16 Jun 2014 09:27 door Pompoen
Graag gedaan. Maar als je een optreden hebt, dan zorg je toch ook dat het optreden is naar het niveau van de kindjes? Dat is weer de andere kant van het verhaal.
Kijk, als ik mijn kind op hockey doe wil ik dat hij goed gestimuleerd wordt om het beste uit zichzelf te halen. De trainingen moeten zo zijn dat hij nieuwe dingen leert naar beste kunnen. Als hij dan in de F1 (bij hockey is het team wat op het hoogste niveau hockeyt aangeduid met een één, hoe hoger het cijfer hoe lager het team bij die club. F1 bij club A kan echter wel op hetzelfde niveau spelen als F6 bij club B, dan is het niveau van club B dus hoger want hun F1 zal een stuk hoger spelen) speelt ben ik hartstikke trots, maar als hij in de F6 terecht komt omdat hij gewoon niet zo erg handig is met de stick dan ben ik ook heel tevreden en trots, als er uitgehaald wordt wat er in zit.
Maar je gaat een F6 team niet op het niveau van F1 laten spelen want dan kunnen ze nooit iets winnen. Je laat de voetbal vereniging Amersfoort (geen idee welk niveau dat is hoor) ook niet serieus spelen tegen de mannen van Oranje.
Kortom, de lessen moeten stimulerend en goed zijn denk ik, zodat er het beste uit de kinderen gehaald wordt en tegelijkertijd mag er best wat verwacht worden. Dus dat ze extra goed hun best doen voor een optreden bijvoorbeeld. Daarnaast is het ook weer zo dat als ze een week voor een optreden dat niveau niet halen het niveau misschien wel niet voldoende aansluit bij de kindjes en dat is dan ook wel weer een beetje jammer.
Meerdere kanten aan dit verhaal dus! Ik kan me voorstellen dat je als je dochter het heel leuk vind gewoon enthousiast wordt en dat gaat doen. Ik zou dat zeker wel belangrijk vinden, maar ik zou wel ook kijken naar wat ik dan eigenlijk wil dat ze daar zou leren. Ik heb vroeger op volksdansen gezeten, daar was helemaal geen niveau en we deden ook geen optredens, het was gewoon bedoeld om lekker te dansen en dat was heel leuk. Prima doel! Maar ik zat ook op muziekles en daar was het dus wel de bedoeling dat ik huiswerk maakte en oefende en dat ik voorspeelde aan het einde van het jaar. Kortom, het was niet de bedoeling dat ik gewoon lekker een eind weg zou gaan zitten fluiten op mijn blokfluitje, dan was ik nooit ergens uitgekomen. Het doel was dus om muziek te leren maken en daar natuurlijk plezier in te hebben. Ik vond het hartstikke leuk!
Kortom, verschillende manieren van benadering!