Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

<<

Anoniem88

Bericht 14 Aug 2014 21:01

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Nougat schreef:Ik denk dat ze ervan uitgaan dat iedereen met een beetje gezond verstand wel snapt dat het schadelijk is. Helaas blijkt niet iedereen over dit verstand te beschikken. Voor die mensen vind ik dat ze best harder mogen zijn. Maak het maar strafbaar.

Iedereen snapt het wel, maar een betere voorlichting zou mensen nog meer een stok achter de deur geven om gewoon te stoppen met roken. Ik bedoel, je denkt nog wel even twee keer na als je je er echt van bewust bent wat er met elke hijs aan een sigaret met je kindje gebeurt, en dat weten veel mensen nu niet. Nu hebben veel mensen een houding van: oh, maar natuurlijk is het slecht, maar mijn moeder deed het ook en ik ben er ook gezond uit gekomen, en dan nog, stress is veeeel slechter.

Verslaving he, dan steken mensen de kop in het zand. Maar dat bijtje heb jij ook gehakt.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 14 Aug 2014 21:10

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Nougat schreef:Ik denk dat ze ervan uitgaan dat iedereen met een beetje gezond verstand wel snapt dat het schadelijk is. Helaas blijkt niet iedereen over dit verstand te beschikken. Voor die mensen vind ik dat ze best harder mogen zijn. Maak het maar strafbaar.

Iedereen met een beetje gezond verstand snapt dat dit een compleet onrealistisch en ondoordacht voorstel is.

Tja, ik denk dat alles over dit onderwerp inmiddels wel gezegd is verder...
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 14 Aug 2014 21:56

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Tangerine schreef:Om hier even op in te haken; ik vind de voorlichting wat betreft de effecten van roken tijdens de zwangerschap echt bijzonder slecht.
Ik heb met beide zwangerschappen geen enkele keer de vraag gehad of ik bijvoorbeeld rookte, of ook maar een folder gehad die me op de risico's wees. Hetzelfde als het nuttigen van alcohol. Natuurlijk weet ik dat het slecht is voor een ongeboren kind, maar ook nu, weet ik niet precies wat de gevolgen kunnen zijn. Dat is dan toch ook slecht geregeld?
Net als die moeder in 4 handen op 1 buik. Juist deze moeders zouden toch op de risico's gewezen moeten worden? En dan niet door een BN-er in een programma, maar door de verloskundige.


Wat betreft overgewicht; Ik ken iemand die dus in het ziekenhuis moest bevallen vanwege haar overgewicht. De verloskundige durfde zelf de bevalling niet aan. Ook daar is weinig over te lezen vind ik. Jammer is dat.


Voor als je het als nog wilt weten? Google dan maar eens op FAS.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem301

Bericht 15 Aug 2014 08:25

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Caramba schreef:Wow! Ik ben vanmorgen voor het laatst in het topic geweest en krijg iets te lezen wat ik zou hebben beweerd?! Ik heb nergens iets beweerd, heb alleen ergens iets gezegd. Goh, waar maak jij je druk om, en goh wat ben ik in jouw ogen al een slechte moeder die niet meteen kon en wilde stoppen. Ik heb nergens gezegd dat ik niet wilde stoppen. Ik ben eerst gaan minderen om vervolgens te stoppen. Is misschien niet goed te praten, maar wat heb jij daar mee nodig?
En wie ben jij om mij daar de les over te lezen?

Dit is wat ik in dat topic zei, maar beweer ik daar iets?

Caramba schreef:Ok, nu ben ik zo'n moeder die in het begin van haar zwangerschap is gaan minderen en op den duur gestopt is, maar stoppen is best moeilijk in zo'n periode. Ikzelf ben trouwens van 10 naar 4 en van 4 naar 0 gegaan.
Er word zelfs nog wel eens door artsen gezegd, hoe slecht ook, als het je veel stress oplevert, dat stoppen met roken, kun je beter zo af en toe een sigaret roken. Ok, er zit verschil in 30 sigaretten en 8 sigaretten op een dag.
Ik heb de knop omgezet en mijn kindjes zijn het belangrijkste, heb er ook totaal geen moeite mee.
Maar kan in sommige gevallen best begrijpen dat stoppen niet zo goed wil.

Hetzelfde geldt voor alcohol. De 1 zegt niet doen de ander zegt 1 glas per week is geen probleem.
Mijn zus haar arts heeft tegen mijn zus gezegd, ok, nu had mijn zus iets met haar bloed, waardoor ze anders bloedverdunners moest prikken, dat zij best, iedere dag, 2 glazen rode wijn mocht drinken, dit zou goed voor haar bloed zijn.
Mijn nichtje mankeert niets.


Dikgedrukte zinnetjes zijn toch dingen die mij opvallen. Je schrijft dat je er totaal geen moeite mee hebt, maar ook dat je eerst bent gaan minderen, om daarna helemaal te stoppen met roken. Dan spreek je jezelf toch een beetje tegen, anders was je meteen wel gestopt?

Dat je nichtje niks mankeert vind ik een raar argument, dat wil niet zeggen dat het niet slecht is of bij een ander kindje niet mis kan gaan.
<<

Anoniem125

Bericht 15 Aug 2014 08:47

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Precies, Carrie, dat viel mij ook op ...
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 15 Aug 2014 09:18

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Volgens mij bedoeld ze dat ze het stoppen wel wat moeilijk vond, vandaar het minderen, maar dat ze er nu geen moeite heeft om gestopt te blijven.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 15 Aug 2014 09:28

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Ik kan niet voor een ander oordelen maar juist tijdens de zwangerschap vond ik het gemakkelijk om te stopen met roken. De knop ging gelijk om.
Ik heb jaren gerookt, meerdere pogingen gedaan om te stoppen maar dat mislukte altijd, hield het nog geen dag vol. Na het trouwen en de huwelijksreis (toen we dus voor een kindje gingen) geminderd naar alleen nog maar met feestjes/etentjes/stappen en toen ik een positieve test in handen had dus helemaal niet meer gerookt.
Zelfde met alcohol, ik heb een paar keer alcoholvrije wijn gehad (met oud&nieuw) en dat smaakt net zo goed hoor.
Maar ik vond die keuzes vrij logisch en ik dacht er niet eens aan om te gaan roken of drinken.
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 15 Aug 2014 10:05

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Ach hou op, hier een discussie voor gelaten met mijn schoonouders. Ik vind het ook niet kunnen om te roken tijdens je zwangerschap. En dan die opmerkingen van ja maar het is toch goed gegaan, ja maar de kans op vroeggeboorte e.d. is zo groot. Dat je dat risico neemt. Hier is mijn man buiten gaan roken vanaf het moment dat we wisten dan ik zwanger was. Dat was ook echt iets wat hij moest van mij en gelukkig snapte hij het wel :)
<<

Anoniem122

Bericht 15 Aug 2014 10:09

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Milady schreef:Ik kan niet voor een ander oordelen maar juist tijdens de zwangerschap vond ik het gemakkelijk om te stopen met roken. De knop ging gelijk om.
Ik heb jaren gerookt, meerdere pogingen gedaan om te stoppen maar dat mislukte altijd, hield het nog geen dag vol. Na het trouwen en de huwelijksreis (toen we dus voor een kindje gingen) geminderd naar alleen nog maar met feestjes/etentjes/stappen en toen ik een positieve test in handen had dus helemaal niet meer gerookt.
Zelfde met alcohol, ik heb een paar keer alcoholvrije wijn gehad (met oud&nieuw) en dat smaakt net zo goed hoor.
Maar ik vond die keuzes vrij logisch en ik dacht er niet eens aan om te gaan roken of drinken.


Ik snap alleen eerlijk gezegd echt niet dat wanneer je voor kinderen gaat, je niet gelijk stopt ipv minderen, zeker als het je zo makkelijk af gaat.
Is gewoon een meer algemene opmerking hoor, je hoort het zovaak van mensen namelijk dat ze het zo doen.
<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 09:56

Bericht 15 Aug 2014 10:13

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Ik heb nooit gerookt, dus heb wat dat betreft makkelijk praten. Maar ik vind het echt niet kunnen.
Daarnaast heb ik tijdens de zwangerschappen en ook nu tijdens het geven van borstvoeding geen druppel gedronken. Zoals met oud en nieuw hadden mensen Jillz 0.0 voor mij gekocht. Of op een feestje ging iemand een fruitcocktail maken zonder alcohol. Dat is dan heel lief. De tijd dat ik af en toe weer eens wat kan drinken komt wel weer. Heb er geen moeite mee.
Begrijp dan ook niet mensen dit niet (tijdelijk) kunnen laten staan voor hun kleine wonder. :palm:
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 15 Aug 2014 12:04

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Wat betreft het overgewicht: mijn verloskundige vertelde mij dat er pas vanaf een bmi boven de 30 een verhoogd risico is. Dan heb je dus al best een fors overgewicht.

Roken tijdens de zwangerschap vind ik ook echt absoluut niet kunnenm Het wekt echt boosheid in me op. Drinken uiteraard net zo. Het eerste zie ik helaas regelmatig op straat. Het laatste gelukkig nooit.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 15 Aug 2014 12:09

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

ไม่เป็นไร schreef:
Milady schreef:Ik kan niet voor een ander oordelen maar juist tijdens de zwangerschap vond ik het gemakkelijk om te stopen met roken. De knop ging gelijk om.
Ik heb jaren gerookt, meerdere pogingen gedaan om te stoppen maar dat mislukte altijd, hield het nog geen dag vol. Na het trouwen en de huwelijksreis (toen we dus voor een kindje gingen) geminderd naar alleen nog maar met feestjes/etentjes/stappen en toen ik een positieve test in handen had dus helemaal niet meer gerookt.
Zelfde met alcohol, ik heb een paar keer alcoholvrije wijn gehad (met oud&nieuw) en dat smaakt net zo goed hoor.
Maar ik vond die keuzes vrij logisch en ik dacht er niet eens aan om te gaan roken of drinken.


Ik snap alleen eerlijk gezegd echt niet dat wanneer je voor kinderen gaat, je niet gelijk stopt ipv minderen, zeker als het je zo makkelijk af gaat.
Is gewoon een meer algemene opmerking hoor, je hoort het zovaak van mensen namelijk dat ze het zo doen.


Snap ik hoor. In mijn geval was ik met 3 maanden zwanger en ik ben toen dacht ik 1x wezen stappen en 1x een etentje gehad. Maar dat ik misschien het lastige van de verslaving, het idee van stoppen en nooit meer mogen roken waardoor je er juist naar gaar verlangen. Vandaar dat ik voor mijzelf niet heb gezegd nooit meer en dat werkte beter voor mij.
Maar dat is dus inderdaad erg persoonlijk en het zal niet voor iedereen zo werken.
Oh, en ik rookte/dronk ook niet in de twee weken dat ik al zwanger had kunnen zijn maar nog niet kon testen.
<<

Anoniem125

Bericht 15 Aug 2014 13:20

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Ik ben ook gestopt vanaf het moment dat ik mogelijk zwanger kon zijn. De twee weken na ongesteldheid tot ovulatie, dronk ik af en toe een paar glazen bier/wijn. Niet heel veel, omdat het ook je vruchtbaarheid aantast, maar een paar glazen op een hele avond en dan gewoon rustig drinken, dat moet wel kunnen. Je hebt in die twee weken immers nog geen kans om zwanger te zijn.
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 15 Aug 2014 15:05

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Roken en drinken tijdens de zwangerschap vind ik ook niet kunnen. Al heb ik wel tijdens mijn zwangerschap een aantal keer met mijn neus boven een glas bier gehangen. Die geur vond ik zoooo heerlijk! Nu drink ik nog steeds niet omdat ik borstvoeding geef. Als het echt warm is mis ik een glaasje wijn of een lekker rosé biertje wel maar dat komt volgend jaar wel weer.

Mijn moeder heeft bij alle 3 zwangerschappen stug door gerookt. Hun eerste kindje is doodgeboren bij 40 weken zwangerschap. Ik vind het dan ook heel moeilijk te verkroppen dat ze tijdens de 2 zwangerschappen daarna nog steeds heeft gerookt. De tijden waren toen anders maar er was volgens mij al wel bekend dat roken echt niet goed voor je was. Ik weet wel dat mijn vader en mijn oma het er niet mee eens waren. Maar mijn moeders wil was wet...
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Anoniem280

Bericht 15 Aug 2014 16:34

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Carrie schreef:
Caramba schreef:Wow! Ik ben vanmorgen voor het laatst in het topic geweest en krijg iets te lezen wat ik zou hebben beweerd?! Ik heb nergens iets beweerd, heb alleen ergens iets gezegd. Goh, waar maak jij je druk om, en goh wat ben ik in jouw ogen al een slechte moeder die niet meteen kon en wilde stoppen. Ik heb nergens gezegd dat ik niet wilde stoppen. Ik ben eerst gaan minderen om vervolgens te stoppen. Is misschien niet goed te praten, maar wat heb jij daar mee nodig?
En wie ben jij om mij daar de les over te lezen?

Dit is wat ik in dat topic zei, maar beweer ik daar iets?

Caramba schreef:Ok, nu ben ik zo'n moeder die in het begin van haar zwangerschap is gaan minderen en op den duur gestopt is, maar stoppen is best moeilijk in zo'n periode. Ikzelf ben trouwens van 10 naar 4 en van 4 naar 0 gegaan.
Er word zelfs nog wel eens door artsen gezegd, hoe slecht ook, als het je veel stress oplevert, dat stoppen met roken, kun je beter zo af en toe een sigaret roken. Ok, er zit verschil in 30 sigaretten en 8 sigaretten op een dag.
Ik heb de knop omgezet en mijn kindjes zijn het belangrijkste, heb er ook totaal geen moeite mee.
Maar kan in sommige gevallen best begrijpen dat stoppen niet zo goed wil.

Hetzelfde geldt voor alcohol. De 1 zegt niet doen de ander zegt 1 glas per week is geen probleem.
Mijn zus haar arts heeft tegen mijn zus gezegd, ok, nu had mijn zus iets met haar bloed, waardoor ze anders bloedverdunners moest prikken, dat zij best, iedere dag, 2 glazen rode wijn mocht drinken, dit zou goed voor haar bloed zijn.
Mijn nichtje mankeert niets.


Dikgedrukte zinnetjes zijn toch dingen die mij opvallen. Je schrijft dat je er totaal geen moeite mee hebt, maar ook dat je eerst bent gaan minderen, om daarna helemaal te stoppen met roken. Dan spreek je jezelf toch een beetje tegen, anders was je meteen wel gestopt?

Dat je nichtje niks mankeert vind ik een raar argument, dat wil niet zeggen dat het niet slecht is of bij een ander kindje niet mis kan gaan.



Hier wil ik nog wel even op reageren, om vervolgens uit dit topic te blijven, omdat ik gister al aangaf dat ik mijn woordje wel gedaan had. Ik bedoel ermee dat het stoppen per direct wel moeilijk was, en nu ik gestopt ben heb ik geen moeite om gestopt te blijven. Spreek mezelf dus absoluut niet tegen.

Wat betreft mijn nichtje, er werd gezegd in een topic, dat, wanneer ouders door blijven roken/drinken tijdens zwangerschap, dat het kindje misschien later wel iets kon mankeren. Nu is mijn nichtje 11, en er is tot nu toe niets bij haar geconstateerd, mijn zus rookte en dronk, op advies van arts, tijdens de zwangerschap.
Ik spreek mijzelf dus nergens tegen en beweer nergens iets.

Ben alleen maar blij voor mezelf dat ik het zo goed volhoud etc.
Zo, en nu negeer ik dit topic verder.
Laatst gewijzigd door Anoniem280 op 15 Aug 2014 16:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 15 Aug 2014 16:38

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Caramba, met betrekking tot je nichtje bedoelt Carrie denk ik dat het natuurlijk in het algemeen niets zegt, dat zij niets mankeert. Het is niet zo dat, omdat jouw nichtje niets mankeert, roken en drinken niet meer schadelijk is. Maar ik zie jou dat ook nergens beweren verder.

♥♥
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 15 Aug 2014 17:46

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Zenna schreef:Wat betreft het overgewicht: mijn verloskundige vertelde mij dat er pas vanaf een bmi boven de 30 een verhoogd risico is. Dan heb je dus al best een fors overgewicht.

Nou ja, dat is dus niet zo. De risico's worden bij een bmi tussen de 25 en 30 ook al hoger. Ik geloof een wetenschappelijk onderzoek toch iets meer dan 1 verloskundige.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 15 Aug 2014 19:55

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Jente schreef:
Zenna schreef:Wat betreft het overgewicht: mijn verloskundige vertelde mij dat er pas vanaf een bmi boven de 30 een verhoogd risico is. Dan heb je dus al best een fors overgewicht.

Nou ja, dat is dus niet zo. De risico's worden bij een bmi tussen de 25 en 30 ook al hoger. Ik geloof een wetenschappelijk onderzoek toch iets meer dan 1 verloskundige.


Ik spreek jou ook helemaal niet tegen :12: ik zeg alleen wat mijn verloskundige mij vertelde. Eigenlijk omdat ik hoopte dat dat zo was.
<<

Anoniem122

Bericht 15 Aug 2014 20:04

Re: Roken/Alcohol tijdens de zwangerschap

Milady schreef:
ไม่เป็นไร schreef:
Milady schreef:Ik kan niet voor een ander oordelen maar juist tijdens de zwangerschap vond ik het gemakkelijk om te stopen met roken. De knop ging gelijk om.
Ik heb jaren gerookt, meerdere pogingen gedaan om te stoppen maar dat mislukte altijd, hield het nog geen dag vol. Na het trouwen en de huwelijksreis (toen we dus voor een kindje gingen) geminderd naar alleen nog maar met feestjes/etentjes/stappen en toen ik een positieve test in handen had dus helemaal niet meer gerookt.
Zelfde met alcohol, ik heb een paar keer alcoholvrije wijn gehad (met oud&nieuw) en dat smaakt net zo goed hoor.
Maar ik vond die keuzes vrij logisch en ik dacht er niet eens aan om te gaan roken of drinken.


Ik snap alleen eerlijk gezegd echt niet dat wanneer je voor kinderen gaat, je niet gelijk stopt ipv minderen, zeker als het je zo makkelijk af gaat.
Is gewoon een meer algemene opmerking hoor, je hoort het zovaak van mensen namelijk dat ze het zo doen.


Snap ik hoor. In mijn geval was ik met 3 maanden zwanger en ik ben toen dacht ik 1x wezen stappen en 1x een etentje gehad. Maar dat ik misschien het lastige van de verslaving, het idee van stoppen en nooit meer mogen roken waardoor je er juist naar gaar verlangen. Vandaar dat ik voor mijzelf niet heb gezegd nooit meer en dat werkte beter voor mij.
Maar dat is dus inderdaad erg persoonlijk en het zal niet voor iedereen zo werken.
Oh, en ik rookte/dronk ook niet in de twee weken dat ik al zwanger had kunnen zijn maar nog niet kon testen.


Dankjewel voor je uitleg :) Ben blij dat je het niet verkeerd oppakte! Maar je uitleg is helemaal duidelijk en ook wel begrijpelijk inderdaad. Vind het sowieso wel knap hoor dat je gestopt bent!
Verslavingen zijn inderdaad enorm lastig..
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers