Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Veel samen doen/moet ik er iets mee?

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 26 Jun 2014 18:43

Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Ik heb vanmiddag ff een praatje aangeknoopt met de leidster van de meiden. Ik was benieuwd of ze ook wat met andere kinderen ondernemen tijdens de dagen dat ze daar zijn. Nou het antwoord is eigenlijk nee, ze spelen samen, hebben samen de ideeën en voeren dat samen uit. Ze zijn niet onaardig met tegen andere kindjes, als die mee willen doen mag het vaak, alleen zullen zij niet snel de andere kinderen opzoeken.
Thuis zijn ze natuurlijk ook altijd samen, en echt iets apart met ze ondernemen is gewoon lastig omdat ik veel alleen met ze ben.
Nu is wel de laatste week veel verloop geweest op het dagverblijf, zijn er de laatste maand heel veel kinderen 4 geworden en dus vertrokken, dus zij zijn straks met hun 2 jaar en 8 maanden een van de oudste, want er zitten nu nog twee kindjes die begin volgende jaar 4 worden.

Ze zien verder wel verschil in de meiden wat de een bijv wel doet en de ander dan weer niet. Ze zetten ze ook wel als er gewerkt wordt aan twee aparte tafels.
Ze kunnen ook wel een eigen mening hebben en echt kiezen wat ze zelf willen, maar ook vaak zat wordt die mening ook wel bepaald door wat de ander heeft. Dat zie ik thuis ook wel.

En toch houd het me wel bezig dat ze dus veel samen zijn. Ergens vraag ik me af of ik daar iets mee moet? Aan de andere kant, het is een tweeling de kans dat ze het goed met elkaar kunnen en vinden en gehecht aan elkaar zijn is natuurlijk erg groot.
Maar ja de vraag moet ik hier wat mee/moet ik hier wat mee? zit nu al paar uurtjes in mijn hoofd. Allebei op een andere groep op het dagverblijf kan niet, want er zijn maar weinig groepen en er wordt al veel samen gegaan dus is geen oplossing. Een ander kinderdagverblijf kan ook niet want er zit er hier maar een.
Het feit dat de leidster aan gaf dat zij ze bewust apart zetten bij het maken van werkjes, of als er opdrachtjes uit gevoerd moeten worden dat ze ze niet meteen achter elkaar laten gaan maar er een paar kindjes tussen laten vind ik fijn.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zouden jullie hier iets in willen veranderen of gewoon laten zoals het is?
:heart: :heart: 2011
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Jun 2014 18:50

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Ik zou niet meer doen dan er nu wordt gedaan, stimuleren, maar niet pushen of dwingen.

Ik weet trouwens niet of ze naar een basisschool met meerdere kleuterklassen gaan, maar op de school van mijn dochter zitten tweelingen volgens mij niet bij elkaar.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem166

Bericht 26 Jun 2014 18:50

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Ik zou er niets meer mee doen dan dat de leidsters nu doen. Uit elkaar halen zou ik geen optie vinden op hun leeftijd en hun sociale ontwikkeling verloopt toch hartstikke goed? Ze laten andere kindjes meespelen als dat zo uitkomt en kunnen ook wel eens iets alleen doen als de leidsters hen even apart iets laten doen.

Mijn dochter heeft op het kinderdagverblijf ook een vriendinnetje. Als dat meisje er is, dan zijn die twee ook echt alleen maar met elkaar bezig. Jouw dochters zijn nu nog zo aan elkaar gehecht en spelen fijn. Ik zou me nog geen zorgen maken dat ze straks elkaar steeds nodig hebben. De manier waarop de leidsters ermee omgaan lijkt me wel goed, ze worden niet steeds als zusjes behandeld, maar draaien gewoon mee in het programma en dan zijn ze niet steeds tegelijk aan de beurt.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 26 Jun 2014 19:20

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Susan, ik woon niet in een heel groot dorp, en veel scholen zijn streng qua geloof dus vallen voor ons af. Ik denk dat de school waar ze heen gaat niet heel groot is en dus maar een groep van alles heeft. Ze zullen dan bij elkaar in de klas zitten.

Sanne, mooi voorbeeld geef jij, dat relativeert mij weer een beetje.
:heart: :heart: 2011
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 26 Jun 2014 19:38

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Gewoon zo laten!! Komt echt wel goed hoor.

Wat er nu gedaan wordt is prima.

Ik heb een tweeling (meisjes)in mn groep. Hun zijn dan al 3. En daar zie ik het ook bij. Ze spelen veel samen maar ook steeds meer apart. Ze komen voor elkaar op. Wel letten wij er op dat als de 1 een 'probleempje' heeft met iets Of ander kindje dat ze het ook zelf oplost en niet haar zusje.

Ik weet wel dat ze allebei naar een andere groep gaan op dr basisschool.
<<

Anoniem125

Bericht 26 Jun 2014 19:49

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Ik zie het probleem niet.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 26 Jun 2014 19:58

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Ik denk dat het enige wat je nu kunt doen is de leidsters vragen om ze nog wat vaker iets met een ander kindje te laten doen. Dat ze ze bijv met een ander kindje aan een tafel zetten om samen iets te doen. Maar dat moeten ze ook maar net willen natuurlijk. Ik zou er niet mee gaan pushen, zolang zij zich samen vermaken zonder al te veel ruzie, lijkt mij er niet zoveel mis mee. Of je nou continu met je zusje of eem vriendinnetje speelt, maakt mijn inziens geen verschil, behalve dat zusje er altijd is en het vriendinnetje niet.

Mijn kinderen hebben dit niet, ze zitten wel bewust bij elkaar in de klas maar gaan ieder hun eigen gang wel, dat was op de psz ook zo.
Mijn tweelingnichtjes (inmiddels al bijna 15) hebben tot hun 11de bij elkaar in de klas gezeten en waren altijd samen en hebben altijd heel veel aan elkaar gehad. Ze hadden/hebben ook dezelfde vriendinnen waardoor et altijd gewoon een grote gezellige meidenbende in de woonkeuken was/is bij hun thuis. In groep 8 werden ze wel in aparte groepen gezet met elk wat vriendinnen die op hetzelfde niveau lagen ter voorbereiding op de middelbare school, waar hun wegen sowieso zouden scheiden omdat de locaties anders zijn per niveau. Toen hadden ze ook een goede leeftijd om daar zelf bij mee te beslissen. Dat is helemaal prima verlopen, hun vriendengroep is nu alleen echt enorm want de vriendinnen van de ene die vwo doet, die vinden de ander die lbo (heet dat zo tegenwoordig zo?) ook zo leuk en vice versa, dus die groepen zijn ook samengesmolten. Uitgaan etc doen ze nu dus nog voornamelijk met de hele gezamelijke groep, maar eens of twee keer per week doen ze ook wel apart wat met hun sportvriendinnen. Het is echt niet zo dat ze niet zonder elkaar kunnen en alleen elkaar hebben.
Mijn tante werd er weleens op aangekeken dat ze ze samen liet gaan en blijven, maar zij is er echt superblij mee. Het zijn inmiddels gewoon zelfstandige zussen, best friends, maar niet aan elkaar vastgeplakt. Ook twee totaal andere karakters.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem125

Bericht 26 Jun 2014 20:23

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Waarom worden tweelingen op de basisschool uit elkaar geplaatst?
<<

Fiene

Bericht 26 Jun 2014 20:25

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Zure Mat schreef:Waarom worden tweelingen op de basisschool uit elkaar geplaatst?


Omdat dat vaak beter is voor het kind en meestal de afspraak is geen broertjes/zusjes in dezelfde klas.
Ga je hier ook weer een discussie van maken? deze regel is echt al enorm oud hoor, tenminste de meeste scholen werken wel met het beleid geen broertjes/zusjes samen.
<<

Anoniem125

Bericht 26 Jun 2014 20:27

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Nee hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig, omdat bij mij in de klas vroeger wel een tweeling zat. Heb er ook nooit een nadeel in gezien. Ze gingen goed met elkaar om, maar ook met de anderen in de klas.
<<

Anoniem331

Bericht 26 Jun 2014 20:29

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Dat is niet overal zo hoor ZM.

Mijn broer heeft ook een tweeling, die dames worden eind van dit jaar 4, en gaan nu pas naar een peuterspeelzaal voor 1 ochtend in de week. Die weten niet beter dan dat ze elkaar overal voor nodig hebben, want het is nog nooit anders geweest. Ik denk dat die 2 meiden van jou uiteindelijk wel losser van elkaar zullen komen, als ze iets ouder zijn. Ze hebben nu nog niet de leeftijd om per se andere kinderen op te zoeken, dat is dus heel normaal. Door het feit dat ze samen opgroeien, is het gewoonte dat de ander er is. Ik denk niet dat je je er zorgen om moet maken, ze pakken het al goed op.

Ik heb dan wel geen tweeling, maar ze schelen elkaar nipt anderhalf jaar. Nu ze ouder worden verdwijnt dat verschil min of meer, omdat ze eigenlijk al tijden op dezelfde golflengte zitten. Ze zitten ook bij elkaar in de klas (na de zomer, nu nog 1x per week) en zoeken elkaar in de kring op, zitten ook naast elkaar, maar zoeken inmiddels wel hun eigen vriendjes op, en doen ieder hun eigen spel/werkje in de klas. Dat loopt wel los.
<<

Anoniem331

Bericht 26 Jun 2014 20:30

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Fiene schreef:
Zure Mat schreef:Waarom worden tweelingen op de basisschool uit elkaar geplaatst?


Omdat dat vaak beter is voor het kind en meestal de afspraak is geen broertjes/zusjes in dezelfde klas.
Ga je hier ook weer een discussie van maken? deze regel is echt al enorm oud hoor, tenminste de meeste scholen werken wel met het beleid geen broertjes/zusjes samen.



Ik heb nog nooit eigenlijk van deze regel gehoord. Nu kan het hier ook niet anders, dan zou ik de een naar de andere school moeten doen. Ik zat zelf ook jaar op jaar af bij mijn broer in de klas. Heb het nooit als vervelend ervaren.
Ik voorzie met mijn 2 kinderen ook geen problemen wat dat betreft. De juffen ook niet, die zijn heel erg benieuwd hoe het na de zomer gaat. Ze kennen de oudste natuurlijk, en zijn nu erg benieuwd hoe de jongste zal zijn.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 26 Jun 2014 20:55

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Bedankt meiden, het relativeert wel. Ben tijdens mijn zwangerschap echt door zoveel mensen toegesproken dat ik er wel voor moet zorgen dat ze allebei een eigen identiteit krijgen. En ja dat vind ik ook belangrijk en ik zie ook zeker wel verschil in ze, in hun gedrag en karakter. Maar ja dat ze dan weer zoveel naar elkaar toe trekken brengt me aan het twijfelen.

Of het een regel is dat tweelingen niet bij elkaar geplaatst worden weet ik niet,maar de school waar onze voorkeur naar uit gaat is niet groot(kan nog veranderen in 1,5 jaar) dus ik denk dat het niet mogelijk is.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem185

Bericht 26 Jun 2014 20:59

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Ik weet nog dat ik twee tweelingen in mijn klas had zitten op de basisschool, maar daar was niets raars aan en die hadden ook allemaal hun eigen groepje waar ze mee om gingen. Ook al zaten ze dus heel de basisschool bij elkaar in de klas.
<<

Anoniem64

Bericht 26 Jun 2014 21:03

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Hier komen ze volgend jaar ook gewoon bij elkaar, kan ook niet anders. Maar zou die mogelijkheid er wel zijn dan hadden we dat nog niet gedaan.
En dat gezeur van buitenstaanders altijd over 'hun eigen identiteit ontwikkelen'? Daar word ik zo moe van. :palm: Vaak zijn dat de mensrn die zelf niet eens een tweeling hebben.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 26 Jun 2014 21:07

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Bij de school waar onze kinderen heen gaan was dat beleid er wel Studiebol, vast niet overal en bij kleine scholen is het ook moeilijk natuurlijk. Hier zijn vier kleuterklassen (groep 1 en 2 gemixt). Ze wilden er ook eigenlijk pertinent niet vanaf stappen en daarom heb ik een gesprek aangevraagd om mijn kijk erop toe te lichten en aangegeven dat ik ze anders helaas moest inschrijven op een basisschool waar wij eigenlijk geen gevoel bij hadden, dat ik dat heel erg jammer zou vinden.
Uiteindelijk zijn we het eens geworden en zijn die van ons de eersten die het mogen proberen. Wij bekijken nu bij de overgang naar groep 3-4-5 of ze bij elkaar blijven of apart gaan.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Jun 2014 21:08

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Zure Mat schreef:Waarom worden tweelingen op de basisschool uit elkaar geplaatst?


Ik ben niet naar het schoolhoofd gegaan om dat te vragen, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem331

Bericht 26 Jun 2014 21:11

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

@Chaos; waarom voeren ze dan dat beleid? Waar denken ze tegen aan te lopen als ze wel bij elkaar in de klas komen?
<<

Anoniem125

Bericht 26 Jun 2014 21:13

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Sterrin_ schreef:Hier komen ze volgend jaar ook gewoon bij elkaar, kan ook niet anders. Maar zou die mogelijkheid er wel zijn dan hadden we dat nog niet gedaan.
En dat gezeur van buitenstaanders altijd over 'hun eigen identiteit ontwikkelen'? Daar word ik zo moe van. :palm: Vaak zijn dat de mensrn die zelf niet eens een tweeling hebben.

Valt mij ook op. Ik heb het idee dat kinderen sowieso wel hun eigen identiteit ontwikkelen. Lijkt me juist wel positief als ze zo'n hechte relatie opbouwen met hun zus/broer, zolang ze op een bepaalde leeftijd ook zo nu en dan maar met andere kinderen spelen zie ik er geen kwaad in.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 26 Jun 2014 21:27

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Tangerine schreef:@Chaos; waarom voeren ze dan dat beleid? Waar denken ze tegen aan te lopen als ze wel bij elkaar in de klas komen?


Volgens hun zou het hun persoonlijke ontwikkeling in de weg staan en dat zal in sommige gevallen ook best wel zo zijn, en vriendjes delen (zie ik geen kwaad in) maar ik ben van mening dat je dat per situatie moet bekijken. Ik heb ook aangegeven dat ik het bizar vind dat ze kinderen uit elkaar willen halen op zn belangrijk en al ingrijpende verandering van het naar de basisschool gaan, dat juist dat vertrouwde dan zo fijn is en dat heeft ze toch ook wel doen nadenken gelukkig!
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 26 Jun 2014 21:30

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Ik ben er zelf 1 van een tweeling en mijn zus en ik hebben altijd bij elkaar in de klas gezeten. Vanaf de basisschool tot het hbo.

Ik heb dat zelf als heel prettig en leuk ervaren.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 26 Jun 2014 21:40

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

ShallY schreef:Ik ben er zelf 1 van een tweeling en mijn zus en ik hebben altijd bij elkaar in de klas gezeten. Vanaf de basisschool tot het hbo.

Ik heb dat zelf als heel prettig en leuk ervaren.


+1 tot 4e klas middelbare school dan. We hebben altijd zelfde vriendengroepjes gehad, was heel gezellig en we zijn toch compleet anders.
Smile, it's free!
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 28 Jun 2014 21:05

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Leuk shally en lavendel dat jullie reageren!
Misschien maak ik me ook wel te veel zorgen en moet ik het gewoon aan zien.

Als ik zie hoe leuk en vol fantasie ze vandaag samen hebben gespeeld kan ik daar ook wel ontzettend van genieten.
:heart: :heart: 2011
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:43

Bericht 28 Jun 2014 21:11

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Lavendel schreef:
ShallY schreef:Ik ben er zelf 1 van een tweeling en mijn zus en ik hebben altijd bij elkaar in de klas gezeten. Vanaf de basisschool tot het hbo.

Ik heb dat zelf als heel prettig en leuk ervaren.


+1 tot 4e klas middelbare school dan. We hebben altijd zelfde vriendengroepjes gehad, was heel gezellig en we zijn toch compleet anders.

Mijn zusjes precies zo.
Voor mij als 'alleenstaande' zus was het dikwijls minder leuk omdat die twee elkaar altijd hadden en ik niet altijd iemand had om mee te spelen.
Leven en laten leven
<<

Anoniem147

Bericht 29 Jun 2014 10:42

Re: Veel samen doen/moet ik er iets mee?

Ik had ook een tweeling als vriendinnen. Zaten allebei bij mij in de klas. Uiteindelijk hebben ze van groep 1 t/m de 3e bij elkaar in de klas gezeten. Toen ging er 1 naar het VWO en de anders naar HAVO. Ondanks dat ik ze nu niet meer als vriendinnen ken, hebben ze volgens mij nog wel heel veel contact met elkaar.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers