Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eerste hapjes, help!

<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 03 Jul 2014 16:00

Eerste hapjes, help!

Mijn zoontje is volgende week 4 maanden oud. Ik wilde vanaf dan, of iets later beginnen met zijn eerste vaste voeding. Hoe ging dat bij jullie in zijn werk? Hij heeft 6 weken bv gehad en vanaf toen kv. Hij drinkt nu 4 flessen per dag van 180+6. Het enige waaraan ik zou kunnen merken dat hij vaste voeding wil is het sabbelen op zijn handjes, maar verder zie ik nog geen "symptomen".

Hebben jullie in het wipstoeltje gevoed?
Wat kreeg hij/zij als eerste te eten, groente of fruit?
Hoe groot maak je de porties?
Hoe zit het met pap?
Op welk tijdstip van de dag gaven jullie het hapje?

Ik wil graag met groente beginnen, en dan 3 dagen hetzelfde achter elkaar. Wanneer begin je dan met fruit?
Ik verwacht dan nog geen grote eet partijen, aangezien hij het lepeltje met de vitamine D druppels ook niet graag in zijn mond heeft :laughcry: maar wie weet...
Ik heb een babycook en ik wil graag alles zelf maken. Ik dacht altijd dat je vanaf 6 maanden ging bijvoeden, maar ik heb begrepen dat dat vooral bij borstvoeding geldt, vandaar dat ik me er nog niet in had verdiept. En aangezien hij nu bijna 4 maanden is moet ik me snel heel goed gaan voorbereiden natuurlijk! :cheering:

Thank you :)
<<

Patsy

Bericht 03 Jul 2014 16:24

Re: Eerste hapjes, help!

Wij zijn deze week begonnen met bijvoeding. Mijn zoontje had steeds sneller honger en was na de fles ook lang niet altijd verzadigd. We hebben hem eerst forte voeding gegeven, dit krijgt hij nu vermengd met standaard voeding. Het ging wel beter, maar ik had het idee dat hij toe was aan iets erbij. Dinsdag heeft hij voor het eerst een beetje gehad en dat ging erg goed! Wij geven hem 's avonds na ons eten, tussen 2 flessen in. We zijn begonnen met groente, worteltjes. Ik geef nu, wegens omstandigheden, nog potjes, straks wil ik ook alles zelf gaan maken. Ik begreep dat je qua hoeveelheid ongeveer 3 dagen met 1 potje moet kunnen, in een potje zit 125 gram. Dus ik zou 40 gram aanhouden. Je kindje geeft wel aan als het genoeg gehad heeft, hier begon het met een paar hapjes. We hebben een bloom kinderstoel, daar zit mijn zoon in.
<<

Anoniem97

Bericht 03 Jul 2014 16:24

Re: Eerste hapjes, help!

Ik zou nog even wachten tot hij 6mnd is, daarvoor zijn de darmen er nog niet klaar voor.
Dat geld ook bij flesvoeding.

Wij zijn begonnen met groente maar dan de rapley methode, ze zaten in de kinderstoel.
Ze kregen dus ook vers.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 03 Jul 2014 16:26

Re: Eerste hapjes, help!

Je hoeft niet te beginnen met 4 maanden he. Vanaf 6 maanden zijn de darmen helemaal af en dat maakt wel verschil qua krampjes (naja bij ons dan, Ruben en Mirthe kregennerg veel kramp bij 4 maanden en die verhalen hoor ik ook uit mijn omgeving). Het cb bedenkt zich volgens mij ook elk jaar of ze nu 4 of 6 maanden aanhouden.

Bij Ruben hebben we eerst groente geven en daarna fruit. Nu eerst fruit en daarna groente. Ik merk nog steeds geen verschil. Rond 10 uur a half 11 geven wij fruit. Rond 16 uur a 16.30 geven wij groente. Wij geven dat nu nog in de wipper en dat gaat prima. Ik moet ff een kussen bij de ikea halen voor de antilop stoel, dan gaat ze daarin. Wij zijn 3 a 4 weken nadat we begonnen zijn met het ene hapje, aan het andere hapje begonnen.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 03 Jul 2014 16:29

Re: Eerste hapjes, help!

Het is natuurlijk geen must om met 4 maanden te beginnen, dus je kan je ook best nog rustig voorbereiden en er dan mee beginnen wanneer jij er klaar voor bent.
Ik ben nu zo'n 2,5 week geleden begonnen met bijvoeden. M. was toen zeg maar 5,5 maand.

Hebben jullie in het wipstoeltje gevoed? Nee, wij hebben een newborn inzet op de stokke stoel
Wat kreeg hij/zij als eerste te eten, groente of fruit? Het eerste wat M. heeft gehad was wortel. Inderdaad 3 dagen achter elkaar. Daarna kreeg hij bloemkool.
Hoe groot maak je de porties? Voor de eerste hapjes ben je echt maar een beetje nodig. Na 3 hapjes was her hier wel klaar.
Hoe zit het met pap? Hij krijgt alleen rijstebloem in z'n avondfles.
Op welk tijdstip van de dag gaven jullie het hapje? Ergens rond de middag

Inmiddels is het eetschema hier al uitgebreid. M. krijgt nu op een dag fruit en groente. Zijn eetschema als ik werk:
5:30 Borst
8:00 Fruit
10:30 Fles
14:30 Fles
17:30 Groente
19:30 Fles met rijstebloem
<<

Patsy

Bericht 03 Jul 2014 16:34

Re: Eerste hapjes, help!

Trouwens, M heeft nu 2 dagen worteltjes gehad en nog geen last gehad van krampjes. Ik moet wel zeggen dat hij sowieso er weinig last gehad heeft van krampjes.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 03 Jul 2014 17:20

Re: Eerste hapjes, help!

Hebben jullie in het wipstoeltje gevoed? Wij hebben geen wipper, de oudste in de stokke en de jongste vanaf volgende week ook.
Wat kreeg hij/zij als eerste te eten, groente of fruit? Bij de oudste fruit, hij eet slecht groente dus bij de jongste beginnen we volgende week met groente. Ik kijk maandag wat in de aanbieding is.
Hoe groot maak je de porties? Gewoon een paar stukjes voor zijn neus.
Hoe zit het met pap? nvt
Op welk tijdstip van de dag gaven jullie het hapje? Als wij ook eten.

Ik wil graag met groente beginnen, en dan 3 dagen hetzelfde achter elkaar. Wanneer begin je dan met fruit? Ik ga na 2 weken groente eens kijken. Het is nu zomer dus er is veel keus in fruit.
Ik verwacht dan nog geen grote eet partijen, aangezien hij het lepeltje met de vitamine D druppels ook niet graag in zijn mond heeft :laughcry: maar wie weet... Je kan de eerste paar dagen ook een klein potje kopen, daar zit niet zoveel in en dat kan je 2 dagen achter elkaar geven.
Ik heb een babycook en ik wil graag alles zelf maken. Ik dacht altijd dat je vanaf 6 maanden ging bijvoeden, maar ik heb begrepen dat dat vooral bij borstvoeding geldt, vandaar dat ik me er nog niet in had verdiept. En aangezien hij nu bijna 4 maanden is moet ik me snel heel goed gaan voorbereiden natuurlijk! :cheering:
Nee hoor, ook bij fv is 6 maanden ok. Je kan nummer 1 voeding gewoon langer geven.
M:21072011
J :08012014
<<

Fiene

Bericht 03 Jul 2014 21:45

Re: Eerste hapjes, help!

Wij zijn rond de 4-5 mnd begonnen, dat schijnt bij fv ook het advies te zijn maar ik dacht ook dat ze er klaar voor waren. Ik gaf het in de wipstoel en begon met groente. Ik maakte dit zelf en gaf het rond een uur of 17, net voor die fles geloof ik zodat die fles er ook het eerste vanaf kon.
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 04 Jul 2014 02:34

Re: Eerste hapjes, help!

Hebben jullie in het wipstoeltje gevoed? Nee onze zoon kon vrij goed zitten dus we hebben hem gevoed in een kinderstoel.
Wat kreeg hij/zij als eerste te eten, groente of fruit? Groente en dat vond hij erg lekker.
Hoe groot maak je de porties? Ik had hele klein bakjes met verse groenten en fruit (15 / 25 gram?) ik weet het eigenlijk niet.
Hoe zit het met pap? Dat heeft hij tot de dag van vandaag (hij is nu 1 jaar en 7 maanden) nooit gekregen.
Op welk tijdstip van de dag gaven jullie het hapje?Fruithapjes tussen 12.00 en 15.00 uur en groente rond 17.30 uur.
Afbeelding
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 04 Jul 2014 13:37

Re: Eerste hapjes, help!

Wij zijn begonnen met 5,5 maand vanwege de darmen, maar we zijn nadien toch nog even gestopt en met 6,5 maand weer begonnen omdat ze verschrikkelijke diarree kreeg. Ik geloof ook dat het beter is rond 6 maand te starten ivm de darmen.
Wij geven het meeste à la Rapley.

Hebben jullie in het wipstoeltje gevoed? Nee, in de kinderstoel aan tafel. Met 6 maanden kon ze goed zitten.
Wat kreeg hij/zij als eerste te eten, groente of fruit? Wortelen, banaan, erwten, brood, broccoli, bloemkool, spinazie, mango,appel, peer, ...
Hoe groot maak je de porties? Ik schep gewoon een lepel op haar plateau en kijk wat ze eet. We werken niet met porties. Als ze nog wilt, krijgt ze nog. Heeft ze genoeg of eet ze weinig is dat ook goed.
Hoe zit het met pap? Geen pap hoer.
Op welk tijdstip van de dag gaven jullie het hapje? Hmm, bij het opstaan een fles en boke, rond 12u middageten, rond 14u tussendoortje, rond 16u een tussendoortje en rond 19u het avondeten + fles.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 04 Jul 2014 14:06

Re: Eerste hapjes, help!

Bedankt voor de reacties, hier heb ik erg veel aan!
We gaan wachten, hij had sowieso veel last van krampjes en ik wil geen herhaling. Zolang hij zijn flesjes prima vindt geven we die. Wat het cb ook zegt ;) Hij krijgt nu nog altijd de comfort voeding van hero baby.

Katrien: Dan weet ik straks ongeveer hoe groot ik begin met de porties. Is de bloom kinderstoel fijn? Met welke lepel voed je je zoon? Wat fijn dat hij nog geen last heeft van krampjes! Ik ben zo benieuwd hoe dat hier gaat. Jullie zoon is niet veel ouder dan de onze zag ik.

Gaia: Ja we gaan sowieso wachten. Wat een tegenstrijdige adviezen over voeding krijg je overal he? Rapley gaan we niet doen, puur vanwege mij. Ik heb ooit een slik/stik angst gehad en als iemand zich in mijn buurt verslikt krijg ik het nog altijd benauwd. Verder heb ik nergens meer last van :) Maar ik begreep bij rapley dat ze zich sneller kunnen verslikken en het idee alleen al benauwt me. Puur egoïstisch dus dat hij geen rapley krijgt.

Steep: Ik heb ook ooit eens iets over gluten gehoord, dat die wel voor de 6 maanden gegeven moeten worden, of juist niet? Ik hoor echt zoveel dat ik het niet meer bijhoud...
Dus je hebt 3 weken bij wijze van alleen maar wortel gegeven of hoe moet ik het zien? We willen sowieso met groente beginnen.

Kajaka88: Het 3 dagen hetzelfde geven systeem lijkt mij het beste, zoals jij het hebt gedaan. Mijn man wil absoluut geen stokke stoel, ik snap nog steeds niet waarom... :D Rijstebloem... Moet ik onthouden. Volgens mijn mam hield ik niet van pap, maar wie weet hoe zoon erover denkt.

Happydobby: Onze zoon heeft nog bijna nooit in de wipper gezeten. Hij vindt het het leukst in de box, lekker actief "gymen" haha. Het gezelligst lijkt het mij ook als onze zoon straks vlak voor of na ons eten te eten krijgt, zodat hij kan wennen aan het samen aan tafel idee. Omdat hij geen rapley krijgt moeten we hem in het begin wel zelf voeren, dus tijdens het eten weet ik niet of dat makkelijk is?

Fiene: Zolang hij inderdaad geen signalen afgeeft doe ik er sowieso voor de 5 maanden niets mee. Maar bij jou gaven ze aan dat het tijd was, dan zou ik er ook mee beginnen, ook al zou hij net 4 maanden zijn.

M-G: Bedankt voor de info, ik weet nog niet of we pap gaan geven. Ik zie er tot nu toe nog geen meerwaarde van...
Wat voor kinderstoel hebben jullie?

Slakje: Weer een bevestiging dat het beter is om te wachten. Klinkt goed, wat ze kregen. Wij eten hier echt alles dus ik hoop dat onze zoon dat ook gaat doen.
<<

Patsy

Bericht 04 Jul 2014 14:45

Re: Eerste hapjes, help!

Wat betreft de verschillende adviezen, ik denk dat enige juiste is om te kijken wat je kindje aangeeft. Ook wat betreft de grootte van de porties trouwen. De bloom bevalt erg goed, onze zoon zat al snel bij ons aan tafel tijdens het eten. Hij vindt het ook prachtig in die stoel. Ik heb plastic lepeltjes van de hema, daar krijgt hij ook zijn vitamine D druppels mee, dus die zijn bekend.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 04 Jul 2014 23:42

Re: Eerste hapjes, help!

Ik heb om de 3 dagen eem ander smaakje gegeven en na 3 weken met fruit (bij Ruben, bij Mirthe dus andersom) begonnen.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 05 Jul 2014 11:00

Re: Eerste hapjes, help!

Katrien en Steep, bedankt voor jullie reactie. We gaan ons eens verdiepen in de bloom stoel!
En de hapjes 3 dagen hetzelfde, zodra hij er aan toe is :)

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers