Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Angst?

<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 18 Jul 2014 07:59

Angst?

Iets waar ik de laatste maanden best wel mee zit, maar moeilijk vind om over te praten. Merk dat mensen het niet zo goed begrijpen ofzo. Misschien herkent iemand van jullie of (nog beter!) heeft iemand een tip hoe ik dit aan kan pakken.

Ik ben gelukkig. Dat is natuurlijk heel fijn, maar dat maakt nu wel dat ik dit probleem heb. Waar ik eerder bang was om te leven en (met momenten) liever dood wilde, ben ik nu enorm blij met het leven en ben ik heel erg bang om dood te gaan. En momenteel is het geen reële angst meer. De angst is natuurlijk wel op de realiteit gebaseerd, maar het neemt echt extreme vormen aan. Ik durf 's avonds niet meer te gaan slapen, omdat ik bang ben 's ochtends niet meer wakker te worden (waardoor ik dus heel erg moe word en de gedachten alleen maar meer die richting in gaan). Wanneer ik een uur niks van mijn ouders/broer/vriendinnen heb gehoord, ben ik bang dat er iets is gebeurd.

Ik ben zoo bang om zelf dood te gaan, maar ook om anderen te verliezen. Ik ben er de hele dag door mee bezig en daar baal ik van. Als ik er even niet en denk, lees of zie ik wel weer iets en krijg ik meteen een knoop in mijn maag; het is zeer waarschijnlijk dat ik mijn moeder ooit zal verliezen. En dat handel ik gewoon niet zo goed.
Ik wil er dus iets mee doen, maar ik weet niet zo goed wat. Ik ben al aan het googlen geslagen voor een bepaalde therapie, maar ik kom dan vaak op cognitieve gedragstherapie uit en de ervaring leert dat dat niet zo goed vat bij mij, omdat ik het 'allemaal al weet'. Ik kan het zeker proberen, maar misschien heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen.

Het is niet zo dat ik er depressief van ben ofzo, maar ik baal er wel heel erg van.
<<

Jip

Bericht 18 Jul 2014 08:33

Re: Angst?

Ik heb geen tips voor je... Maar als 'je het allemaal wel weet' kun je dan geen technieken toepassen uit vorige therapieën? De gedachte dat je zomaar dood gaat is niet heel reëel. Dingen doen waardoor je merkt dat anderen ook niet zomaar dood gaan?

Sterkte!
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 18 Jul 2014 11:01

Re: Angst?

Weet je wat het is. Ik kan dat wel bedenken; ik weet dat de kans groter is dat ik/mijn ouders/vrienden er morgen nog wel zijn dan dat ze er niet meer zijn. Het is ook vooral dat ik bang ben dat het ooit gaat gebeuren. Heel stom, want dat heeft totaal geen zin, maar het gebeurd toch. Ik zou willen dat ik er wat minder bang voor was; het is zo'n tijdverspilling om daar iedere keer verdrietig over te worden, terwijl er nog niets aan de hand is.
<<

Jip

Bericht 18 Jul 2014 11:18

Re: Angst?

Erg vervelend voor je..en maakt ok zo onrustig. Heb daar geen tips voor :-(
<<

Anoniem147

Bericht 18 Jul 2014 11:37

Re: Angst?

***
Laatst gewijzigd door Anoniem147 op 21 Jul 2014 18:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem147

Bericht 18 Jul 2014 11:41

Re: Angst?

***
Laatst gewijzigd door Anoniem147 op 21 Jul 2014 18:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem74

Bericht 18 Jul 2014 11:44

Re: Angst?

Zelf heb ik er vorig jaar enorm last van gehad. Voornamelijk omdat er opeens het enorme besef kwam dat ik zo slecht voor mezelf had gezorgd en dat ik zoveel had gemist wat ik nog lang niet wil missen. Ik heb het zo nu en dan nog weleens, maar het is gelukkig vanzelf naar de achtergrond geschoven. Of er therapie voor is weet ik eigenlijk niet, maar ik zou in ieder geval aanraden om erover te praten.
<<

Patsy

Bericht 18 Jul 2014 13:45

Re: Angst?

Heel erg herkenbaar helaas
Laatst gewijzigd door Patsy op 19 Jul 2014 14:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 18 Jul 2014 13:57

Re: Angst?

Dank voor jullie reacties. Ik vind het zelf zoiets raars! Ik ben eindelijk na zoveel jaren genezen en gelukkig en daar geniet ik ook van, maar dan komt dit er weer ineens tussen. Ik praat er wel over, met mijn moeder en beste vriendinnen. Zij begrijpen het wel maar kunnen me niet helpen. Een reactie als 'ah joh, ga toch lekker slapen, het heeft geen zin je daar druk over te maken' is erg begrijpelijk en lief, maar helpt me niet.

Ik dacht, er zijn wel meer mensen die meer dan een beetje bang zijn voor de dood, misschien is er wel iets voor! Ik heb het altijd wel een beetje gehad, ben gewoon nogal gevoelig, maar nu pas besef ik hoe mooi het leven kan zijn en hoe vreselijk ik het zou vinden om dat (of een deel ervan) te verliezen.

Het is iets wat ik niet in de hand heb (gelukkig!) en dus maar moet leren accepteren, maar dat vind ik lastig.
<<

Patsy

Bericht 18 Jul 2014 14:13

Re: Angst?

Zal het, in jouw geval, ook niet te maken hebben met nog een stukje herstel? Je voelt je zo anders nu, beseft nu dat het leven zoiets moois kan zijn. Dat je weer moet leren om daarmee om ermee om te gaan? Snap je wat ik bedoel, ik kom niet helemaal uit mijn woorden. Je weet nu hoe mooi het is, dat wat je kwijt kunt raken, zoiets.

Voor mij is het, denk ik, vooral weer vertrouwen krijgen in het leven.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 Jul 2014 15:26

Re: Angst?

Ik herken jouw verhaal helemaal. Ik ben inmiddels doorverwezen door de huisarts naar het GZZ. Ik wacht nog op een ingeplande afspraak en hoor dan welke therapie ik krijg.

Ik heb deze angsten ook altijd gehad maar sinds een tijd beheerst het mijn leven en kan ik nergens van genieten terwijl ik dat wel heel graag wil.

Als je er over wil praten kun je me altijd pmen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 22 Jul 2014 10:31

Re: Angst?

Dank je voor jullie reacties. Ik weet gewoon zelf niet goed wat ik ermee moet. Enerzijds valt het allemaal wel mee, anderzijds heb ik er last van. Ik moet er misschien nog even over nadenken.

Katrien: ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt en dat je best eens gelijk kunt hebben. Nu nog weten hoe ik dat moet leren accepteren :ja:

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers