Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #6: Madeira

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6227

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 20 Jun 2014 17:29

Reisrubriek #6: Madeira

Bij dezen mijn reisbijdrage. Ik heb gekozen om te vertellen over het hele eiland in plaats van alleen de hoofdstad, omdat het eiland in zijn geheel zoveel te bieden heeft!

Zomer 2012: we (mijn vriend en ik) willen op vakantie maar weten niet zo goed waar we heen willen. Wel dat we met het vliegtuig willen en Turkije (ik) en Griekenland (vriend) niet zo zien zitten. De keuze valt, na lang zoeken, wikken en wegen, op Madeira!

Kort voor vertrek komen we erachter dat Madeira bekend staat als 'bejaardeneiland’: het gematigde klimaat is prima voor overwinteren. Het 'grijze-harengehalte’ in het vliegtuig valt ontzettend mee en op het eiland zelf komen we ook genoeg mensen tegen van onze en middelbare leeftijd.

Wat behoort er tot Madeira?
Madeira is een regio van Portugal. Tot deze regio behoort het hoofdeiland Madeira, het kleinere, bewoonde eiland Porto Santo en de onbewoonde eilanden(groepen) Ilhas Desertas en (zo leerde Wiki mij) Ilhas Selvagens.

Madeira is een eiland dat weliswaar voor de kust van Marokko ligt, maar je kunt Marokko niet zien liggen vanaf het eiland. Madeira ligt een uur vliegen ten noorden van de Canarische Eilanden.

Reizen
Het meest voor de hand liggende vervoermiddel is het vliegtuig, omdat het al 1000 km van Portugal verwijderd is. Je vliegt in zo’n 4,5 uur van Schiphol naar het vliegveld van Madeira, aan de oostkant van het eiland.

Als je wilt, kun je ook met de boot op Madeira aanleggen, het is 24 uur varen vanaf Lissabon. Ook met een cruiseschip wordt Madeira soms aangedaan.

Het landen en opstijgen op het vliegveld is trouwens wel grappig: er is één start-/landingsbaan, die een aantal decennia terug verlengd moest worden, omdat er anders geen 'grote’ Boeings konden landen. Bij het starten en landen heeft het vliegtuig ook echt de hele baan nodig.

Taal
De taal die op Madeira wordt gesproken, is Portugees, al kun je er met Engels ook heel goed terecht. Probeer wel een aantal woordjes als obrigado/obrigada (bedankt, -o voor mannen en -a voor vrouwen!) te leren en te gebruiken, de mensen worden er erg blij van!

Valuta
Omdat Madeira tot Portugal behoort en Portugal tot de eurozone, kun je er gewoon met de Euro betalen. Pinautomaten zijn er gewoon te vinden, dus geld opnemen is geen probleem.

Doordat Madeira een eiland is dat redelijk ver van 'de bewoonde wereld’ af ligt, zijn de prijzen van importproducten er hoger dan die in Nederland. Voor een liter benzine betaalden wij destijds €1,80, een pak toiletpapier van 12 rollen kost €7,- en voor douchegel (de -in Nederland - goedkopere versies) betaal je er al gauw 4 tot 5 euro per fles. Voor een fles badschuim (wat prima is voor onder de douche :smile: betaal je nog geen 2 euro)

De hoofdstad
De hoofdstad van Madeira is Funchal (spreek uit Foensjal) en ligt aan de zuidkant van het eiland. Funchal vind ik echt een heel gezellige stad: er zijn leuke, authentieke straatjes waar je heerlijk kunt eten, maar je hebt (als je graag wilt) ook winkelcentra en natuurlijk de toeristische trekpleisters.

Afbeelding

Hotels
Er zijn genoeg hotels te vinden op Madeira, variërend van heel klein tot de grotere Riu Palace hotels. Wij zaten zelf in het Four views oasis in Canico de Baixo (Kanieso de Baisj, Canico-laag), tussen de Funchal en het vliegveld. Wij hadden een studio met zijzeezicht. Nou, het uitzicht was inderdaad niet frontaal, maar we hadden evengoed een mooi uitzicht. De kamer was voor een studio ook echt heel groot: ik schat zo’n 30-35 m2!

Overnachten kun je prima in Funchal, Canico (maar dan zit je niet bij de oceaan), Canico-de-Baixo, Porto Moniz.

Eten
Zoals gezegd, kun je in Funchal, maar ook in bijvoorbeeld Porto Moniz (noord-west) en Santa Cruz (oost), heerlijk eten.
Specialiteiten van het eiland zijn onder andere de Espada (zwaardvis) en de Espetada (een spies, verkrijgbaar in vlees, vis en kip). De kwaliteit van het eten is over het algemeen prima. De prijzen zijn te vergelijken met die in Nederland.

Wij waren er eind augustus en dan zijn er in de verschillende steden op het eiland straatfestivals. Het draait dan voornamelijk om eten, dat daar dan gewoon op straat hangt, voordat het gebakken/gebraden wordt. Ik heb bij zo’n tentje een Espetada van kip gegeten die volgens mij letterlijk in mootjes was gehakt: de botjes zaten nog in de stukjes kip… In de kleine straatjes van Funchal heb ik ook eens zo’n spies gegeten, die was stukken lekkerder.
Afbeelding
Espada, zwaardvis
Afbeelding
Espetada

In die smalle straatjes kun je veel restaurantjes vinden, waar je voor weinig geld (ongeveer 20 euro) een driegangenmenu krijgt. Wel met een vaste kaart: wil je zelf kiezen dan ben je meer kwijt. Ga je aan de hoofdstraat eten (richting de oceaan), dan ben je al gauw een stuk meer kwijt en dan is het eten niet eens veel lekkerder. Ook leuk om meteen te bekijken: de beschilderde deuren (kunstproject) in die straat.
Afbeelding

Madeirawijn
De Madeirawijn is een dessertwijn en het is een specialiteit van het eiland. Je kunt plekken bezoeken waar de wijn wordt gemaakt. Ik vind het persoonlijk niet lekker.

Fooi
Het is gebruikelijk om zo'n 10% fooi te geven.

Reizen op het eiland
Op Madeira heb je de mogelijkheid om met de bus het eiland te verkennen, maar ik heb buiten de hoofdstad, de verbinding met Canico (de Baixo) en het vliegveld vrijwel geen bussen zien rijden. Vanaf de hotels rijden er vaak shuttlebussen naar de hoofdstad en je wordt van het vliegveld altijd opgehaald.

Wat meer voor de hand ligt, is het reizen met een eigen huurauto, tenzij je niet meer wilt zien dan de hoofdstad en eventueel de plaats waar je verblijft. Wij hadden vooraf een huurauto geboekt, die we een dag na opkomst op zouden halen en een dag voor vertrek weer in zouden leveren. Achteraf was dat lastig, omdat het reizen naar het vliegveld wel een gedoetje was. Er zijn op het vliegveld genoeg verhuurmaatschappijen, maar in hoeverre je nog een auto kunt huren als je daar aankomt, daar heb ik geen idee van.

Wij kregen als auto een vijfdeurs Mitsubishi Colt, voor ons tweeën een prima auto. Check vooraf of de beschadigingen aan de auto overeenkomen met de papieren die je tekent! Bij ons was dat overigens haast onbegonnen werk: er zaten zoveel krassen en kleine deukjes op de auto dat mijn vriend op een gegeven moment zei: laat maar, het zal wel kloppen. Werkelijk op alle delen zat wel iets…

Je kunt overigens ook met de taxi reizen, in Funchal zelf had je ze voor het uitkiezen:
Afbeelding

Hotspots
Je hebt in Funchal en op de rest van Madeira verschillende hotspots die leuk zijn om te bezoeken:

Café Relógio in Camacha. Dit café staat bekend om zijn rietvlechtambacht. Dat wordt hier nog op de authentieke manier gemaakt. Je kunt hier voorwerpen kopen die door rietvlechters zijn gemaakt, een lekker kopje koffie drinken of het rietvlechten aanschouwen. Aangezien Camacha in het binnenland ligt, is reizen per auto aan te raden.
Afbeelding
Je zou het niet zeggen, maar ja: alle dieren op de foto zijn van rietvlechtwerk.

Mercado dos Lavradores in Funchal: de fruit-, groente-, vis en kruidenmarkt. Je kunt hier je dagelijkse eten kopen, maar je vooral vergapen aan alle kleuren. Ik vind dat je hier vooral ’s morgens bij moet zijn, ’s middags is het meeste verkocht. Vis wordt hier ter plekke onthoofd, verser kun je het niet krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Museum in São Vicente. Dit museum gaat over het ontstaan van Madeira (vulkanisch) en is eigenlijk een must see als je er bent.

Casas de Colmo in Santana: de typische huisjes van Madeira. Deze huisjes liggen ook redelijk in het binnenland, dus een auto is een must.
Afbeelding

Jardim Tropical Monte Palace: leuk als je houdt van botanische/tropische tuinen. Het ligt ten noorden van Funchal in de bergen, maar is wel te bereiken met de Teleferico (kabelbaan, soort skilift) vanuit de stad. Er zijn overigens nog meer botanische tuinen op Madeira, maar wij hebben deze als enige bezocht.
Afbeelding
Afbeelding

Natuur
Madeira staat bekend om zijn veelzijdige natuur en wordt ook wel bloemeneiland genoemd. Toen wij er waren, hebben we groen gezien met heel veel bloemen, dorre stukken, maar ook verbrande stukken. Geen één stuk was hetzelfde. Je kunt veel (lange!) wandelingen maken, maar dat hebben wij eigenlijk niet gedaan. Stukken natuur die aan te raden zijn:

Balcoes: Het is een korte, vlakke wandeling naar Balcoes, Portugees voor balkon. Vanaf deze plek heb je een prachtig uitzicht over het dal eronder.

Hetzelfde geldt voor Eira do Serado: dit heeft ook een mooi uitzicht over het dal van Curral das Freiras. Niet naartoe gaan als je bang bent voor hagedissen, die zitten hier in overvloed!

Afbeelding
Oke, heel eerlijk: deze is op de foto gezet in Sao Vicente, maar bij Eira do Serrado hebben we ze in overvloed gezien.
Afbeelding

Cabo Girão: dit is een mooi uitzichtpunt in de bergen. Niet naartoe gaan als er mist in de bergen hangt, dan heb je geen uitzicht.

"Op zoek naar het vulkanisme” vanaf Porte de São Laurenco: Dit is een van de weinige wandeltochten die wij gemaakt hebben. Deze tocht begint net iets voorbij Canical en gaat helemaal naar dat puntje van het eiland. Voor deze tocht staat ongeveer vier uur, dus neem genoeg water mee, want er is weinig tot geen schaduw. Onderweg heb je wel heel mooie uitzichten, waarbij vooral de opbouw van de rotsen (veel kleuren door het vulkanisme) en de vergezichten opvallen.

Pico do Arieiro: dit is een van de hoogste punten van het eiland. Ook vanaf hier kun je een lange wandeling maken (niet gedaan) en kun je op het hoogste punt staan. Hier staat ook een satelliet van de Navo, die opvalt door zijn vreemde vorm.
Afbeelding

De kustweg: er loopt op verschillende plaatsen een kustweg langs de (de naam zegt het al) kust. Hier kun je mooie stukken rijden, maar helaas is niet alles begaanbaar. Over de kustweg rijden met een cabrio is niet aan te raden: af en toe komt er een watervalletje vanuit de bergen op de weg uit. Je huurauto is dan wel weer schoon :).

Ook heb je veel plekken waar je van een prachtig uitzicht kunt genieten. Neem af en toe zo'n afslag en geniet!

Afbeelding
Deze eindigde naast de weg.
Afbeelding
Hier hebben we een afslag genomen en even van het uitzicht genoten. Op de foto ook onze huurauto.

Levada’s: speciaal voor de irrigatie zijn er op Madeira talrijke levada’s, een soort beekjes, aangelegd. Soms stroomt er water in, soms liggen ze droog. Bij de wandeling naar Balcoes liepen we continue langs zo’n levada.

Porte de Garajau: dit is een mooi uitzichtpunt over de oceaan. Je kunt ook een foto maken bij een kruising tussen het vrijheidsbeeld en het Christusbeeld uit Rio de Janeiro.

Afbeelding

Omdat de oorsprong van Madeira vulkanisch is, zijn de zandstranden, als je ze al tegenkomt, zwart. In Porto da Cruz heb je een aardig stuk. Wil je graag een dag verblijven op een strand zoals wij dat in Nederland gewend zijn, boek dan een dagje Porto Santo. Je kunt daar komen met de boot. Je gaat dan ’s ochtends vanuit de haven van Funchal heen en ’s avonds vanaf Porto Santo weer terug. Je kunt ook het vliegtuig pakken, het is een kwartiertje vliegen. Wij hebben het niet gedaan dus daar kan ik geen insidertips over geven. Ik weet wel dat er niet veel meer te beleven is dan een dagje strand.

Afbeelding
Strand bij Porto da Cruz
Afbeelding
Porto Santo, foto van internet

Zoals al gezegd, zijn stukken van het eiland verbrand bij bosbranden. Regelmatig (eens per jaar?) zijn er bosbranden op verschillende stukken van het eiland. Enkele weken voordat wij afreisden naar het eiland was het weer raak. Toen wij er waren, was het gelukkig niet aan het branden, maar de sporen hebben we gezien. Wederopbouw van die stukken land gaat langzaam. Sommige stukken die we zagen, waren al een aantal jaren terug verbrand, maar nog steeds zwart.

Afbeelding

Uitgaan
Op Madeira zijn genoeg restaurantjes te vinden, waar (op zijn Zuid-Europees) tot laat getafeld wordt, maar clubs en discotheken zijn nagenoeg niet te vinden op het eiland.

Aanrader?
Madeira is ons absoluut honderd procent meegevallen! Wij zijn dan ook geen uitgaanstypes. We bekijken liever leuke dingen en houden van fotograferen en lekker eten. Ben je wel een uitgaanstype, dan ben je op Madeira op de verkeerde plek. Houd je van dingen bekijken en soms ook stukken daarvoor rijden, dan is het wel de goede plek. Nu moet je dat stukken rijden met een korrel zout nemen, ik geloof dat het eiland zo’n 799km2 is.

Wat ik zou aanraden, mocht je naar Madeira gaan, is een reisgids meenemen: daar kun je nog meer tips uithalen om te gaan bekijken!

Wij zijn vijftien dagen geweest, dat was lang genoeg. Een week zou ik te kort vinden, dan moet je of alles gehaast bekijken of de helft overslaan. Vermoedelijk kun je met elf/twaalf dagen ook al een eind heen komen :).

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
Deel 5: Oslo
Laatst gewijzigd door Tom op 20 Jun 2014 17:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 20 Jun 2014 17:38

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Bedankt voor je bijdrage! Wat een mooie foto's ook. Ziet er prachtig uit zeg.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 20 Jun 2014 18:03

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Mooi stuk Helix. Heel veel herkenbaar. Aangezien ik vorig jaar naar Madeira ben geweest heb ik nog wat aanvullingen en tips. Wij zaten in een hotel en hebben vanuit daar excursies gedaan. Ons hotel was Escola (een hotelschool, daar hadden ze 3 gangen diners voor 15 euro die de leerlingen opdienden. Dat werd zelfs zo netjes gedaan als of we gasten waren van een 5 sterren hotel, terwijl het toch maar een 3 sterren hotel was. Het zit iets verder op de einde van de strip (een wandelstrook met uitzicht op zee). Op een verhoging. Gelukkig een eindje af van de drukke weg.

Openbaar vervoer in Funchal en de wijken erom heen (eigenlijk overal waar de hotels liggen) is erg goed. Een dagkaart kun je in diverse winkeltjes kopen voor nog 3 euro per dag. De kaart wordt dan geactiveerd en je kunt er in alle gele bussen mee incheken (systeem werkt beter dan onze ov-chipkaart). Als je de kaart inlevert krijg je dacht ik ook nog statiegeld terug. De meeste gele bussen gaan om de 20 minuten en rijden netjes op tijd. Trajecten van alle lijnen worden duidelijk afgebeeld op de bushaltes. Neem geen taxi, dit is totaal overbodig in Funchal.

Een espetada (vlees spies) hoort eigenlijk aan een laurierstok gespiest te zijn, want dan trekt de smaak van de laurierstok in het vlees (bij ons rundvlees). Er was een tentje die dat verkocht (tip van de gids van de levadawandeling).

Madeira bananen. Ze zijn op Madeira kleiner en zoeter dan hier. Helaas mogen ze niet geëxporteerd worden.

Cabo Girao ligt aan de kust (niet midden in de bergen) en daar kun je vanaf een klif door een glazenplaat bijna 600 meter de diepte in kijken. Erg gaaf als je daar over de glazenplaat loopt en het dal onder je ziet. Toen wij er waren (mei 2013) zag dit er vrij nieuw uit dus ik denk dat het in 2012 wellicht anders was.

Porto Moniz waar je kunt zwemmen in natuurlijke rotspoelen.

Monte (waar de genoemde tuin ligt en waarbij je met de skilift kunt komen, al is de bus goedkoper) kun je ook met een rieten slee over de weg naar beneden (erg gaaf al kost het wel 18 euro p.p.). Het is een unieke ervaring.

Levadawandeling van Ribeiro Frio naar Portela 11 km deze wandeling begint en gaat net de andere kant op waar Helix naar Balques (mooi uitzicht inderdaad) is gelopen. Tijdens de wandeling over een smal pad langs de berghelling loop je omlaag oa door het laurierbos, stenen tunnels en steeds langs de levada op en je komt uit bij een prachtig uitzicht in Portula. Goed schoeisel (wandelschoenen) en regenjas is wel handig. Liefst onder begeleiding van een gids (engelstalig sprekend, afkomstig van het eiland zelf) (duurt ongeveer 4 uur en kost 20 euro p.p.). Je wordt bij je hotel opgehaald en afgezet. Erg gaaf en het was voor ons het hoogtepunt van de reis!
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 20 Jun 2014 18:46

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Madeira :heart: echt een van de mooiste plekjes waar ik ooit ben geweest.
Heerlijk eten ook daar en idd goede aanvulling van Fred, de banaantjes. Zo lekker! Net als in Indonesie en op Hawaii.

Hoop dat ik ooit nog eens echt op vakantie kan naar madeira.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 20 Jun 2014 18:49

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Je ziet veel grote eucalyptusbomen op het eiland. Dit is geen inheemse boomsoort. Door de eucalyptusbomen worden de inheemse soorten zoals de laurierbomen juist bedreigd.

Bij balcoes en tijdens de levadawandeling hebben we nog madeira kanaries gezien. Grote land dieren in het wild zijn er niet.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 22 Jun 2014 12:46

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Wat een leuk stuk, Helix! Ik wist eigenlijk helemaal niks over Madeira dus heb veel geleerd! Hele leuke tips en foto's. Leuke aanvulling ook, Fred!

Madeira lijkt me echt een hele leuke vakantiebestemming, komt ook op ons lijstje :)

Kan je er trouwens ook goed vegetarisch eten? Of voornamelijk vlees/vis?
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem173

Bericht 23 Jun 2014 12:13

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Heel leuk!
Hoe zou het weer daar begin oktober zijn?
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 23 Jun 2014 13:40

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Wat leuk, mooie foto's ook!
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 23 Jun 2014 13:56

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Superleuk stukje Helix! Ik wil nu naar Madeira :silent: Klinkt echt als iets voor mijn vriend en mij, maar we gaan dit jaar helaas niet op vakantie....
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 23 Jun 2014 21:57

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Atelier Madame schreef:Heel leuk!
Hoe zou het weer daar begin oktober zijn?


Ik ben er 2 dagen geweest, half oktober. Was toen wel een fijne temperatuur, maar een paar dikke plensbuiern gehad.
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 24 Jun 2014 09:16

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Leuk stukje! Heb ook goede herinneringen aan Madeira.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 24 Jun 2014 13:16

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Qua drinken is er nog een typisch drankje, eigenlijk voor de mannen, namelijk Poncha. Dat is rum met honing en citroen smaak. Het is erg zoet en er zit 25% alcohol in. De flessen zijn van plastic dus je kunt het makkelijk meenemen in je koffer en zo het thuis je familie en vrienden laten proeven. Het kost ook niet heel veel in vergelijking met de sterke drank hier.

Op vegetarisch eten heb ik als visliefhebber niet echt gelet, maar de banaantjes zijn wel uniek (ik heb ook gelopen door een bananenplantage daar) en op de markt heb ik fruit gezien dat ik niet kende. De vismarkt die daar ook zit was indrukwekkend! Hele stukken tonijn werd in stukken gehakt en de zwarte degenvis (espada) werd schoongemaakt. Op een menukaart staat ongeveer evenveel vis als vleesgerechten al heb ik wel het gevoel dat vis de overhand is. Veel vee in weides etc. heb ik ook niet zien lopen. Fruit (met name bananen) heb ik wel verbouwd zien worden.
<<

Anoniem152

Bericht 24 Jun 2014 18:05

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Fred schreef:Qua drinken is er nog een typisch drankje, eigenlijk voor de mannen, namelijk Poncha. Dat is rum met honing en citroen smaak. Het is erg zoet en er zit 25% alcohol in. De flessen zijn van plastic dus je kunt het makkelijk meenemen in je koffer en zo het thuis je familie en vrienden laten proeven. Het kost ook niet heel veel in vergelijking met de sterke drank hier.

Poncha wilde ik inderdaad ook gaan noemen, zeker een keer proberen.
Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij TO en de overige posts: Madeira is geweldig!
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 24 Jun 2014 22:26

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Erg leuk, leuke foto's ook.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 28 Jun 2014 19:14

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Wist dat Madeira een eiland was maar meer ook niet.. Maar krijg nu door dit topic echt zin om er een keer heen te gaan! :D Lijkt me mooie combinatie tussen veel mooie natuur. leuke stad en lekker eten! 3 dingen die ik wel fijn vind als ik op vakantie ben. Ook leuk dat je zowel met auto als wandelend van de mooie natuur kunt genieten! Hou van wandelen maar soms is ritje met auto ook gewoon leuk en lekker relaxed. Ik ga Madeira op mijn lijst zetten van plaatsen waar ik nog wel eens heen wil!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 17 Apr 2017 11:18

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Inmiddels al wat ouder dit topic, maar ik vroeg me af of die levada wandeling van Ribeiro Frio naar Portela geschikt is voor iemand met hoogtevrees? Of kunnen we beter een andere uitzoeken?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Apr 2017 22:07

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Van Ribeiro Frio naar Balcoes is goed te doen. Dat is zeg maar de andere kant op. Deze wandeling gaat over een breed pad en kun je zonder gids op en neer doen (is een wandeling van 20 minuten). Ik vind de ook goed te doe voor mensen met hoogtevrees. Op het einde (Balcoes) heb je een mooi uitzicht. Je kunt daarvoor kiezen om dan bijv. niet zo dicht aan de rand te gaan staan.

Als je die wandeling hebt gedaan kun je later nog beslissen om de wandeling Ribeiro Frio (ongeveer 10 km omlaag) naar Portela te gaan doen. Eigenlijk gaan ongeveer de eerste 8 km langs een levada waarbij je achter elkaar moet lopen op de meeste gedeeltes. Er zijn maar enkele stukken waarbij je vlak langs je een grote afrond ziet. Ik zelf vond het meevallen, maar ik kan natuurlijk niet voor iemand spreken die hoogtevrees heeft. Doe deze wandeling sowieso onder begeleiding van een gids (je wordt opgehaald met een 9 personenbusje en je loopt dan in zo'n kleine groep mee onder engelstalige begeleiding. Erg fijn en het kost nog eens niet heel veel. Uiteraard moet je goede wandelschoenen aan doen. Onze gids werd behoorlijk pissig tegen mensen die de route zelfstandig naar boven wandelde op zandalen (echt idioten waren dat!).

Als je op de glazenplaat bij het uitzichtpunt Gabo Girão aan de kust waarbij je 600 meter de diepte inkijkt onder je voeten durft te staan zou ik dat knapper vinden bij iemand die hoogtevrees heeft dan de bovengenoemde levadawandeling. Dat vond ik zonder dat ik hoogtevrees heb zelfs nog een beetje eng om te doen, want je vertrouwd dan volledig op de dikke glasplaat.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 18 Apr 2017 20:39

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Weet je toevallig nog met welke organisatie jullie die wandeling deden?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 22 Apr 2017 15:34

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Was een touringsbureau tui of zo. In het hotel konden we via de Nederlandse reisleidster diverse excursies zoals de levadawandelingen boeken. Deze regelde het dan met de plaatselijke boekingskantoortjes. Echter als je in Funchal zit en je de boulevard (strip) afloopt kom je heel veel die boekingskantoortjes tegen voor de wandelingen dus je kunt het wel makkelijk zelf regelen denk ik inclusief dat ze je ophalen en na afloop weer terugbrengen naar je hotel. Houd er wel rekening mee dat niet elke wandeling iedere dag wordt aangeboden. Wellicht zijn daar afspraken tussen de kantoortjes onderling over gemaakt, dat bijv kantoor A de wandeling op dinsdag en donderdag aanbied en kantoor B op maandag en woensdag zodat het op een bepaalde dag niet te druk is op zo'n wandelroute.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 22 Apr 2017 18:49

Re: Reisrubriek #6: Madeira

Ok duidelijk, bedankt weer voor je reactie!

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers