Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 03 Jun 2014 19:03

Re: Het grote borstvoedingstopic

Robin schreef:Hoeveel groeien borstvoedingskindjes gemiddeld per week? Mijn dochter is van week 2 naar 3 230 gram gegroeid. Ik dacht dat dit best goed was, maar op het CB zeiden ze dat als ik twijfelde ik volgende week maar weer moest komen? Ze is nu 3 weken en 310 gram boven het geboortegewicht.


Een baby die voldoende voeding krijgt, groeit gedurende de eerste twee maanden 180 tot 320 gram per week. Hoeveel precies is o.a. afhankelijk van geslacht en geboortegewicht. Een gewichtstoename die voor een kleine baby voldoende is, zou voor een grote baby veel te weinig zijn. 230 gram voor een meisje klinkt dus, afhankelijk van het geboortegewicht, prima. Eventueel kun je haar groei invullen op de WHO curve, die kun je vinden op o.a. borstvoeding.com.
februari 2012
november 2015
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:25

Bericht 03 Jun 2014 20:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Iemand ervaring met borstvoeding incidenteel combineren met bv?
Als mijn dochtertje straks 8 maanden is, ga ik een dagje naar een festival. Met kolven krijg ik er nauwelijks wat uit, dus wil ik haar in de ochtend bv geven en dan in de middag en avond flesvoeding.
Dit kan wel toch? En is het een ramp als ze het smerig vind en daardoor past in de nacht weer wat drinkt?
Make happy memories
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:33

Bericht 03 Jun 2014 21:55

Re: Het grote borstvoedingstopic

Voor een keer lijkt het me niet zo erg. Als ze de nacht doorslapen drinken ze ook een uur of 10 niet. En ze eet denk ik wel al wat groente en fruit?
Wij deden het igg ook zo als ik eens een dagje weg was en dat ging altijd prima. Ze dronk dan niet veel en haalde dat s'nachts weer in.
14-01-2011
01-04-2013
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:25

Bericht 04 Jun 2014 09:04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Thanks. Ze eet al wel groente en fruit, al is dat nog niet veel. Zal wel goed komen :). Wilde gewoon even bevestiging.
Make happy memories
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 09 Jun 2014 19:23

Re: Het grote borstvoedingstopic

Zijn jullie kinderen ook extra dorstig met dit warme weer?
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 09 Jun 2014 20:13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hier valt dat reuze mee. Ze komt gewoon om de 3 á 4 uur.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 09 Jun 2014 20:20

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja mijn zoon drinkt vaker.
M:21072011
J :08012014
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 09 Jun 2014 20:20

Re: Het grote borstvoedingstopic

L lijkt wel wat dorstiger dan normaal dus ik heb hem wat meer aangelegd.
L2014 & H2017
<<

Anoniem180

Bericht 09 Jun 2014 20:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mijn dochter drinkt niet meer dan normaal.
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 09 Jun 2014 21:40

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hier wil ie nu tussendoor best eens een slokje, terwijl hij dat normaal niet wil en echt pas om de 4 uur wil drinken! Toen dacht ik dat het mss door het weer kon komen.

Ben ook even flink ziek geweest, dat heeft mn productie ook niet echt veel goed gedaan. Extr aanleggen tussendoor is nu dus sowieso wel handig!
<<

Penélope

Noob

Berichten: 143

Geregistreerd: 04 Jun 2014 22:00

Bericht 09 Jun 2014 21:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mijn dochter wil om de 2/3 uur drinken. Ze drinkt wel korter.
Afbeelding
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 09 Jun 2014 22:32

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hier een meisje dat ook vaker drinkt. Wel korter en soms ook maar 1ipv 2 borsten.
Helaas ook in de nacht weer elke 4 uur ipv doorslapen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem 82

Bericht 09 Jun 2014 23:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hier ook iets vaker en korter. Maar het valt me alles mee!
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:25

Bericht 10 Jun 2014 08:37

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ai balen Dolphinne, bent je lekker gewend aan doorslapen, en dan wordt ze weer wakker.

Hier drinkt ze iets vaker, maar wel minder, en 's nachts drinkt ze juist heel goed. (Al zal dat meer komen doordat ze overdag de tijd niet neemt om goed te drinken omdat ze op ontdekkingstocht wil). Op vakantie was het wel duidelijk dat ze veel vaker wat wilde drinken door de hitte.
Make happy memories
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 10 Jun 2014 09:06

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik had het denk ik eerder moeten zeggen haha.
Vannacht heeft ze van 22.30 tot 6 geslapen en nu slaapt ze ook nog.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:25

Bericht 10 Jun 2014 09:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Heerlijk zeg. Hier nog nooit een doorslaap nacht gehad. (En sinds een paar weken wordt het alleen maar dramatischer omdat ze dus 's nachts wil bijtanken omdat ze overdag steeds zo kort drinkt).
Make happy memories
<<

Anoniem180

Bericht 11 Jun 2014 13:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mijn dochter is 4 weken en ik wil af en toe kolven om haar te laten wennen aan de fles en om een voorraadje op te bouwen. Vanochtend heb ik gekolfd na de tweede voeding (10.00 uur). Ze drinkt 1 borst per keer en ik heb die borst na gekolfd en vervolgens de ander 'leeg' gekolfd. Dit was bij elkaar zo'n 70cc. Volgens de berekening heeft mijn dochter rond de 100cc nodig om en voeding te kunnen vervangen. Dit lukt dus niet in 1x kolven blijkbaar. Is dit normaal? Wanneer kan ik in 1x genoeg kolven, is dat een kwestie van tijd? Heb net na 3 uur weer gekolfd (1 borst, de ander gaat ze zo drinken) en nu had ik zelfs maar 30cc! Samen genoeg voor één voeding.. maar vind het wel een gedoe om zo vaak te moeten kolven voor één voeding. Hoe moet dat straks al ik weer ga werken denk ik dan. Dan heb ik nog veel meer nodig...
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 11 Jun 2014 13:13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Robin schreef:Mijn dochter is 4 weken en ik wil af en toe kolven om haar te laten wennen aan de fles en om een voorraadje op te bouwen. Vanochtend heb ik gekolfd na de tweede voeding (10.00 uur). Ze drinkt 1 borst per keer en ik heb die borst na gekolfd en vervolgens de ander 'leeg' gekolfd. Dit was bij elkaar zo'n 70cc. Volgens de berekening heeft mijn dochter rond de 100cc nodig om en voeding te kunnen vervangen. Dit lukt dus niet in 1x kolven blijkbaar. Is dit normaal? Wanneer kan ik in 1x genoeg kolven, is dat een kwestie van tijd? Heb net na 3 uur weer gekolfd (1 borst, de ander gaat ze zo drinken) en nu had ik zelfs maar 30cc! Samen genoeg voor één voeding.. maar vind het wel een gedoe om zo vaak te moeten kolven voor één voeding. Hoe moet dat straks al ik weer ga werken denk ik dan. Dan heb ik nog veel meer nodig...


Hier lukt dat nog steeds niet. Heel af en toe is het me gelukt om genoeg te kolven voor 1 voeding. Ik heb vooral in het begin iedere dag moeten kolven om een voorraadje aan te maken. Als het lukte deed ik dit 's ochtends. Ik maakte me er in het begin ook zorgen over maar het is nog altijd goedgekomen hier.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Anoniem166

Bericht 11 Jun 2014 13:42

Re: Het grote borstvoedingstopic

Als je een borst per keer geeft, dan is de andere waarschijnlijk nog niet helemaal vol op het moment dat je kolft, die borst zou je dochter pas een uur of twee later drinken toch? De meeste melk wordt wel gelijk na de voeding aangemaakt, maar helemaal vol zal je borst niet zijn. Daarbij lukt het veel vrouwen niet om net zoveel melk eruit te kolven als dat de baby eruit weet te halen. 70 cc lijkt me dus helemaal niet zo'n gekke opbrengst nu. Ook je lichaam moet eraan wennen om gekolfd te worden in plaats van dat je dochter bij je drinkt.

En straks als je gaat werken is het ook anders. Dan kolf je (denk ik) twee borsten per keer, omdat je dochter dan helemaal niet live drinkt. Je kolfopbrengst is dan ook groter dan nu, omdat zij ongeveer nu de helft opdrinkt. Je kunt borstcompressie toepassen om er iets meer melk uit te krijgen, heb je dat al geprobeerd? Al geef ik eerlijk toe dat dat bij mij weinig deed, maar ik heb dat ook zelden geprobeerd want ik had melk genoeg.
<<

Anoniem 82

Bericht 11 Jun 2014 15:29

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik vind 70cc zo slecht nog niet! Maar ik kreeg er na het voeden amper nog wat uit. Bij mij drinkt hij beide borsten, dus nakolven had heel weinig zin. Tijdens zijn ziekenhuisopname mocht hij even geen voeding en toen heb ik een voorraadje opgebouwd, anders had ik nu nog nagenoeg niets. Ook als ik nu eens weg ben en kolf, kolf ik minder dan wat hij uit een fles drinkt.

Even een vraagje over borstvoeding en te hard groeien. Vanmorgen op het CB geweest en R groeit veel te hard zeiden ze. Qua lengte gewoon gemiddeld nu (62cm) maar qua gewicht zit hij op de +2 lijn met zijn 7390 gram. Hij kwam van -0,5 af met de geboorte. Nu mag ik het tot de volgende controle aankijken, maar als hij dan nog zo hard groeit willen ze dat we dingen gaan uitproberen. Zoals tijd tussen de voedingen rekken of maar 1 borst per keer geven. Maar dat zie ik niet zitten, als hij soms noodgedwongen een keertje moet wachten gaat hij krijsen, en na maar 1 borst ook. Maar ze zeiden dat zijn gewicht anders zijn ontwikkeling kan gaan belemmeren.. Iemand die hier iets zinnige over weet? Ik wil niet dat hij honger moet lijden, maar wil ook niet dat zijn ontwikkeling in gevaar zou komen door zijn gewicht (ze gaven voorbeelden over bewegen/motoriek en iets met bemoeilijkte ademhaling).
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 11 Jun 2014 15:41

Re: Het grote borstvoedingstopic

Roze, in dat geval zou ik een lk inschakelen, voedingen rekken of minder geven is niet oké.
Op borstvoeding.com staat ook veel info hierover.
M:21072011
J :08012014
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 11 Jun 2014 15:45

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lastig Roze, te weinig aankomen mag niet, maar te veel blijkbaar ook niet.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het zou denk ik raar voelen om hem minder te moeten geven. Je zou denken dat hij het wel nodig zal hebben.
Ik heb trouwens alleen telkens gelezen dat ze met bv niet te veel kunnen krijgen en ook geen overgewicht kunnen krijgen want het overschot zouden ze uitpoepen.
Wat zeggen borstvoeding.nl enzo erover?

Ik heb trouwens van de week een lk gebeld. M. ging tijdens de voeding, na ongeveer 3 minuutjes ontzettend hard huilen, bijna niet te troosten. Ik dacht eerst aan krampjes, maar geloofde dat niet helemaal. Na bijna twee weken aanmodderen, want door het huilen dronk hij niet goed, gebeld met een lk en probleem uitgelegd. Die dacht dat ik misschien te veel melk of te snelle stroom heb, waardoor m. zich verslikt en niet meer wil drinken. Ik kreeg een andere drinkhouding geadviseerd, zitten als in een luie stoel, kindje met zijn hoofdje bij je borst, buik op jouw buik en voeten en benen in de richting van jouw voeten en benen. Zo komt de melk niet door de zwaartekracht eruit en kan hij rustiger drinken en verslikt zich niet meer. Een verademing! Hij drinkt weer heerlijk rustig!
<<

Anoniem 82

Bericht 11 Jun 2014 16:43

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik zal nog eens goed informatie zoeken op internet als ik vanavond even tijd heb. En bedankt voor de tip HD! Gek genoeg had ik daar nog niet eens aan gedacht, aangezien de BV op zich goed loopt was het nog niet direct in me opgekomen een lk in te schakelen. Maar ik denk dat ik dit wel ga doen, en alvast voor de volgende controle ook. Zal eens kijken of de lk die ik in het begin heb gehad tijd heeft op korte termijn, dat was volgens mij een hele kundige vrouw.

Wat ik tot nu toe gelezen heb is dat BV kindjes de eerste maanden ook harder groeien dan fv kindjes, maar lees diverse verschillen over het aantal maanden waarin ze zo hard groeien. Dus of hij daar nu nog wel of niet in hoort te zitten, geen idee. Gelukkig is vet van borstvoeding niet schadelijk, als ze zo hard groeien schijnt dat op zich qua kans op overgewicht later, etc helemaal niets te zeggen. Alleen volgens het CB kan zijn gewicht an sich komende tijd dus wel problemen opleveren als hij zo razendsnel blijft groeien. In de laatste 6 weken wel 2kg!

Maar ik heb gelukkig al wel het idee dat het nog wel hard gaat, maar de laatste twee weken wel al minder hard. Dus er is nog hoop, haha. Ik ben in elk geval zolang het niet echt noodzakelijk is niet van plan om hem minder te geven, want dat gaat hij niet grappig vinden en dat lijkt me niet de bedoeling.

Soleil, wat fijn dat het is opgelost met een andere drinkhouding!
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 11 Jun 2014 19:15

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoi Roze,

Het is niet perse verkeerd, een borstgevoede baby groeit slechts in heel uitzonderlijke gevallen te veel. Je zou zijn gewicht in kunnen vullen op de WHO curve, bijvoorbeeld op borstvoeding.com, dan kun je zien hoe zijn groei daar in de curve staat. 180 tot 320 gram groei per week is normaal. 2 kg is dus wel wat aan de hoge kant, maar ik vind het ook weer niet extreem. Sommige baby's hebben door omstandigheden in de baarmoeder wat tekorten opgelopen, en halen dat na de geboorte in. Het rekken van voedingen vind ik niet zo'n denderend advies van het cb. Juist een laag aantal voedingen en dus grote porties voeding vergroot de kans op overgewicht op latere leeftijd. Bovendien is het rekken van voedingen ook niet goed voor je melkproductie op lange(re) termijn. Gewoon lekker blijven voeden op verzoek dus.

Mocht hij zo explosief blijven groeien en je je er zorgen om maken, dan zou je een (borstvoedingsvriendelijke) arts kunnen raadplegen om te kijken of er iets lichamelijks aan de hand is waardoor hij zo hard groeit.
februari 2012
november 2015
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 11 Jun 2014 19:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik denk dat de meeste zinnige adviezen al zijn gegeven, Roze. Het is niet vergelijkbaar, maar ons cb zei ook wat over het gewicht en juist na de drie maanden is zijn gewichtstoename afgevlakt.

Robin, 70cc vind ik indrukwekkend hoor! In de eerste plaats heb je meer dan voldoende tijd om een voorraad aan te leggen en in de tweede plaats zal je productie in de komende weken nog veranderen. Mijn zoon drinkt 200-300cc per dag, maar ik lees ook over baby's die overdag heel weinig drinken en alles bewaren voor mama 's morgens en 's avonds. Ik kolf nu 3x per dag en de opbrengst komt aardig overeen met zijn 'dorst'. Het komt helemaal goed!
L2014 & H2017
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers