeren of naar mijn baby kijken. Kortom: niet denken aan het kolven zelf, maar ontspannen.
Over de krampjes, ik herken het heel erg, vooral dat huilen tijdens het voeden al. Ik heb toen doorgezet zonder medicijnen en het stopte op een gegeven moment vanzelf, Maar leuk is anders. Als je het zonder medicatie nog even red, zou ik dat altijd proberen.
<<

Anoniem111

Bericht 22 Aug 2014 20:50

Re: Het grote borstvoedingstopic

Oké, kolven gewoon volhouden dus... Ik zal eens proberen morgen om ondertussen te forummen oid als me dat lukt. Ik heb een ouder Medela-model, zit in ieder geval geen tsr-functie op helaas.

Krampjes tot 3 maanden, hellup! Laten we hopen dat ze er eerder vanaf is... Rejoy, ze drinkt behoorlijk gulzig en volgens mij stroomt de melk er vrij hard uit. Ze verslikt zich bijna elke voeding wel een keer en klokt soms ook wel lucht mee naar binnen. Maar dat is al vrijwel vanaf t begin, maar de krampjes zijn sinds deze week echt een stuk heftiger geworden.

Ik wil t t liefst inderdaad zonder medicatie afkunnen, zeker als Infacol inderdaad slecht is, maar ik vind t zo zielig voor haar en trek het zelf ook slecht, zit iedere keer een potje mee te janken. Het zou al fijn zijn als ik wist wanneer t minder erg wordt, maar dat is natuurlijk niet te zeggen en voor iedere baby anders, dat snap ik.
<<

Fiene

Bericht 22 Aug 2014 21:03

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb dan wel nooit bv gegeven maar N kreeg ook dat ABC spul, en dat werkte hier geweldig goed. Ze heeft geen enkel krampje gehad. R kreeg geen abc spul en had heel veel krampjes. Voor mijn gevoel werkt het dus zeker wel.
<<

Anoniem84

Bericht 22 Aug 2014 21:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Op welke manier voed je? Ik weet niet of je biological nurturing kent? Dan lig je wat onderuitgezakt (met een kussen in de rug in bed, of tegen de leuning van de bank) en ligt je kindje bovenop je. Zo drinkt je kindje tegen de zwaartekracht in, dat wil nog wel eens helpen bij een flinke melkstroom en meeklokkende lucht. Lucht dat mee naar binnen geslikt wordt kan namelijk wel degelijk voor krampjes zorgen. Waarschijnlijk drinkt ze nu ook meer dan een paar weken geleden, waardoor ze nu ook meer lucht binnen krijgt dan eerder en het is niet vreemd dat je daar dan nu pas (of meer) last van krijgt.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 22 Aug 2014 21:17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Fiene schreef:Ik heb dan wel nooit bv gegeven maar N kreeg ook dat ABC spul, en dat werkte hier geweldig goed. Ze heeft geen enkel krampje gehad. R kreeg geen abc spul en had heel veel krampjes. Voor mijn gevoel werkt het dus zeker wel.

Bij mij was het andersom...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:34

Bericht 23 Aug 2014 10:52

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoi

Ik ben zwanger van de tweede.
Bij de eerste wou ik absoluut geen bv. geven.
Achter vroeg ik mij af wanneer ik dat nooit geprobeerd had.
Nu bij de tweede wil ik het wel proberen. Maar ik ben bang dat het zeer gaat doen.

Hoe ging jullie eerste keer bv?
<<

Anoniem97

Bericht 23 Aug 2014 16:32

Re: Het grote borstvoedingstopic

@Kippie,

Wat goed dat je er over na denkt.
Borstvoeding ging bij mijn eerste niet meteen goed en duurde even voor t goed ging.
Maar bij de 2de ging het wel meteen goed, ze hapte meteen goed aan en dronk heel goed.
Wel doet het eigenlijk bij alle vrouwen wel pijn de eerste paar keer aanhappen, omdat je borst natuurlijk niet gewend is dat er een baby met veel zuigkracht aan drinkt. Na een paar dagen gaat dat beter, mocht het nou niet beter gaan kan je een LK inschakelen die kijkt dan mee.

Eigenlijk moet je die eerste week even doorbijten, maar daarna is het heel bijzonder en heel fijn en mooi. En natuurlijk gewoon t beste voor je kindje. Er zitten zoveel voordelen aan borstvoeding.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 23 Aug 2014 17:05

Re: Het grote borstvoedingstopic

Kippie; wat leuk dat je het overweegt!

Bij mijn eerste ging het mis door verkeerd advies van de vpk, ik had ook geen kraamzorg oid en kende niemand in mijn omgeving die bv gaf. Het liep mis na 3 weken. Ik heb toen nog 3 weken gekolfd.
Bij de tweede had ik mij goed voorbereid, veel mensen in mijn omgeving die lang voedden. We hadden een fantastische start en alles liep gewoon goed op vlak van bv geven. Ik genoot er zo erg van! Maar na 4 maanden heb ik mij laten vangen en is mijn productie helemaal stilgevallen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem111

Bericht 23 Aug 2014 17:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Rejoy schreef:Op welke manier voed je? Ik weet niet of je biological nurturing kent? Dan lig je wat onderuitgezakt (met een kussen in de rug in bed, of tegen de leuning van de bank) en ligt je kindje bovenop je. Zo drinkt je kindje tegen de zwaartekracht in, dat wil nog wel eens helpen bij een flinke melkstroom en meeklokkende lucht. Lucht dat mee naar binnen geslikt wordt kan namelijk wel degelijk voor krampjes zorgen. Waarschijnlijk drinkt ze nu ook meer dan een paar weken geleden, waardoor ze nu ook meer lucht binnen krijgt dan eerder en het is niet vreemd dat je daar dan nu pas (of meer) last van krijgt.

Ze ligt overdwars op m'n buik tijdens het voeden, weet ff niet hoe die houding heet. Ik zit wel altijd inderdaad wat onderuitgezakt en niet voorover gebogen om de zwaartekracht wat tegen te gaan. De houding die jij beschrijft, heb ik wel geprobeerd, maar wilde niet erg lukken. Vandaag drinkt ze trouwens heel rustig iedere voeding, zonder lucht mee te happen en steeds opnieuw aan te happen. Weet niet waar dat aan ligt, maar is wel erg fijn! Benieuwd of ze vanavond dan ook wat minder last heeft van krampjes. Let's hope so!
<<

Anoniem111

Bericht 23 Aug 2014 17:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Kippie, goed dat je het overweegt! Bij mij ging het al vrij snel redelijk goed. De eerste week wel pijn gehad doordat ik een tepelkloofje had, maar dat genas uiteindelijk doordat ik van iemand gehoord had dat je er een beetje moedermelk op moest smeren en dan aan de lucht laten drogen en toen was t supersnel over. Nu doet het voeden totaal geen pijn meer en ben ik blij dat ik heb doorgezet!
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 20:07

Bericht 23 Aug 2014 18:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hierin het begin ook even doorbijten! Mijn tepels moesten echt wel wennen aan dat vele zuigen. Bij het aanhappen telde ik dan tot 10 en daarna was het over. Na twee weekjes nergens meer last van en zooooo blij dat ik nog steeds borstvoeding geef! Het is zo gezellig, goed, mooi en ook handig om te doen!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 23 Aug 2014 18:43

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hier hetzelfde. Still going strong.
L2014 & H2017
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 25 Aug 2014 14:47

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ben ik weer met een vraag...
Vandaag was een hele drukke dag op mijn werk. Rennen, vliegen en amper tijd om te kolven. We hebben een meisje dat krentenbaard heeft. Ik had haar naar school gebracht (hand in hand) en ben daarna heel gauw gaan kolven. Helemaal vergeten om eerst mijn handen te wassen... Ik heb de melk zelf niet aangeraakt, maar mijn kolf en het bakje natuurlijk wel. Zouden jullie de melk weggooien?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 25 Aug 2014 16:06

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja dat zou ik wel weggooien.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem97

Bericht 25 Aug 2014 16:19

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja dat zou ik ook doen, krentebaard is echt ontzettend besmettelijk.
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 25 Aug 2014 17:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoi! Ook weer een vraag:)
Ik ga bijna werken dus zijn aan het oefenen met de fles.
Opzich pakt hij hem wel maar drinkt 60cc per keer.
Daarna stopt hij en is hij wel vrolijk.
De fles laat ik expres door een ander geven.
Om 16.30 heeft hij de fles gehad en nu om 18.15 ligt hij weer aan de borst. (Alsof hij er op wachtte, slimmerd)
60cc is toch veel te weinig?
Hij heeft nog speen 1 (avent) maar dacht dat dat juist goed was.
Wat moet ik hier nou mee? Wie herkent dit?
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Anoniem 82

Bericht 25 Aug 2014 17:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Aimee, ik zou het voor alle zekerheid ook weggooien.

Swampy, ik herken het niet en weet ook niet zo goed. 60cc is inderdaad niet heel veel, maar omdat hij de fles op zich wel pakt is het misschien een idee om als hij weer trek heeft gewoon weer een flesje aan te bieden? Dan drinkt hij vaker, maar kleinere hoeveelheden.

Ik heb ook weer een vraag. Zoon heeft de eerste tijd prima uit de fles gedronken. In het ziekenhuis kreeg hij sowieso regelmatig de fles (3 opnames in de eerste 6 weken) en thuis deden we het ook zo af en toe. Alleen was het niet echt meer nodig en hebben we het laten versloffen. En nu pakt hij de fles niet meer, speelt alleen wat met de speen en op een gegeven moment wordt hij heel boos. Mijn halve vriezervoorraad is er al doorheen met proberen, maar hij pakt geen enkele fles meer. Ook al verschillende soorten flesjes gepakt en de fles door mijn vriend laten geven. Op zich hebben we geen haast, want ik ben fulltime thuis. Alleen binnenkort zou het een paar keer iets handiger zijn dat ik hem thuis kan laten als ik een paar uurtjes weg moet. Dus als het even kan zou ik de fles weer willen aanleren als dat mogelijk is, iemand tips? Lijkt me overigens ook fijn dat vriend 's nachts af en toe een flesje afgekolfde melk zou kunnen gaan geven, ik slaap al een paar weken nauwelijks meer omdat hij hele nachten aan het spoken is.
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 25 Aug 2014 19:19

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ben je wel in de buurt Roze? Ik kreeg de tip om echt weg te gaan zodat hij je niet hoort/ziet/ruikt....
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Aug 2014 19:30

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik las ook ergens een keer over het spannen van een panty om de speen, zodat het een huidsgelijkere structuur krijgt. Ik weet niet hoe hoor, maar misschien een poging waard?
L2014 & H2017
<<

Anoniem180

Bericht 25 Aug 2014 19:41

Re: Het grote borstvoedingstopic

Over een paar weken ga ik weer werken en zal ik ook gaan kolven op het werk. Ik heb begrepen dat je 25% van je werktijd hiervoor mag gebruiken. Mijn werkdag duurt van 08.30-16.30. Ik zou hier dus 2 uur van mogen gebruiken om te kolven of te voeden. Is het dan ook mogelijk om bijv. te gaan werken van 08.30-15.30, dus één uur korter zodat ik zelf kan voeden bij de oppas? En hoe vaak zou ik dan nog op het werk moeten kolven, 1 of 2 x?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers