Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 14 Aug 2014 13:51

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik ben niet helemaal in 1 keer gestopt. T wel. Die wou niet meer.

Maar we zaten nog op 1 voeding per dag. Ik dacht dat is zo gedaan. Maar niet dus.
<<

Anoniem97

Bericht 14 Aug 2014 14:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ah vervelend.
Je zou kunnen afkolven om de dag en dat een paar dagen, en dan nog een dag tussen laten en dan zo afbouwen?
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 14 Aug 2014 14:23

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik ben afgebouwd door alleen nog maar 's nachts te voeden, en daarna te stoppen. Mijn voeding nam al enorm af, en heb ook na het stoppen nooit meer stuwing/druk gehad. Wat vervelend, helemaal als het pijnlijk is!

Even een ander vraagje; ik krijg momenteel minder gekolfd dan dat Mats uit de fles drinkt. Hij drinkt zo'n 160cc per keer, dat is ook wat hij volgens het boekje hoort te krijgen (gewichtx150: aantal voedingen). Met kolven krijg ik er soms met moeite maar 140 uit. Alleen in de ochtend kom ik aan de 160. Ik probeer vandaag alvast elke voeding even na te kolven, zodat ik mijn voorraad nog wat kan spekken, maar Mats lijkt die 20/30 cc die ik er nog af kolf bij de volgende voeding te missen. Dan is hij echt ontevreden en lijkt onverzadigd. Als ik dan dat beetje van de vorige kolfbeurt nog geef in een flesje is het wel goed.
Ik heb al iets gelezen dat uit de fles drinken zoveel makkelijker is, het zogenaamde doordrinkeffect. Maar het voelt niet goed om hem minder te geven, als hij wel meer zou willen (ik ben echt een zachtgekookt ei :laughcry: ). Hoe gaat dit bij andere borstvoedende moeders? Tips/trucs?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 14 Aug 2014 14:29

Re: Het grote borstvoedingstopic

De hoeveelheid die hij moet hebben geldt voor kunstvoeding, niet voor borstvoeding. Dus hij zou minder mogen drinken uit een flesje. Welke fles gebruik je? Je hebt flessen die wat langzamer gaan zodat ze toch eerder vol zitten.
Ik zou Mats als hij bij jou drinkt zo veel laten drinken als hij wil.
Je kunt beter tussen de voedingen door kolven geloof ik, dat levert meer op. Maar voor de zekerheid kun je waarschijnlijk beter een lactatiekundige raadplegen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 14 Aug 2014 14:35

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ook al geprobeerd om halverwege even een pauze er tussen te laten? Als je voed moet ie ook even geduld hebben met de wisseling van borst. Dan kan het allemaal even zakken en kan ie weer verder.

Zelf had ik altijd genoeg melk, dus met dat probleem zat ik bijna nooit. Drink je verder wel voldoende? Ook al van te voren warme kompressen erop gelegd en daarna kolven, waardoor de melk sneller stroomt. Ze drinken sowieso effectiever dan die hele kolf ooit zal doen.

*edit* ik zag die tip van de fles, T kreeg hier de melk uit medela flesjes met medela speen.
<<

Anoniem97

Bericht 14 Aug 2014 15:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik zou proberen een kleine speen, of iets wat zorgt dat het wat langzamer gaat en hij harder moet werken.
Verder even pauze tussen de voeding, even los halen boertje/verschonen en dan weer verder laten drinken.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 15 Aug 2014 11:27

Re: Het grote borstvoedingstopic

Je krijgt met kolven sowieso minder dan je kind drinkt. De hoeveelheid die je kolft zegt niet alles over de hoeveelheid die je kindje drinkt. Een kind lukt dat gewoon beter, krijgt een borst beter leeg.
Ik kolf ook altijd minder dan een voeding die ze neemt uit een fles.

Als je je opbrengst omhoog wil hebben moet je vaker aanleggen (of kolven). Je lijf snapt dan dat de vraag groter is en zal meer gaan produceren. De eerste dag zal Mats wat mopperen, leg m na een half uur gewoon weer aan, of bouw langzamer op voor je lijf met de hoeveelheid die je kolft.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 16 Aug 2014 14:44

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt voor de tips! Hij drinkt nu al uit de kleinste speen, uit een avent fles. Ik ga maar proberen of hij het pikt om tussendoor even pauze in te lassen en dan genoegen neemt met minder. Dan drinkt hij de ochtenden dat ik werk ietsjes minder, moet hij het 's middags en 's nachts maar inhalen.

Vaker aanleggen heb ik geprobeerd, maar ik heb al niet zo'n makkelijke aanhapper en daar wordt hij echt niet vrolijker van haha. Dus ik kolf nu tussendoor steeds een beetje en spaar dat op.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 19 Aug 2014 07:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Goedemorgen dames, ik had even een kolf-vraagje. Ik hoef vrijwel nooit te kolven, dus heb er weinig ervaring mee. Volgende week gaan we een hele dag weg zonder de jongste, dus ik moet dan zeker 2 keer kolven. Hoe doen jullie dat met steriliseren als je meerdere keren per dag buitenshuis moet kolven? Als je de kolf een paar uur na de eerste keer nog eens gebruikt, heb je hem dan gewoon uitgespoeld of moet hij echt iedere keer uitgekookt worden? Of zal ik de melk van de tweede keer kolven voor de zekerheid weggooien? Ik heb echt even geen idee wat het beste is, normaal gesproken kolf ik nooit meerdere keren per dag en heb ik dus altijd ruim de tijd om alle spullen uit te koken...
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem97

Bericht 19 Aug 2014 07:14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gewoon afspoelen, uitkoken is echt niet nodig hoor.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 19 Aug 2014 09:06

Re: Het grote borstvoedingstopic

Zo daar was ik ook weer eens even, de druk is eindelijk weg, heb saliethee en van die salietabletten genomen. Nu is het eindelijk weer te doen, wel mag ik nu opzoek naar nieuwe bh's. Ze zijn wel een cupmaat afgevallen. :nopompom:
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 19 Aug 2014 09:23

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gaia schreef:Gewoon afspoelen, uitkoken is echt niet nodig hoor.


Ok, fijn! Ben ondanks al die jaren borstvoeding een echte kolf-noob :redface:
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem97

Bericht 19 Aug 2014 09:51

Re: Het grote borstvoedingstopic

Haha ik kolf ook niet veel, maar uitkoken is allang niet meer nodig tegenwoordig, gewoon even afspoelen met water is genoeg.
De kolf heb ik alleen in de kraamweek uitgekookt, daarna niet meer.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 19 Aug 2014 09:59

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik kookte mijn kolf eens in de paar weken nog uit.
Op het werk alleen afspoelen en dan thuis met afwasmiddel voor de volgende dag of hij ging in de vaatwasser.

Hier is de bv nu helemaal gedaan sinds 2 weken ongeveer. Heel soms hapt ze nog aan als ze mijn borsten ziet en dan sabbelt/drinkt ze nog een slok. Dat is een keer of 3 geweest afgelopen weken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 19 Aug 2014 10:42

Re: Het grote borstvoedingstopic

Vraagje: mijn zoon kwam rond de zes maanden niet tot 1x per nacht (tussen 7 en 7). Nu komt hij weer 3x, terwijl hij overdag ook gewoon 4-5x drinkt en bijvoeding krijgt. Is dat normaal? Misschien een sprongetje? Gewoon een fase? Wel doodvermoeiend zeg...
L2014 & H2017
<<

Anoniem272

Bericht 19 Aug 2014 11:12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Heeft hij dan echt dorst? Of kun je hem ook kalmeren door even te wiegen / ronddragen / knuffelen? 3 keer per nacht lijkt me voor jouw productie en voor hem qua voeding niet meer nodig op deze leeftijd. Toch?
<<

Anoniem97

Bericht 19 Aug 2014 11:14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Tja mijn dochter dronk heel lang meerdere keren per nacht. Als hij echt drinkt ( en dus niet sabbelt) dan zal hij het wel nodig hebben en zou ik t zo laten.
Misschien een groeispurt of sprongetje.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 19 Aug 2014 11:37

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nou ja, dat is dus wel het punt. Ik hoor hem duidelijk klokken en dat zo'n tien minuten.
L2014 & H2017
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 19 Aug 2014 12:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mzcharlotte: jouw eerste stukje zou ik anderhalve maand geschreven kunnen hebben. Hier gaat het nu langzaam weer de goede kant. Nou ja goed goed... In ieder geval nog maar 1x per nacht. Ze wil hier ook echt even drinken en dat doet ze dan ook heel gulzig. Het viel ons ook erg tegen. We hadden er 2 weken van doorslapen opzitten en toen ineens weer 2x per nacht wakker. Gelukkig slaapt ze na de voeding wel meteen weer.

Edit: groeispurt/sprong gooiden wij het ook op en ze heeft de laatste weken ook gigantisch veel geleerd. En ze heeft 2 tandjes gekregen. Wij gooien het dus daar maar op.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 20:07

Bericht 20 Aug 2014 13:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ok, nog anderhalve week en ook ik ga weer aan het werk, voor 3 dagen. Ik ga dan dus kolven op mijn werk, in ieder geval 2x, misschien 3x. Ik heb een difrax, electrische enkelzijdige kolf en een avent handkolf.
Thuis kolf ik steeds met mijn handkolf, lekker makkelijk, hoeft niet zo vaak en gaat prima! Met die electrische kolf heb ik mijn handen vrij, maar ik kolf echt stukken minder dan met die handkolf.

Een handkolf is natuurlijk eigenlijk niet om zo vaak te kolven, maar zijn er hier die dat toch hebben gedaan?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 20 Aug 2014 14:15

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik gebruikte ook alleen de handkolf. Ging beter dan elektrisch en ik had 1 hand vrij om wat te internetten.
R. 2013
D. 2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 22 Aug 2014 07:34

Re: Het grote borstvoedingstopic

Heeft er iemand een artikel over voeden op verzoek vs voeden op schema?
En heel misschien ook over waarom een baby wakker houden niet zal zorgen dat hij 's nachts slaapt?

(Ik volg het ritme van mijn baby, met voeden en met slapen. Wordt hij moe, dan gaat hij naar zijn bedje en vaak moet ik dan even wiebelen voor hij slaapt. Dit kan wel 15 minuten duren, maar ik weet dat hij dan moe is.
Ook heeft onze M een tijd lang doorgeslapen en nu komt hij weer twee keer per nacht. Dit vind ik geen probleem, maar vriendlief gaf dus aan dat hij dacht dat ik hem overdag meer wakker moet houden zodat hij in de nacht beter slaapt.
Ik kan dan wel vertellen waarom ik het daar niet mee eens ben, maar ik zou het graag willen onderbouwen.
Dus iemand tips?)
<<

Anoniem97

Bericht 22 Aug 2014 07:53

Re: Het grote borstvoedingstopic

Soleil,
Wakker houden is sowieso geen goed idee, je krijgt dan een overvemoeidt kind dat nog slechter gaat slapen.
Had je al op borstvoeding.com gekeken?

Hier een artikel over schema's http://eurolactatie.net/2014/07/09/strak/ en misschien vind je daar nog wel meer info die je helpt.
<<

Anoniem180

Bericht 22 Aug 2014 18:51

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mijn dochter van bijna 3,5 maand begint elke dag haar clustervoeding rond een uur of 17.00 en die duurt tot een uur of 19.30. Daarna gaat ze (lang) slapen. Ze drinkt in die tijd minimaal 4 borsten (om en om). Ik vind dit de minst fijne voeding, omdat de timing echt vervelend is. Tot hoe lang duurt zo'n cluster periode ongeveer? Wanneer kan ik verwachten dat ze rond een uur of 19.00 gewoon één voeding drinkt uit 2 volle borsten?
<<

Anoniem111

Bericht 22 Aug 2014 20:07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb twee vragen. Ben vandaag voor het eerst begonnen met kolven en er komt niet zo heel veel, terwijl ik zeker weet dat er genoeg in de borst zit. In eerste instantie komen er wel wat straaltjes, maar na een halve minuut ofzo houdt het op. Kan dat na verloop van tijd beter worden? Is het gewoon een kwestie van wennen of kan ik er nog iets aan doen?

Verder heeft L. steeds meer last van darmkrampjes. Op het moment is het zo dat ze vaak halverwege de voeding al begint te krampen en te huilen, wat het verdere verloop van de voeding heel vervelend maakt. Steeds drinken, huilen, drinken, huilen en na de voeding blijft xe ook nog een hele tijd last houden van krampjes. L. is nu vijf weken. Hoe is jullie ervaring? Wordt het echt vanaf zes weken alweer beter of kan het ook nog wel een tijdje langer duren? Ik overweeg eventueel Infacol te gaan gebruiken. Helpt dat echt?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Suus