Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Groente

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 27 Jul 2014 22:11

Re: Groente

Wij eten heel veel verschillende groente. Maar vrijwel nooit standaard gekookt, dat lust mijn vriend niet. Favoriet zijn hier doperwten met gekookte sla, kidneybonen en broccoli. We hebben standaard een krop sla en tomaat in de ijskast om op brood te doen, we eten dus wel verschillende soorten groente per dag. Ook gaat er vrijwel altijd ui, prei en paprika door het eten.

Ik heb echt geen flauw idee hoeveel groente we eten, ik ben ook niet degene die kookt.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem127

Bericht 27 Jul 2014 22:28

Re: Groente

Momenteel probeer ik om uit te komen met wat in de moestuin groeit. Helaas is dat wel wat eentoniger haha. Ik heb wekelijks een kilo sla en een kilo wortels. En verder nu slabonen, sugarsnaps en peulen. Rode en zwarte radijzen. En vandaag heb ik er voor het eerst wat bietjes uitgehaald. Spinazie en rucola is er ook nu, maar niet zo veel. En palmkool en snijbiet.

Ik vind snijbiet eigenlijk heel smerig, het smaakt naar modder in bladvorm. Daarom maak er een smoothie van, dan is het tenminste nog snel naar binnen te gieten in plaats van dat ik een half uur op zo'n blad zit te herkauwen.
<<

Anoniem286

Bericht 27 Jul 2014 22:42

Re: Groente

We eten vaak courgette, bloemkool, tomaten, sla, spinazie, worteltjes, boontjes, ui en paprika. In de winter ook regelmatig zuurkool, rode kool, bietjes en boerenkool.
Gemiddeld komen we wel op 200 gr per avondmaaltijd p.p. Vaak meer denk ik.
<<

Pippin

Kwebbel

Berichten: 434

Geregistreerd: 19 Sep 2013 15:18

Bericht 27 Jul 2014 23:44

Re: Groente

Ik eet sowieso vaak een smoothie met groente (meestal sla of spinazie) als ontbijt. Tussen de middag wil ik nog wel eens tomaat op m'n brood eten of een salade. Tegen het eind van de middag eet ik ook altijd nog wat groente (rauwe paprika of worteltjes). Dan zit ik al bijna aan min. 200 gram.
Maar met mijn avondeten eet ik meestal ook wel zo'n 200 gram groente. Vaak courgette, paksoi, aubergine, prei, broccoli, paprika, champignons of als ik heel lui ben een roerbakgroentepakket meestal aangevuld met ui.
<<

Anoniem147

Bericht 28 Jul 2014 09:38

Re: Groente

Wij eten ook heel veel groente. Sowieso komen we makkelijk aan de 200 gram.

We eten bijna elke avond al een paprika (gaat bij ons altijd in een eenpansgerecht), daarbij komt dan wat erin moet bijvoorbeeld een courgette en een prei of venkel. In een Curry eten we sowieso 300 gram kikkererwten en dan dus meestal een paprika en vaak nog een halve bloemkool of een mango/ananas.

Bij Mexicaanse schotel vaak 2 paprika's, iets van mais, guacamole van 1 avocado, geweekte kidneybonen en dan nog sla een een halve komkommer ofzo, en tomaten natuurlijk.

Als we een salade maken dan kopen we een kropsla, daar gaat dan een halve komkommer in, 3 tomaten, bosje radijsjes, paprika en bosui (en dan nog noten etc. maar dat is een groente haha).

En we gooien ook overal ui in, maar dat vind ik niet perse groente(?)

Lijstje van groente:

(Ui/Bosui)
Venkel
Courgette
Prei
Pompoen
Zeekraal
Broccoli
Peultjes of sugarsnaps (ook door Aziatische gerechten)
Wortelen (en dan een zak van 1 kg en die gebruiken we dan 1x voor avondmaaltijd en 1x voor soep)
Haricoverts (of hoe je dat ook typt)
Aubergine (al vind ik dat niet super)
Paprika's (2x een mixzak per week)
Sla
Komkommers
Tomaten
Pastinaak

Pfff ik vergeet echt de helft volgens mij. Maar ik lust echt bijna alle groente m.u.v. witlof
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 28 Jul 2014 10:16

Re: Groente

Ik hou niet echt van gekookte groenten dus dat eten we bijna nooit gewoon simpel.

Ik heb altijd diepvries boontjes en erwtjes in de vriezer, die gooi ik graag even kort gekookt, afgekoeld door een salade ( bijvoorbeeld van rauwe spinazie, rode ui en balsamicodressing). Of ik gooi de erwtjes met wortel e.d. door een pie of winterse ovengerechten. En boontjes eten wij ook wel bij Oosterse gerechten gekookt samen met een gesnipperd uitje en dan een scheutje chilisauser er over na het koken. Zo heb ik meestal ook wel iets van tuinbonen ( gekookt met wat witte wijn, heerlijk) in de vriezer en peultjes.

Wij eten veel rauwe spinazie, of andijvie salade bijvoorbeeld i.p.v het te koken/ wokken of door stampot te doen. Daarnaast vind ik bleekselderij als salade ook heerlijk. Ook maak ik graag witte kool salade met mosterd, azijn, olie en zout en dan lekker lang in laten trekken.

Paprika is hier altijd in huis en dat gooien we ook overal door heen en daarnaast liggen er bijna altijd wel tomaatjes, komkommer en sla.
De tomaatjes pof ik graag in de oven met wat knoflook of op de barbecue, of gooi ik door salades en de komkommer neem ik mee als tussendoortje naar mijn werk, zo ook met worteltjes trouwens.

Broccoli eten we vaak geblancheerd en dan met een schep groene pesto er door, heerlijk vind ik dat! Bloemkool maak ik niet vaak, ik vind dat het huis er van gaat stinken, maar als ik het maak dan met een sausje van komijnenkaas.
Voor Mexicaanse gerechten gebruik ik standaard mais, paprika, rode ui en meestal iets van avocado er bij. En wij eten ook weleens een maiskolf met wat kruidenboter van de barbecue of gekookt met een beetje zout er op.

In het seizoen koop ik ook vaak groene asperges, die gril ik in de grillpan en doe ik dan door een salade of rooster ik in de oven met kerstomaatjes en paprika e.d. Ook witte asperges vind ik heerlijk, maar meestal eet ik ze buiten de deur, ik maak ze thuis niet vaak klaar.

Ook maak ik wel regelmatig iets met prei, door de hartige taart, wok gerechten of winterse ovenschotels, zoals prei stamppot met een witvisje en pically ernaast. Of ik grijp uit gemakt een zak wokgroenten en gooi dat ik een wokgerecht. Pompoen maak ik eigenlijk alleen soep van lekker met kokosmelk, geroosterd uit de oven of als puree ben ik er niet zo heel gek op.

Als ik in de winter stoofvlees maak met friet dan maak ik er vaak ook rode kool bij, lekker met een appeltje er door, wat over is vries ik ook in.

Verder maak ik zo nu en dan een keer witlof salade, bietensalade met feta, of boerenkoolstampot, maar dat is niet zo vaak.

Mijn man houdt niet van courgette en aubergine, dus dat eet ik eigenlijk alleen als hij er niet is en ik hou zelf niet van champignons dus ik maak weleens gebakken champignons voor hem, maar verder gooi ik het nergen door heen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem273

Bericht 29 Jul 2014 08:09

Re: Groente

Wij eten veel courgette, rauwe bladspinazie, broccoli, pastinaak, pompoen, paprika, ui, tomaat, kikkererwten, kidneybonen, mais, allerlei soorten sla en als favoriet rucola, paksoi, wortel, radijsjes en ik vergeet er vast nog een hoop.

Een paar dingen lust ik echt niet en dat is bleekselderij, bietjes en m'n man lust geen zuurkool.
<<

Anoniem147

Bericht 29 Jul 2014 09:38

Re: Groente

Ooohja Paksoi eten wij ook veel.

En bleekselderij ben ik een maandje geleden gaan eten en ik vind het zo lekker!

Toen ik een jaar of 8/9 was moest ik het verplicht eten en vond ik het zo smerig dat ik het nooit meer gegeten heb. Nu moest het in een saus en ik zei tegen mijn vriend dat hij echt niet teveel moest pakken. Hij zei vervolgens dat ik het gewoon eens moest proeven want ik vond het volgens hem wel lekker. En ja gek! Het is heerlijk! Ik gooi het nu ook door mijn omelet 's ochtends.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 29 Jul 2014 16:31

Re: Groente

Vandaag maar eens venkel meegebracht... even denken wanneer ik het ga gebruiken :)
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 31 Jul 2014 21:20

Re: Groente

Jans schreef:Bloemkool is hier ook geen favoriet. Van de week had ik nasi gemaakt van bloemkool ipv rijst. En dat was echt super lekker!

Ik zal het recept even opzoeken.

Komt tie:

Een hele bloemkool in de keukenmachine klein maken.

Stukje gember, 3 tenen knoflook, lepeltje citroengras (ik had geen verse meer) lepel sambal, zwarte peper in de vijzel stampen.

2 uien, 1 paprika en wat champignons snijden.

Kipfilet in stukjes knippen.

Bakje (biologische) spekjes bakken.

200 ml bouillon opwarmen (ik heb bakjes zelfgetrokken kippenbouillon in de vriezer staan)

Uitjes samen met het prutje uit de vijzel in een grote wok met kokosolie fruiten.
Daarna de paprika erbij. Eventjes bakken en dan de champignons erbij.
Vervolgens de kip toevoegen en dan de bloemkool.
Giet de bouillon erbij en laat dat ruim een kwartiertje zachtjes bakken.
Flinke scheut Japanse zoute sojasaus erbij.
Als laatst de uitgebakken spekjes er doorheen.


Ik had hier al vaker over gelezen en vandaag eindelijk geprobeerd, erg lekker! Mooi alternatief om maar niet altijd rijst of pasta of brood te eten.
Wel mijn eigen versie gemaakt:
Ui en knoflook en een beetje kokosolie in de pan, daarna eigen gemarineerde kip erbij en wat prei.
Toen dat een beetje gaar was spitskool en paprika er bij gegooid en daarna de bloemkool. Goed roeren en een scheutje water er bij en lekker laten pruttelen met de deksel er op.
Vervolgens een portie op het bord geschept en een beetje dunne eigen gemaakte pindasaus (klontje pindakaas water en sambal) er over en een paar blokjes feta.

Ben nu benieuwd of het uit de vriezer ook lekker is, want in mijn eentje heb ik nog een hoop over!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Jul 2014 21:40

Re: Groente

Oeh ja! Die bloemkool nasi!
Hier ook nog maar een keer maken!
<<

Anoniem186

Bericht 31 Jul 2014 21:46

Re: Groente

Ja zo lekker hè?!
De bloemkool is bij de AH in de bonus zag ik net. Morgen maar even halen en dit weekend nog maar een keer eten.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Jul 2014 21:47

Re: Groente

Ja, heb nu een goed hakmolentje, vorige keer niet toen duurde t een eeuw om het klein te krijgen hahaha!
Heb er nu al trek in :banaan:
<<

Anoniem186

Bericht 31 Jul 2014 21:48

Re: Groente

Leuk trouwens, al die reacties.

Zoveel verschillende smaken hebben mensen hè. Ik hou bijvoorbeeld echt niet van rauwkost, je maakt mij echt niet blij met een bak salade. Terwijl anderen daar dan weer heel blij van worden.
Ik ben juist gek op stoofschotels enzo.
<<

Anoniem186

Bericht 31 Jul 2014 21:49

Re: Groente

Lejow schreef:Ja, heb nu een goed hakmolentje, vorige keer niet toen duurde t een eeuw om het klein te krijgen hahaha!
Heb er nu al trek in :banaan:


Ik flikker het gewoon in de keukenmachine. Erg handig! (als je tenminste een keukenmachine hebt)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Jul 2014 22:00

Re: Groente

Ik had alleen een blender :P
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 31 Jul 2014 22:33

Re: Groente

Blender moet ook wel lukken denk ik lejow! Allicht minder werk dan met een mes!

Mij maak je wel blij met een lekkere salade, maar dat is al mijn lunch. Als avondeten wil ik toch liever wat warms en bloemkoolnasi is een goed alternatief voor lekker veel groente 's avonds!
En idd bloemkool (en de spitskool en paprikamix) uit de bonus van de appie!
<<

Anoniem125

Bericht 01 Aug 2014 11:25

Re: Groente

Dat klinkt lekker, Jans! Ik ga dat ook maar eens proberen. Zou dan wel de kip vervangen door vegetarische reepjes/stukjes en spek eet ik al helemaal niet meer (varkensvlees), maar ook dan lijkt het me wel lekker met die gember en sambal en het citroengras enzo.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 01 Aug 2014 13:36

Re: Groente

Rijst van bloemkool heb ik ook al een paar keer gemaakt. Ook als vulling gebruikt bij gevulde paprika, is ook lekker! Bloemkool kan je trouwens ook goed gebruiken als pizzabodem.

Ik eet behoorlijk veel groenten. Bij de lunch eet ik vaak een paar wortels (van die grote, die je nog moet schillen), en dan bij het avondeten minstens nog 200 gram groenten. Ik eet veel sla, komkommer, tomaat, wortels, paprika, bloemkool, sperziebonen, spinazie, witlof, rode kool, doperwtjes, prei, roerbakgroenten, taugé en ui. En wat betreft peulvruchten ook allerlei soorten bonen (kidneybonen, kikkererwten, witte bonen, etc).

Wat ik rauw echt niet lekker vind is bleekselderij (maar wel in de soep bijvoorbeeld), en verder heb ik een keer pastinaak geprobeerd en vond ik dat ook niet zo lekker. Venkel vind ik alleen gestoomd lekker (maar koop ik eigenlijk nooit).
<<

Anoniem97

Bericht 01 Aug 2014 13:49

Re: Groente

Eigenlijk eten wij de meeste standaard groente:

Sperzi bonen
Witlof
Bloemkool
Broccoli
Rode kool
Bieten
Paprika
Uien
Komkommer
Tomaten
Wortelen
Spinazie
Courgette
Aubergine
Prei
Sla

En af en toe wat andere dingen als pastinaak of iets.

Dingen als tomaten, paprika, komkommer liggen altijd in de koelkast.
Wij eten dus best veel groente maar niet altijd als avond eten, ook veel tussendoor als snack of op brood.
En ik maak vaak soep, heerlijk een lading groente en dan koken, pureren, jumm.
<<

Anoniem178

Bericht 01 Aug 2014 15:28

Re: Groente

Eet bij het avondeten rond de 150 gram denk ik, 200 is echt een enorme berg vind ik. Meestal pakken we een beetje wat in de bonus is. Broccoli, bloemkool, wortels sperziebonen etc. In bijvoorbeeld lasagne stoppen we vaak een halve knolselderij, wat wortels en een pond tomaten. Als we gezond willen eten maken we ook vaak lasagne, aangezien we stiekem zo best wat groente binnenkrijgen.

's middags neem ik altijd zelfgemaakte salade mee naar mijn werk, daar zit vaak ook rond de 150 in. Meestal een halve paprika, halve komkommer of sla.

Restjes mikken we vaak in een soepje. Zo zag ik net dat 400 gram soepgroente net zo duur was als 200, dus pan volgegooid en met heel weinig water en wat vlees laten sudderen. Heb nu een geconcentreerde smurrie die ik straks invries, heb ik weer lunch voor een paar dagen, hoeft alleen nog wat water bij.
<<

Anoniem186

Bericht 01 Aug 2014 15:38

Re: Groente

Zure Mat schreef:Dat klinkt lekker, Jans! Ik ga dat ook maar eens proberen. Zou dan wel de kip vervangen door vegetarische reepjes/stukjes en spek eet ik al helemaal niet meer (varkensvlees), maar ook dan lijkt het me wel lekker met die gember en sambal en het citroengras enzo.


Ja, echt heerlijk!
Alleen kan ik me wel voorstellen dat je geen varkensvlees eet (hoewel ik rustig af en toe wat biologisch varkensvlees eet), maar vegetarische stukjes? Daar is toch niks gezonds aan? Dan zou ik het eerder allemaal achterwege laten.
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers