Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

<<

Anoniem205

Bericht 12 Jul 2014 14:51

Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Ik heb mij opgegeven voor de reisrubriek om wat meer te vertellen over Quito en Ecuador. Van september 2002 tot en met juni 2003 heb ik in Quito gewoond en Spaans geleerd. Daar woonde ik bij een geweldig gastgezin. In de zomer van 2004 ben ik weer teruggegaan naar Ecuador en in april 2012 was ik er voor het laatst. Het is een geweldig divers land en alleen al in Quito kun je je rustig dagenlang vermaken. Iedere keer als ik daar weer ben, is het als thuiskomen van een lange vakantie.

Het verhaal hieronder is erg lang geworden, maar ik hoop dat het door middel van foto’s toch nog leuk is om te lezen!

De foto’s van de Basiliek zijn trouwens door mijzelf gemaakt tijdens mijn laatste trip in 2012.

Algemene informatie
Velen hebben waarschijnlijk al wel eens gehoord van het land Ecuador: een “klein” land in Zuid-Amerika, gelegen tussen Colombia, Peru en de Stille Oceaan. Het land heeft nu (laatste meting 2013) ruim 15 miljoen inwoners en een oppervlakte van 256.369 vierkante kilometers. 8,8% van het totale landoppervlak bestaat uit water (ter vergelijking: NL heeft ruim 16 miljoen inwoners, een oppervlakte van 37.354 vierkante kilometer en 18% van het oppervlakte is water). In Ecuador wonen dus ongeveer zestig mensen per vierkante kilometer.

Ecuador heeft haar naam te danken aan de ligging ten opzichte van de evenaar. Het Spaanse woord voor evenaar is namelijk “ecuador”.
De hoofdreligie is het Rooms Katholieke geloof, ongeveer 95% procent van de bevolking is aanhanger van de Rooms Katholieke kerk. Niet iedereen is even actief hierin, velen gaan niet structureel naar de kerk. Alle kinderen worden echter wel gedoopt en doen hun eerste communie. Naast de katholieken is er ook een andere grote groep: de inheemse bevolking. Zij worden “indígenas” genoemd. Deze groep inwoners hebben hun eigen religie, cultuur, gewoontes, etc.

Ecuador is verdeeld in vier zones: de kust (la Costa), de Andes (la Sierra), het Amazonegebied (el Oriente) en de Galapagoseilanden (las Islas Galapagos). De hoofdstad van Ecuador is Quito, de grootste stad van het land is de kuststad Guayaquil. Een andere, grote, belangrijke stad, is Cuenca, die stad ligt ten zuiden van Guayaquil.

Nadat aan het begin van de 21e eeuw de lokale munteenheid (sucre) binnen 24 uur ernstig devalueerde (in waarde daalde), is Ecuador overgestapt op Amerikaanse dollars. Je kunt je muntgeld uit de USA gewoon gebruiken, maar het muntgeld uit Ecuador is niet altijd te gebruiken in de USA. Let op dat je kleine coupures meeneemt (maximaal 20 dollar, liefste nog kleiner), grote biljetten kunnen ze niet wisselen in winkels. Ook bij banken doen ze daar moeilijk over. Kleine coupures kun je bestellen bij de bank voordat je naar Ecuador gaat.

Het land wordt gekenmerkt als een derde wereldland. Ik noem het liever een minder ontwikkeld land. Tijdens het reizen merk je daar soms wel iets van en soms niet. De grote steden, zoals Quito, Guayaquil en Cuenca, zijn verdeeld tussen het gedeelte waar veel industrie, toerisme, etc is en tussen armoedige wijken. Meestal zijn de arme wijken rondom het oudere gedeelte van de stad, dat was vroeger het middelpunt en er omheen wordt bijgebouwd. Tijdens het reizen merk je eigenlijk voornamelijk aan de dorpjes waar je doorheen komt en aan de kwaliteit van de wegen. Er zijn best wel wat wegen die nog niet verhard zijn en in sommige dorpen is bijna geen elektriciteit. De armoede is zichtbaar in het land, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook in andere landen zie die niet als onder ontwikkeld land worden gezien :)

Quito
De hoofdstad van Ecuador is dus Quito. Na de hoofdstad van Peru, La Paz, is dit de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld. Zodra je het vliegtuig uitstapt in Quito, word je in de slurf van het vliegtuig al verwelkomd met bordjes “Altitude 2.900m”.

De stad ligt in de provincie Pichincha, ongeveer 20km ten zuiden van de evenaar. Rondom de stad liggen veertien (gedeeltelijk) actieve vulkanen! De laatste uitbarsting vlakbij Quito was er één van de vulkaan Pichincha in 1999. In 2002 (toen zat ik zelf voor 9 maanden in Ecuador) barstte de vulkaan El Reventador uit. Deze vulkaan was twintig jaar niet actief geweest en heeft de stad een week lang stil gelegd. De noodtoestand werd toen afgekondigd: scholen waren gesloten (behalve die van mij :)), bedrijven werden zo veel mogelijk stil gelegd en iedereen werd verplicht zijn burgertaken uit te voeren en as te scheppen en op te ruimen.

De stad zag er toen zo uit:
Afbeelding

Nationale feestdagen
De belangrijkste feesten in Quito zijn “las fiestas de Quito”. Tijdens die periode vieren de Quiteños het ontstaan/de oprichting van de stad. Deze feestperiode duurt vanaf de laatste week van november tot en met 6 december en de hele stad viert feest. Er worden stierengevechten gehouden op het Plaza de Torros, er worden verschillende parades gehouden (met de nieuwe koningin van Quito “la Reina de Quito”), etc. Het leukste is nog wel dat er bussen uit de kuststreken worden gehaald waar geen ramen en deuren in zitten. Je gaat met een grote groep mensen in die bus (er in en ook op het dak), met veel muziek, veel herrie en vooral veel drank ;-) Een waar feest en iedereen waar je voorbij rijdt, gaat uit zijn dak.
Afbeelding

Als je de mogelijkheid hebt om in die periode in Quito te zijn: DOEN! De moeite waard :)

How to get there?
Je kunt op verschillende manieren in Quito komen. Het makkelijkste is om de KLM lijnvlucht te nemen. Er gaat gemiddeld één vlucht per dag en je bent een kleine twaalf uur onderweg (je vliegt met een Boeing 777). De eerste stop is Quito, daarna gaat het vliegtuig door naar Guayaquil. Gemiddeld betaal je bij KLM voor een ticket 900 euro.

Je kunt ook via de USA vliegen (Continental Airlines of American Airlines), via Parijs en Colombia of anders via Madrid (Iberia/Lan Chile). Er zijn vrij veel mogelijkheden in ieder geval! Twee weetjes:
- De piloten van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn voornamelijk Ecuadorianen; vanwege de unieke ligging van het huidige vliegveld (Mariscal Sucre) is goede geografische kennis van het gebied rondom Quito heel belangrijk. Piloten die nog niet op Quito hebben gevlogen, moeten ook verplicht eerst een keer vliegen met piloten die al ervaren zijn op deze bestemming, zodat zij alles kunnen meemaken. Daarna moeten ze nog een keer vliegen onder begeleiding, voordat ze zelfstandig mogen vliegen op die bestemming.
- de KLM-vlucht volgt de volgende route: Amsterdam – Quito – Guayaquil – Amsterdam. Dit is omdat de start-/landingsbaan van Quito zich midden tussen die veertien vulkanen in een relatief klein dal bevindt. Het vliegtuig moet daardoor onder steile helling landen en stijgen, een te vol vliegtuig zou dit niet halen. Door eerst te landen in Quito (dan is de brandstof al grotendeels op) en veel vracht eruit te laten, kan het vliegtuig gemakkelijk weer vertrekken. In Guayaquil (minder dan dertig minuten vliegen) wordt het vliegtuig helemaal volgetankt en volgeladen met eten, passagiers en eventuele vracht, voordat de terugreis weer begint.

Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer is best goed geregeld. Een taxi is erg goedkoop en wordt ook het meeste gebruikt. Als het regent kun je helaas bijna geen taxi's krijgen op straat.
Een andere optie is de reguliere bus (alle bussen hebben verschillende kleurtjes en dus een verschillend eindpunt. Ze hebben een paar jaar geleden de bussen nog verboden over bepaalde wegen te rijden ivm vervuilingen, dus je moet goed uitzoeken welke bus je nodig hebt. Een goed alternatief is de Ecovia of de Trolebus. De Ecovia rijdt voornamelijk over Avenida 6 de Diciembre, via een busbaan die niet voor auto’s beschikbaar is. Kosten voor een ritje met de bus: 20 cent per keer (maakt niet uit hoeveel haltes).
De Trolebus is een bus die vast zit aan een stroomnet. Deze bus rijdt voornamelijk over Avenida 10 de Agosto. Met deze bus kun je ver in het historische centrum komen.

Eten & Drinken
Lekker eten in Quito kun je bij Mongo’s. Een mongolian lounge- & wokrestaurant. Het eten is niet typisch lokaal, maar wel lekker en niet duur. Je schept op bij een bar, levert het af bij de kok, je krijgt een nummertje mee en het wordt bij je gebracht wanneer het klaar is. All you can eat en cocktails voor een prikkie :).
adres: Jose Calama E5-10

Aanbevolen wordt “La Casa de mi Abuela” op Juan Leon Mera 1649 en La Nina. Eén van de weinige plekken waar je goed vlees kunt eten.

Natuurlijk kun je ook overal sushi, pasta, pizza, fast food etc. krijgen, maar er zijn niet echt veel typische restaurants in Quito. Althans: ik heb ze nooit gevonden!

In Quito wordt overigens heel erg weinig (varkens- en rund-)vlees gegeten, maar voornamelijk vis en gevogelte. Dit komt doordat de stad zo hoog ligt en er weinig vee leeft. Kippen en dergelijke hebben ze er veel en vis wordt veelvuldig vanuit Guayaquil naar Quito gebracht.

Typisch eten is toch wel de “platano”. Dit lijkt net een banaan, maar is “zo” eigenlijk niet lekker. Je hebt de groene variant (platano verde) waar men chifles (gefrituurde schijfjes banaan) van maakt, en patagones (dit zijn dikkere plakken groene banaan die ze pletten en daarna bakken). Ook maken ze er soep van, dit smaakt en ruikt een beetje naar pindasoep. Daarnaast heb je nog de gele banaan, de platano duro. Hier maken ze onder andere cheesecake van :)

Chifles:
Afbeelding
Patagones
Afbeelding
Sopa de platano
Afbeelding

Hotels
Je hebt hotels en hostels in diverse categorieën: van heel erg duur, tot cheap-ass goedkoop. Veel toeristen cq backpackers zitten in de wijk La Mariscal. Deze wijk is volledig gericht op toeristen.

Eén van de betere hotels in Quito is het Dann Carlton Quito. Een vijfsterrenhotel, voor ongeveer 150 euro per nacht per kamer. Adres: Avenida Republica de El Salvador 34-377, Quito.
Afbeelding

Andere luxere en duurdere hotels zijn het Swissotel Quito, Hilton Colon Quito Hotel, JW Marriot, Best Western, etc.

Wil je voor minder dan vijftig euro per nacht slapen, dan zijn er meerdere opties. Ik heb zelf goede ervaringen met hostel “La Casa Sol” op adres Jose Calama 127 en Av. 6 de diciembre. Een leuk, cosy en fleurig hostel met prima ontbijt. Kamers vanaf 39 USD per nacht. http://www.lacasasol.com
Afbeelding

Wat is er allemaal te doen?
Cultureel
Quito heeft een heel mooi historisch centrum. In 1978 is dit historische centrum zelfs op de werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst.
Een absolute aanrader is om La Basilica del Voto Nacional te bezoeken. Deze kathedraal heeft kerktorens van 115 meter hoog. Van bovenaf heb je echt een prachtig uitzicht over de stad! Neem er een taxi heen, want de weg erheen is ook verschrikkelijk stijl! Om de torens te beklimmen moet je overigens geen hoogtevrees hebben.
De “voorkant” van de kerk:
Afbeelding
Het uitzicht vanaf een van de torens:
Afbeelding
Binnen in de kerk (begane grond):
Afbeelding
Om eerlijk te zijn kan ik me niet meer herinneren of je ook in het kerkgedeelte kunt komen. Ik heb de Basilica drie of vier keer bezocht, maar ik ben nooit echt 'naar binnen' geweest. Google leert me dat het wel kan en dat het er er als volgt uitziet:
Afbeelding

Nadat je de Basilica bezocht hebt, kun je wandelen richting Plaza de la Independencia. Dit is het hart van het historische centrum. Onder andere het presidentiële paleis (Palacio de Gobierno) staat daar, evenals het stadhuis (Palacio Municipal), het Aartsbisschoppelijk Paleis (Palacio Arzobispal) en een kerk (Catedral de Metropolitana). Vooral de Catedral de Metropolitana is echt de moeite van het bezoeken waard!
Vanuit het oude centrum kun je met de Ecovia (bus) vanaf halte La Marin weer terug naar de wijk La Mariscal.
Plaza de la Independencia
Afbeelding
Palacio de Gobierno
Afbeelding
Palacio Arzobispal
Afbeelding
Catedral de Metropolitana
Afbeelding
Afbeelding

Net voorbij Plaza de la Idependencia, is nog een kerk: La Compañia de Jésus. Deze kerk is van buiten gemaakt van vulkanisch steen, maar de binnenkant is overladen met goud.
Afbeelding
Afbeelding

Wanneer je klaar bent met alle kerken, neem dan ook nog een kijkje in Calle La Ronda. Dit is een van de meest traditionele en oude straten in Quito. Niet zo lang geleden is deze straat helemaal opgeknapt en verbeterd, waardoor het er voor toeristen nu veilig is. ’s Avonds is de straat prachtig verlicht en zijn er zowel veel locals als veel toeristen te vinden. Je kunt daar erg lekkere drankjes drinken, eentje daarvan is een kaneeldrankje; caneloza.

Musea
Er zijn ook veel musea in Quito te vinden, elk met een eigen genre:
Museo Nacional del Banco Central heeft de grootste collectie Ecuadoreaanse kunst
Museo Franiscano bevat veel cultureel erfgoed, voornamelijk vanuit de gelijknamige kerk.
Museo de la Ciudad heeft een tentoonstelling over het leven in de stad Quito vanaf 10.000 v Chr. tot het heden.
Museo de Guayasamin heeft werken van de beroemde kunstschilder Oswaldo Guayasamin. Hij maakte onder andere dit soort werken:
Afbeelding

In het Museo Etnografico de Artesania wordt kleding, kunst, etc van de indigénas (inheemse bevolking) tentoongesteld. Het klein museum is in de wijk La Mariscal te vinden. En in het Museo Sciencias Naturales kun je meer leren over flora en fauna van Ecuador. Dit museum bevindt zich in een van Quito’s parken: Parque Carolina.
Op een gegeven moment heb je natuurlijk genoeg cultureel gedaan :) Bij mooi weer is het dan een absolute aanrader om een taxi te nemen naar “El Teleferico”. Met een gondel ga je naar een hoogte van een hoogte van ongeveer 3000 meter naar bijna 4000 meter hoogte. Je hebt dan een prachtig uitzicht over de stad, mits het mooi weer is en niet bewolkt…
Afbeelding
Eenmaal boven kun je een hike maken, mits je goed tegen de hoogte kunt! Zorg voor goede schoenen, genoeg te drinken, veel zonnebrandcrème en een kaart! Kosten om naar boven te gaan: USD 7,50 per persoon (voor buitenlanders) en je kunt er van 9 uur ’s morgens tot 8 uur ’s avonds erheen.

Een mooi park in Quito is Parque Metropolitano. Er staan daar veel mooie bloemen en planten en het is een mooie locatie om een beetje tot rust te komen, zeker als je de dagen ervoor veel hebt ondernomen. Je kunt er per taxi of lopend heen. Wanneer je gaat wandelen, houd dan rekening met de hoogte.

Een wat lager gelegen park is Parque Carolina. Het is niet zo mooi als Parque Metropolitano (lees: dor, veel zand) en er wordt vooral gesport door locals en schoolkinderen. Dit park wordt ook als relatief gevaarlijk gezien, zeker wanneer je van de ene kant naar de andere kant loopt in de avond. Overdag is het daar minder gevaarlijk, maar blijf voornamelijk aan de rand van het park.

Winkelen
Nadat je van alles hebt gezien, kun je ook nog best leuk winkelen in Quito! Centro Commercial Quicentrois relatief nieuw en vooral groot! Er zijn veel winkels te vinden en het zit recht tegenover een Estadio Olimpico Atahualpa (waar ook regelmatig openluchtconcerten worden gehouden). Adres: Inaquito, Quito, Ecuador.

Dan heb je nog, vlakbij Parque Carolina, Centro Commercial El Jardin. Ook bij Centro Commercial El Bosque kun je best goed slagen. En anders zijn de food-courts altijd de moeite waard

Wil je liever “indiaanse” artikelen kopen, echt toeristische souveniertjes, ga dan eens langs bij Mercado Artesanal de La Mariscal. Zorg voor veel kleingeld (over biljetten groter dan 10 USD wordt al moeilijk gedaan) en zorg ervoor dat je kunt afdingen! Ze hebben veel fleurige en kleurrijke artikelen (veel stalletjes hebben dezelfde soorten producten, maar niet allemaal dezelfde motieven en kleurtjes). Loop ook gerust weg als je iets te duur vindt, vaak zakt de prijs dan nog wel wat. Je koopt er van alles (sjaals, tassen, truien/vesten, houtsnijwerk, lederen spulletjes, wandtapijten, mutsen, hoeden, juwelen, etc) en het wordt voornamelijk verkocht door de indianen zelf.
Afbeelding
Adres: Reina Victoria & Juan Leon Mera

Activiteiten georganiseerd vanuit Quito
Fietsen
Met stip op nummer één als aanrader is toch wel het fietsen op de Cotopaxivulkaan. Er zijn een aantal organisaties in de wijk La Mariscal waar je een dergelijke tocht kunt organiseren: Biking Dutchman (http://www.bikingdutchman.com) en Aries Bike Company (http://www.ariesbikecompany.com) zijn toch wel de grootste en meest bekende organisaties.

In een Jeep met fietsen op het dak ga je richting het nationaal park Cotopaxi. Je wordt met de Jeep naar het hoogste punt van de tocht gebracht, de basis waar ook alle hikes richting de top van de Cotopaxi beginnen. Je bent een hele dag onder de pannen, inclusief lunch en het is echt geweldig gaaf om te doen! Kosten liggen rond de 100 USD, exclusief parktoegang, denk ik. Het is lang geleden dat ik ben geweest en op de websites kan ik geen prijzen vinden :). Zelf ben ik met Biking Dutchman gegaan en ik heb echt een grandioze dag gehad!
Afbeelding

Eigenlijk moet je vanuit Quito ook een tripje naar “Mitad del mundo” maken, naar het midden van de wereld. Oftewel: de locatie waar de evenaar officieel ligt. Dit is een uurtje met de bus buiten Quito. Er staat een soort museum, er loopt een streep over de grond die de evenaar voorstelt en er zijn wat winkeltjes en restaurantjes.
Afbeelding

Relaxen
Als je wilt relaxen in natuurlijke bronnen, is het de moeite waard om naar Papallacta (spreek uit als “pahpahjahctah”)te gaan. Op ongeveer 2 uur reizen buiten Quito vind je daar de hot springs. Je kunt hiervoor vanaf het centrale busstation een bus richting Papallacta nemen. Vanuit diverse hotels of kleinschalige reisorganisaties in de wijk La Mariscal zullen ook wel tours die kant uit georganiseerd worden.
Afbeelding
Eventueel kun je er ook overnachten, in het enige hotel dat daar zit.

Nog meer indiaanse spullen
Als je de kleine markt in het centrum van Quito niet genoeg vindt, is het een ontzettende aanrader om de bus naar Otavalo te nemen. Elke zaterdag is daar een enorme markt, waar alle inheemse mensen hun spullen komen verkopen. Op andere dagen is er ook markt, maar dan wordt er lang niet zo veel aangeboden. De zaterdag is echt voor toeristen, maar je kijkt je ogen er uit! Bergen kleding, snuisterijen, armbandjes, tassen, mutsen, etc. Je bent er zo een dag mee zoet!
Je komt er door een bus te nemen vanaf het busstation, maar je kunt ook een georganiseerde reis maken. De reisbureaus in La Mariscal hebben genoeg mogelijkheden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder nog de moeite waard in Ecuador:
Cuenca
Ga op bezoek naar de stad Cuenca. Met een binnenlandse vlucht ben je er in 45 minuten. Een prachtig stadje met veel geschiedenis. De “panama hat” vindt zijn oorsprong ook in deze stad, er is zelfs nog een fabriek waar ze een rondleiding geven en laten zien hoe de hoeden worden gemaakt. Je kunt daar leuk logeren in “Posada del Angel”. Een klein hotelletje in het centrum.

Riobamba
De treinreis in Riobamba is GE-WEL-DIG! Vanuit Riobamba vertrek je op een onmogelijk vroeg tijdstip per trein naar het punt dat “Nariz del Diablo” (neus van de duivel) heet. Probeer een plekje op het dak te bemachtigen (en kleed je warm aan!) en geniet! Na een lange rit kom je uiteindelijk even in een dorpje waar mensen uitstappen en waar toeristen, die niet vanuit Riobamba mee konden, instappen. In dat dorpje verkopen ze op het perron onder andere warme mutsen, andere warme kleding en empanadas (gefrituurde deeghapjes gevuld met o.a. banaan). Heerlijk warm en erg welkom na een lange zit. Dan vertrek je uit het dorpje en gaat de trein zigzaggend naar het punt waar de trein zijn moet. En daarna weer terug: een bizarre ervaring!
Mogelijk moet je op het treinstation van Riobamba de kaartjesverkoper een beetje omkopen. Vlamingen die voor ons kaartjes probeerden te krijgen, gingen onverrichter zake terug naar hun hotel. Bij ons werkte het dat ik goed Spaans sprak en we wat Nederlandse souvenirs bij ons hadden. Wij konden dus wel mee. Het omkopen heeft er overigens mee te maken dat men toch zo veel mogelijk wil verdienen. De lonen liggen vrij laag en anderen proberen een slaatje te slaan uit het toerisme. Wij hebben de kaartverkoper omgekocht met een pak stroopwafels :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Baños de Agua Santa
Een kleine stad een uur of drie á vier buiten Quito is Baños. Hier kun je prachtige fiets- of paardrijtochten maken. Of met een Quad de straat af racen. Het leuke aan de fietstocht is dat je zo ver kunt gaan als je wilt. Daarna stop je langs de weg, houd je een bus aan, gaan de fietsen op het dak en word je weer meegenomen naar Baños.

De stad is echter niet zonder gevaar: er is daar al jaren een vulkaan actief, de Tungurahua. De laatste uitbarsting is uit 2006. Sindsdien zijn er kleine uitbarstingen. Soms kun je, bij helder weer in de avond, de lava zien stromen op de vulkaan.

Baños staat bij de Ecuadorianen bekend om de warmwaterbaden. Je ziet daar dan ook veel mensen heen gaan, maar er zijn daar weinig toeristen omdat het water er niet zo aantrekkelijk (modderbruin) uitziet.

Je kunt Baños bereiken door een bus te nemen vanuit bijvoorbeeld Quito. Vanuit Baños kun je ook gemakkelijk doorreizen naar Puyo en Riobamba.

Amazone
Wil je ook naar “de jungle”, dan raad ik je aan een reis te boeken voor een paar dagen. Veel reisbureaus bieden korte tripjes aan naar Puyo of Tena. Ik ben zelf nooit in de jungle geweest, daar is het nooit van gekomen.

Galapagos
Als je geld over hebt, ga dan ECHT ECHT ECHT naar de Galapagos Eilanden. Dat is zo enorm indrukwekkend en zo gaaf, het is zonde wanneer je dat moet overslaan. Het enige nadeel is dat het gruwelijk duur is…
Men heeft de eilandengroep verdeeld in tweeën, de noordelijke eilanden en de zuidelijke eilanden. Voornamelijk bij de zuidelijke eilanden zie je veel vogels en bijzondere dingen. Het meeste zie je door een reis te boeken op een boot, je kunt namelijk de eilanden alleen per boot bereiken. Veelal boeken toeristen een reis van vijf dagen en vier nachten. Je vliegt vanaf Quito of Guayaquil in een uur of vier naar het hoofdeiland. Vanaf daar krijg je een rondleiding over het eiland en kun je ’s avonds op de boot plaats nemen. En dan begint je avontuur!
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overigens moet je voor een tripje Galapagos behoorlijk in je buidel tasten. Toen ik daar was (2003), zaten wij op een semi luxe boot (20 gasten maximaal, kok, hutten die werden schoongemaakt, sundeck, gids, etc) en we hebben inclusief maaltijden, gids, boottocht en vlucht ongeveer 2000 US dollar per persoon. Het kan nog luxer, met grotere of kleinere boten, maar ook minder luxe met heel kleine bootjes.

Tips & Tricks
- Als je naar Ecuador reist, neem dan veel kleine coupures mee. Vooraf bestellen bij de bank, bij voorkeur in biljetten van 1, 5 en 10 dollar.
- Draag geen opzichtige merkkleren en juwelen/horloges. Als je in de verkeerde wijk terecht komt, kunnen ze je er van beroven.
- Vraag vooraf aan de taxichauffeur hoeveel het ritje gaat kosten en of het met de meter gaat. Zorg dat je gepast geld hebt om hem te betalen. In sommige gevallen, zonder taximeter, kun je prima afdingen.
- Neem een goede en actuele reisgids mee (bijvoorbeeld Lonely Planet) en lees je van tevoren een beetje in. Vraag in hotels om advies hoe je ergens het beste kunt komen. En wanneer je een reisje wilt boeken, ga dan bij verschillende reisbureaus langs.
- Eet, wanneer je niet naar de kust toe gaat, in een restaurant Ceviche de camarones. Dit is een koude, zurige soep, gevuld met ui en gekookte garnalen. Echt een genot! En probeer ook (hoeft niet per se aan de kust) platano maduro/verde en chifles!
- heb je kort de tijd en niet heel erg veel tijd? Kijk dan een dag of 2 rond in Quito, probeer naar Riobamba te gaan voor de trein en bezoek Baños. Dat zijn echt wel de leukste plekjes :)


Ik kan nog wel uuuuuren over Ecuador praten. Wat een geweldig land!
Leuk dat jullie de moeite hebben genomen om dit enorme verhaal te lezen :). Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of het jullie zal overtuigen dit land toch echt te bezoeken wanneer je 'in de buurt' bent.

Groetjes,
Oreo

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
Deel 5: Oslo
Deel 6: Madeira
Deel 7: Madrid
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 12 Jul 2014 15:04

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Leuk! Ik ben er 2 jaar geleden geweest, vind het ook een erg mooi land. Nog een tip, naast mitad del mundo zit een ander museumpje waar je allerlei proefjes kan doen. Het schijnt dat er een misrekening is geweest en dat monument dus niet precies op de evenaar ligt, maar een paar honderd meter verderop. Dat andere museum ligt wel op de lijn en is echt heel leuk!
Die trein rijdt volgens mij sinds een paar jaar niet meer, althans niet op duivelsneus.
<<

Anoniem205

Bericht 12 Jul 2014 15:05

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Oh echt? Rijdt die trein niet meer? Zo jammer :( Was echt een hoogtepunt daar!
<<

Anoniem185

Bericht 12 Jul 2014 15:11

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Wat een mooie en uitgebreide uitleg!
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 12 Jul 2014 15:23

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Superleuk! Ik vind het echt jammer dat we niet naar Ecuador kunnen volgend jaar, maar het staat echt op mijn lijstje voor een andere keer.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 12 Jul 2014 15:36

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Nee, toen ik er was wou ik ook graag met die trein, maar toen reed hij niet meer op dat traject. Vond ik ook al zo balen. Tof dat jij het nog wel hebt kunnen doen.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 12 Jul 2014 20:22

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Vond het erg leuk om te lezen! Wist eigenlijk niks van Ecuador en heb er nu toch wel een goed beeld van gekregen. Die fietstocht lijkt mij echt gaaf! Hou van bijzondere fietstochten. Jammer dat die trein niet meer rijdt, ziet er ook mooi en bijzonder uit! En al die indianenspullen... zou mij volgens mij echt moeten inhouden om niet te veel te kopen! Ik wil heel graag nog een keer naar Bolivia. Misschien ga ik dan ook wel een paar dagen naar Ecuador. Wel jammer dat die Galapagos eilanden zo duur zijn... denk niet dat ik dat er voor over heb.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Anoniem205

Bericht 13 Jul 2014 14:28

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Fjell, ik had het er in eerste instantie ook niet voor (over), maar toen zag ik foto's en kwam mijn moeder langs.. Mijn vader heeft toen gezegd "regel iets wat heel bijzonder is, ik betaal en de kosten maken me niet zoveel uit". Nou ja, toen was het niet moeilijk kiezen hoor :P Het was zo bijzonder, zo gaaf en zo mooi! We hebben daar gezwommen met wilde (jonge) zeeleeuwen, midden op de oceaan tussen een enorme groep dolfijnen gezwommen (de haaien die daarbij zwommen vond ik iets minder geslaagd... :omg: ), hebben albatrossen en hun eieren gezien, fregat vogels, blue footed boobies, etc. Echt dingen die je nergens anders tegen zult komen.

Dus ja, het geld dubbel en dwars waard!

En iedereen, bedankt voor de reacties :)
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 13 Jul 2014 14:42

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Wel een heel gaaf cadeau van je vader dan! :D Klinkt wel heel bijzonder inderdaad, echt iets wat je maar 1x in je leven mee maakt.. Misschien als ik ooit een keer veel geld heb dat ik er dan heen ga :P
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Anoniem205

Bericht 14 Jul 2014 17:52

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Hahaha ja, het kon beroerder :P
<<

Anoniem198

Bericht 14 Jul 2014 18:35

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Wat leuk om te lezen! Ecuador heeft al jaren een bijzonder plekje in mijn hart.
Ik ben er ook in de zomer van 2004 geweest. Spaans geleerd in Quito en vrijwilligerswerk gedaan op de Galápagoseilanden.
Bedenk mij net dat het nu alweer 10 jaar geleden is. De tijd is voorbij gevlogen. Zou graag nog eens terug gaan.
<<

Burgemeester Saar

Bericht 17 Jul 2014 20:43

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Erg leuk stuk Oreo, bedankt voor je bijdrage!
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 240

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:10

Bericht 19 Jul 2014 13:31

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Leuk om te lezen. Ik ga in september samen met mijn vriend naar Ecuador. Heb na het lezen van jouw verhaal er nog meer zin in.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 29 Jul 2014 21:08

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Wauw wat een uitgebreide reisrubriek! Je enthousiasme spat er vanaf, echt leuk om te lezen!
Galapagos staat al wel heel lang op mijn lijstje, ik weet dat het heel prijzig is maar het lijkt me zo ontzettend mooi daar en al die dieren en de natuur :heart: :heart:
Over Ecuador wist ik zelf eigenlijk niks maar door jouw stuk ben ik er veel meer over te weten gekomen en ik ben er ook benieuwd naar geworden :D
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem205

Bericht 30 Jul 2014 18:40

Re: Reisrubriek #8 Ecuador: Quito en omgeving

Super leuk, jullie reacties! Ik was ook nog niet eens uitverteld! Er is zo ontzettend veel te doen in Ecuador...
En de Galapagos :love: :love: :love: Ben zo blij dat ik dat mee heb mogen maken!

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Thunder