Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroep

<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 27 Jun 2014 22:31

Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroep

Volgend schooljaar krijg ik een combi 6/7, heel leuk en heb er dan ook hartstikke veel zin in. Er zijn wel veel dingen die ik goed doordacht wil hebben, omdat er vanuit de ouders veel kritiek is op het feit dat er een combinatiegroep komt.
De kinderen uit mijn groep zullen uit 3 verschillende groepen komen, best een gave uitdaging lijkt me ook om daar 1 groep van te gaan maken (al heb ik een zeer positieve collega die zegt dat me dat toch niet gaat lukken, omdat je een groep 6 en een groep 7 hebt)., ik wil dus veel bezig gaan zijn met de groepsvorming aan het begin van het schooljaar, nog meer dan ik anders doe.

Ik krijg een behoorlijk groot lokaal (70m2 ofzo denk ik), waarvan het digibord nogal op een gekke plek zit. Dat maakt dat daar 2 instructietafels gaan komen en de kinderen daarheen komen voor de instructies. Ik overweeg dus om de kinderen gewoon door elkaar heen neer te zetten, ipv het meer gebruikelijke aan de ene kant zit 6 en aan de andere kant zit 7.

Ik heb ook gelezen dat het erg positief lijkt uit te pakken om instructies te clusteren en bv met rekenen te kijken wanneer hetzelfde onderwerp aan bod komt, zodat je tegelijkertijd met de hele groep bezig bent met hetzelfde onderwerp, maar dan met andere getallen, bv met de ene groep tot 100 en met de andere groep tot 1000.

Ik heb uiteraard nog genoeg tijd om na te denken, vanalles te lezen etc, maar ben wel benieuwd of er hier mensen nog tips hebben en me kunnen zeggen wat vooral wel en niet te doen of waar bepaalde handigheidjes te vinden zijn. Ik heb genoeg ervaring in combinatiegroepen, maar dat is alweer even geleden en ik vind het vooral ook heel leuk en interessant om los van het standaardplaatje te denken en te kijken hoe het ook anders kan.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem91

Bericht 28 Jun 2014 01:27

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Hoeveel kinderen komen er in die groep?

Ik ben zelf geen fan van combinatiegroepen met grote klassen en ben dan ook heel blij dat Lise gewoon in groep 6 komt ipv 5/6. Ik heb zelf in een 6/7 gezeten toen ik zelf in groep 7 zat en was er echt niet blij mee omdat vooral de aandacht uit ging naar de kinderen in groep 6 omdat het toch te snel ging voor ze en ze toch oppakken wat er gebeurt.

Met kleuterklassen vind ik het anders, want dan wordt alles met elkaar betrokken en helpt het elkaar.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 28 Jun 2014 09:07

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Het wordt een groep van 26 kinderen, 13 uit 6 en 13 uit 7, al kan t zijn dat er nog wel wat uitgaat.
De reden dat er voor een combi gekozen is, is dat de groep 5 erg groot was (31 of 32 kinderen) en door de groepsdynamiek een behoorlijk pittige groep.

Begrijpelijk dat jij als ouder de enkele groep fijner vindt. Mijn ervaring is overigens niet dat er naar de ene groep meer aandacht uitgaat. Vervelend dat dat bij jou destijds wel zo was.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 28 Jun 2014 09:18

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

in het boek: wij zijn een groep ( Nathalie kordelaar) staan leuke activiteiten om de groepsvorming te bevorderen.

hier in 'de dorpen'zijn het bijna allemaal combiklassen, heb er ook geen slechte ervaringen mee!
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 28 Jun 2014 10:25

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ik heb altijd in combinatieklassen gezeten, maar dat was Daltononderwijs, dus waarschijnlijk net anders dan gewoon onderwijs. Ik vond het erg prettig, de jongere kinderen konden hulp vragen aan de oudere, waardoor de oudere weer uitdaging hadden in het helpen van andere.
Wij ging inderdaad per groep apart zitten (in hetelfde lokaal) met de leraar terwijl de rest gewoon verder werkte aan eigen lesmateriaal.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 28 Jun 2014 10:35

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ik zat vroeger in een kleine klas, en daarom werden wij twee keer in een combinatieklas gezet. Ik vond het zelf echt vreselijk. De eerste keer was 4/5 en ik zat in groep 4. De juf had bijna alleen aandacht voor groep 5, wij hingen er maar een beetje bij. Zij waren ook met veel meer dan wij. En dan moesten we ook nog mee naar schoolzwemmen, terwijl je dat eigenlijk alleen in groep 5 en 6 had. Omdat wij in groep 7 weer een combiklas waren met groep 6 moesten we toen weer mee. Wij hebben dus 4 jaar schoolzwemmen gehad, afschuwelijk. In groep 7 was het wel minder vervelend verder, maar eigenlijk was het nooit echt leuk.
Wel goed dat jij er nu al zo over nadenkt, jij gaat het vast beter doen!
<<

Anoniem156

Bericht 28 Jun 2014 10:44

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Het is denk ik maar net hoe je er als leerkracht mee omgaat.
Ik heb zelf altijd in combinatieklassen gezeten en dit altijd prima gevonden. Ik wist ook niet beter.
Ik heb twee jaar lesgegeven aan een groep 5/6 combi, mijn collega had een 6/7 combi. Bij mij waren de groepen wel evenredig verdeeld, mijn collega had 5 leerlingen in groep 6 en 21 leerlingen in groep 7. De vijf kinderen die bij haar in groep 6 zaten zeiden aan het einde van het schooljaar dat ze het heel fijn hadden gevonden, af en toe kregen ze het gevoel dat ze privé-les kregen.
Wij doen aan het begin van het schooljaar altijd 'krachtig van start', hierin zitten leuke groepsvormingsspelletjes.
<<

Anoniem78

Bericht 28 Jun 2014 12:41

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ik heb ook positieve ervaringen met combinatiegroepen, al begrijp ik het ook wel dat ouders sceptisch zijn. Je moet als leerkracht organisatorisch heel sterk zijn en als je dan niet bent, kan het inderdaad verkeerd uitpakken, de zwakkere groep meer aandacht geven en de sterkere groep laten zwemmen. Ik heb daar afgelopen schooljaar ook voor moeten waken, ik heb een 3/4 combi waarvan groep 3 zeer zwak is, ik moet mezelf soms dwingen om weg te gaan bij groep 3 en naar groep 4 te switchen.
Als ik jou nu al hoor praten, hoor ik een gemotiveerde leerkracht die er helemaal voor gaat, probeer alleen niks te forceren, kinderen zijn flexibel en vaak zijn het de volwassenen die problemen zoeken/zien.
Veel succes en plezier gewenst alvast, maar eerst genieten van je vakantie :yes:
<<

Anoniem133

Bericht 29 Jun 2014 13:13

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ik heb eigenlijk altijd combinatiegroepen gehad, jaren groep (5-)6-7-8 op een heel kleine school en nu alweer een paar jaar groep 7-8. Het is een kwestie van goed organiseren en voorbereiden. Na de zomervakantie heb ik een groep van 29 leerlingen, waarvan meerdere rugzakleerlingen en leerlingen met een eigen leerlijn. Wat ik altijd belangrijk vind, is dat de leerlingen weten wat ze kunnen doen als ze klaar zijn of iets niet snappen en de juf is nog bezig met een andere groep. Ze krijgen mij dan ook wekelijks een weektaak op niveau waar ze zelfstandig mee verder kunnen. Ook heb ik in mijn rooster vermeld welke kinderen bij dat vak 'bijzonderheden' hebben. Mocht je nog vragen hebben, mag je me pm'en hoor.
<<

Anoniem315

Bericht 29 Jun 2014 13:27

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ik lees even mee, aangezien ik komend jaar een combi 4/5 krijg. Nu heb ik dit vaker gedaan, maar toen stond ik naast iemand die deze groep al een aantal jaren draaide en waarbij de lesplanning en de manier van lesgeven compleet vaststond. Nu mag ik zelf alles bepalen en ben ik eindverantwoordelijke (met een pas afgestudeerde naast me).

Wij hebben overigens allemaal combigroepen: 1/2, 3/4, 4/5, 6/7 en een 7/8. Soms kan dat niet anders. Ik heb het idee dat wij dit als school goed doen, met een goede aandachtsverdeling. In mijn groep zal ik nauwkeurig de aandacht verdelen qua uitleg/zelfstandig werk. Dus de ene groep zal niet minder aandacht krijgen dan de andere.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 29 Jun 2014 13:37

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ot, maar fijn dat je geen kleuters meer hebt Exo, of niet?
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem315

Bericht 29 Jun 2014 16:03

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Carool schreef:Ot, maar fijn dat je geen kleuters meer hebt Exo, of niet?


Jaa!!! :cheering: Dit was mijn nummer 1 keuze! :cheering:
<<

Anoniem273

Bericht 29 Jun 2014 20:25

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ik heb groep 0/1/2/3 met 43 kinderen en een onderwijsassistente naast me. Hele strakke planning, elke minuut effectief besteden en inderdaad werken met kansrijke combinaties. Mijn collega's van de MB (groep 4/5/6) en BB (7/8) doen dit ook. Zij zijn eind verantwoordelijk voor een vak (taal of rekenen en WO is verdeeld) en werken nu ook via kansrijke combinaties en zijn erg tevreden erover.
<<

Anoniem331

Bericht 29 Jun 2014 20:30

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Wow, wat een grote groep. Dat lijkt me echt een strakke planning, en dan met een groep die ook nog heerlijk aanrommelt.

Ik weet niet beter dan de combiklassen, zat ik zelf altijd in, en mijn kinderen nu ook. Enige nadeel wat ik denk te gaan ervaren, is straks na de vakantie. Mijn dochter hangt erg aan groep 2, wat wel past bij haar ontwikkeling. Na de zomer zijn al die meiden naar groep 3 en blijft ze met de kinderen 'achter' waar ze nu mee optrekt.
We zullen het beleven.
<<

Fiene

Bericht 29 Jun 2014 20:39

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Bij ons op school werken we altijd met stamgroepen ( groep 0-1-2 groep 3-4-5 en groep 6-7-8) het kan juist ook een enorme meerwaarde zijn combi groepen. Ik zou ze ook sowieso gewoon door elkaar heen zetten in groepjes en niet een groep 6 en een groep 7 stuk.

Bij ons zijn heel veel dingen gewoon tegelijkertijd, rekenen gaat echter wel in een instructiegroep maar daarna komen de kinderen in de stamgroep en werken ze aan hun eigen persoonlijke taken. Dat kan dus prima gecombineerd. De instructie voor bij groep 6 wordt gegeven in bijv. de leestijd van groep 7 of wanneer die groep gewoon aan het werken is.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 30 Jun 2014 21:19

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Bedankt voor al jullie reacties :). Ik ben inderdaad van plan veel met groepsvormingsspelletjes aan de slag te gaan, Wij zijn een groep ken ik, en er is nog zoiets, bouwen aan je groep ofzo heet 't geloof ik.

Dat lijkt me behoorlijk pittig Azi, zoveel kinderen. Dan lijkt me een erg strakke planning erg belangrijk.

Ik ga je pmen Silke!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 01 Jul 2014 09:46

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Aziraphale schreef:Ik heb groep 0/1/2/3 met 43 kinderen en een onderwijsassistente naast me. Hele strakke planning, elke minuut effectief besteden en inderdaad werken met kansrijke combinaties. Mijn collega's van de MB (groep 4/5/6) en BB (7/8) doen dit ook. Zij zijn eind verantwoordelijk voor een vak (taal of rekenen en WO is verdeeld) en werken nu ook via kansrijke combinaties en zijn erg tevreden erover.


Krijgen jullie die cursus ook? Wij hebben hem ook en ik vind hem erg prettig.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem273

Bericht 01 Jul 2014 16:16

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Isolt, ja zij volgen deze cursus en vinden het heel boeiend en waardevol!
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 01 Jul 2014 17:31

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Oke, wij volgen het met het hele team. Ik vind de cursus ook erg fijn.
10-08-2017 ♥
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 05 Jul 2014 21:15

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ik lees net in de nieuwsbrief van R's school (opvang in school) dat ze komend schooljaar de combinatieklas 6/8 krijgen. Groep 7 zit daar dus niet bij. Dat is best een gekke combinatie, of niet?
R. 2013
D. 2016
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 05 Jul 2014 21:48

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ik heb wel eens eerder gehoord dat scholen voor zo'n combinatie gekozen hebben, maar heel veel zie je 't niet nee. Zal denk ik ook met leerling-aantallen te maken hebben, dat dat beter combineerde.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 05 Jul 2014 22:02

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ja, het staat ook wel duidelijk uitgelegd in de nieuwsbrief. Groep 7 is 30 kinderen en 6 en 8 allebei minder dan 16, daarom hebben ze er voor gekozen.
Maar het lijkt me voor die kinderen niet echt leuk. Als je bijna 13 bent heb je toch hele andere interesses dan wanneer je net in groep 6 zit.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem273

Bericht 05 Jul 2014 22:07

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Carool schreef:Maar het lijkt me voor die kinderen niet echt leuk. Als je bijna 13 bent heb je toch hele andere interesses dan wanneer je net in groep 6 zit.


Dat valt erg mee hoor! Ik heb een poos groep 6/7/8 gehad en dat paste prima qua leeftijd, ook tussen de jongsten en de oudsten.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 05 Jul 2014 23:22

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Het is natuurlijk niet mijn pakkie an hoor, R zit nog lang niet op de basisschool zelf. Maar ik vind het wel leuk om wat van de leraren onder ons over te horen. Had er echt nog nooit van gehoord.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem315

Bericht 06 Jul 2014 13:51

Re: Voor de leerkrachten: nieuw samengestelde combinatiegroe

Ik had dan de groep 7 verdeeld. Maar ze zullen er hun redenen voor hebben (grote niveauverschillen of een bepaalde groepsdynamiek bijvoorbeeld)

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers