Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraag belastingdienst

<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 01 Aug 2014 18:46

Vraag belastingdienst

Per toeval heb ik ontdekt dat ik vorig jaar recht had op 80 euro vanwege inkomsten uit pensioen. Is de Belastingdienst verplicht mij te melden dat ik recht heb op teruggave?
<<

Anoniem286

Bericht 01 Aug 2014 18:49

Re: Vraag belastingdienst

Nee
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 01 Aug 2014 19:32

Re: Vraag belastingdienst

Nee. Je moet er zelf aan denken. Genoeg jongeren bijvoorbeeld die hun TJ-biljet niet invullen en daardoor geen geld terug krijgen. Dat is dan mooi een extra zakcentje voor de staatskas.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 01 Aug 2014 19:35

Re: Vraag belastingdienst

Het voordeel is dat je hoe dan ook nu nog steeds teruggave kunt vragen.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 01 Aug 2014 21:16

Re: Vraag belastingdienst

Wat oneerlijk! Als ik moet betalen staan ze nog net niet met een deurwaarder op de stoep om het direct te eisen, maar als zij mij geld moeten betalen hoeven ze dat niet te melden?

Ik ga het geld ook terugvragen, dus dat komt in ieder geval goed.
<<

Anoniem74

Bericht 01 Aug 2014 21:26

Re: Vraag belastingdienst

Waarom oneerlijk?

Jij kunt toch hetzelfde doen als hetgeen zij doen? Uitzoeken en het geld terugvorderen....
<<

Anoniem88

Bericht 01 Aug 2014 21:30

Re: Vraag belastingdienst

Zij móéten je niets betalen. Je hebt er recht op, maar jouw geldzaken zijn je eigen verantwoordelijkheid. Niet die van hun.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 01 Aug 2014 22:34

Re: Vraag belastingdienst

Niets oneerlijks aan; als jij moet betalen aan de Belastingdienst dan laten ze het je weten, en als zij jou moeten betalen dan laat je het hen weten. Als je niets wilt mislopen vul je gewoon elk jaar je aangifte in, kan nooit kwaad want als eruit komt dat je moet betalen dan moet je hem toch ook versturen.
<<

Anoniem74

Bericht 01 Aug 2014 22:39

Re: Vraag belastingdienst

Zolang je niet verplicht bent om aangifte te doen, staan ze ook niet bij je op de stoep om geld van je te eisen. Want ook in het geval van innen weten ze van niets als je de aangifte niet doet. Toeslagen is iets anders. Je krijgt het op een bepaalde leeftijd en als je er dan geen recht op hebt dan duurt het nog maanden voor er een deurwaarder op de stoep staat. Ze zeggen niet:"Goh, Girli heeft teveel toeslag ontvangen, laten we haar maar gelijk een deurwaarder sturen". Nee, dat duurt wel even en tussendoor doen ze hun best om het netjes met je op te lossen, maar dan moet je wel even iets van je laten horen. ;)
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 01 Aug 2014 22:54

Re: Vraag belastingdienst

Ja hoor Feniks, ook als je geen aangifte doet komen ze wel. Ze krijgen namelijk de financiele gegevens door van werkgevers, uitkeringsinstanties etc.. Daar kan soms wel een paar jaar overheen gaan maar uiteindelijk komen ze wel, en als dan blijkt dat je het niet hebt opgegeven kun je ook nog een verzuimboete krijgen. Dus als je al weet dat je moet bijbetalen (of een vermoeden hebt), dan wel aangifte doen. (Maar ik zou het gewoon altijd doen, voor de zekerheid, dan sta je niet voor vervelende verrassingen)
Als je moet betalen ben je altijd verplicht om aangifte te doen, ook als je de 'uitnodiging tot doen van aangifte' niet hebt ontvangen (omdat de BD het op dat moment misschien nog niet wist dat je moet betalen)
<<

Anoniem74

Bericht 01 Aug 2014 23:00

Re: Vraag belastingdienst

Dan snap ik niet waarom ze nooit zijn geweest? Ik heb van mijn 19e tot mijn 21e aangifte moeten doen met mijn toenmalige partner en daarna ben ik pas op mijn eigen naam gevraagd om dat ook vanaf mijn 26e weer te doen. Mijn stiefmoeder is 45 en heeft tot op de dag van vandaag geen aangifte gedaan en ze hebben haar ook nooit verteld dat ze dit zou moeten. Volgens de gegevens die ik heb vanuit de BD en mijn schoonzusje die er nu werkzaam is, is het pas verplicht vanaf het moment dat ze je persoonlijk aanschrijven. Ik hoef nergens meer bang voor te zijn, alles voor mijn 26e is allang verjaard. Maar dit is hoe het me is verteld. Maar dan hebben we het wel over het IB gedeelte en niet over toeslagen.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 01 Aug 2014 23:07

Re: Vraag belastingdienst

Het kan zijn dat je stiefmoeder wel belasting betaalt via haar inkomen maar nooit extra belasting hoeft bij te betalen. Dan ben je inderdaad vaak niet verplicht om aangifte te doen.
En meestal schrijven ze je inderdaad al aan als ze vermoeden dat je moet gaan bijbetalen, maar soms weten ze dat niet zo vroeg en krijg je dus geen brief terwijl je toch aangifte moet doen omdat je moet bijbetalen.
Ik weet niet hoe oud je nu bent maar ze kunnen tot 5 jaar terug gaan, zijn die 5 jaar voorbij dan zullen ze er ook niet op terugkomen. Maar de kans is groot dat jij niet hoefde bij te betalen, anders waren ze wel gekomen.
Ik heb er zelf ook jaren gewerkt, vandaar dat ik dit weet. (Pensioen waar dit topic over gaat, is dat wat ik daar heb opgebouwd toevallig ;-) ) Ik zat bij IB. Toeslagen weet ik dan weer niets vanaf, behalve uit mijn eigen ervaring.
<<

Anoniem74

Bericht 01 Aug 2014 23:19

Re: Vraag belastingdienst

Lookie, had het al door dat het zo was vanwege jouw manier van praten. Ik ben zelf ook een ex-bd'er, vandaar mijn opmerking over die nieuwe auto. :wink: Ik kan je met alle eerlijkheid zeggen dat de vijf jaar al verjaard is. Ik krijg mijn leeftijd mijn vingers niet uit. En de eerste keer dat ze me persoonlijk aanschreven kreeg ik 400 euro terug. Dus hun vermoeden was niet juist, maar mijn portemetniks was weer iets gevuld. :smile:

Wel blijf ik erbij dat ik het onzin vind dat de BD maar gelijk met deurwaarders klaar staat, want ik heb het echt nog nooit, persoonlijke situatie, dus niet vanuit werk, meegemaakt. Ze willen het misschien wel minder snel, dan dat jij het tegoed op de rekening wilt. Mijn ouders zeiden altijd "Je moet bang zijn voor de blauwe envelop". En ze zijn niet leuk, maar ik weet meestal dondersgoed wanneer ik te weinig heb afgedragen.
<<

Anoniem88

Bericht 01 Aug 2014 23:53

Re: Vraag belastingdienst

Die deurwaarder waar girli het over had, was vast bij wijze van spreken.
<<

Anoniem74

Bericht 01 Aug 2014 23:56

Re: Vraag belastingdienst

Dundas schreef:Die deurwaarder waar girli het over had, was vast bij wijze van spreken.


Dat geloof ik ook wel, maar ik ben er allergisch voor geworden. Mijn ouders hebben echt 20 jaar hetzelfde verhaal gehad. Wees bang voor blauw, wees bang voor het moeten betalen, wees voorbereid dat het gelijk moet, jouw geld krijg je niet gelijk, deurwaarders dan zijn ze sterk in etc. Hoe ouder ik werd hoe beter ik snapte dat het allemaal niet zo zwart/wit is en daardoor misschien wel heel erg allergisch voor dergelijke uitspraken. Houd je aan je eigen verplichtingen en je hebt niet zoveel problemen met de bd hoor.
<<

Anoniem88

Bericht 01 Aug 2014 23:59

Re: Vraag belastingdienst

Haha, ik denk dat je het nu veel groter maakt dan nodig is.
<<

Anoniem74

Bericht 02 Aug 2014 00:02

Re: Vraag belastingdienst

Dundas schreef:Haha, ik denk dat je het nu veel groter maakt dan nodig is.


I know, omdat ik er zo allergisch voor ben. Er zijn rekeningen waar je je niet op kunt voorbereiden, en dat zijn er in deze huidige tijd maar weinig, en er zijn rekeningen waar je gewoon rekening mee kunt houden. Het hele jaar lang. Vind de scheldpartijen op de BD gewoon echt niet fair. Het zijn geen honden... Maar loslaten, dat weet ik ook. ;)
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 04 Aug 2014 10:56

Re: Vraag belastingdienst

Ik vind het oneerlijk, omdat wanneer ik de BD moet betalen zij direct op de stoep staan. Mijn vriend heeft een aantal jaar PGB gedaan en over die inkomsten moest hij achteraf nog belasting betalen. Die rekening viel steeds ontzettend snel op de mat. Daarentegen krijg ik volgens berekening op de toeslagenwebsite nog steeds zorgtoeslag over 2012 terug, maar daar hebben ze geen haast mee. Toen ik er naar informeerde hadden ze nog niet alle gegevens. Toen ik vroeg welke gegevens ze nog niet hadden, had ze geen antwoord.

Als ik weet dat ik moet betalen, ben ik verplicht aangifte te doen en komen zij het geld innen. Blijkbaar als zij mij geld moeten betalen, zijn zij niet verplicht om dat aan mij te melden/betalen. Daarom voelt het oneerlijk. Ik ben niet op de hoogte van alle regels m.b.t. belastingen en daardoor loop ik het geld mis wat zij in hun eigen zak houden. In mijn ogen is dat gebruikmaken van de onwetendheid van anderen.
<<

Anoniem122

Bericht 04 Aug 2014 11:06

Re: Vraag belastingdienst

girli schreef:Ik vind het oneerlijk, omdat wanneer ik de BD moet betalen zij direct op de stoep staan. Mijn vriend heeft een aantal jaar PGB gedaan en over die inkomsten moest hij achteraf nog belasting betalen. Die rekening viel steeds ontzettend snel op de mat. Daarentegen krijg ik volgens berekening op de toeslagenwebsite nog steeds zorgtoeslag over 2012 terug, maar daar hebben ze geen haast mee. Toen ik er naar informeerde hadden ze nog niet alle gegevens. Toen ik vroeg welke gegevens ze nog niet hadden, had ze geen antwoord.

Als ik weet dat ik moet betalen, ben ik verplicht aangifte te doen en komen zij het geld innen. Blijkbaar als zij mij geld moeten betalen, zijn zij niet verplicht om dat aan mij te melden/betalen. Daarom voelt het oneerlijk. Ik ben niet op de hoogte van alle regels m.b.t. belastingen en daardoor loop ik het geld mis wat zij in hun eigen zak houden. In mijn ogen is dat gebruikmaken van de onwetendheid van anderen.


Misschien een tip voor de aankomende jaren. Als je na het invullen van je belastingaangifte, ook gelijk dat inkomen doorgeeft bij "mijn toeslagen" (wijziging doorgeven inkomen van het jaar er voor, waarover je dus nu ook aangifte deed), dan krijg je binnen een maand ofzo de verrekening. Dat is dan alsnog een voorlopige aanslag, maar de definitieve aanslag zal dan op hetzelfde uitkomen. Zo hoef je niet te wachten op het geld. Anders kan het geloof ik 5 jaar duren. Je moet dat wel vrij snel na je aangifte doen, want volgens mij kan je maar tot een bepaalde datum je inkomen wijzigen.

Overigens wat betreft je laatste zin, het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je wel op de hoogte bent van alle regels :) Het is allemaal na te lezen op de website.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 04 Aug 2014 13:00

Re: Vraag belastingdienst

TukTuk schreef:
Overigens wat betreft je laatste zin, het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je wel op de hoogte bent van alle regels :) Het is allemaal na te lezen op de website.


Ja dat wilde ik ook zeggen. Als je je er even in verdiept kun je een hoop ellende (terugbetalen etc..) voorkomen, bovendien zijn de meeste regels ineens heel logisch als je zelf weet hoe het zit.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers