Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vanaf wanneer Cito?

<<

Anoniem91

Bericht 25 Jun 2014 23:12

Vanaf wanneer Cito?

Ik ben er geen fan van en zeker niet bij kleuters, de juffen zelf ook niet echt, maar het zit nu nog in het schoolsysteem, maar voor hoe lang? Geen idee!

Massie zit sinds december op school en heeft nu al zijn Cito's moeten doen, ik was eigenlijk verbaasd want normaal (dacht ik) deden ze dat pas na een volledig schooljaar. Nu weet ik wel dat ze Mas heel goed in de gaten houden (heb ik eerder over verteld) maar gister had hij een vriendinnetje mee naar huis om mee te spelen en ik vroeg aan haar (twee maanden ouder) of zij ook al uit een boekje moest werken en dat was niet het geval. Dus ik vraag me af wat is de standaard, als je al over standaard mag spreken in dit soort gevallen, wanneer Cito bij kleuters?
<<

Roxi3

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 26 Jun 2014 05:31

Re: Vanaf wanneer Cito?

Ik zou het liever helemaal niet doen in groep 1 maar wij toetsen de kinderen als ze 3 maanden of langer op school zitten.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jun 2014 06:49

Re: Vanaf wanneer Cito?

Zelfde als Roxi.
Ik vind het echt vreselijk, maar het is bij ons verplicht door de stichting.
<<

Anoniem133

Bericht 26 Jun 2014 07:31

Re: Vanaf wanneer Cito?

In de klas van mijn zoontje doen ze de cito bij alle kinderen die voor 1 jan 4 zijn geworden. Volgens de juf ook omdat zij volgend schooljaar meteen doorstromen naar groep 2.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jun 2014 07:46

Re: Vanaf wanneer Cito?

Silke schreef:In de klas van mijn zoontje doen ze de cito bij alle kinderen die voor 1 jan 4 zijn geworden. Volgens de juf ook omdat zij volgend schooljaar meteen doorstromen naar groep 2.

'
Ook dat is weer per school verschillend. Hoe ze die doorstroomregeling hanteren.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 26 Jun 2014 09:06

Re: Vanaf wanneer Cito?

Bij mijn dochter op school nemen ze de Cito voor het eerst in groep 2 af.
<<

Princess

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 33

Geregistreerd: 03 Jun 2014 19:44

Bericht 26 Jun 2014 10:17

Re: Vanaf wanneer Cito?

Bij ons op school (en bij die van mijn dochter) nemen ze de Cito alleen af bij kinderen die het jaar erna ook naar groep 2 gaan. Dus kinderen na 1 januari (instromers) doen de Cito niet mee.
Voor de kinderen tot 1 januari geldt dan dat ze 3 maanden op school 'moeten' zitten. Dus de midden cito (januari) maken niet alle kinderen.
Mama van 2
<<

Fiene

Bericht 26 Jun 2014 20:34

Re: Vanaf wanneer Cito?

Officieel hoeft de cito niet meer maar helaas bij ons wel. Wel alleen de echte groep 1-2 kinderen, dus niet de instromers maar voor mij mag het meteen weg. Naast dat kinderen niet anders scoren dan ik al gedacht had sluit het totaal niet aan op kleuteronderwijs en zoals een kleuter denkt. Ik ben steeds meer bezig om een soort cito op te zetten echt op kleuters gericht, dus met handelende activiteiten.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 26 Jun 2014 22:39

Re: Vanaf wanneer Cito?

Op mijn school, waar ik de ib doe, toetsen we met de Cito voor groep 1 en 2. Kleuters in groep 1 die langer dan 3 maanden onderwijs hebben gehad doen mee met de M1 of de E1, al naar gelang het moment van instromen. Naast het kleutervolgsysteem dat natuurlijk veel beter aansluit op ontwikkelingsfasen/sprongen en momenten levert het Cito leerlingvolgsysteem mij als ib'er waardevolle aanvullende informatie op. Welke vaardigheden beheerst deze kleuter tov leeftijdsgenoten tav rekenen en taal, hoe groeit deze leerling. Het niet kunnen doen van een Cito toets is ook een informatiebron, dan niet in resultaat maar wel in observatie. Als het een kleuter niet lukt dan doet hij/zij de cito gewoon niet. No big deal, sowieso wordt er geen ding gemaakt van de toets op zich. Het is gewoon een werkje, een werkje doen de kinderen vaker in de groep. Het cito is een aanvulling, geen doel op zich en dient tot het doelmatig verbeteren van geboden onderwijs en het systematisch volgen van onze kleuters. Wij kiezen daarom voor een dergelijk afnameprotocol naast ons uitgebreide kleutervolgsysteem wat op dit moment nog in ontwikkeling is.
<<

Anoniem91

Bericht 28 Jun 2014 01:49

Re: Vanaf wanneer Cito?

Nou, Mas heeft zijn rapport maar ik heb niks gezien over Cito of wat dan ook. Dus ik ga het volgende week maar eens navragen want Mas had afgelopen week een vriendinnetje mee naar huis die al langer op school zit, en zij hoefde niet uit een boekje te werken (woorden van de kinderen zelf). Nu weet ik dat ze hem verdenken van hoogbegaafd en nee, daar ben ik absoluut niet blij mee. En ja, ik ben makkelijk, dus ik ga het gesprek wel aan volgende week, waarom ik van mijn eigen kind moet horen dat hij al een cito heeft gehad, maar vervolgens zelf niks hoor.
Echt, de school waar ze op zitten doet alles maar dan ook echt alles om kinderen te helpen enzo. Zo hebben ze kinderen die op speciaal onderwijs zitten nog steeds bepaalde dagdelen met begeleiding om wel bij hun vriendjes en vriendinnetjes te zijn, maar ik ben bang dat de klassen te groot worden. Bij Lise was de max bij de kleuters 24 en ze zitten nu al op 32 leerlingen in een klas met 1 leerkracht.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 28 Jun 2014 08:05

Re: Vanaf wanneer Cito?

Zoals ik het gewend ben staat er nooit iets van Cito op het rapport, krijg je dat altijd apart bij het oudergesprek. Wel vreemd dat je weet dat ze hem wiklen testen maar er niets over hoort.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 28 Jun 2014 10:17

Re: Vanaf wanneer Cito?

Weet je zeker dat het een Cito geweest is die hij gehad heeft? Mijn dochter werkt in groep 2 regelmatig in een boekje, maar dat is dan gewoon een werkboekje, kan het dat niet geweest zijn?
En verder kondigen ze bij haar (en bij ons) ook geen Cito's aan en toen ze er 1 gehad had hebben we de uitslag ervan tijdens een oudergesprek gehoord. Stond ook niet in haar rapport.
<<

Anoniem110

Bericht 28 Jun 2014 10:56

Re: Vanaf wanneer Cito?

Bij S op school doen ze ook de Cito bij kleuters. Ik ben er geen voorstander van al is het mij toch mee gevallen. Boven verwachting goed gescoord en opzich de vragen die ze stellen, vallen best mee.

Maar goed ik vraag me af wat de meer waarde ervan is, in de kleuterklassen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Jun 2014 11:14

Re: Vanaf wanneer Cito?

Hier heeft mijn stiefzoontje ook een cito toets gemaakt en hij heeft bovengemiddeld gescoord. Mede op basis daarvan is besloten hem wel te laten doorstromen naar groep twee, ook al is hij een hele vroege leerling. Hij zal de eerste drie maanden van groep twee nog 4 jaar zijn. Ze zijn echter bang dat hij zich anders gaat vervelen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 28 Jun 2014 11:30

Re: Vanaf wanneer Cito?

Lady, dan is hij ergens in november jarig toch? Hier is het vrij normaal om de kinderen die voor 1 januari 5 worden naar groep 2 te laten gaan. Ik vond dat bij mijn dochter heel fijn want zij was vorig jaar helemaal toe aan groep 2 en klaar met de groep 1 werkjes.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 28 Jun 2014 12:06

Re: Vanaf wanneer Cito?

Liadan schreef:Lady, dan is hij ergens in november jarig toch? Hier is het vrij normaal om de kinderen die voor 1 januari 5 worden naar groep 2 te laten gaan. Ik vond dat bij mijn dochter heel fijn want zij was vorig jaar helemaal toe aan groep 2 en klaar met de groep 1 werkjes.


Inderdaad, want dat zou betekenen dat hij 6 wordt in groep 3 en dat is heel gebruikelijk (de kinderen die tot en met december 6 worden stromen in principe - tenzij het schoolbeleid anders is - door naar groep 3)
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Jun 2014 12:56

Re: Vanaf wanneer Cito?

Dan heb ok het vast verkeerd begrepen. :) Ik dacht dat het niet zo gebruikelijk was om als vierjarige al in groep twee te zitten. Hij is van begin november inderdaad. Het is ons trouwens om het even hoor, naar groep twee of nog een jaar groep een. Als hij maar gelukkig is en met plezier naar school gaat. Maar ook hier is hij er duidelijk wel aan toe.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 28 Jun 2014 13:45

Re: Vanaf wanneer Cito?

In de kleutergroepen op mijn school krijgen de kinderen werk en taken op hun niveau, een groep 2 leerling kan dus werkjes van groep 1 doen en andersom. Het maakt bij ons dus niet uit in welke groep een kind zit, werk op niveau is beschikbaar. Afgelopen jaar een pilot gedraaid met aansluiting op groep 3 voor de sterke groep 2 leerlingen die daar behoefte aan hebben, ook dat is dus beschikbaar.

De meerwaarde van de kleutertoetsen heb ik al eerder genoemd, het kunnen volgen van de ontwikkeling kleuters tav hun leeftijdgroep met genormeerde toetsen. Vooral bij kinderen die op of uitvallen aan de boven of onderkant levert dit waardevolle informatie op. Het is echt niet zo´n ding, als de toets goed zal worden aangepakt. De kinderen op mijn werk vinden het zelfs wel leuk om te doen.
<<

Anoniem272

Bericht 28 Jun 2014 20:07

Re: Vanaf wanneer Cito?

Ik herken wat Pleun schrijft: T. en zijn klasgenootjes vinden het 'werken uit een boekje' hartstikke leuk. En de leerkrachten doen alleen wat met de opvallende uitslagen: kinderen die vaak een A of juist een E scoren. T. scoort meestal een C of een B (dat is vrij gemiddeld). Hij krijgt dan echt niet te horen dat het beter moet of zo.

Maar in eerste instantie was ik er ook fel op tegen, het klinkt gewoon raar om een kleuter van 4 al te toetsen. Een lage uitslag is niet betrouwbaar omdat kinderen op die leeftijd ook gewoon afgeleid geweest kunnen zijn of de opdracht niet goed begrepen kunnen hebben. Onder 4-jarigen is de betrouwbaarheid van een toetsuitslag 5% had ik ergens gelezen.
<<

Fiene

Bericht 29 Jun 2014 20:32

Re: Vanaf wanneer Cito?

De kinderen vinden het wel leuk maar er zijn zoveel nadelen aan die cito te noemen. Vooral de 'oude' cito toets was echt slecht, daar waren vaak meerdere antwoorden te verklaren vanuit een kleuterperspectief. Ik vind de cito echt waardeloos, het is zo geen kleutermanier om iets te controleren. Ik kan op goede, kleutermanieren exact hetzelfde toetsen en daar heb je veel meer aan.

Kleuters werken en leren via handelen en niet op het platte vlak, dat heeft te maken met het brein en hoever dat ontwikkelt is. Ik heb bijv een kleuter dat echt perfect blokken van groot naar klein te zetten, in de cito echter ( op het platte vlak dus) kan hij het niet. Prima geen probleem maar ik vind het niet oke dat daardoor zijn score ' slechter' uitvalt dan dat ik in de praktijk bij hem zie.

Daarnaast ontwikkelt een kleuter zich in sprongen en niet in een lijntje zoals je dat bijv vanaf groep 3 meer ziet. Daarom heeft het ook totaal geen nut om kinderen te gaan vergelijken omdat die sprongen die kinderen maken niet tijdsgebonden zijn en ieder kind dat op zijn eigen tempo doet.

Zo sprak de anti- cito juf ;)
<<

Anoniem73

Bericht 30 Jun 2014 14:20

Re: Vanaf wanneer Cito?

Hier wordt op de crèche al Cito afgenomen. Toevallig vandaag de uitslagen besproken.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers