Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rubriek W&S #6: Actuaris

<<

Pippin

Kwebbel

Berichten: 434

Geregistreerd: 19 Sep 2013 15:18

Bericht 24 Jun 2014 20:34

Rubriek W&S #6: Actuaris

Wanneer ik mensen vertel wat voor werk ik doe, kijken ze mij vaak vragend aan: “Wát doe je?” De mensen die wel weten wat het is, hebben bijna medelijden. Het heeft namelijk een suf imago. Mensen denken vaak aan oude mannen die in een hoekje achter een computer de hele dag berekeningen maken en geen woord met elkaar wisselen.

Ik werk dus als actuaris. Vorige week door de Elsevier voor het vijfde jaar op rij uitgeroepen tot het beste beroep. Daarentegen bleek vorig jaar uit onderzoek dat dit het minst begrepen beroep is. Daarom een perfect beroep voor deze rubriek.

Wat doet een actuaris?
Een actuaris is kortweg een verzekeringswiskundige. Belangrijk hierbij zijn kansen dat een verzekeraar moet uitkeren, bijvoorbeeld de kans dat iemand een schade maakt met zijn auto of de kans dat iemand komt te overlijden.
Bij een verzekeringsbedrijf zijn actuarissen op veel plekken terug te vinden. Ze houden zich bijvoorbeeld bezig met productontwikkeling, dan berekenen ze wat voor premie een verzekeraar het beste kan vragen om alle schade-uitkeringen te kunnen doen zonder verlies te maken.
Ik werk op een afdeling die zich richt op de analyse van de levensverzekeringen. Ik zal niet in detail gaan vertellen wat we precies aan analyses doen, want dan wordt het een beetje ingewikkeld (sommige dingen die mijn collega’s doen snap ik ook niet eens ;-) ). Bij de analyses die ik doe, kijk ik wat er aan premie, kosten en uitkeringen geboekt wordt en bepaal aan de hand daarvan wat het resultaat is (dus de winst of het verlies). Daarnaast bepaal ik de voorziening. Dat is het bedrag wat wij apart moeten houden om aan al onze verplichtingen te voldoen, dus alle uitkeringen die we in de toekomst verwachten te doen.
Een andere onderdeel is het maken van marktwaardeberekeningen. We berekenen de waarde van alle verzekeringen waarbij we rekening houden met de verwachte rentes in de toekomst. Hiervoor maken we gebruik van computermodellen die aan de hand van onze input gaan rekenen. Deze input halen we uit de systemen waar alle verzekeringen in vastliggen. Dit zijn dus gigantische excelbestanden met onder andere de ingangsdatum en de premies van alle verzekeringen.
Om al deze analyses te kunnen maken besteden we ook veel tijd aan het uitvoeren van controles, waarbij we kijken of de systemen wel werken zoals zou moeten.
We kijken bijvoorbeeld ook naar de toekomst door een begroting voor de komende jaren vast te stellen en geven advies en ondersteuning aan het management en andere afdelingen binnen het bedrijf.
Eens per kwartaal hebben we de kwartaalafsluiting, we moeten dan volgens strakke deadlines de analyses opleveren. Dit zorgt voor veel hectiek omdat we dan snel moeten schakelen en problemen binnen no-time moeten oplossen, maar ik vind het heerlijk om hierin te werken.
Door al deze verschillende werkzaamheden is het werk heel gevarieerd. De ene dag ben ik een hele dag bezig om computermodellen te bouwen om controles te kunnen doen, de andere dag ben ik berekeningen aan het maken. Ondanks dat het voor de buitenwereld niet zo lijkt, is geen dag hetzelfde en weet ik vaak ’s ochtends niet wat de dag gaat brengen. Dat maakt dit werk heel dynamisch.
De sfeer op mijn afdeling is heel goed en voldoet totaal niet aan het stereotype. Het is een gezellige groep mensen, van wie het grootste gedeelte meer ervaring heeft. Hierdoor leer ik elke dag wat bij. Daarnaast hebben we ook regelmatig borrels en activiteiten en wordt er heel wat afgelachen. Het zijn soms een beetje “Big Bang Theory”-grappen, maar ach, dat hoort bij het vak.
Afbeelding

Hoe word je actuaris?
Om actuaris te worden kun je de opleiding Actuariële Wetenschappen aan de UVA volgen, dit is een normale master en duurt ongeveer vier jaar. Echter rollen ook veel mensen pas later het vakgebied in. Zij volgen dan vaak een opleiding bij het Actuarieel Instituut. Dit is een instelling die in de avonduren actuariële opleidingen biedt op verschillende niveaus (hbo-propedeuse, hbo en universiteit). Wanneer je het universitaire stuk hebt afgerond mag je de titel Actuaris dragen. Wil je het gehele traject doorlopen, dan kost dat ongeveer negen jaar, dus het is nogal een kluif. Het is een gevarieerde opleiding die onder andere pure wiskunde, economie, rechten en verzekeringsvakken bevat.
Ik werkte al een aantal jaren in de verzekeringswereld en was op zoek naar een nieuwe uitdaging, toen ik in aanraking kwam met de opleiding Actuarieel Rekenaar (dat is de hbo-propedeuse-opleiding). Toen ik daarmee begon, wist ik zeker dat dit een vakgebied was waar ik verder in wilde. In die tijd ben ik ook qua baan verder gaan zoeken en ongeveer een jaar later kwam er een plekje vrij op het actuariaat bij ons bedrijf en heb ik de overstap gemaakt. Van deze stap heb ik nog geen moment spijt gehad. Ik heb helemaal mijn plekje gevonden.
Inmiddels werk ik alweer drie jaar op het actuariaat en ben vier jaar aan het studeren. Hopelijk rond ik volgend jaar de hbo-opleiding af. Het is wel mijn bedoeling om uiteindelijk de universitaire opleiding af te ronden. Voorlopig houdt dit mij dus nog wel van de straat.

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: Docent basisonderwijs en student gymopleiding
Deel 2: Verpleegkundige spoedeisende hulp
Deel 3: Medewerker grand cafe
Deel 4: Volg je hart en maak van je passie je baan
Deel 5: Orthoptist
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3407

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 24 Jun 2014 20:46

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Wat een interessant iets. Volgens heb ik wel eens eerder gelezen datje dit doet. Eigenlijk zijn dit van die beroepen waarbij ik het achteraf jammer vind dat ik er niet eerder iets van wist. Ik vind het eigenlijk ook best knap dat je hier indertijd al voor gekozen hebt. Aan de ene kant lijkt het me een beetje saai maar dat vind ik bv onze administratie en calculatie ook en dan vooral omdat ik in een heel andere hectische functie zit met denk ik meer contact met mensen. Aan de andere kant lijkt het me iets waar ik ook wel voldoening uit zou kunnen halen. En geloof ik zeker dat er genoeg uitdaging in zit.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 24 Jun 2014 21:43

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Wat leuk om hierover te lezen, had wel een vaag idee bij de werkzaamheden, maar niet meer dan dat.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 24 Jun 2014 21:46

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Ik had serieus echt nog nooit van dit beroep gehoord en wist al helemaal niet dat er een aparte studie voor was! Heel interessant en wat nieuws geleerd dus :)
<<

Anoniem304

Bericht 25 Jun 2014 11:04

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Whoop! schreef:Ik had serieus echt nog nooit van dit beroep gehoord en wist al helemaal niet dat er een aparte studie voor was! Heel interessant en wat nieuws geleerd dus :)

Same here, heel leuk om te lezen!
<<

Burgemeester Bo

Bericht 25 Jun 2014 11:11

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Bedankt voor je bijdrage, Pippin, ik heb er ook veel van geleerd!
<<

Anoniem321

Bericht 25 Jun 2014 11:15

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Leuk en interessant om te lezen. Had wel van het woord actuaris gehoord, maar nu heb ik er ook een beeld bij.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 25 Jun 2014 11:20

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Ik heb nog nooit eerder van dat beroep gehoord, leuk om te lezen je verhaal :)
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 25 Jun 2014 12:34

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Oh interessant! Dat lijkt mij ook best leuk werk :)
<<

Anoniem185

Bericht 25 Jun 2014 14:03

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Het eerste wat ik denk is; shit, jij bent vast heel slim dan. Met al dat wiskundige enzo.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 25 Jun 2014 14:41

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Interessant! De enige vraag die ik heb is of je met deze studie ook buiten het verzekeringswereldje terecht kunt? Ik denk namelijk dat dat wereldje vrij klein is (wordt bepaald door een paar grote verzekeraars) en mocht je daarbij geen werk vinden wat kun je dan met deze studie nog meer doen?
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5454

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 25 Jun 2014 18:40

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Leuk om meer te weten te komen over je beroep. Ook ik wist vooraf niet dat deze baan bestond en wat het dan inhield.
Bedankt voor je bijdrage.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 25 Jun 2014 18:45

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

.Ow, had ik ook nog nooit van gehoord! Wat leuk dat deze 'onbekende' beroepen hier in de spotlight staan
AfbeeldingAfbeelding
<<

Pippin

Kwebbel

Berichten: 434

Geregistreerd: 19 Sep 2013 15:18

Bericht 26 Jun 2014 20:30

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Thanks voor jullie reacties.

@ Rapa nui; het is inderdaad de afdeling binnen het bedrijf met het minste klantcontact, het zijn inderdaad vooral interne afdelingen waarmee we contact hebben. Maar voordat ik aan dit werk begon was ik ook heel bang om op een suffe afdeling terecht te komen, maar dat valt alles mee.

@ Fred; niet alleen bij de verzekeraars zijn actuarissen werkzaam (en stiekem zijn dat er best veel), maar ook bij pensioenfondsen . Daarnaast heb je ook partijen die controles uitvoeren op verzekeraars, bijvoorbeeld de Nederlandsche Bank en Ernst & Young. Het is inderdaad niet zo'n groot wereldje, hoeveel mensen het zijn weet ik niet precies, door de vele opleidingen en bijeenkomsten is het bijna ons kent ons. Maar er zijn mogelijkheden genoeg.
<<

Burgemeester Jasmijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 20 Mei 2014 18:52

Bericht 26 Jun 2014 21:10

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Ik had er ooit iets vaags over gehoord, maar wist totaal niets van jouw beroep af. Erg bedankt voor je leerzame bijdrage!
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 28 Jun 2014 19:19

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Leuk om over een beroep te lezen waar ik nog nooit van gehoord had. Ik hou wel van gegevens analyseren dus vind het een interessante baan! Denk alleen dat het voor mij toch iets teveel cijfertjes zijn. Daar ben ik toch niet heel goed mee. Maar echt leuk om te lezen!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 28 Jun 2014 19:45

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Whoop! schreef:Ik had serieus echt nog nooit van dit beroep gehoord en wist al helemaal niet dat er een aparte studie voor was! Heel interessant en wat nieuws geleerd dus :)


+1 (om maar in het rekenen te blijven). Superinteressant!
L2014 & H2017
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 28 Jun 2014 20:13

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Heel interessant om te lezen!
<<

Nigella

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 113

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:37

Bericht 29 Jun 2014 16:27

Re: Rubriek W&S #6: Actuaris

Leuke bijdrage! Ik werk zelf in de adviesbranche en heb voor mijn studie ook wel wat Levensverzekeringswiskunde gehad, maar dat ging niet verder dan de simpele berekeningen D/N/M. Erg leuk om te lezen hoe dit soort dingen in de praktijk 'achter de schermen' gaan!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers