Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sertraline en afkicken baby

<<

Lolita

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 56

Geregistreerd: 23 Feb 2014 09:26

Bericht 10 Jul 2014 19:17

Sertraline en afkicken baby

Hi dames,

Op dit moment ben ik 7,5 maand zwanger en Ik krijg morgen het recept om 50 gram sertraline te gaan slikken.
Dit omdat ik na mijn eerste bevalling een pnd heb gekregen en nu weer angsten ontwikkel. In overleg met de ha en pop-poli heb ik het advies gekregevn dit middel te gaan gaan slikken, maar ik word erg bang van de gevolgen voor de baby.

Wie heeft dit ook geslikt en wil mij vertellen hoe het na de geboorte is gegaan? Had de baby veel last van afkickverschijnselen? En welke?
Moest jij ook 48-72 uur blijven in het ziekenhuis?
Had je achteraf dezelfde keuze gemaakt of toch eerst zelf geprobeerd zonder medicatie?

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden..... Pm mag natuurlijk ook

Lolita
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:10

Bericht 11 Jul 2014 11:54

Re: Sertraline en afkicken baby

Ik heb geen Sertraline geslikt maar wel andere AD namelijk Lexapro tijdens mijn zwangerschap en nu ook tijdens de borstvoedingsperiode.

Na de bevalling kreeg ik M. eventjes te zien en daarna hebben ze hem helemaal onderzocht op eventuele Afkickverschijnselen en complicatie wat het slikken van AD kan hebben. Hij had alleen wat moeite in het begin met zijn hartslag maar dit kwam noet door de medicatie maar omdat hij er niet uit wilde.

Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen. Om te kijken hoe M. reageerde zonder medicatie uit de buik en ook om mij in de gaten te houden. De 2e dag/nacht had ik echt een gigantische dip en hebben ze M.even meegenomen zodat hij even kon rusten en ook even kon slapenbijkomn
Ik weet niet of ik het de volgende keer(wat niet komt)weer zo zou doen maar ik denk het wel omdat ik gigantisch bang bent voor een terugval.

Hopelijk gaat het allemaal goed
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 11 Jul 2014 12:04

Re: Sertraline en afkicken baby

Ik was vorig jaar zwanger en slikte AD, en als ik de zwangerschap niet af had laten breken was ik ook zeker niet gestopt met de AD. Een vriendin van mij is arts en heeft me eens beelden laten zien van een baby met trillende handjes van het afkicken :( zo zielig. De moeder slikte wel een veel hogere dosis trouwens. Ik geloof er alleen heilig in dat een moeder die goed in haar vel zit ook beter is voor de baby. Dat heeft toch een wisselwerking.

Succes meis, komt heus vast allemaal goed. Je staat goed onder controle zo te zien!
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem 82

Bericht 11 Jul 2014 12:19

Re: Sertraline en afkicken baby

Ik slikte tijdens beide zwangerschappen (en nu ook tijdens de BV) een lage dosis efexor. Dit niet vanwege depressie/angst maar vanwege fibromialgie achtige klachten. Het gaat beter met mij als ik dit slik, zonder heb ik bijvoorbeeld meer pijn. Toch wilde ik afbouwen tijdens de onverwachte zwangerschap van de eerste, maar dit was geen succes. Ik was gewaarschuwd, maar wilde het toch proberen. Icm heftige zwangerschapsklachten werd het er bij mij lichamelijk toen alleen maar slechter op, dus op advies blijven slikken. De tweede keer dan ook niet geprobeerd af te bouwen, wederom in goed overleg.

Vond het idee helemaal niks, en nog steeds niet helemaal, natuurlijk. Liever geen medicatie in je kind, maar soms is het gewoon een afweging en blijk je met medicatie beter af te zijn. Tegen mij is gezegd dat het voor mijn kindjes waarschijnlijk slechter zou zijn om te stoppen (want ik reageer heftig op zwanger zijn en dan kan ik een verergering van mijn normale klachten er beter niet ook nog bovenop hebben). Dus ondanks dat ik het geen fijn idee vond wel doorgeslikt, omdat het advies was dat dit beter zou zijn in mijn situatie.

Beide kinderen zouden sowieso 48 uur ter observatie moeten blijven wist ik vooraf. Ik was overigens ook bang voor een baby met heftige afkickverschijnselen, maar in ons geval zou dat hooguit onrust, moeilijker drinken en in een zeer zeldzaam geval een onregelmatige hartslag zijn (dat klonk dan weer wel eng). Dochter is 48 uur gebleven, aan de monitor. Werkelijk niks aan de hand, voorbeeldige baby, dus daarna lekker naar huis. Zoon moest wel een paar dagen langer blijven, maar niet vanwege de medicatie. Omdat hij opstartproblemen had moest hij blijven, die problemen hadden er vooral mee te maken dat ik voor 38 weken was ingeleid en hij er zelf eigenlijk nog niet klaar voor was (gedroeg zich prematuur volgens de artsen). Qua dingen waar ze bij de medicatie op letten (hartslag bijvoorbeeld) was er niets op aan te merken.

Al ben ik er van overtuigd dat we nu klaar zijn met kinderen krijgen, stel dat ik weer zwanger zou worden in de toekomst zou ik het weer zo doen, met medicatie. Ondanks dat je het natuurlijk liever niet doet, wegen soms de voordelen blijkbaar op tegen de nadelen. Succes met je keuze!
<<

Femy

Noob

Berichten: 76

Geregistreerd: 19 Mrt 2014 11:20

Bericht 11 Jul 2014 16:06

Re: Sertraline en afkicken baby

Ook hier gebruik ik medicijnen (efexor) en ben zwanger. Toen ik wist dat ik zwanger was, ben ik een hele lage dosis gaan slikken, tot ongeveer 15 weken. Daarna weer een verhoging, dit in overleg met het ziekenhuis omdat ik weer klachten kreeg, en de aanleg toen al was gelegd.
Zit er zelf ook mee, dat de baby afkickverschijnselen kan hebben, maar het is ook belangrijk dat het met de moeder goed gaat. Je slikt niet zomaar medicijnen voor de lol, maar omdat je ze nodig hebt.
Hier zal ons kindje 48 uur ter observatie blijven, dat is helaas wel een nadeel.
Afbeelding
<<

Lolita

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 56

Geregistreerd: 23 Feb 2014 09:26

Bericht 11 Jul 2014 20:52

Re: Sertraline en afkicken baby

Dank jullie wel voor de reacties.
Nog overleg gehad de ha en de knoop doorgehakt.
Vanavond pil 1 genomen.....

Echt vreselijk dom maar ben nu aan het twijfelen over de hoeveelheid.

Op het etiktet staat 1 p.dag ( dat is 50 mg) en in de uitgebreide bijsluiter staat bij angst ( waarvoor ik het dus ga slikken) 1e week een halve en daarna een hele....... Heb nu dus een halve genomen en bel morgen de dienstdoende apotheek.

Voel me beetje stom
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 11 Jul 2014 22:34

Re: Sertraline en afkicken baby

Bij dochter uitte het zich vooral in de trillende handjes die Poppy benoemt en een bepaalde spierspanning in haar handen. Ook keek ze niet echt gelukkig. Dit is op alle foto's terug te zien. Nu weet ik niet in hoeverre de bevalling hier ook op van invloed is geweest, want die was verre van ideaal. Dit had overigens niet met de medicijnen te maken, maar heeft wel geleid tot een heel zware start bij haar. In totaal hebben wij toen drie dagen in het ziekenhuis gelegen. Volgens de protocollen moesten we nog 24 uur blijven, maar J. deed het al zo snel zo goed en ik had het zo slecht in het ziekenhuis (zelfs met slaappil nog maar 2 uurtjes slaap), dat we na 3 dagen naar huis mochten.

Wat voor angsten heb je precies (mag ik dat vragen, of geef je daar liever geen antwoord op?)
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 11 Jul 2014 22:45

Re: Sertraline en afkicken baby

Lolita schreef:Dank jullie wel voor de reacties.
Nog overleg gehad de ha en de knoop doorgehakt.
Vanavond pil 1 genomen.....

Echt vreselijk dom maar ben nu aan het twijfelen over de hoeveelheid.

Op het etiktet staat 1 p.dag ( dat is 50 mg) en in de uitgebreide bijsluiter staat bij angst ( waarvoor ik het dus ga slikken) 1e week een halve en daarna een hele....... Heb nu dus een halve genomen en bel morgen de dienstdoende apotheek.

Voel me beetje stom


Ik ben nu ook aan het opbouwen met Sertraline toevallig, je mag gewoon meteen 50mg nemen zoals op het doosje staat, of je bouwt wat rustiger op met eerst 25mg. Ik moest echt met 25mg beginnen omdat ik hypomaan geworden ben op de Efexor, maar ga nu ook naar 50.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 11 Jul 2014 22:48

Re: Sertraline en afkicken baby

Ach Figaro (ik zal je even niet quoten), wat sneu he bij die kleintjes...hopelijk is het het wel allemaal waard geweest en heb je door de medicatie een zorgelozere (kraam) tijd daarna gehad. Fijn dat J. het al snel beter deed!
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 13 Jul 2014 09:44

Re: Sertraline en afkicken baby

Poppy: het was inderdaad heel naar om te zien. Of het het waard geweest is, vind ik lastig te zeggen. Ik weet natuurlijk niet hoe het zonder medicatie geweest zou zijn. Maar als ik kijk hoe het in zijn algemeenheid met me gaat en mijn depressies afweeg, dan denk ik het wel.

(En dank voor het niet quoten)
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers