Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vrij vragen voor sollicitatie

<<

Anoniem65

Bericht 02 Jul 2014 13:38

Vrij vragen voor sollicitatie

Ik heb het op mijn werk niet naar mijn zin. Twee dagen per week werk ik samen met de accountant, en zij bepaalt zo'n beetje alles wat ik doe en hoe ik het doe. Als ze er niet is, krijg ik de hele dag mails of ik dit en dit en dit heb gedaan, worden foutjes telkens opnieuw aangehaald en ze wil echt alles weten (bv waarom een collega een vrije dag heeft). Ik voel me enorm opgefokt en kan nauwelijks zelfstandig werken.
Daarnaast is het 30 km rijden, waar ik een uur over doe ivm file. Ik ben er dus wel klaar mee.

Nou heb ik een uitnodiging voor een gesprek bij een bedrijf waar ik met de fiets in een half uur ben. De functie is vergelijkbaar. Ik kreeg de uitnodiging per mail en de tijd staat al vast. Het is a.s. vrijdagmiddag. Nou vraag ik me af wat ik zal doen. Ik kan een tandarts- of doktersbezoek faken (het voelt voor mij alleen niet prettig om te moeten liegen), maar kan ook vrij vragen. Probleem is alleen dat de accountant er dan is en die gaat er denk ik niet mee akkoord als ik vrij neem (officieel heeft zij daar niks over te zeggen, maar mijn baas overlegt toch met haar of zij me nodig heeft of dat ik vrij kan krijgen).
Mocht ik vrij vragen en het mag niet, dan kan ik daarna niet meer met mijn tandartsbezoek aankomen. Wat zouden jullie doen?
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 02 Jul 2014 13:49

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Waarom moet/wil je een reden opgeven voor een vrije middag? Iedereen mag toch gewoon af en toe vrij nemen?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 02 Jul 2014 13:50

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Doen waar je het minste gezeur over krijgt. Zeg dat je idd naar de huisarts moet (tandarts staat vaak langer van te voren vast), en nee.. dat kan niet op een andere dag. Zoals je het doet overkomen is het niet een relaxte sfeer waarin je wel even vrij kan nemen. Dus ik zou in dit geval echt ervoor zorgen dat je naar die sollicitatie kan, met een gerust gevoel.

Zeg dat je naar de huisarts moet (niet uitleggen waarom..mogen ze nl niet eens vragen), en dat je er wel uren voor inlevert. Officieel krijg je natuurlijk een paar uur per jaar om dit soort dingen te doen, maar in dit geval zou ik dan wel de eer aan mezelf houden. Je bent naar de huisarts, niks dringends maar wel iets dat je moet bespreken met hem en je dient je uren ervoor in.

En dan succes maar! Het klinkt als een naar mens die accountant..
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 02 Jul 2014 13:55

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Is dat een externe accountant die bij jou bedrijf langskomt 2 dagen per week? Dit lijkt voor mij een dure aangelegenheid voor het bedrijf waarvoor je werkt. Zeker ook als je ook nog geen klik hebt met die accountant. Heb je al eens met jou baas over de werkwijze van zijn accountant gehad? Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat jouw baas op zo'n opdringerige accountant zit te wachten, waarvan hij waarschijnlijk ook nog eens een dure rekening voor betaald (zeker als de accountant ook nog eens 'nutteloze' mails stuurt en daar tijd voor schrijft). Hij kan namelijk ook makkelijk overstappen naar een andere accountant. Ik zou eerst deze optie kiezen voordat ik iets anders zou zoeken als het bedrijf waarvoor je werkt verder wel leuk is.
<<

Anoniem65

Bericht 02 Jul 2014 13:55

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Green_Pepper schreef:Waarom moet/wil je een reden opgeven voor een vrije middag? Iedereen mag toch gewoon af en toe vrij nemen?


Tja zo denk ik er ook over maar op de zaak vinden ze dat belangrijk. Ze vragen er altijd om. Maar omdat de accountant er dus is (en hysterisch is omdat ze vindt dat ik het heel druk heb) ga ik het niet krijgen vrees ik.
<<

Anoniem65

Bericht 02 Jul 2014 14:00

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Fred schreef:Is dat een externe accountant die bij jou bedrijf langskomt 2 dagen per week? Dit lijkt voor mij een dure aangelegenheid voor het bedrijf waarvoor je werkt. Zeker ook als je ook nog geen klik hebt met die accountant. Heb je al eens met jou baas over de werkwijze van zijn accountant gehad? Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat jouw baas op zo'n opdringerige accountant zit te wachten, waarvan hij waarschijnlijk ook nog eens een dure rekening voor betaald (zeker als de accountant ook nog eens 'nutteloze' mails stuurt en daar tijd voor schrijft). Hij kan namelijk ook makkelijk overstappen naar een andere accountant. Ik zou eerst deze optie kiezen voordat ik iets anders zou zoeken als het bedrijf waarvoor je werkt verder wel leuk is.


Ja, ze is extern. Ik ben 9 maanden geleden aangenomen om zoveel mogelijk van haar werk over te nemen zodat zij minder uren hoeft te maken. In de praktijk krijg ik er bijna geen taken bij en bemoeit zij zich steeds meer met alles. Ook persoonlijke zaken, en met mijn collega's. Mijn leidinggevende wil dat zo. Alle kleine foutjes die ik maak worden uitgebreid besproken, waardoor zij zich onmisbaar maakt geloof ik. Zij werkt al jaren voor het bedrijf, dus wisselen gaan ze zeker niet.
Het bedrijf is verder ook niet leuk. De sfeer is echt niet prettig en de branche is ook niet mijn ding. En dan moet ik er ook nog eens elke dag voor in de file gaan staan. Ik wist het eigenlijk al heel lang, maar mijn vorige werkgever ging failliet dus ik moest de baan wel nemen. Een paar maanden aangekeken en sinds een half jaartje aan het solliciteren. Dat is weg wil is dus wel iets wat vast staat.
<<

Anoniem65

Bericht 02 Jul 2014 14:02

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Caro schreef:Doen waar je het minste gezeur over krijgt. Zeg dat je idd naar de huisarts moet (tandarts staat vaak langer van te voren vast), en nee.. dat kan niet op een andere dag. Zoals je het doet overkomen is het niet een relaxte sfeer waarin je wel even vrij kan nemen. Dus ik zou in dit geval echt ervoor zorgen dat je naar die sollicitatie kan, met een gerust gevoel.

Zeg dat je naar de huisarts moet (niet uitleggen waarom..mogen ze nl niet eens vragen), en dat je er wel uren voor inlevert. Officieel krijg je natuurlijk een paar uur per jaar om dit soort dingen te doen, maar in dit geval zou ik dan wel de eer aan mezelf houden. Je bent naar de huisarts, niks dringends maar wel iets dat je moet bespreken met hem en je dient je uren ervoor in.

En dan succes maar! Het klinkt als een naar mens die accountant..


Dat lijkt me een goeie. Ik voel me ook niet 100% fit de laatste tijd dus kan dat van de dokter het beste gebruiken. Ik ben pas een week ziek geweest en de laatste tijd veel duizelig enzo dus ik ga die smoes gebruiken (nu maar hopen dat hier geen collega's meelezen die mijn verhaal herkennen).
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 02 Jul 2014 14:05

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Gezien mijn achtergrond in het accountancyvak begin ik mij af te vragen of de accountant in kwestie wel handelt naar de Handleiding Regelgeving Accountancy (HRA)

Hoofdstuk 2 Fundamentele beginselen

Paragraaf 2.1 Fundamentele beginselen voor de accountant

Artikel 2

Teneinde invulling te geven aan zijn verantwoordelijkheid als accountant om te handelen in het algemeen belang, houdt de accountant zich aan de volgende fundamentele beginselen: (Zie Art. T2)

professionaliteit; (erg professioneel komt ze niet over vind ik zelf met deze omgang richting jou)
integriteit;
objectiviteit;
vakbekwaamheid en zorgvuldigheid; en
vertrouwelijkheid.

Zie voor meer uitleg over deze begrippen: https://www.nba.nl/HRAweb/HRA1/201405/5791.html
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 02 Jul 2014 14:12

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Oke, bedankt voor de verdere uitleg. Laat ik noemen dat het accountantskantoor waarschijnlijk geen omzet 'mis' wil lopen door nog meer werkzaamheden uit handen te geven. 9 maanden worden 'ingewerkt' door een accountant die verstand van zaken zou moeten hebben lijkt mij ook sterk overdreven (ik neem aan dat je ook financiële wellicht HBO achtergrond hebt). Zonde dat het bedrijf waarvoor je werkt zo stug is en eigenlijk niet open staat voor vernieuwing (daar kan een andere accountant die met een frisse wellicht andere blik naar het bedrijf kijkt voor zorgen). Ik ben hier ook al een paar tegen aangelopen al waren de bedrijven in kwestie meestal de accountantskantoren zelf. Het is zelfs zo dat, dat een van de reden is waarom ik uit het accountancyvak wil (naast het uren schrijven).
<<

Anoniem65

Bericht 02 Jul 2014 14:22

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Fred schreef:Oke, bedankt voor de verdere uitleg. Laat ik noemen dat het accountantskantoor waarschijnlijk geen omzet 'mis' wil lopen door nog meer werkzaamheden uit handen te geven. 9 maanden worden 'ingewerkt' door een accountant die verstand van zaken zou moeten hebben lijkt mij ook sterk overdreven (ik neem aan dat je ook financiële wellicht HBO achtergrond hebt). Zonde dat het bedrijf waarvoor je werkt zo stug is en eigenlijk niet open staat voor vernieuwing (daar kan een andere accountant die met een frisse wellicht andere blik naar het bedrijf kijkt voor zorgen). Ik ben hier ook al een paar tegen aangelopen al waren de bedrijven in kwestie meestal de accountantskantoren zelf. Het is zelfs zo dat, dat een van de reden is waarom ik uit het accountancyvak wil (naast het uren schrijven).


Ik heb wel een hbo niveau (opleiding in een andere richting) en mijn PDB, en verder enkele jaren ervaring. Ik doe de ondersteunende dingen (inboeken inkoopfacturen, verkoopfacturen maken, onderling factureren, bankmutaties boeken, betaalvoorstel klaarzetten en na haar controle verzenden, ICL aangeven via IRIS, debiteurenbeheer, enz.). Zij maakt de liquiditeitsplanning en jaarrekening e.d. Ze houdt zich ook bezig met de voorraden en salarissen. Ik mag absoluut niet weten wie wat verdient. Ik vraag me eerlijk gezegd ook altijd af hoe het komt dat ze daar zo veel tijd voor nodig heeft. Maar ze houdt zich dus ook bezig met mijn taken en de uitvoering daar van. Dit omdat de eigenaar en zijn vrouw haar ook daarvoor hebben ingehuurd.
Met mijn vorige leidinggevende heb ik het hier ook over gehad, hij was het met mij eens maar moest halsoverkop het bedrijf verlaten (de reden daarvoor is ons nooit verteld). Mijn nieuwe leidinggevende vindt dat accountant en ik een duo functie hebben. Kort gezegd, ik kan me niet vinden in de manier waarop bepaalde dingen (organisatorisch) gaan en kan dat ook niet veranderen. Loop er eerder tegenaan dat ik weerstand krijg als ik mijn mening geef. Ze had nu zelfs bedacht dat ik een weekplanning moet maken in overleg met haar, met daarop precies de werkzaamheden en wanneer ik die doe. Ze heeft zelfs commentaar op de momenten waarop ik de post uit de postbus ga halen...
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 02 Jul 2014 15:21

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Zo te horen krijg je amper vrijheid van haar. De werkzaamheden die je nu doet doen meestal meestal mensen op MBO (plus) (al heb ik daar in het bedrijfsleven niet echt kijk op) en eventueel kijkt een HBO-er ze na bijv op een assistent accountant. De jaarrekening hoeft zij zeker niet voor te bereiden, ook voorraden en salarissen (zal waarschijnlijk door iemand van de lonen bij het accountantskantoor worden uitbesteed) hoeft zij niet te doen. In mijn optiek kan een goede assistent accountant dat ook (qua tarief een stuk goedkoper dan een accountant). Liquiditeitsplanning is een ander verhaal. Daarin moet je wel wat ervaring in hebben. Ik kan mij voorstellen dat je weg wilt. Qua ontwikkeling leer je ook niets meer als de accountant eigenlijk toch niet een deel van haar taken wil afstaan. Voorraadbeheer zou ze bijv. makkelijk af kunnen dragen richting jou. Net zoals je al een groot deel van de jaarrekening zou kunnen voorbereiden. Dit zou ook nog eens accountantskosten besparen voor jou baas. Erg triest hoe stug de accountant bij jou bedrijf te werk gaat en je baas eigenlijk net zo stug is door dat niet te willen veranderen. Jou leidinggevende kan er niet veel doen lijkt mij, want daar wordt niet geluisterd door je baas. Op ten duur gaan zulke bedrijven mogelijk wel ten onder omdat ze ten opzichte van de concurrentie achterblijven met hun werkwijze cq stugge houding.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Jul 2014 09:01

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Ik wil je vooral even succes wensen voor vrijdag! Hoop dat je snel iets anders vindt, want dit klinkt niet leuk om elke dag heen te moeten gaan.
<<

Anoniem65

Bericht 03 Jul 2014 09:14

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Tabbie schreef:Ik wil je vooral even succes wensen voor vrijdag! Hoop dat je snel iets anders vindt, want dit klinkt niet leuk om elke dag heen te moeten gaan.


Dankjewel! Heb er wel wat gedoe om gehad. Had vrij ingediend via Werknemerloket (wij moeten via internet vrij vragen) en kreeg bijna direct een appje van de accountant. Dat zij het natuurlijk niet kon verbieden maar dat we hadden afgesproken dat ik dingen zou doen voor haar. Ze maakte zich zorgen of ik dan alles wel af kreeg. Toen was ik er wel echt even klaar mee. Hoezo kan ik niet eens 4 uurtjes vrij krijgen? Maar heb nog steeds geen bevestiging gehad. Ik heb aangegeven dat ik een afspraak heb bij een dokter en er verder niets over wil zeggen, maar dat mijn gezondheid toch voor gaat. Reactie: oke, maar doe je dan nog wel dat en dat? Ik weer teruggestuurd dat ik mijn best doe, maar maar 2 handen heb. Kreeg wederom reactie dat we samen mijn werkzaamheden (ALWEER) moesten overleggen. Heb gezegd dat ik dat prima vind, maar er op mijn vrije dag niet meer over na wilde denken. Kreeg terug "prima, maar denk er vast over na, dan hebben we het er later over". Ben ik dan niet duidelijk ofzo? Ik zeg toch net dat ik op mijn vrije dag niet over werk ga nadenken?
Hoop zo erg dat ik weg kan, maar hoop er niet te hard op. Die andere functie is voor 40 uur (werk nu 32) en wat lager qua niveau dus vrees dat ze nooit aan mijn salarisindicatie kunnen voldoen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Jul 2014 09:31

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Wil je weg? Dan moet je eerlijk zijn qua salarisindicatie. Ik lever zelf ook iets in, maar dat heb ik ervoor over. Wat is voor jou belangrijker? Een hoger salaris maar elke dag met tegen zin naar je werk gaan of een lager salaris maar wel elke dag met plezier naar je werk gaan? Voor mij wel het laatste.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Jul 2014 09:31

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Maar wat is belangrijker SuzieQ, iets minder salaris en een leuke baan, of iets meer salaris en zo'n wijf die op je dak zit.

Logisch dat zij wilt dat je alles afkrijg, maar zolang er geen harde deadline is, kan ze je inderdaad niet verbieden op vrij nemen. Je hebt daar recht op! Dus als ze er over begint zeg je gewoon dat het echt wel af komt en dat je weet wat je werkzaamheden zijn. (En dat ALWEER overleggen alleen maar meer tijd weg neemt dat je kan besteden aan die werkzaamheden). Ik vind dit echt een onprettige manier van communiceren van haar. Ik zou me echt een peuter voelen zeg. Dan maar werk op lager niveau, waar ze je behandelen als een normaal mens, dan werk op hoger niveau waar ze je behandelen als een klein kind dat niet weet wat ze doet.

Maar echt, ik snap dat je de toon van die mailtjes je flink tegenstaan.
<<

Anoniem147

Bericht 03 Jul 2014 09:51

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Blegh wat irritant zeg. Ik zou het inleveren van salaris (tot bepaalde hoogte) echt niet erg vinden t.o.v. de persoon met wie je nu moet samenwerken. Wat een regelrechte hel is dat.

Nu vind ik sowieso mijn werkplek belangrijker dan salaris. Ik ga liever met plezier naar mijn werk/collega's voor €1500,- dan dat ik elke dag met lood in mijn schoenen naar mijn werk ga voor €2100,-. En dat meen ik echt serieus. Je brengt zo ontzettend veel tijd op je werk door. Zonde om dat te 'verspillen' voor zoiets als (extra) geld.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 03 Jul 2014 09:54

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Fred schreef:Wil je weg? Dan moet je eerlijk zijn qua salarisindicatie. Ik lever zelf ook iets in, maar dat heb ik ervoor over. Wat is voor jou belangrijker? Een hoger salaris maar elke dag met tegen zin naar je werk gaan of een lager salaris maar wel elke dag met plezier naar je werk gaan? Voor mij wel het laatste.

+1 Ik denk dat je echt concessies moet doen dan in je salaris.
Misschien kun je de volgende keer aangeven op welke dag je vrij bent (aangezien je 32 uur werkt) en probeer te overleggen dat je op die dag kunt langskomen. Dan hoef je ook geen vrij te nemen en heb je daar geen problemen mee.
Succes!
<<

Anoniem65

Bericht 03 Jul 2014 10:30

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Ik ben 4 jaar geleden van baan gewisseld omdat mijn toenmalige werkgever financieel gezien mijn contract niet kon verlengen. Bij de volgende werkgever kreeg ik hetzelfde salaris, wel wat meer uren (40 ipv 36), dus toen al wat gezakt. Die werkgever ging failliet en toen ben ik hier begonnen, ook weer niet in salaris gestegen. Mijn hypotheek is gebaseerd op mijn huidige salaris (ik heb in mijn eentje een huis gekocht) dus echt zakken kan ik niet. Maar iets zakken vind ik niet echt zo'n probleem. Zo lang ik mijn lasten kan betalen en daarnaast ook nog wat kan leven. Maar de indicatie voor de meeste banen waar ik op reageer ligt zo'n 800 euro (bruto) lager (voor 40 uur) dan wat ik nu verdien (voor 32 uur), en dat verschil vind ik wel heel erg groot. Mochten ze me willen, dan vraag ik sowieso een bruto-netto berekening en bepaal ik dan of ik het doe. Eerst maar eens dat gesprek!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 03 Jul 2014 13:31

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Oh ja.. dat is best veel. Ik zou ook geen 800 bruto kunnen zakken momenteel. net als jij heb ik mijn hypotheek erop gebaseerd en dat is een te groot gat om te overbruggen. Maar wie weet!

Maar is het anders geen idee om met je leidinggevende een gesprek aan te gaan. Mét haar er desnoods bij. Ze is toch zo van de overlegjes/ Overleg dan maar met haar dat jij zo niet kan werken. Kom nu. Je bent een volwassen meid, en ze hoeft je niet als een kleutertje te behandelen. Heeft dat zin denk je?
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 05 Jul 2014 09:22

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Hoe ging je gesprek?
<<

Anoniem65

Bericht 05 Jul 2014 18:24

Re: Vrij vragen voor sollicitatie

Het gesprek ging goed. Ze vond ook dat ik goed in het team zou passen. Salaris was wel echt een probleem. Ze zouden echt maximaal voor 40 uur kunnen betalen wat ik nu voor 32 uur krijg. En het is echt perse 40 uur. Dat zijn wel 2 dingen die ik goed moet overwegen. Ik werk 32 uur omdat het me anders echt te veel wordt met huishouden enz en ik moet regelmatig naar de dokter en mesoloog, en dat plan ik op mijn vrije dag. Salaris daar kan ik dan wel mee leven denk ik. Toen ik na het gesprek op mijn telefoon keek, had ik alweer een appje, of de dingen in mijn to-do bakje nog gedaan moesten worden... Tja, wat denk je zelf? Heb toen wel gereageerd dat ik het echt niet prettig vond om tijdens mijn vrije tijd gestoord te worden over werk. En ze konden er toch niks mee, mijn collega's konden dat niet afmaken.
Ik heb tegen mijn leidinggevende gezegd dat het me dwars zat dat de accountant me zo op zit te jagen en dat ik het gevoel krijg voor haar te werken. Hij draaide zich gewoon om en zei dat we dinsdag toch overleg hebben (met haar erbij) en dat we dat dan wel bespreken. Voelde me dus echt niet serieus genomen.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers