Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Speen wegdoen

<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 22 Jul 2014 22:31

Speen wegdoen

Sorry voor het lange verhaal, ik heb altijd wat moeite met iets kort en bondig formuleren :palm:

N. heeft nog steeds een speen. Ze krijgt hem in bed en net voor het slapen gaan als we een verhaaltje lezen.Nu ze drie is geworden vinden we het wel tijd dat dat ding de deur uit gaat. Ruim een half jaar geleden hebben we het al eens geprobeerd, dat was op zijn zachtst gezegd geen succes. Ik vertelde toen dat we dan over een tijdje op een avond haar speen beneden op de kast zouden laten en dat als ze dan sliep dat de spenenfee haar speentje dan mee zou nemen en er een cadeautje voor op de plaats zou leggen. Ze leek het allemaal heel goed te begrijpen, begon er zelf wel eens over en kon dan heel rustig precies vertellen hoe het zou gaan. Een tijdje later werd het 's avonds gaan slapen ineens een heel drama. Ze heeft twee avonden tot overgeven aan toe gehuild en was finaal overstuur. En toen kwam het hoge woord er uit; ze was bang dat de spenenfee zou komen. We hebben haar toen uiteraard meteen gerustgesteld en ik heb samen met haar een brief aan de fee geschreven dat N. haar speentje graag nog even wilde houden. Daarmee was de kous toen af en ze ging 's avonds weer zonder problemen slapen.

Een maand of twee geleden hebben we het idee om de speen weg te doen weer opgepakt en regelmatig met haar besproken dat als ze drie is ze een grote meid is en hem niet meer nodig heeft. Dat we hem dan samen in een envelop doen en naar de spenenfee sturen. Die geeft hem dan aan een klein baby'tje en N. krijgt dan een cadeautje terug (deze keer niet dat ze hier in huis komt, achteraf is dat natuurlijk logisch dat dat een eng idee is). Al die tijd ging het prima, we praatten er regelmatig over maar niet dagelijks ofzo. So far so good. Maar nu is ze zondag drie geworden en is het moment daar. Gisteren hebben we samen met haar afgesproken dat we hem vrijdag op de post gaan doen. Gisteravond was het weer drama met slapen. Ze wilde absoluut niet in haar eigen bed. Nou heeft ze wel vaker dat het daar niet zo lukt om in slaap te vallen, dan mag ze in ons bed terwijl wij gewoon beneden zijn en dan gaat het altijd prima. Maar nu mocht ik haar daar ook niet alleen laten. Ik ben twee tellen even beneden geweest en in die twee minuten heeft ze weer over gegeven van het huilen. Ze wilde absoluut niet slapen, zei dat ik altijd bij haar moest blijven. Ze gaf aan dat ze pijn in haar buik had maar na even navragen ging het dus om haar speen. Ze zei snikkend dat ze hem heel erg zou missen. En toen brak mijn moederhart :snik: Vandaag heb ik het er bewust niet over gehad en ze is heel vrolijk in slaap gevallen.

Nu komt dus mijn vraag, wat zouden jullie doen? Mijn vriend neigt nu volgens mij naar uitstellen van het afbouwen omdat ze er zo verdrietig van werd. Ik vond het ook erg moeilijk om te zien en ik vind het ergens gemeen haar iets af te pakken waar ze nog zo aan gehecht is. Maar aan de andere kant wordt ze er nu wel erg groot voor, haar tanden beginnen wat scheef te staan en langzamerhand komt ze ook wel op een leeftijd dat ze weet dat als ze maar genoeg stennis schopt dat ze hem mag houden. Uiteindelijk zullen we er toch een keer doorheen moeten en ondanks dat ik er tegenop zie zal ik ook blij zijn als we het straks achter de rug hebben.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 22 Jul 2014 22:38

Re: Speen wegdoen

Hier waren beide meiden 4 toen ze hem weg moesten doen. Dit lang van te voren besproken de jongste zou hem in de prullenbak doen op de dag van haar verjaardag liep ze naar de prullenbak en gooide hem zo weg.
Ze was er behoorlijk aangehecht maar heb haar geen moment gehoord.
en die tanden daar zou ik me niet al te druk om maken die trokken hier in een mum van tijd weer goed.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 22 Jul 2014 22:41

Re: Speen wegdoen

Oh getver ik lees mee. M'n zoontje is pas 2 jaar en 3 mnd en heeft z'n speentje ook alleen in bed, maar ik zie er nu al tegen op om dat ding weg te doen. Terwijl hij hem op de opvang niet eens meer heeft.
#teammaple🍁
<<

Anoniem106

Bericht 22 Jul 2014 22:44

Re: Speen wegdoen

Heeft ze alleen nog nodig bij het in slaap vallen of heeft ze de speen ook nog overdag? In het eerste geval zal ik het nog even zo laten. In het tweede geval zal ik proberen af te bouwen naar alleen 's avonds.

Maar ik heb makkelijk praten. Mijn beide kinderen hebben maar kort of geen speen gehad, maar zijn beide gaan duimen. Hiermee zijn ze beide ineens gestopt. Ze duimen al een paar maand niet meer.
<<

Anoniem103

Bericht 22 Jul 2014 22:52

Re: Speen wegdoen

Ik heb bij allebei de speen weggedaan toen ze net twee geworden waren. Ze waren allebei echt heel erg gehecht aan hun speen maar het ging vrij goed. Voor het middagslaapje mochten ze hun speen in hun schoen doen en dan kwam de spenentovenaar en die veranderde de speen in een cadeau. Allebei hebben ze wel gemopperd en gehuild de eerste paar keer slapen maar toen duidelijk was dat de speen echt niet terug zou komen ging dat wel beter. Ik heb het er van tevoren niet heel veel over gehad met ze.

Ik zou in jou geval ook de speen weg doen nu, ik vind vier wel echt een leeftijd waarop ze te groot worden voor een speen. Dan heb je misschien wel even drama maar dat heb je waarschijnlijk ook als je het over een half jaar doet.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 22 Jul 2014 23:31

Re: Speen wegdoen

Gewoon weglaten, ze zal het binnen de kortste keren niet meer nodig hebben. Een heel verhaal ervan maken is heel lief maar vlgs mij werkt het niet.
M:21072011
J :08012014
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 23 Jul 2014 08:21

Re: Speen wegdoen

Hier hebben wij hem gewoon weg gelaten. Tegen J. hebben we gezegd dat haar speen kwijt was en dat de winkel al dicht was en we dus geen andere konden kopen. Verder hebben we gezegd dat ze een grote meid was en dat zij vast zonder speen ook lekker zou slapen. In de auto kon ze immers ook zonder speen slapen. Daar was ze het wel mee eens en ging toen wel wat verdrietig, gewoon slapen.

De volgende avond hebben we gezegd dat het zo goed ging zonder speen, dat ze hem volgens ons niet meer nodig had en dat we de volgende dag een cadeautje gingen uitzoeken als ze lief ging slapen. Sindsdien slaapt ze zonder speen.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 23 Jul 2014 09:49

Re: Speen wegdoen

Omdat de tandarts afgelopen maandag adviseerde de speen toch wel snel weg te gaan laten ivm scheefgroeien van f zijn gebit ben ik het ook gaan proberen. Uitleggen dat hij anders lelijke tandjes krijgt en als de speen weg is dat hij dan een cadeautje mag uitzoeken. Allemaal prima, tot het slapen gaan. Tranen met tuiten. Echt ontroostbaar en heel zielig. Vanavond gaan we het weer proberen. Ik vind het idee van de speen in een envelop doen en opsturen wel een goed idee. En dan een cedeautje bij bol.com bestellen en laten bezorgen namens de spenenfee :smile:
<<

Anoniem186

Bericht 23 Jul 2014 09:51

Re: Speen wegdoen

Wij zaten met hetzelfde dilemma. Dochter was echt verknocht aan dat ding. Ik zag er zo tegenop. Iedere keer als ik er over begon dan werd ze verdrietig. En uiteindelijk is het zo makkelijk gegaan. Dat had ik echt niet verwacht.
We praatten er af en toe over, dat ze te oud er voor werd. En ik benoemde andere kinderen van haar leeftijd die geen speen hadden. En als we bij anderen waren dan zei ik vaak tegen die persoon: D. gaat binnenkort stoppen met haar speen. Ja toch, D.?
En op een dag werd ze wakker. "Mama, ik vind m'n spenen stom. Mag ik ze in de prullenbak gooien?"
En weg waren ze!
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 23 Jul 2014 12:34

Re: Speen wegdoen

Dankjewel voor de reacties! Een aanpak als "je bent nu te groot, we gooien hem weg" zou voor mijn dochter absoluut niet werken, dan heb je nog meer drama. Ze heeft hem alleen met slapen, hooguit ook de tien minuten ervoor als we een verhaaltje lezen. Op dit moment doet ze nog een middagdutje maar ik verwacht dat dat niet lang meer duurt, dan valt er dus weer een moment weg. Vriend en ik hebben het er nog eens over gehad en besloten het nu te laten. Het gaat tegen ons gevoel in hem nu af te pakken en willen het liever op een manier en moment doen dat ze er zelf klaar voor is. Ik denk dat we het dus meer op de manier van Jans aan gaan pakken en dan hopen dat ze er zelf mee komt.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 23 Jul 2014 13:48

Re: Speen wegdoen

Wat een feest der herkenning.

Luuk heeft eergister zijn spenen zelf weg gegooid. Hij vroeg om een snoepje op het moment dat hij naar bed moest, en ik zei dat hij dat wel zou mogen als hij zijn spenen weg zou gooien. Ik dacht dat hij dat nooit zou doen, dus zonder morren met spenen en al naar bed zou gaan. Maar op dat moment zei hij 'oké' pakte zijn spenen en gooide ze in de bak. Snoepje gegeten en zonder problemen gaan slapen. Volgende dag een cadeautje gekocht en hij was super trots. Totdat hij naar bed moest, toen was het groot drama. Hij was zijn spenen 'vergeten' zei hij en wist echt niet wat hij moest met zijn handjes (hij draaide de spenen altijd door zijn handen). Ik ben in staat op ze weer terug te geven (of nieuwe te kopen dan, was deze liggen al ergens onderin de bak), ik vind het zo zielig :( Maar aan de andere kant heeft hij ze wel zelf weg gegooid...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers