Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Anoniem97

Bericht 28 Mei 2014 10:59

Re: Het grote borstvoedingstopic

Geen spruw Swampy?

Roze, ja bv kan je extra energie kosten, maar je bent ook nog maar 3 maanden geleden bevallen, je lichaam hersteld nog steeds.
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 28 Mei 2014 11:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Heb ik over gelezen maar zou niet weten hoe ik daar achter kom. Zie niks geks aan mijn borst/tepel.
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Anoniem97

Bericht 28 Mei 2014 11:03

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb zelf geen ervaring met spruw, maar dat is wel het eerste waar ik aandacht, dat kan ook die stekende pijn veroorzaken. En spruw hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.
Hopelijk reageert er nog iemand die wel ervaring heeft met spruw.
<<

Anoniem 82

Bericht 28 Mei 2014 11:07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik denk ook meteen aan spruw. Maar ook meer vanwege wat ik erover gelezen heb, zelf geen ervaring mee tot nu toe. Merk je behalve dat gevoel misschien iets bij je zoontje? Witte aanslag in zijn mondje, of onrustig drinken?

Iets anders kan ik zo gauw niet bedenken, maar ik heb sowieso niet echt ervaring met stekende pijn. Hopelijk kom je erachter wat het is en is het te verhelpen.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 28 Mei 2014 12:18

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb spruw gehad, j had witte plekjes in zijn mond en hij liet steeds los. Bij mij stond mijn tepels in de fik en door het steeds loslaten had ik pijnlijke tepels. Ik heb de doktersassistente gebeld en die schreef nystatine voor en ik moest miconazol crème halen. Pas na een week voelde ik verbetering.
M:21072011
J :08012014
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Mei 2014 12:55

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik vind het ook een beetje klinken als spruw. Ik heb het gehad, mijn zoontje had het ook, hij dronk heel onrustig en had witte plekjes in zijn mond. Ik zelf had in het begin vooral een onaangenaam branderig gevoel, later werden het ook steken etc, het werd steeds vervelender. Aan mijn tepel was niet heel veel te zien, alleen een heel licht parelmoerachtige glans dacht ik misschien wel te zien. Het was dus puur het gevoel waardoor ik het moest herkennen.
<<

Anoniem180

Bericht 29 Mei 2014 14:57

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mijn dochter is 2.5 week. Eerder dronk ze ongeveer 8x per dag, op het moment lijkt het alleen maar meer te worden, ongeveer 10x en vaak al om de 2u. In principe prima, maar iets minder zou wel fijner zijn. Wanneer kan ik ongeveer een ritme verwachten en iets langere tijd tussen de voedingen? Ze drinkt ook nog steeds maar 1 borst per keer. Ze laat na 20min vanzelf los en is dan ook echt klaar met drinken. Heeft het hier mee te maken?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 29 Mei 2014 17:17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nee hoor, sommige kindjes hebben gewoon maar één borst per keer nodig. Mijn zoon heeft nog steeds niet helemaal een ritme om eerlijk te zijn. Met 2,5 maand ging hij naar ongeveer 7-8x per dag en nu zit hij aan 6-7x per dag. Ik moet zeggen dat ik er zelf makkelijker in ben geworden, zeker nadat ik weer aan het werk ging.
L2014 & H2017
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 29 Mei 2014 18:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Robin schreef:Mijn dochter is 2.5 week. Eerder dronk ze ongeveer 8x per dag, op het moment lijkt het alleen maar meer te worden, ongeveer 10x en vaak al om de 2u. In principe prima, maar iets minder zou wel fijner zijn. Wanneer kan ik ongeveer een ritme verwachten en iets langere tijd tussen de voedingen? Ze drinkt ook nog steeds maar 1 borst per keer. Ze laat na 20min vanzelf los en is dan ook echt klaar met drinken. Heeft het hier mee te maken?


8 tot 12 keer per etmaal (of vaker) is heel normaal, dus eigenlijk doet je dochter het gewoon heel goed! :) Wanneer je een ritme kunt verwachten is wisselend. Sommige kindjes nemen al snel een ritme aan, bij sommige nooit. En bij andere kindjes denk je nét een ritme te hebben gevonden en dan gooien ze het weer helemaal om.

1 kant per keer drinken is prima, als ze daarna voldaan is. Misschien dat ze daarom wat vaker drinkt, maar 'vaak' vind ik 10 keer per etmaal niet. Een baby maagje is nog maar héél klein, bovendien is het voor de hersenontwikkeling van een baby goed om vaak kleine beetjes te drinken.

Dat betekent niet dat zo vaak voeden niet pittig kan zijn - voor mij hielp het om maar gewoon te accepteren dat het zo was. Succes! En nogmaals: eigenlijk is haar drinkgedrag gewoon heel erg normaal.
februari 2012
november 2015
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 29 Mei 2014 21:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Waar kun je leuke voedingskleding kopen? H&m heeft wat, maar zijn er winkels met een groter assortiment? En zijn er ook winkels waar je merken als Mamalious kunt kopen in de stad? ( dus niet online?)

Het voeden loopt hier goed, helaas vandaag krampjes dus veel kort drinken en veel huilen. De kip piripiri is geen favoriet bij de baby :laughcry:


@Robin: ik hou sinds de kraamhulp weg is, in een schrift bij hoe laat mijn baby drinkt, welke borst(en), of hij plast of poep en wat hij deed tussen de voedingen (slapen of wakker zijn). ( oja, en of hij zijn vitamines al heeft gehad)
En sinds een paar dagen kan ik daar een ritme in ontdekken. Bijvoorbeeld in de ochtend wil hij snel na de eerste voeding nog eens drinken. Ook kan ik nu aardig voorspellen wanneer hij wil slapen en wanneer niet.
Dus misschien is een schriftelijk ook een idee voor jullie?
<<

Anoniem180

Bericht 31 Mei 2014 13:25

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt voor jou tip Soleil. De voedingen hield ik al bij, maar ga dat nu met slapen ook doen. Weet iemand hier misschien een fijne app voor?

Nog een vraagje. Hoe moet ik de voedingen tellen? Dochter heeft om 12.00 links gedronken, zelf gestopt en na een poos weggelegd om te slapen. Dit lukte echter niet en ze wou weer drinken. Om 13.00 heeft ze rechts gedronken. Moet ik dit zien als een of twee voedingen? Het was ongeveer 2x 15min.
Meestal drinkt ze dus maar een borst per keer. Bij de volgende voeding geef ik haar dan de andere borst. Soms drinkt ze wel een paar slokken uit de tweede borst en dan bied ik de tweede borst weer als eerste aan bij de volgende voeding. En als ik het niet meer weet omdat ze bijvoorbeeld slordig heeft gedronken, dan bied ik de borst aan die het volst voelt. Doe ik het zo goed? Pffff... lastig hoor dat wisselen van borst.
<<

Anoniem315

Bericht 31 Mei 2014 17:50

Re: Het grote borstvoedingstopic

Robin, zo vaak drinken is meestal een periode. Komt vanzelf wel meer regelmaat in. Mijn dochter kreeg met 5 maanden pas écht regelmaat (7-11-15-18-21uur), maar daarvoor hield ik altijd rond de 3 a 4 uren aan. Ik 'luisterde' altijd heel goed naar haar behoefte. Ook dan komt er dus vanzelf structuur in.

Ik liet trouwens ook altijd 1 borst leegdrinken. Heel soms nog de andere als 'toetje' na het verschonen, maar meestal was ze gewoon verzadigd.

Qua het bijhouden van het aantal voedingen.. Ja, dat vond ik ook altijd lastig. Ik vond altijd dat er minstens een uur tussen moest zitten om het een nieuwe voeding te noemen. Ik hield het trouwens bij in een schrift.
<<

Anoniem 82

Bericht 01 Jun 2014 12:18

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ok, ik heb even een vraag, en waarschijnlijk een hele domme.. Maar ik vraag het me toch af. Aangezien een kindje onbeperkt BV mag drinken, kun je gewoon geven naar behoefte. Maar kan een kindje niet teveel drinken en daardoor teveel aankomen? Mijn kleine reus is in exact een maand tijd 1650 gram gegroeid en ziet er ook heel dik uit. Hij weegt nu ruim 7kg. Daar zit ik verder niet mee, ben allang blij dat hij goed groeit. Maar vroeg me toch af of zoveel niet erg is.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Jun 2014 15:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

L woog zo'n 6,5kg rond de 3 maanden en bij de weging bij 4 maanden was hij een stuk minder aangekomen dan de maanden ervoor. Ik ga ervan uit dat het niet erg is, straks gaat hij natuurlijk ook veel meer bewegen enz.
L2014 & H2017
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 01 Jun 2014 20:09

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mijn zoontje is 4 maanden en weegt nu dikke 7 kg. Volgens mij krijgen ze nooit teveel, die van mij geeft altijd heel goed aan wanneer hij niet (meer) wil drinken!

Daarover heb ik ook een vraag. Sinds een week komt mijn zoon nog maar voor 4 voedingen. Globaal drinkt ie om 7 - 11 -15 - 19.30. Ik vind het nu wel lastig om te merken wanneer hij honger heeft, ik leg hem zelf om deze tijden aan en alleen's ochtends heeft ie honger en tankt zich dan helemaal vol. Overdag slaapt en speelt ie goed en hij gaf zelf duidelijk aan dat hij 's avonds niet meer wilde drinken. Maar voor mijn gevoel is het zo weinig....terwijl hij het er wel goed op doet.

Meer kinderen die zo weinig drinken?

(Nieuw hier, maar lees al wel een hele poos mee)
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 01 Jun 2014 20:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ingeborg- ik zou me denk ik niet teveel zorgen maken, als je kindje gewoon goed aankomt en tevreden oogt.
M drinkt overigens ook heel weinig, beetje dezelfde tijden als jouw kindje, alleen 1 extra voeding om 23:00uur voor de nacht.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Jun 2014 20:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Het gaat erom dat hij voldoende plasluiers heeft. Als hij verder niet ontevreden oogt en goed aankomt zou ik me niet te druk maken. Mijn zoon komt nu 6-8x per dag.
L2014 & H2017
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 01 Jun 2014 20:40

Re: Het grote borstvoedingstopic

Plasluiers genoeg:) Hij is tevreden en doet het echt prima! Het gaat alleen zo snel. Met 3 maand dronk ie nog elke avond en nacht en nu gaat ie om 20.00 naar bed en slaapt tot minimaal 7.00! Vond zo'n lief half slapend jongetje 's avonds helemaal niet erg;)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Jun 2014 20:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Echt hè? Ik ben er nog helemaal niet aan toe om afscheid te nemen van de nachtvoedingen. Mijn zoon komt 's nachts nu nog 'maar' 1x, soms 2x. Krijg je ook steeds tips hoe je (snel) van nachtvoedingen af komt?
L2014 & H2017
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 01 Jun 2014 21:06

Re: Het grote borstvoedingstopic

Tis zo gezellig 's avonds en 's nachts he?! Maar mijn zoon wordt echt woest als we hem nu wakker maken voor een avondvoeding, dus ik zal er maar aan moeten wennen, snik, haha! Gelukkig geen bemoeienis van anderen, maar ik voelde zelf de druk wel een beetje de druk over het moeten doorslapen, wordt echt vaak gevraagd! Jij wel veel opmerkingen?
<<

Anoniem272

Bericht 01 Jun 2014 22:36

Re: Het grote borstvoedingstopic

Omg, zullen we een nachtje ruilen? I. drinkt om 18u, 20u, 23u, 5u en dan gaat om 6u de wekker :nopompom:

Als mensen vragen hoe de nachten gaan en ik vertel dat krijg ik standaard als antwoord 'stap dan ook over op flesvoeding joh'.
<<

Anoniem 82

Bericht 01 Jun 2014 22:41

Re: Het grote borstvoedingstopic

Die van mij begon met relatief weinig voedingen voor een BV kindje, in het begin 7x en al vrij snel 6x. Nu komt hij gemiddeld genomen nog steeds zo'n 6x. En dat heeft hij ook echt nodig, hij meldt zich echt wel als hij honger heeft. Hier komt hij vanaf het begin 1x per nacht, met soms een enkele uitzondering van 2x. Of laatst een keer helemaal niet, maar dat was na mijn verjaardag en die dag probeerde hij een marathon wakker blijven te houden, en dat merkte ik 's nachts aan het doorslapen.

Hij lijkt de laatste dagen overigens ook sneller en vaker honger te hebben dan dat het erop lijkt dat hij minder voedingen zal willen. Ligt nu ook weer hevig smakkend naast me, dus ik weet wat me te doen staat, haha.
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 02 Jun 2014 08:36

Re: Het grote borstvoedingstopic

Filoria, als mijn nachten zo waren was ik waarschijnlijk ook iets minder enthousiast over nachtvoedingen; ) Ik ben behoorlijk verwend! Oh ja, die van flesvoeding heb ik ook wel eens gehoord, hoe irritant!

Roze, haha marathon. Ik vond 1x in de nacht goed te doen en stiekem heel gezellig! Wel handig dat ie goed aangeeft dat ie honger heeft, dat is hier wel eens lastig. Hij wil ook echt niet een x extra drinken, dus zeg maar een keertje alweer na 2 uur. Hij bepaalt het lekker zelf en doet het goed.
<<

Anoniem180

Bericht 03 Jun 2014 15:19

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoeveel groeien borstvoedingskindjes gemiddeld per week? Mijn dochter is van week 2 naar 3 230 gram gegroeid. Ik dacht dat dit best goed was, maar op het CB zeiden ze dat als ik twijfelde ik volgende week maar weer moest komen? Ze is nu 3 weken en 310 gram boven het geboortegewicht.
<<

Anoniem 82

Bericht 03 Jun 2014 17:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Robin, hier zei de lactatiekundige dat borstvoedingskindjes de eerste periode gemiddeld 40 gram per dag aan zouden moeten komen. Maar op internet las ik weer dat tussen de 180 en 320 gram zo´n beetje normaal is. Dus ik denk dat die 230 gram wel voldoende is hoor. Zolang ze het verder ook goed doet, zou ik me hier geen zorgen om maken. En dit is maar van 1 week, wie weet komt ze volgende week bijvoorbeeld wel 400 gram aan. Over een langere periode kun je er wat meer over zeggen denk ik.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers