Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kleding op het werk

<<

Anoniem321

Bericht 15 Aug 2014 13:23

Kleding op het werk

Hier zijn vast al eerder topics over geweest, maar ik gooi het toch weer even in de groep: vind jij dat je je representatief moet kleden op je werk?

Op mijn werk had ik hier zonet een discussie over met 3 collega's die eigenlijk alle drie van mening waren dat het belangrijk is als je je enigszins representatief kleedt (we werken op een d.eurwaarderskantoor).

Nou ben ik het daar op zich wel mee eens, in die zin dat ik er voor zorg dat ik niet ordinair gekleed ga, maar ik draag ook geen nette pantalons of rokken (hoeft hier ook niet). Het liefst draag ik een spijkerbroek en shirt (al dan niet met opdruk) en dichte schoenen, zoals ballerina's, pumps of sneakers (mag hier). Slippertjes en hemdjes met spaghettibandjes draag ik niet omdat ik weet dat andere mensen (en dan doel ik op mensen die hier aan de balie komen) zich daar eventueel aan kunnen storen.

Het punt dat ik zonet geprobeerd heb te maken is dat het niet uit zou moeten maken. Ik vind het jammer dat heel veel mensen niet verder kunnen kijken dan de kleding die iemand draagt. Ik vind persoonlijk dat het er om gaat wat iemand te bieden heeft. Daarbij heb ik als voorbeeld aangedragen dat als ik bijv. bij een bank kom voor een hypotheekgesprek, het mij persoonlijk niets zou uitmaken of de medewerker een korte broek draagt, als hij maar kundig is en mij goed advies kan geven. Terwijl het heel veel mensen wel zou storen. Ik ben wat dit betreft kennelijk de uitzondering op de regel.

Mijn collega's en ik konden het hierover niet eens wonrden. Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt. Vind jij het belangrijk hoe iemand gekleed gaat als je bij instanties komt of maakt het jou niet uit? En zijn er op jouw werk (on)geschreven regels over kleding? Had jij dat liever anders gezien? Brand los.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 15 Aug 2014 13:31

Re: Kleding op het werk

Ik vind het wel belangrijk dat iemand er representatief uitziet. Of dat nou in een spijkerbroek met een hempje is of in een mantelpak, dat maakt mij niet zo uit. Maar er verzorgd uitzien, schone kleding aanhebben en bepaalde lichaamsdelen bedekt houden vind ik wel een vereiste. Slippers vind ik niet zo'n probleem, als het dan maar niet van die echte strandslippers zijn zoals Havaiana's. Een hempje vind ik ook geen probleem (tenzij je hele dikke bovenarmen hebt), maar dan wel met bredere bandjes, geen spaghettibandjes. Je beha en behabandjes mogen niet zichbaar zijn.

Ik snap jouw punt wel hoor, het gaat om de kennis en niet om de kleding. Maar kleding is toch een eerste indruk, en als iemand in vieze, onverzorgde kleding op kantoor zit stoor ik me daar wel aan.

Laat ik het zo zeggen. Als ik naar de bank ga om iets te regelen en er zijn twee balies vrij, en bij balie één zit iemand in een korte broek op slippers en met een spaghettihemdje terwijl bij balie twee iemand in een spijkerbroek en een overhemd zit met dichte schoenen, dan ga ik naar balie twee.

♥♥
<<

Anoniem321

Bericht 15 Aug 2014 13:35

Re: Kleding op het werk

Elliot ik ben het met jou eens dat de kleding schoon en vezorgd moet zijn. Een verwassen en vormloos t-shirt is bijv. ook niet nodig.

Wat jouw voorbeeld betreft van 2 medewerkers en waar je naartoe zou lopen, dan zou dat mij persoonlijk niks uitmaken. Maar als ik één van die medewerkers zou zijn, zou ik dan juist weer niet in korte broek en hemdje gaan zitten. Maar dat is puur omdat ik er rekening mee houd hoe ik op anderen overkom. Als ik zou weten dat het niks uit zou maken, dan zou ik het juist weer wel doen.
<<

Anoniem156

Bericht 15 Aug 2014 13:40

Re: Kleding op het werk

Ik sta voor de klas en houd er wel rekening mee dat ik geen decolleté heb of dat, als ik op m'n hurken ga zitten, je m'n bilspleet kunt zien.
Maar ik draag eigenlijk gewoon alle dingen die ik in m'n vrije tijd ook draag. Op de school waar ik de afgelopen jaren heb gewerkt vonden noemden de kinderen mij in het begin 'juf Lady Gaga' en ook het scheen dat de ouders even aan mijn uiterlijk moesten wennen (het was een dorpsschool, dat verklaart misschien ook wel wat).
Tsjah, ik zie er niet uit als de typische leerkracht.
Het maakt mij verder vrij weinig uit wat iemand aan heeft, als het maar verzorgd is.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Aug 2014 17:09

Re: Kleding op het werk

Op mijn werk heb ik ook regelmatig klantencontact. Ik houd wel van een smart-casual look. Dus een spijkerbroek met een net overhemd of een pantalon met een T-shirt. Of een soort blazer jasje erover.

Qua bedekking zorg ik eigenlijk altijd dat ik iets aan heb tot op mijn knie. Spaghettibandjes draag ik op mijn werk niet, wel mouweloze kleding (bij heel warm weer, aangezien het in het pand in de zomer richting de 30 °C loopt). Ik vind van die badslippers echt niet kunnen, echter slippers richting sandalen (ala birckenstock) vind ik wel kunnen op kantoor. Echter als ik naar een klant ga, zorg ik altijd dat ik gesloten schoenen aan heb en een lange broek.

Voor het idee, zoiets:
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou het zelf ook waarderen als iemand zich zo zou kleden. Voor mij hoeft het hele 'strak in pak' formele niet zo. Verzorgd en netjes is prima!
08/2018
05/2021
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 15 Aug 2014 17:18

Re: Kleding op het werk

Bij ons mogen de standaard dingen. Vandaag had ik een gewone spijkerbroek aan, maar ik probeer meestal iets nettere broeken te dragen (spijkerbroeken in 1 kleur vind ik ook wel netjes). Ik zou het niet normaal vinden als iemand in korte broek of op slippers naar het werk komt, zeker niet als je contact met klanten hebt.
Ik verbaasde me vandaag over een gesprek tijdens de lunch, het viel mijn collega's op dat een man in de kantine voor de 2e dag dezelfde kleding aan had en dat vonden zij absoluut not done. Dus dat je niet 2 dagen achter elkaar dezelfde broek met hetzelfde shirt zou dragen. Dat maakt mij dan weer helemaal niks uit, als iets nog fris ruikt kun je t best nog een keer aan. Maar nu mijn collega's dat zeiden ga ik er wel op letten dat ik dat niet doe, ik wil niet dat ze over mij gaan roddelen.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 15 Aug 2014 17:21

Re: Kleding op het werk

Toen ik in de lingeriewinkel werkte had ik zeer strikte kleding'richtlijnen'. Ik moest hakken aan, opgemaakt, haar netjes, juwelen, liefst rok of jurk (halverwege de bovenbenen), geen/weinig decolleté, ... Geen spijkerbroek en liefst de kousen van het werk.

Ik vind spaghettibandjes, slippers, kapotte (ook al is nieuw) kleding,... ook niet passend in een professionele situatie.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem103

Bericht 15 Aug 2014 17:22

Re: Kleding op het werk

Het maakt mij vrij weinig uit. Als ik ergens zou werken waar ik nette kleding aan moest zou ik dat doen omdat het zo hoort. Maar voor mij zou het allemaal niet zo hoeven, het boeit mij vrij weinig of iemand een korte broek of een pak draagt. Als hij zijn werk maar goed doet.
Gelukkig mag ik gewoon aan wat ik wil naar m'n werk, dus met warm weer ga ik gewoon lekker in korte broek, hemdje met spaghettibandjes en slippers :D
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 15 Aug 2014 17:23

Re: Kleding op het werk

Als je een functie hebt waarbij je daadwerkelijk mensen ontvangt, dan vind ik het wel zo netjes om er netjes uit te zien.
In mijn ogen trek je dan inderdaad geen shirtjes zonder mouwtje aan, geen korte broek, geen teenslippers etc.
Of je nou een pantalon of een spijkerbroek of een nette rok aan hebt boeit me echt niks.

Zelf trek ik kleding eigenlijk wel bijna altijd twee dagen achter elkaar aan naar mijn werk, maar thuis ook. Daarna gaat het de was in. Terwijl het eerder vies is.
Op mijn werk ontvang ik geen mensen dus ik trek eigenlijk aan wat ik wil. maar eigenlijk is dat bijna altijd een spijkerbroek met een shirtje en pumps.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 15 Aug 2014 21:51

Re: Kleding op het werk

Ik word over het algemeen het liefst geholpen door mensen met een zakelijke uitstraling. Dus geen slippers, korte broeken of gekleurde shirts.


Ik werk natuurlijk wel bij een ander soort bedrijf dan bij een bank maar bij ons zijn de kledingeissen best streng en daar krijgen we vaak complimenten over. (Iedereen heeft een sloof voor, haarnetje in en de nieuwste kledinglijn).
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem321

Bericht 15 Aug 2014 21:58

Re: Kleding op het werk

Tania schreef:Het maakt mij vrij weinig uit. Als ik ergens zou werken waar ik nette kleding aan moest zou ik dat doen omdat het zo hoort. Maar voor mij zou het allemaal niet zo hoeven, het boeit mij vrij weinig of iemand een korte broek of een pak draagt. Als hij zijn werk maar goed doet.
Gelukkig mag ik gewoon aan wat ik wil naar m'n werk, dus met warm weer ga ik gewoon lekker in korte broek, hemdje met spaghettibandjes en slippers :D


Jij vat lekker kort samen wat ik ook vind. Ik kleed me netjes wanneer ik vind dat dat zo hoort, maar mensen hoeven er bij mij niet om te denken wat ze dragen, mits het schoon en niet kapot is en fris ruikt. Oke, en niet ordinair is.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 15 Aug 2014 23:39

Re: Kleding op het werk

Hier bij het gemeentehuis werkt een vrouw met een behoorlijke voorgevel, die dan wel altijd een net shirt aanheeft, maar wel een met een behoorlijk diep uitgensneden decolleté.
Dat viel mij echt op, ik ben totaal niet moeilijk in wat voor kleding iemand draagt, maar dit is me al een aantal keer opgevallen bij deze vrouw. Ondanks dat ze er netjes uit probeert te zien, en ze haar cupmaat niet voor het zeggen heeft natuurlijk (ga ik dan maar van uit) ziet het er gewoon ordinair uit.

Zelf hoef ik nooit te bedenken wat ik aan moet trekken op het werk, heb gewoon mijn kokskleding.
Wel mogen wij (zogenaamd in verband met de hygiene) geen oorbellen dragen. Trouw en relatie ringen mogen wel, net zoals horloges. Toch zijn ze bang dat wij met onze oren in de soep roeren denk ik.
10.04.17
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 16 Aug 2014 00:08

Re: Kleding op het werk

Representatieve kleding vind ik wel belangrijk. Ik snap heel goed je punt wat betreft de korte broek e.d. maar als ik er goed over nadenk vind ik iemand bv. bij een bank in een korte broek minder representatief overkomen dan iemand met een nette broek en blouse. Dat het minder representatief is, is denk ik wel een feit maar inderdaad dan rest de vraag of ik dat representatieve uiterlijk ga koppelen aan zijn of haar kundigheid... lastig... Zelf werk ik ook in een functie waarbij representatieve kleding wel gewenst is maar in de zomer als het absoluut niet druk is bij ons, betrap ik mijzelf er weleens op dat ik in een spaghetti-band-truitje rondloop, sorry ook ik heb het warm. Als ik die vergelijking maak dan denk ik eigenlijk wel: we zijn allemaal mensen en die persoon die in het nette pak loopt op zijn werk met 30 graden, loopt thuis ook gewoon in zijn korte broek en dan is hij/zij nog steeds net zo kundig. Dus nee ik zou mij er denk ik niet druk over maken alhoewel ik wel begrijp dat het in sommige beroepen/functies meer gewenst is dan in een andere functie. Ik vind sowieso nette en schone kleding wel een eis en toch wel redelijk lichaamsbedekkend (ik hoef bijvoorbeeld niet recht in de decolleté van mijn collega of ander persoon waarbij ik zelf moet zijn te kijken maar een beetje luchtige kleding op een warme zomerdag mag best)
Afbeelding
<<

Anoniem114

Bericht 16 Aug 2014 06:49

Re: Kleding op het werk

Soms ben ik heel blij met onze werkshirts! Ik draag altijd m'n spijkerbroek en donkere schoenen en m'n werkpolo. Als ik een vergadering heb, trek ik m'n blazer wel aan, net als ik een briefing moet leiden.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 16 Aug 2014 07:23

Re: Kleding op het werk

Ik zou het ook hoogst opmerkelijk vinden als iemand in een korte broek mij zou adviseren in een hypotheek gesprek, dat vind ik ook niet professioneel, dat hoort er toch gewoon bij?

Ik kleed mezelf op mijn werk (kantoorbaan met soms ook klantcontact) ook altijd netjes. Soms een nette spijkerbroek maar dan wel gecombineerd met pumps en een jasje. Word ook wel van me verwacht, flip flops en hempjes met spaghettibandjes worden geloof ik (terecht) niet gewaardeerd.
<<

Anoniem147

Bericht 16 Aug 2014 09:28

Re: Kleding op het werk

Ligt echt zo aan de baan. Ik ging vaak genoeg met shortjes naar mijn werk. Ik zat op een kantoor met 4 mensen waar geen klanten 'zomaar' kwamen. Zelfde verhaal bij mijn stage adres, was een eenmanszaak waar ook niet vaak klanten binnen kwamen en het was een hele huiselijke omgeving. Met de lunch zaten we soms in haar tuin te zonnen en na werktijd dronken we wel eens een glas prosecco haha. Ik trok daar ook gewoon leuke shorts aan. (Geen denimshorts trouwens, wel geklede shorts).

Op mijn nieuwe werk zou ik het nooit doen en daar is het ook geen optie i.v.m. kleding wat je aan moet van het bedrijf. In andere functies zou ik het ook niet gedaan hebben zoals hypotheek adviseur, bankwezen, advocatenkantoor etc. etc.

Maar ik vind het ook een kwestie van aanvoelen of iets wel of niet kan.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 16 Aug 2014 14:32

Re: Kleding op het werk

ik heb altijd een spijkerbroek met een shirtje aan en in de winter een vestje. Ik zou geen hempje of korte broek aan doen naar mijn werk . En als schoenen heb ik gewone schoenen en als het heel warm is mijn birckenstoks

Het hangt echt af wat voor werk je doet
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 16 Aug 2014 14:42

Re: Kleding op het werk

Precies, het hangt af van welk werk je doet. De normen in de advocatuur en de bankwereld bijvoorbeeld zijn heel anders dan aan de universiteit, waar ik werk. Bij mij ziet het gros er wel decent, maar weinig modieus uit.
Zelf probeer ik er wel op te letten dat ik wat nettere kleding aantrek als ik college moet geven, en ook een beetje naar mijn leeftijd zeg maar. Ik vind het toch wel suf als ik hetzelfde jurkje aanheb als een studente bijvoorbeeld.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 16 Aug 2014 16:24

Re: Kleding op het werk

Voor mij is het heel simpel vaste werkkleding
Een korte donkerblauwe Adidas broek en een rode polo. En dan slippers of sportschoenen. Ik heb meestal lichtblauwe crocs teenslippers aan.

Of alleen een badpak, deze moet wel evt. tatoeages bedekken en vooral bij grote tatoeages wordt anders verwacht dat er een wetsuit gedragen wordt. En het liefst hoofdzakelijk donkerblauw, in elk geval geen felle kleuren of gebloemd etc.

In de zomerperiode als we ook buiten werken willen vooral de vrouwelijke collega's graag een hemdje aan, maar dat wordt niet toegestaan net als het oprollen vd polo mouwen niet mag.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 16 Aug 2014 20:42

Re: Kleding op het werk

Ik vind het ook erg afhankelijk van je werkplek. Al vind ik het het al snel goed als je er gewoon verzorgd uit ziet en niet te bloot. Een nette jeans met leuk shirt/blousje of een pantalon of pak maakt voor mij geen verschil. Het zou mij ook echt niet uitmaken als iemand 2 dagen achter elkaar hetzelfde aan heeft.

Ik werk zelf op een callcenter en de enige eisen zijn dat het niet te kort/bloot mag zijn en je mag geen trainingsbroek aan. Vind het wel makkelijk, kan eigenlijk alles aan wat ik wil.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Flippin' Bitch

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:56

Bericht 16 Aug 2014 22:19

Re: Kleding op het werk

De kleding is erg afhankelijk van de werkplek. Zelf werk ik in de psychiatrie en let ik er vooral op of mijn kleding veilig is. Ik draag altijd broeken, omdat ik zakken nodig heb voor m'n werksleutels en alarm. Ik draag alleen schoenen waarop ik een sprintje kan trekken als het nodig mocht zijn. Ik let ook op printjes van kleding, zou geen print met kruisjes, doodshoofdjes of teksten als 'so what?!' dragen. En ja, dus ook geen laag decolleté en wat langere shirts. Ik draag geen kettingen / grote oorbellen.

Eerder werkte ik als maatschappelijk werker. Daar keek je weer echt op als er een keer een collega met sneakers liep. Toen droeg ik juist veel jurkjes, rokjes en laarzen met een hak.

Ik merk ook echt het verschil als ik met mijn moeder winkel. Als ik iets pas en zeg 'dit kan ik wel naar werk aan', zie ik haar soms echt kijken (zij heeft een administratieve functie). Ik denk dat de kleding op mijn werk het beste te omschrijven is als in een strandtent op een winterse zondagmiddag. De meesten kun je uittekenen in spijkerbroek, sneakers/platte laarsjes en een trui/sweater.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 17 Aug 2014 18:24

Re: Kleding op het werk

Ik draag ongeveer hetzelfde als in m'n vrije tijd. Ik geef les op een middelbare school. Ik trek alleen geen sneakers aan naar m'n werk, en let net als Poubelle op decolleté en mogelijke bilspleet :)
Bij een ouderavond of een oudergesprek trek ik meestal een colbertjasje aan omdat ik een wat jonge uitstraling heb, met een jasje voel ik me net wat professioneler.
#teammaple🍁
<<

Anoniem113

Bericht 17 Aug 2014 20:18

Re: Kleding op het werk

Ik kleed mijzelf wel netjes voor het werk. Ik bekijk ook altijd de agenda van mijn directeuren om te kijken of ik gasten moet ontvangen. Dan kleed ik mij wel extra netjes en draag ik standaard een jurkje met pumps.

Als mijn directeuren niet aanwezig zijn wil ik nog wel eens een spijkerbroek dragen maar dat wordt steeds minder.
<<

Anoniem178

Bericht 17 Aug 2014 20:35

Re: Kleding op het werk

Over het algemeen staan ingenieurs niet echt bekend om hun modegevoel.

Niet binnenstebuiten is al best awesome.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers