Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fotografie Topic

<<

Anoniem119

Bericht 06 Aug 2014 15:12

Re: Fotografie Topic

Wat bedoel je bij dit soort? Je doelt denk ik op de scherptediepte?

Ik kan je verder niet adviseren over een nikon model want die zijn echt abracadabra voor me. Of wacht volgens mij heeft m'n vriend de 7100. Die is low end pro of high end consumer volgens mij. Goeie camera. Maar ik zou dan zeker een goeie lens er bij kopen als je er meer uit wilt halen, en niet alleen de body.

Ik heb morgen weer een shoot op m'n werk. Altijd leuk, sta tegenwoordig bijna elke keer wel met m'n foto's in het tijdschriftje.
<<

Anoniem205

Bericht 06 Aug 2014 15:28

Re: Fotografie Topic

Stuit, ik zou nog geen photoshop aanschaffen! Je kunt vooralsnog goed uit de voeten met picasa of met photoshop express. Daarna is misschien Lightroom een optie, vooral een heel erg stuk goedkoper. Maar als je net begint, is photoshop echt nog niet nodig. Althans, dat is MIJN ervaring!

Jip, scherptediepte wordt toch voornamelijk veroorzaakt door het diafragma in een lens. Naar mijn weten doet een sensor niks met scherptediepte. Anderen, correct me if I'm wrong :) Dat je camera trager wordt kan heel goed... kijk anders eens op dpreview.com naar de recensies over de camera die je wilt? Misschien staat daar wat tussen wat je doet besluiten om over te stappen naar een nieuwe body? Overigens kan het ook zo zijn dat je lenzen en de camera niet goed samen kunnen werken. Dat die te traag zijn voor je body. Wellicht kan je je bij een camerawinkel in de buurt laten informeren?

Marin, leuk dat je weer een shoot hebt! Hier zondag twee en daarna klaar :) Afgezien van het huwelijk voor Zero. Which reminds me... Zerootje, ik mail deze week wat ik met de wedding planner heb besproken!
<<

Anoniem119

Bericht 06 Aug 2014 15:41

Re: Fotografie Topic

Ja gelukkig hoef ik de fotos niet te bewerken, ik schiet ze in JPEG en geef ze direct aan de communicatie coordinator van het bedrijf, zodat zij ze verwerkt. Anders had ik er geen zin in gehad even.

Ga je de zus van Zero fotograferen? Vet cool!
<<

Anoniem205

Bericht 06 Aug 2014 15:48

Re: Fotografie Topic

neeeeee, ik ga in opdracht van Zero een huwelijk fotograferen. Reportage is op jouw trouwlocatie trouwens, super leuk!
<<

Jip

Bericht 06 Aug 2014 15:52

Re: Fotografie Topic

Jaaa klopt dat het met diafragma te maken heeft. Maar ik heb, ondanks het kleine cijfer (ik vergeet altijd of het dan een groot of juist klein diafragma is...) deze foto nog erg moeten oplichten. En ik dacht juist met een klein cijfer dat er veel licht aanwezig is. Er zit een Nikon lens 50m F1,8 bij, maar ik heb zelf het idee dat de body van 8-9 jaar oud het niet meer zo leuk vindt allemaal...
<<

Anoniem119

Bericht 06 Aug 2014 15:53

Re: Fotografie Topic

OH wat cool! DIe foto's wil ik wel zien!

Jip, body kan zeker uitmaken hoor, maar zolang je maar begrijpt dat het geen zaligmakend geheel is.. Maar ik was ook wel heeeeel blij toen ik m'n nieuwe body kreeg. Die oude was echt op.
<<

Anoniem205

Bericht 06 Aug 2014 15:58

Re: Fotografie Topic

Jip, bij F1.8 heb je idd meer licht. Maar ook een klein punt scherpte en veel onscherpte. Als je dan in een donkere ruimte zit, met je iso op 100 en je sluitertijd op (bijv 1/100e) heb je nog niks aan de f1.8!

Je zou je dan af kunnen vragen je of body een hoge iso aankan. Lukt dat niet vanwege de ruis, dan zou een nieuwe body de moeite waard zijn. Ik ben van de 400D toen naar een 40D gegaan (dat was al een walhalla) en daarna redelijk noodgedwongen naar een 7D. Dat is ook alweer een enorm verschil (dit is dan Canon).

Marin, we gaan niet naar jouw locatie hoor, maar wel het landgoed er omheen. Dat huwelijk wat ik laatst met Zero heb gefotografeerd was ook deels daar. Super gelachen. Heb daar wel leuke ideetjs opgedaan voor deze mensen. Al zegt mij iets dat ze ietsjes minder speels zijn....

ach ja, ik heb er zin in!
<<

Anoniem124

Bericht 06 Aug 2014 16:04

Re: Fotografie Topic

Munk, ik vind je foto's ontzettend leuk, de zwart witte zelfs prachtig. Maar je zoontje is dan ook een enig model. Ik vind je stijl leuk!

Stuit, als je zin hebt kom gerust eens langs dan leg ik je alles uit.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 06 Aug 2014 17:39

Re: Fotografie Topic

Ik snap dat hele gebeuren rond de combinatie van sluitertijd, diafragma en iso ook nog niet zo goed.
Vind het moeilijk om te bedenken wat ik aan moet passen om dat ene shot te krijgen.

Jip, die wil ik in de toekomst ook graag. Schijnt heel fijn te zijn.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem110

Bericht 06 Aug 2014 17:51

Re: Fotografie Topic

Wat lief Charles!!! Dat ga ik onthouden. Ik gebruik al lang picasa maar de bewerking wat ik vaker wil, kan ik daar niet goed genoeg mee dat is mij te compact. Ik heb photoshop al eens gebruikt alleen mijn engels is niet heel geweldig vandaar!

Charles je woont ook nog in de buurt! Ideaal.
<<

Jip

Bericht 06 Aug 2014 20:16

Re: Fotografie Topic

Sam schreef:Ik snap dat hele gebeuren rond de combinatie van sluitertijd, diafragma en iso ook nog niet zo goed.
Vind het moeilijk om te bedenken wat ik aan moet passen om dat ene shot te krijgen.

Jip, die wil ik in de toekomst ook graag. Schijnt heel fijn te zijn.



Ik snap het wel allemaal. Met de iso doe ik eigenlijk alleen nooit wat. Alle sportfoto's van de laatste keer heb ik op een gegeven moment in de manuele stand geschoten. Die zijn nog het beste geworden ;)
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 06 Aug 2014 20:44

Re: Fotografie Topic

@ Marin, Mijn nieuwe spiegelreflex is echt geweldig en ik gebruik hem heeeeel vaak. De donkere zwart/wit foto's zijn op iso 1600 geschoten en ik had gewoon geen last van ruis. Maar naast mijn nieuwe body heb ik ook een nieuwe lens gekocht (uit de prof lijn van Pentax). En echt dat scheelt zo veel. De beste investering van dit jaar :-)

@ charles, Thanks. Maar mijn model wil eigenlijk nooit model staan :-( Dit moet altijd stiekem of met een grapje. En heel soms koop ik hem om :laughcry:
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 06 Aug 2014 20:45

Re: Fotografie Topic

Iso laat ik niet hoger gaan dan 800, anders krijg ik teveel ruis.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 06 Aug 2014 20:46

Re: Fotografie Topic

Munk, welke body gebruik jij?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem110

Bericht 06 Aug 2014 20:56

Re: Fotografie Topic

Oke iemand tips? Want het mag duidelijk zijn dat ik nog lang geen idee heb hoe ik zelf mijn camera kan instellen.
Hier opzich een mooie shot alleen irriteert mij de schaduw achter S. Ook is het te overbelicht wat ik een beetje heb weg kunnen halen met bewerken.

Maar wie heeft nog meer tips of aandachtspunten?

**
Laatst gewijzigd door Anoniem110 op 08 Aug 2014 12:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Zero

Bericht 06 Aug 2014 21:14

Re: Fotografie Topic

@ Stuit : ik vind je kleuren wat te chemisch, maar dat ter zijde want dat is misschien ook smaak... wat wil je leren? Ik vind het een erg leuke foto, maar qua fotografisch aspect kan ik er nog niet echt wat over zeggen. Mijn enige tip is dat je misschien niet moet flitsen bij dit soort foto's. Maar dat is een stap verder dan je misschien bent nu...

@ Oreo : Ja... je had mijn prive mail ook toch? Want ik kijk natuurlijk niet meer zo vaak nu... ben de hele week aan het verbouwen geweest :')
<<

Anoniem110

Bericht 06 Aug 2014 21:18

Re: Fotografie Topic

wat de kleuren betreft klopt wat je zegt. Ik kreeg hem niet beter bewerkt en het orgineel was te overbelicht. Wat ik wil leren is dan hoe ik het beste de camera kan instellen om een mooie portret foto van dichtbij te kunnen maken zonder de schaduw b.v.
<<

Zero

Bericht 06 Aug 2014 21:27

Re: Fotografie Topic

Zoals ik het nu zie, is die schaduw door de flitser gekomen. Dus flitser uit. Kind wat verder van de muur vandaan en diafragma bijv wat meer open. Maar ik zou eerst even beginnen met compositie. Dit is een leuke foto, maar de compositie daagt me niet echt uit te kijken. Bij een portret zou ik toch graag duidelijker de ogen willen zien, dit is bijna profiel. Zijn kruin is er ook af, wat op zich een hele sterke compositie kan maken maar in dit geval (en vaak met profiel) is het to much en brengt het de foto al weer snel terug naar een 'kiekje'.
Kleuren kunnen aan van alles liggen, maar even een andere vraag, heb je de camera onder controle? Dat is stap 1.
Het is een erg vervelende stap (op mijn cursus kijken mensen ook best zuur als ik die opdracht geef de eerste week) maar het is héél belangrijk dat je weet hoe een camera werkt voordat je goede foto's kan maken.
De automaat gaat tot een bepaalde hoogte.
<<

Zero

Bericht 06 Aug 2014 21:29

Re: Fotografie Topic

PS Je moet het zeggen als ik te onduidelijk of te hard over kom hoor. Ik ben inmiddels harde kritiek gewend, maar ik probeer het altijd zo genuanceerd mogelijk te geven.
<<

Anoniem124

Bericht 06 Aug 2014 22:00

Re: Fotografie Topic

Het Stuit, wat zeto zegt denk ik ook. Flitsen maakt contouren hard en contrasten groot, schaduwen scherp. Ik zelf probeer zo min mogelijk te flitsen en als indirect. Ik flits gewoon eigenlijk nooit, zorg dan eerder voor een lens die Heel gevoelig is voor licht zodat t niet nodig is.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 06 Aug 2014 22:09

Re: Fotografie Topic

@ Sam: Pentax K-3

Ik flits ook nooit. Gebruik eigenlijk altijd bestaand licht eventueel in combi met reflectiescherm. Als het wel echt nodig is gebruik ik mijn opzetflitser (indirect flitsen).
<<

Anoniem110

Bericht 06 Aug 2014 23:06

Re: Fotografie Topic

Thnx voor de tips! Hier kan ik wel wat mee. De kruin is idd te veel dat zag ik later pas en vond ik ook erg jammer. Maar wel punten om op te letten. Zero je bent niet hard ik snap wat je bedoelt.
<<

Anoniem124

Bericht 07 Aug 2014 13:05

Re: Fotografie Topic

weg
Laatst gewijzigd door Anoniem124 op 08 Aug 2014 14:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem110

Bericht 07 Aug 2014 13:07

Re: Fotografie Topic

:love: :love:
<<

Anoniem110

Bericht 07 Aug 2014 16:13

Re: Fotografie Topic

Vandaag op pad geweest en wat uitgeprobeerd. En moet zeggen dat ik dit wel een mooie shot vind geworden!

*
Laatst gewijzigd door Anoniem110 op 08 Aug 2014 23:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers