Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Harder worden

<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 11 Aug 2014 08:52

Harder worden

Hoe kan ik wat harder worden? Ik ben soms zo'n enorme softie en dan kan ik me zo'n sukkel voelen.
Gister was iemand echt onredelijk kwaad op mij, onterecht, hij was gefrustreerd en uitte dat op mij door te schreeuwen tegen me en halverwege het gesprek de deur uit te stormen. Vijf minuten later stond ik alweer te huilen op de wc, van woede en onmacht. M'n collega zei een uur later dat ze het zo zielig vond dat ie volledig uit z'n plaat tegen mij ging. Later kwam dezelfde persoon weer binnen en gaf ik aan dat ik de communicatie tussen ons niet prettig vond, of hij even wilde praten met me. Begon ie weer te schreeuwen dus toen heeft de manager hem apart genomen en uiteindelijk heeft hij z'n excuses aangeboden.

Vandaag hing iemand zomaar de telefoon op terwijl ik probeerde te helpen en weer had ik tranen in m'n ogen omdat ie me daarvoor ook al afgesnauwd had en me heel dom had laten voelen.

Hoe gaan jullie om met woede van andere mensen gericht op jou? Ik heb het trouwens alleen als het ongelooflijk onterecht is. Ben nogal rechtvaardig ingesteld.
Vind het zo stom dat ik altijd zo snel sta te huilen, komt niet heel sterk en volwassen over.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 11 Aug 2014 08:58

Re: Harder worden

Lastig Feline. Ik snap dat je je daar vervelend bij voelt en ik ken dat nare gevoel van onrecht en onmacht ook. En daar kun je inderdaad heel emotioneel van worden.

Ik heb zelf geleerd om emoties van anderen een soort van te blocken. Als ik dat niet doe ga ik er zo erg in mee dat ik ook bij dat rotgevoel van jou uitkom. Als ik een gesprek/discussie met iemand heb en ik merk dat de ander emotioneel wordt (verdrietig of boos meestal) dan spreek ik mezelf in m'n hoofd toe met iets als 'dit is niet MIJN emotie maar die van de ander' en zo hou ik mezelf scherp. Als de emotie bij de ander niet afneemt is het vaak beter om het gesprek/discussie af te breken en later voort te zetten. Of even naar het toilet te gaan/kleine pauze houden.

Het is heel moeilijk.
#teammaple🍁
<<

Anoniem222

Bericht 11 Aug 2014 09:50

Re: Harder worden

Ik vind dat ook altijd heel moeilijk. Vind het heel knap dat jij dat zo kan UN! Wel een goede, misschien moet ik mezelf ook eens zo toespreken. Ik vind het ook heel moeilijk om dan later niet alles te gaan relativeren en dan te bedenken dat ik de ander ook wel snap. Ik mag ook best wel eens boos zijn om hoe iemand communiceert, ook al snap ik de oorsprong van de frustratie dan wel. Alleen dan vind ik het weer stom om "ruzie" te hebben en maak ik het liever snel goed.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 11 Aug 2014 10:07

Re: Harder worden

Dank jullie voor het reageren. Ik ben hetzelfde als jij Harri, ik heb vroeger nooit geleerd om ruzie te maken.. Werd bij ons direct afgekapt dus ik heb ook nooit echt geleerd verstandig te discussieren. Ben echt heel slecht in ruzie maken, dat komt ook doordat ik altijd wil dat iedereen mij aardig vindt. Heel stom want dat kan helemaal niet.

UN, ik ga je tip voor morgen onthouden. Heb morgen gesprek met m'n leidinggevende hierover. Ik vervang haar als zij vrij is en in dit geval weigerde de persoon in kwestie met mij te praten omdat ik er niet toe doe volgens hem. Hij wilde iets voor elkaar krijgen wat buiten de regels is, heeft zich zwaar onbeschoft gedragen en uiteindelijk z'n zin gekregen omdat de manager geen gezeur wilde. Iets wat er bij mij echt echt niet in kan. Vooral omdat dit al vaker gebeurd is. Ik voel me echt voor gek gezet. Hij zit notabene in mijn team maar omdat hij al jaren meedraait als vrijwilliger mag hij blijkbaar alles maken en mij volledig negeren als zijn leidinggevende. Te bizar.
<<

Jip

Bericht 11 Aug 2014 10:12

Re: Harder worden

Ik zeg vaak 'ik merk dat u nu boos wordt' of ik ze ''ik hoor wat u zegt. U bent boos. Als wij met elkaar willen praten, dan zult u rustiger moeten praten'. En een keer is het gebeurt dat ik zei 'als u niet rustiger tegen mij kunt praten dan hang ik op' en heb ik opgehangen omdat diegene maar bleef tieren.

Bij jou stond degene tegenover je? Dan kun je ook zeggen 'ik merk dat je boos bent. Ik wil dat je niet tegen mij schreeuwt.' Gaat hij door dan zeg je 'ik wil niet dat je tegen mij schreeuwt en ik loop nu even weg.' En dan loop je weg. Dat deden een collega en ik weleens als we boos op elkaar waren 'ik merk dat ik nu boos op je word en dat wil ik niet, dus ik loop nu even weg' om vervolgens afgekoeld er over verder te kunnen praten.

Door het te benoemen merk ik dat ik het bij een ander kan houden.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 11 Aug 2014 10:24

Re: Harder worden

Ja, dat is ook een goede tip Jip. Dankjewel. Vind het alleen wel lastig als iemand gewoon echt niet voor rede vatbaar is. Ik vroeg achteraf ook aan mijn collega of ik mijn stem misschien onbewust had verhefd of iets dergelijks maar zij zei dat ik juist heel rustig bleef. Heb ook gevraagd of ik hem iets uit mocht leggen maar toen stormde hij dus weg dus dat ging nogal lastig.

Vorige keer kwam er een hele kwade gast binnen en die werd alsmaar kwader en het lukte me niet om haar te kalmeren en de juiste engelse woorden te vinden dus toen ging m'n stem uit frustraties wel omhoog, daar probeer ik nu extra op te letten.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 11 Aug 2014 10:39

Re: Harder worden

Oo wat herkenbaar! Ik heb het vooral als ik merk dat de ander inderdaad onterecht boos wordt of zich boven mij plaatst door te laten blijken dat mijn mening of gevoel er op dat moment niet toe doet.

Eén persoon in mijn omgeving heeft de neiging om dat laatste te doen tijdens een discussie, en dat maakt me echt boos en machteloos. Ik ga dan dus ook snel huilen. Ik ben ook heel hard aan het leren om daarmee om te gaan, want eigenlijk weet ik dat dat bij die persoon een soort beschermingsmechanisme is om een discussie voor zichzelf hanteerbaar te houden. Echt naar eigenlijk!

Ik vind de tips van UN en Jip heel goed, dat ga ik bij een volgend incident ook proberen te doen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Jip

Bericht 11 Aug 2014 14:24

Re: Harder worden

Het helpt in elk geval niet door te gaan zeggen 'doe eens rustig' dan gaan ze of terugschreeuwen 'ik ben iet rustig, dat zie je toch!' Of.'IK BEN RUSTIG!!!' ;-)

Bij jezelf blijven en benoemen wat je voelt. Je kunt altijd zeggen 'i feel really uncomfortable about how we speake to eachother' soms helpt het ook door te vragen hoe diegene het opgelost wilt zien, en dan herhalen 'ik hoor dat u het zo en zo opgelost wilt hebben. Echter dat kan ik niet bieden, we kunnen wel samen kijken...of ik kan wel...'

Ik heb ook weleens boze patienten... Een keer ben ik naar de deur gelopen met de mededeling dat ik niet de geschikte fysiotherapeut ben en dat we per direct de behandeling stopten. Pfff ik stond te shaken daarna!!

Blij dat ik goede tips heb! Succes!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 11 Aug 2014 19:42

Re: Harder worden

Ik heb echt geen tips. Op dat gebied ben ik net als jij Feline. Ik ben heel rechtvaardig ingesteld en als iemand iets hards zegt of die voorbeelden die jij noemt.. dat kwetst me en word ik echt down. Ja ook zal ik nadat iemand tegen mij schreeuwt huilen. Uit machteloosheid denk ik dan maar.

De tips hier vind ik hele goede, misschien ga ik dat ook een keertje proberen.
<<

Anoniem108

Bericht 11 Aug 2014 23:13

Re: Harder worden

Na heel veel oefenen en heel vaak dat het niet goed ging voor mezelf, heb ik er nu geheel geen last meer van om mezelf staande te houden bij mensen die onredelijk gedrag naar mij vertonen. Ik kan nu denken: "Dit is jouw 'gekte', die blijft ook bij jou."

Gevoel van onrechtvaardig behandeld worden, vindt niemand leuk. En als daar stemverheffing bij komt kijken van die ander, kun je min of meer dichtklappen -----> bevriezen.

Als ik vind dat ik onrechtvaardig word behandeld, geef ik eerst op een rustige toon aan dat ik het onprettig vind om zo te worden neergezet. Over het algemeen krijg je dan weerwoord en een zooi aan argumenten waarom die ander iets denkt/vindt van of over jou. Dan zal ik nogmaals herhalen dat ik het onprettig vind om hier naar te moeten luisteren, omdat ik mezelf er geheel niet in herken. Als diegene dan overgaat op schreeuwen, reageer ik daar nog steeds rustig op met de mededeling dat er op deze manier geen volwassen gesprek mogelijk is en dat ik totaal niet geïmponeerd raak van dergelijk gedrag. Sterker nog: diegene mag zijn verhaal afmaken, wanneer hij/zij in staat is om zich normaal op te stellen naar mij toe en ik voeg eraan toe dat ik het hier dus vooralsnog bij wil laten en dit gesprek beëindig. Zo geef ik de "macht" niet uit handen en dat is denk ik hetgeen waardoor het mis gaat bij jou, Feline.

Mensen voelen al vrij snel aan wie ze tegenover zich hebben staan. Het gaat dan vaak om het hele voorkomen, dus zowel non-verbaal als verbaal in communicatie. Zodra die ander het gevoel krijgt dat zij de ruimte krijgen om jou te kunnen 'overrulen', zullen ze daar gebruik van maken. Het is toch de kunst om die ruimte niet te geven, door zulke mensen en de gesprekken die je met ze voert, heel kort te houden. Hou het zakelijk en eenduidig. Succes! :)
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 13 Aug 2014 17:55

Re: Harder worden

Ik herken het helemaal, ik heb dit ook meerdere keren meegemaakt in mijn vorige baan, niet met collega's maar met klanten. Ik begin dan ook zo te huilen. Komt omdat ik me dan zo onmachtig voel, ik weet vaak ook niet hoe te reageren.
Telefonisch kan ik er inmiddels best goed mee om gaan, misschien omdat er dan letterlijk afstand is en ik ermee heb leren om te gaan. Maar als iemand zo voor me staat vind ik het lastig. Dat is al een poos niet gebeurd dus kan niet helemaal inschatten hoe dat nu zou gaan maar ik vrees dat ik nog steeds in huilen uitbarst in zo'n geval. Is het niet meteen, dan wel als de persoon in kwestie weg is.
<<

Anoniem66

Bericht 14 Aug 2014 12:33

Re: Harder worden

Proberen bij jezelf te blijven. Tip: leg je hand op je buik in zo'n geval. Focus je desnoods op je ademhaling. Echt, dat werkt.

En verder: niet harder worden, maar leren bij jezelf te blijven. Je bent goed zoals je bent. Huilen zegt dat een opmerking hard binnen komt en dat het je raakt. Is niet slecht hoor. Mensen maken ervan dat het een teken van zwakte is om te huilen. Dikke onzin, je bent een mens hoor.. geen robot. Zegt meer over die mensen dan over jou.
<<

Anoniem222

Bericht 14 Aug 2014 13:24

Re: Harder worden

Ik ben het voor een groot deel met je eens Luce en ik vind die tip van op je ademhaling letten ook echt een goede. Maar ik ga bijvoorbeeld ook huilen als ik boos ben en dat is echt heel vervelend. Omdat mijn boosheid dan overkomt als verdriet en ik wil soms gewoon laten merken dat ik boos ben zeg maar.
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:49

Bericht 14 Aug 2014 18:54

Re: Harder worden

Wat Luce zegt let op je ademhaling, leun goed in je stoel dus niet naar voren hangen, voeten op de grond houden. Zo blijf je letterlijk stabieler -> werkt echt!

Verder kan je benoemen wat je bij de ander ziet "ik zie dat u boos bent, ik zie dat het u frustreerd" Maar geef ook je grens aan, "ik kan u niet helpen als u tegen mij schreeuwt of uw stem verheft" "Ik vind het onprettig waarop u nu tegen mij praat, ik wil u vragen te kalmeren" etc. Geef je grens van te voren aan, niet als iemand al in de schreeuwende fase zit, dan kan je diegene direct afkappen, "dit gedrag tolereer ik niet, ik wil zo niet met u in gesprek gaan"
Het maakt niet uit wie of wat je bent in welke functie of in welke verhouding, naar elkaar schreeuwen kan en mág gewoon niet.

Je hoeft dus niet zozeer harder te worden maar je kan misschien wel eerder je grens aangeven. Je bent immers niet op de wereld gezet om andermans frustraties over je heen te laten lopen!
Afbeelding
<<

Kiek

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:21

Bericht 14 Aug 2014 19:13

Re: Harder worden

Izar schreef:Na heel veel oefenen en heel vaak dat het niet goed ging voor mezelf, heb ik er nu geheel geen last meer van om mezelf staande te houden bij mensen die onredelijk gedrag naar mij vertonen. Ik kan nu denken: "Dit is jouw 'gekte', die blijft ook bij jou."

Gevoel van onrechtvaardig behandeld worden, vindt niemand leuk. En als daar stemverheffing bij komt kijken van die ander, kun je min of meer dichtklappen -----> bevriezen.

Als ik vind dat ik onrechtvaardig word behandeld, geef ik eerst op een rustige toon aan dat ik het onprettig vind om zo te worden neergezet. Over het algemeen krijg je dan weerwoord en een zooi aan argumenten waarom die ander iets denkt/vindt van of over jou. Dan zal ik nogmaals herhalen dat ik het onprettig vind om hier naar te moeten luisteren, omdat ik mezelf er geheel niet in herken. Als diegene dan overgaat op schreeuwen, reageer ik daar nog steeds rustig op met de mededeling dat er op deze manier geen volwassen gesprek mogelijk is en dat ik totaal niet geïmponeerd raak van dergelijk gedrag. Sterker nog: diegene mag zijn verhaal afmaken, wanneer hij/zij in staat is om zich normaal op te stellen naar mij toe en ik voeg eraan toe dat ik het hier dus vooralsnog bij wil laten en dit gesprek beëindig. Zo geef ik de "macht" niet uit handen en dat is denk ik hetgeen waardoor het mis gaat bij jou, Feline.

Mensen voelen al vrij snel aan wie ze tegenover zich hebben staan. Het gaat dan vaak om het hele voorkomen, dus zowel non-verbaal als verbaal in communicatie. Zodra die ander het gevoel krijgt dat zij de ruimte krijgen om jou te kunnen 'overrulen', zullen ze daar gebruik van maken. Het is toch de kunst om die ruimte niet te geven, door zulke mensen en de gesprekken die je met ze voert, heel kort te houden. Hou het zakelijk en eenduidig. Succes! :)


Dit inderdaad! Vergt wat oefening, maar ik kan je vertellen dat het heerlijk is als je dit onder de knie hebt :-). Blijf bij jezelf, blijf zakelijk en geef de 'macht' van het gesprek niet uit handen. Jij mag prima het gesprek beëindigen als iemand jou onrespectvol behandelt. Succes!
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 14 Aug 2014 23:55

Re: Harder worden

Wat een fijne en goede tips allemaal! Zwilling, je hebt ook helemaal gelijk, ik had eerder in moeten grijpen.

De man in kwestie negeert me nu dus ik moet nu de meest volwassene zijn (grappig aangezien hij 70 is) en proberen een gesprek met hem aan te gaan. Vind het doodeng en zie er onwijs tegenop aangezien het een ongelooflijke seksist is die vind dat vrouwen maar dom zijn en me naar beneden haalt door te zeggen dat ik eens fatsoenlijk Engels moet leren praten. (overigens zei iemand gister nog tegen me dat m'n Engels 'superb' was dus dat valt wel mee geloof ik) To be continued...
<<

Anoniem66

Bericht 15 Aug 2014 15:16

Re: Harder worden

Waarom moet jij de meest volwassene zijn en een gesprek aanknopen?
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 16 Aug 2014 20:28

Re: Harder worden

Omdat ik zijn leidinggevende ben.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 16 Aug 2014 21:20

Re: Harder worden

Succes Feline! Lijkt mij erg moeilijk om van zo'n persoon de leidinggevende te zijn..

Ik werk zelf op een callcenter en heb aan de telefoon eigenlijk bijna nooit problemen met mensen. Eigenlijk nog het minst met onrechtvaardige / onterecht boze mensen want dan heb ik zoiets van het is hun probleem dat ze zo boos zijn, niet die van mij. Ze bellen mij met een vraag en ik wil mensen graag helpen maar als er geen gesprek mee te voeren is en ze uiteindelijk boos ophangen zonder antwoord heb ik zoiets van wat heb je hiermee nu bereikt? helemaal niks.. Als die persoon gewoon normaal het gesprek was aangegaan had ik hem kunnen helpen met oplossing voor probleem.

Ik denk wel dat het anders zal zijn als je de persoon echt tegenover je hebt staan. Dan lijkt het me wel lastig om rustig te blijven..
-Jeg har det som plommen i egget-

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers