Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Moedermelk doneren

<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 09 Jun 2014 20:47

Moedermelk doneren

Ik heb zoveel borstvoeding, en ik kolf ook nog extra elke ochtend en avond. Dit omdat ik op 2 dagen werk, maar echt 3 dagen ertussen, dus ik heb niks aan de gekolfde melk van mijn eerdere werkdag die week. Ik moet dus in de dagen voor de opvang, de voedingen extra afkolven. Dus lukt prima, kolf gewoon elke ochtend en avond extra, maar aangezien ik overproductie had en het nu lekker in stand hou, hou ik enorm veel over. Mijn vriezer staat al helemaal vol.

Nou heb ik zitten kijken voor de moedermelkbank. Heeft iemand dat gedaan hier? Hoeveel moet je per week zeg maar doneren? Er staat 3 liter, maar is dat per week/maand/2maanden? En hoe is het jullie bevallen?

Of heeft één van jullie kindjes gedoneerde melk gekregen?

Ben benieuwd...
Afbeelding

Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 09 Jun 2014 20:50

Re: Moedermelk doneren

Je kan de voeding toch gewoon wel geven je volgende werkdag. Je kan het 5 dagen in de koelkast bewaren of invriezen en dat dan nog geven.

Wel mooi dat je erover nadenkt het te doneren, daar heb ik zelf geen ervaring mee.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 09 Jun 2014 21:17

Re: Moedermelk doneren

Ik lees even mee, heb zo'n 30L in de vriezer...heb in mn omgeving al aangegeven dat ze me gerust mogen vragen als ze moedermelk nodig hebben.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem121

Bericht 09 Jun 2014 21:21

Re: Moedermelk doneren

Ik heb er ook over nagedacht om te doneren bij beide kinderen. Helaas is de dichtstbijzijnde 'moedermelkbank' in Amsterdam en wordt het niet opgehaald. Je kan het 5 dagen in een koelkast bewaren en een half jaar in de vriezer. Ik heb heel veel weggegooid want dat zouden ze nooit meer op krijgen, erg jammer maar het was niet anders.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 09 Jun 2014 21:26

Re: Moedermelk doneren

Whahaha, dat heb ik ook Teddy... De eerste bij wie ik dat voorstelde was ook wel een gok, dat is de vrouw van een hele goede vriend van mijn man. Die ken ik wel, en pas sinds een paar maanden ga ik daar echt redelijk goed mee om. Maar ik dacht echt dat ze een rolberoerte kreeg toen ik het voorstelde :smile: Ze had moeite de eerste dagen met haar productie op gang te brengen, ze wilde gaan bijvoeden omdat hij teveel afviel... Ik vond het heel fijn toen iemand het mij aanbood toen ik zwanger was en ook in de eerste weken toen ik nog niet kolfde van d&v, dus ik gun het iemand anders ook als zij zou willen...

Hmmm.. ik dacht 3 dagen, waar ik dat nou weer van heb :eyes: Net opgezocht en inderdaad 5 dagen.. Zou perspectief geven, ook al vind ik het niet erg om te kolven. En ik ben er ook niet heel erg voor, omdat melk van mijn werk natuurlijk eerst op mijn werk bewaard wordt in een algemene koelkast die regelmatig opengaat en erna neem ik het ook nog mee in de auto voor minimaal een half uur (weliswaar in een koelkast met koelelementen, maar toch...)
Afbeelding

Afbeelding
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 09 Jun 2014 21:28

Re: Moedermelk doneren

Holy shizzle 30L? Ik ben blij als ik deze maand nog uit krijg op alleen borstvoeding. Ik had even een goede week en daarna is het toch weer minder geworden.
L2014 & H2017
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 09 Jun 2014 21:52

Re: Moedermelk doneren

Ik maar denken dat 4 al veel is, is hier wel aardig veel, vriezer zit bijna vol.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem121

Bericht 09 Jun 2014 22:05

Re: Moedermelk doneren

Wij hebben een grote vriezer met 6 lades. Bij de oudste hadden we alleen nog een lade voor het brood over. De andere 5 lagen vol met ijsblokzakjes.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 09 Jun 2014 22:11

Re: Moedermelk doneren

En anders in het badje. Is nog goed voor het huidje ook.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem 82

Bericht 09 Jun 2014 23:13

Re: Moedermelk doneren

Wow, 30 liter! Ik ben al helemaal trots op mijn zuur gespaarde voorraad van 1,5 à 2 liter voor wanneer ik eens een voeding of meerdere voedingen niet live kan geven omdat ik een keertje weg ben. En de voorraad loopt elke keer dat ik weg ben terug, want hij drinkt meer dan wat ik met kolven eruit krijg. Maar wel super zeg als je zoveel voorraad hebt!

En wat een goed idee om doneren te overwegen! Ik vind dat een heel mooi idee, en vind het best jammer dat dit voor een hoop mensen nog zo'n taboe is.
<<

Kruidkoek

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 03 Sep 2013 00:25

Bericht 10 Jun 2014 00:36

Re: Moedermelk doneren

Ik heb 3x 30 en 2x 40 liter gedoneerd.
Onze zoon is de eerste maanden heel ziek geweest, uiteindelijk bleek het een extreme voedselallergie te zijn en niet goed ontwikkelde darmen maar het duurde een tijd voor ze daar achter waren.
De eerste 2 maanden heeft hij wel volledige borstvoeding gehad en mijn productie liep als een tierelier, dus had toen al overproductie dat naar een vriendin ging die ook een kindje had van ongeveer dezelfde leeftijd had maar helaas liep bij haar de borstvoeding niet goed.
Toen onze zoon werd overgeplaatst naar het WKZ werd hij overgezet op hypo allergene voeding (Neocate) maar het was toen nog niet duidelijk hoe lang hij deze voeding nodig zou hebben dus werd mij aangeraden om door te gaan met kolven en melk in te vriezen zodat ik nog voldoende productie had voor als hij weer over zou mogen op borstvoeding.
Wij verbleven in het RonaldMC donald huis en daar was niet zoveel ruimte in de vriezer voor mijn borstvoeding.
Toevallig kwam er toen uit het AMC een noodkreet voor borstvoeding voor een terminaal kindje van 3 die niks qua voeding verdroeg behalve borstvoeding maar dat had de moeder dus niet. Een kinderarts in het WKZ vroeg of ik melk wilde doneren en daar heb ik nog geen minuut over na hoeven denken, ik wist immers hoe het was als je kindje heel ziek was en was blij dat ik met mijn borstvoeding een ander kindje kon helpen.
Mijn melk en ik zijn getest op overdraagbare aandoeningen maar alles was goed dus ik heb 2x 30 liter aan dit kindje gedoneerd.
Daarna via moedermelknetwerk borstvoeding gedoneerd. Het was toen al duidelijk dat onze zoon zo veel allergieën had dat hij nooit meer op mijn borstvoeding zou kunnen maar ik had nog steeds goede productie en geen hekel aan kolven dus dat nog een tijd blijven doen. Met 6 maanden wel gaan afbouwen en met 9 maanden gestopt.
Voordeel van moedermelknetwerk vond ik dat de melk bij ons thuis werd opgehaald door de ouders van het kindje die de melk zou krijgen.
We hebben nu nog leuk contact met de ouders van 2 kindjes die mijn melk hebben gehad. Ik heb er dus goede ervaringen mee en zou het een eventuele volgende keer weer doen.
Afbeelding
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 18 Jun 2014 22:12

Re: Moedermelk doneren

Ok, ik heb me nog even verdiept, dus voor als iemand ooit nog info zoekt, hier ook even mijn bevindingen.

Afgelopen weekend naar de ouders natuurlijk beurs geweest en daar was dus ook een lezing van de moedermelkbank. Ik kwam er eerlijk een beetje gedesillusioneerd vandaan. Het is echt nog zo in onderzoek. Het is niet zo dat als je als moeder daar kan komen als je het nodig hebt.
Het is echt voor wetenschappelijk onderzoek bijna. Het wordt alleen nog maar beschikbaar gesteld voor premature kinderen EN ouders moeten bereid zijn mee te werken aan het onderzoek. Als die ouders aangeven mee te willen doen, hebben ze de KANS dat ze de gedoneerde melk krijgen... Ze krijgen namelijk nooit te horen of hun kind ook echt gedoneerde melk heeft gekregen, of dat het toch kunstvoeding was, omdat ze een objectief beeld willen krijgen of het geven van gedoneerde melk een meerwaarde heeft :palm:

Daarnaast komen ze het alleen in een bepaald gebied in Nederland ophalen, en als je het zelf wil afgeven kan dat alleen in Amsterdan (terwijl er wel 4 ziekenhuizen aan meedoen aan het onderzoek... Maar ik dacht het bv dan in Rotterdam af te kunnen geven, maar DAT kon dus niet)

Ik heb me nu aangemeld bij het moedermelknetwerk. Daar doen ze soms oproepen voor mensen in een bepaalde stad/omgeving. Is meer wat ik in mijn hoofd heb- ouders die om de een of andere reden niet genoeg hebben of even niet genoeg en die gewoon ondersteunen. En nemen ook ingevroren melk aan...
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers