Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 12:18

Bericht 25 Jun 2014 15:46

verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Vanmiddag had ik een afspraak bij de gynaecoloog. Uit bloedonderzoek blijkt dat mijn schildklierwaarde iets verhoogd is, wat problemen kan opleveren bij het zwanger worden en met de kans op miskramen/afwijkingen. Mijn waarde is 3.0 en deze moet teruggebracht worden naar 2.5. Er werd mij afgeraden om nu zwanger te worden. Maar wat zegt deze waarde nu? En waar komt dit opeens vandaan? Wat is er tegen te doen? Iemand ervaring hiermee i.c.m. het proberen zwanger te worden. De gynaecoloog heeft mij doorverwezen naar de internist, dus daar moet ik binnenkort naartoe.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Eppie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 441

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:56

Bericht 25 Jun 2014 16:38

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Ik heb vorig jaar, voor mijn zwangerschap moeten bloedprikken. Toen bleek er ook een waarde verhoogd. Et zijn volgens mij 2 verschillende waardes. Het hormoon dat de schildklier aan stuurt en het schildklier hormoon zelf. Bij mij is de eerste verhoogd. Na mijn zwangerschap nog steeds. De gyn zei toen dat ik moeilijker zwanger zou kunnen worden. Kort daarna was ik zwanger. Gewoon bij een vk gelopen. Bij nacontrole bij de gyn, kwam het weer ter sprake. Bij een volgende konderwens zou ik mw kunnen laten behandelen hiervoor. Dat raden ze wel vaak aan.
Ik weet niet welke waarde bij jou is verhoogd. Vervelend nieuw.
Afbeelding
<<

Anoniem133

Bericht 25 Jun 2014 16:47

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Waarschijnlijk is deze waarde de TSH waarde. Die mag max 4 zijn, maar lager is beter. Te laag is ook weer niet goed. Het kan inderdaad zijn dat je hierdoor moeilijk zwanger kan worden, omdat het allemaal te maken heeft met je hormonen en je cyclus kan zijn verstoord. Ook is er kans op miskramen en vroeggeboortes. Ik was net zwanger toen ik ontdekte dat mijn schildklier niet goed werkte (was al maanden verschrikkelijk moe), dus ik kan niet mee praten hoe het is als je zwanger wilt worden. Ik denk dat het heel goed is dat je naar de internist gaat. Waarschijnlijk zal die nog meer bloedonderzoek willen doen en krijg je dan te horen of het goed is om medicatie te gaan gebruiken.
<<

Anoniem130

Bericht 25 Jun 2014 16:56

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Lastig iets van te zeggen als je niet weet om welke waarde het gaat. Het kan inderdaad het hormoon zijn dat de schildklier aanspoort (TSH - thyroid (=schildklier) stimulerend hormoon) of één van de schildklierhormonen zelf (T4 of T3).

Het gekke is dat een TSH van 3 is in principe niet te hoog is. Dat mag tot 4 of 5 (afhankelijk van de refentiewaarden van het lab). Pas als je al bekend met een te trage schildklier en zwanger bent dan willen ze medicatie zo instellen dat je TSH onder de 2 houdt. Ik ken het niet dat ze daar vooraf al op screenen bij mensen zonder schildklierproblematiek. Heb je al problemen met zwanger worden? Wellicht dat ze dan inderdaad willen uitsluiten dat het niet hieraan ligt en je TSH omlaag zouden willen krijgen?

Wat ook zou kunnen is dat het toch je T3 is. Daar wordt ook wel eens een afkappunt van 3 gebruikt, dan is 3 te hoog en dan heb je wellicht juist een te snelle schildklier met een T3 boven de 3. Hyperthyreoidie geeft ook verhoogd risico op miskramen. Dat kan door meerdere oorzaken. Auto-immuun, bijvoorbeeld, dan moeten er wellicht antistoffen in je bloed bepaald worden maar jet kan ook tijdelijk door een virale ontsteking van je schilklier. Hoewel ze wel meestal eerst alleen op TSH screenen en niet gelijk T3 meeprikken. Dus dat zou wel gek zijn dat ze dat nu al geprikt hebben.

Valt nu zo niet zoveel over te zeggen als we niet zeker weten over welke waarde het gaat dus.
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 25 Jun 2014 17:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 12:18

Bericht 25 Jun 2014 17:16

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Het gaat volgens mij om de tsh waarde. Ik ben niet bekend met schildklierproblemen. Ik heb in februari wel een miskraam gehad en ze denken dat ik geen eisprong van mijzelf heb. De follikel groeit nl heel langzaam en de groei stagneert uiteindelijk. Ik ben van mijn zoon zonder problemen zwanger geworden. Zijn de problemen met de schildklier dan later gekomen? Waardoor ontstaan problemen aan je schildklier? Moet ik daar iets van merken?
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Anoniem133

Bericht 25 Jun 2014 17:23

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Bij mij is het waarschijnlijk ontstaan na de zwangerschap van mijn oudste. Ik was vooral erg moe en kwam aan, maar had ook andere klachten die ik toen nog niet relateerde aan de schildklier, omdat ik ook een b12 tekort heb en deze klachten op elkaar lijken. Er staat wel veel informatie online maar zelf ben ik daar wel voorzichtig mee omdat het per persoon zo verschillend is.
<<

Anoniem130

Bericht 25 Jun 2014 17:36

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Ah, ok, ja dat zou wel goed kunnen dan ja. Dan zijn ze bij jou inderdaad andersom aan het kijken en een oorzaak aan het zoeken voor je ovulatieproblemen. Een te trage schildklier (hypothyreoïdie) gaat namelijk inderdaad vaak gepaard met anovulatie (het niet hebben van een eisprong). En in dat geval kan ik me ook voorstellen dat ze een TSH van 3 gewoon net niet lekker vinden, omdat het niet echt ruimte overhoudt. Zeker niet als het nu dus niet goed loopt met zwanger worden en het rijpen van je follikels, en dat ze je daarom doorsturen om er verder naar te kijken en dat ze wellicht je schildklier dan willen gaan behandelen.

Schildklierproblemen kunnen op ieder moment in je leven ontstaan, dus ja, het kan heel goed dat het later ontstaan is. Of wellicht heb je deze schildklierwaarde altijd al wel gehad (nogmaals, officieel is deze TSH waarde binnen normaalwaardes hoor, het is puur dat jij nu problemen hebt met zwanger worden dat ze verder zijn gaan kijken denk ik) alleen heb je er eerder nooit problemen mee gehad.

Problemen aan je schildklier kunnen door meerdere oorzaken ontstaan. Het is eigenlijk altijd een ontsteking van je schildklier, waardoor deze niet werkt zoals de bedoeling is en het is eigenlijk bijna altijd auto-immuungemedieerd. Dat wil zeggen dat je lichaam antistoffen aanmaakt tegen je schildklier waardoor deze een beetje ontstoken raakt en minder goed werkt of soms worden antistoffen gemaakt tegen een receptor op je schildklier, waardoor hij juist continu denkt gestimuleerd te worden. Soms kan het ook tijdelijk ontstoken zijn door een virale infectie en ook komt het wel voor na de zwangerschap. Ik heb zelf ook een auto-immuungemedieerde hypothyreoidie (ziekte van Hashimoto) en moet daarom mijn hele leven schildklierhormoon slikken omdat mijn schildklier het zelf niet aanmaakt.

Het stomme is dat je schildklier heel veel regelt, maar het allemaal een beetje vage dingen zijn. Het koud hebben, gewichtstoename, droge huid, vermoeidheid, obstipatie... Dat soort dingen kun je last van hebben, maar dat zijn dus best aspecifieke klachten die je ook kunt krijgen als je helemaal geen last van je schildklier hebt.
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 12:18

Bericht 25 Jun 2014 18:35

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Dank je wel voor jullie uitgebreide reacties. De gynaecoloog gaf aan dat als ik niet zwanger wou worden deze waarde prima is, maar nu de wens er is om zwanger te worden is deze waarde iets te hoog. Nog een vraag. Wat gaat de internist doen? Eerst verder bloedonderzoek? De kans bestaat dus dat ik hiervoor medicatie moet gaan nemen? En als deze waarde weer netjes is, is de kans dan aanwezig dat mijn hormoonhuishouding ook weer op orde komt?
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 25 Jun 2014 19:36

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Bij mij staat er bij het inloggen op gezondheidsnet :TSH 0.3 t/m 4.6 normaal, T4 10 t/m 23.
Bij mij was de T4 te laag dus traagwerkende schildklier.
Mijn TSH is ook te laag en ik ben van beide vlot zwanger geraakt. Hier geen miskraam of een afwijkende cyclus.
M:21072011
J :08012014
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 25 Jun 2014 19:43

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Ik heb na de eerste zwangerschap een thyreotoxische crisis gehad door een ontstoken schildklier. De waardes waren dusdanig extreem dat ik een week op de IC heb gelegen met uitdrogingsverschijnselen, een op hol geslagen hart en dat soort dingen. Ik heb toen enorme ladingen medicijnen moeten slikken (zelfs gewoon pure jodium moest ik uit een spuitje doorslikken :pale: ).

Ik kreeg toen te horen dat ik de eerste jaren niet zwanger zou mogen zijn ivm de waardes en de medicatie die ik slikte (strumazol en tyrax). Uiteindelijk heb ik zelf wat dingen uitgezocht en een medicijn gevonden dat wel samengaat met een zwangerschap (ptu geloof ik).

Het is eigenlijk vrij snel goedgekomen met medicatie en een half jaar later was ik in verwachting van de tweede, zonder problemen.

Intussen slik ik weer tyrax en strumazol.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 25 Jun 2014 20:16

Re: verhoogde schildklierwaarde en zwanger worden

Houdt het in dat je een te traag of te snel werkende schildklier hebt?

Ik heb een te traag werkende schildklier. Hier zijn ze achter gekomen toen ik naar de gynaecoloog ging omdat ik zwanger wilde worden. Eerst moesten mijn waardes goed zijn voordat ik verder ging met zwanger worden.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers