Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Cito-score

<<

Anoniem133

Bericht 15 Sep 2013 16:33

Re: Cito-score

Norah schreef:
Printje schreef:
Caroow schreef:Het deelname percentage is bij onze school laag (92%), waar kan dat door komen?



Dat kan te maken hebben met kinderen met dyslexie, kinderen waarvan men al weet dat ze naar een speciale vervolgschool gaan etc.



Niet meedoen vanwege dyslexie kan niet. Er zijn ook zat hulpmiddelen voor deze kinderen. De laatste jaren moesten bij ons alle leerlingen meedoen, m.u.v. de rugzakleerlingen met hun eigen ontwikkelingsperspectief.


Dat kan inderdaad niet. Er zijn wel andere redenen waarom je er ervoor kunt kiezen om een kind niet mee te laten doen met de toets. Ik heb afgelopen jaar een kind niet mee laten doen omdat hij minder dan 5 jaar in Nederland was. Een andere reden is dat een kind een leerachterstand van X jaar heeft. Dit moet je wel goed aan kunnen tonen, want anders wordt je gemiddelde behoorlijk naar beneden gehaald.
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 15 Sep 2013 16:34

Re: Cito-score

Printje schreef:Helaas kijkt een middelbare school naar de cito ja, terwijl wij 8 jaar met een kind werken. Denk dat wij het toch echt wel beter kunnen inschatten dan zo'n momentopname toets.
Ik vind dat een trieste ontwikkeling en onze directeur, eigenlijk ons hele team, net zo.


En uiteraard behandelen wij ook de lesstof.

Overigens gaat er het eea veranderen in de normering vd cito. Weet niet of het ook naar ouders etc toe zo wordt maar er wordt voortaan gesproken van een 1S en een 1 F lijn. 1 S staat voor streef aanbod ( eind groep 6 niveau), 1 F staat voor fundamenteel aanbod. Sommige kinderen halen alleen de 1S lijn en daarin gaan dingen misschien veranderen wanneer je naar de cito kijkt, die test t/m groep 8 niveau en dat is voor die groep kinderen dus niet eerlijk.


Hier in Friesland wordt gekeken naar de cito scores van de afgelopen drie jaar. Dus zeker NIET alleen de cito eindtoets.
En we moeten wel heel streng kijken naar de CITO scores, want vaak zagen we in het verleden dat kinderen te hoog binnenkwamen. Dan had de basisschool zelf een hoge uitstroom maar dan kwamen ze bij ons en dan zakten ze weer 1 (soms 2) niveaus, waardoor wij weer voor elke leerling bij wie dit gebeurde een min kregen. En bij teveel minnen moet je je als middelbare school ook weer verantwoorden.

De inspectie/CITO heeft gewoon echt te veel invloed.
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:10

Bericht 15 Sep 2013 16:44

Re: Cito-score

Gaia schreef:Een 6,6 maar als ik kijk bij de andere scholen in deze omgeving dan is dat gemiddeld ( zitten allemaal tussen de de 6 en 7)

De school van S. scoort ook een 6,6 volgens mij. Wel toevallig de scholen staan naast elkaar en score. Hetzelfde!!
Ikzelf hecht niet zoveel waard aan die score. Het moet uiteindelijk van het kind zelf komen. Tuurlijk heeft het te maken met lesgeven maar wij voelen ons goed bij deze school.
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 15 Sep 2013 17:03

Re: Cito-score

De school bij mij in de straat staat er niet bij! Helaas! Was wel erg nieuwsgierig.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 20:21

Re: Cito-score

Silke schreef:
Norah schreef:
Caroow schreef:Het deelname percentage is bij onze school laag (92%), waar kan dat door komen?





Niet meedoen vanwege dyslexie kan niet. Er zijn ook zat hulpmiddelen voor deze kinderen. De laatste jaren moesten bij ons alle leerlingen meedoen, m.u.v. de rugzakleerlingen met hun eigen ontwikkelingsperspectief.


Dat kan inderdaad niet. Er zijn wel andere redenen waarom je er ervoor kunt kiezen om een kind niet mee te laten doen met de toets. Ik heb afgelopen jaar een kind niet mee laten doen omdat hij minder dan 5 jaar in Nederland was. Een andere reden is dat een kind een leerachterstand van X jaar heeft. Dit moet je wel goed aan kunnen tonen, want anders wordt je gemiddelde behoorlijk naar beneden gehaald.


Ow ik meende dat die kinderen idd een aangepaste cito maakten maar dat het niet meetelt voor dit soort dingen?

Ik las net dat de eerste school al geklaagd heeft over de resultaten zoals rtl deze geeft. Volgens die school klopt het niet.
<<

Artemis

Bericht 15 Sep 2013 20:30

Re: Cito-score

Ik heb nooit naar de Citoscore gekeken, wel naar de uitstroom. Ik weet dat dat ook niet alles zegt, maar op de zwarte(re) scholen in onze oude buurt was de uitstroom gewoon laag, en ik vind niet dat mijn kinderen naar het gymnasium moeten ofzo, vmbo is ook prima, als het beste is wat ze kunnen. Maar ik wil ook niet dat er op school zóveel aandacht gaat naar de groep die het slechtst scoort dat de groep die het best scoort vergeten wordt, en dat het algehele niveau van de school lager ligt door die groep.

De school waar ze nu naartoe gaan is een blanke, ietwat elitaire montessorischool, en ik vermoed dat de score daar veel hoger is. De uitstroom was iig veel beter verdeeld, niet alleen maar hoog, maar ook niet, zoals op de andere school, voornamelijk laag. Daarmee hebben ze naar mijn idee de beste kans om uit te komen op het niveau wat bij ze past.
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 15 Sep 2013 21:01

Re: Cito-score

Bij de school voor f staat dus dat hij maar door 74% is gemaakt, hoeveel is dat bij jullie? Vind het namelijk wel erg laag!
Laatst gewijzigd door PiP op 16 Sep 2013 22:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
December 2009
juli 2012
<<

Anoniem 82

Bericht 15 Sep 2013 21:03

Re: Cito-score

Hier een deelname van 100%! Had ik niet gedacht, omdat je regelmatig in het nieuws hoort dat niet overal alle kinderen meedoen.
<<

Flip Fluitketel

Kwebbel

Berichten: 311

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:41

Bericht 15 Sep 2013 21:07

Re: Cito-score

Bij de school waar onze meiden naartoe gaan is de deelname 100% bij een score van 7.9.
No language can express the power and beauty of a mothers love
Grote zus oktober 2010
Kleine zus januari 2013
<<

Anoniem103

Bericht 15 Sep 2013 21:35

Re: Cito-score

Norah schreef:
Tania schreef:De school die wij gekozen hebben heeft geen cijfer gekregen. De citoscore is 530,6. Is dat een beetje gemiddeld?




Weet je dat zeker?? Dat is kader/ vmbo-t of net VMBO-t....

Wacht ik google even een lijstje op...

501 - 522 - Basisberoepsgerichte leerweg
522 - 527 - Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg
524 - 528 - Kaderberoepsgerichte leerweg
528 - 532 - Kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde/theoretische leerweg (het voormalige MAVO)
530 - 535 - Gemengde/theoretische leerweg
533 - 538 - Gemengde/theoretische leerweg en HAVO
536 - 541 - Gemengde/theoretische leerweg en HAVO/VWO
540 - 544 - HAVO/VWO
545 - 550 - VWO


Ja, er staat echt 530,6 en deelnemingspercentage 100%. Dat is dus niet zo best, dat valt eerlijk gezegd wel even heel erg tegen want het lijkt ons een hele leuke school.
<<

Anoniem20

Bericht 15 Sep 2013 21:41

Re: Cito-score

6,9
deelnameperc. 99.3%
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 16 Sep 2013 22:21

Re: Cito-score

PiP schreef:Bij de school voor f staat dus dat hij maar door 74% is gemaakt, hoeveel is dat bij jullie? Vind het namelijk wel erg laag!


Niet meer bij wie het zo laag is?
Ik neig er een beetje naar om te gaan informeren hoe dat komt.
Wat zouden jullie doen? De score was een 6,8, zie dat dat hier in het dorp gemiddeld is.
December 2009
juli 2012
<<

Anoniem16

Bericht 16 Sep 2013 22:22

Re: Cito-score

Ik zou er niet teveel waarde aan hechten. Vandaag ging het er op school over en het schijnt helemaal niet te kloppen hoe zij het berekend hebben. Het fijne weet ik er zo ff niet van maar het klopt schijnbaar helemaal niet.
<<

Anoniem122

Bericht 16 Sep 2013 22:35

Re: Cito-score

Las ook vandaag op internet dat de school die het beste scoorde in de hele test, niet eens de Cito toets afneemt;
http://www.telegraaf.nl/feed/21894267/_ ... et___.html
<<

Artemis

Bericht 17 Sep 2013 09:24

Re: Cito-score

Tania schreef:
Norah schreef:
Tania schreef:De school die wij gekozen hebben heeft geen cijfer gekregen. De citoscore is 530,6. Is dat een beetje gemiddeld?




Weet je dat zeker?? Dat is kader/ vmbo-t of net VMBO-t....

Wacht ik google even een lijstje op...

501 - 522 - Basisberoepsgerichte leerweg
522 - 527 - Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg
524 - 528 - Kaderberoepsgerichte leerweg
528 - 532 - Kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde/theoretische leerweg (het voormalige MAVO)
530 - 535 - Gemengde/theoretische leerweg
533 - 538 - Gemengde/theoretische leerweg en HAVO
536 - 541 - Gemengde/theoretische leerweg en HAVO/VWO
540 - 544 - HAVO/VWO
545 - 550 - VWO


Ja, er staat echt 530,6 en deelnemingspercentage 100%. Dat is dus niet zo best, dat valt eerlijk gezegd wel even heel erg tegen want het lijkt ons een hele leuke school.

Wat is daar niet zo best aan? Lijkt me gewoon gemiddeld toch? Of wou je op zoek naar een school waar iedereen 540 scoort?
<<

Anoniem103

Bericht 17 Sep 2013 09:34

Re: Cito-score

Artemis schreef:Wat is daar niet zo best aan? Lijkt me gewoon gemiddeld toch? Of wou je op zoek naar een school waar iedereen 540 scoort?


Nee, maar alle andere scholen in de buurt scoren tussen de 534 en 538 dus dat is toch nog wel een verschil. Maar ze gaan evengoed naar deze school hoor. De andere scholen waar we geweest zijn had ik niet zo'n goed gevoel bij, deze wel (montessori).
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers