Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zelf bami maken

<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 27 Mei 2014 11:48

Zelf bami maken

Hoe maken jullie bami? Ik heb het nog nooit gedaan en ik wil geen pakjes gebruiken. Ik heb alwat gegoogled, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
<<

Anoniem193

Bericht 27 Mei 2014 12:09

Re: Zelf bami maken

Mijn man heeft het zondag gemaakt, met een recept voor indische nasi. Niet helemaal bami, maar het smaakte erg lekker.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Mei 2014 12:19

Re: Zelf bami maken

Ligt er aan wat je wilt: bami is gewoon gebakken noedels. Die heb je in alle Aziatische landen wel en dus zijn er ook heel veel verschillende gerechten en recepten.

Als je Indonesische bami goreng wilt, dan zou je zoiets kunnen doen: http://allrecipes.nl/recept/9046/echte- ... oreng.aspx
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 27 Mei 2014 13:12

Re: Zelf bami maken

Ik maak voornamelijk Javaanse bami, bruine bami dus. Met afgekoelde (volkoren) spaghetti, knoflook, ui, zwarte peper, zoete en zoute ketjap (van beiden evenveel eetlepels naar smaak), theelepeltje suiker, bouillonblokje, offocieel ook vetsin maar dat laat ik weg aangezien ik er geen fan van ben. Voor meer smaak kun je nog een beetje trassi toevoegen.

Soms doe ik er groente doorheen maar meestal maak ik er een salade bij omdat de kinderen geen chinese groentemixen eten.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem50

Bericht 27 Mei 2014 13:15

Re: Zelf bami maken

Ik heb het recept ooit overgenomen van mijn vader, maar i.p.v. runderpoulet gebruik ik geruld gehakt, omdat ik dat vele malen lekkerder vind.

Gehakt rullen, scheut ketjap manis erbij, groentepakket erbij, spaanse peper fijnsnijden en erbij, Honig mix voor Nasi erbij (schijnt meer smaak aan te zitten) en laten sudderen. Bami koken, alles bij elkaar hutselen en eten maar. Ik ben na al die jaren nog steeds fan en de omgeving ook. Het is ook het enige gerecht dat kan doen vermoeden dat ik kan koken. Maar dat kan ik niet. :P
<<

Anoniem193

Bericht 27 Mei 2014 13:42

Re: Zelf bami maken

Marley schreef:Ik heb het recept ooit overgenomen van mijn vader, maar i.p.v. runderpoulet gebruik ik geruld gehakt, omdat ik dat vele malen lekkerder vind.

Gehakt rullen, scheut ketjap manis erbij, groentepakket erbij, spaanse peper fijnsnijden en erbij, Honig mix voor Nasi erbij (schijnt meer smaak aan te zitten) en laten sudderen. Bami koken, alles bij elkaar hutselen en eten maar. Ik ben na al die jaren nog steeds fan en de omgeving ook. Het is ook het enige gerecht dat kan doen vermoeden dat ik kan koken. Maar dat kan ik niet. :P

Ze wil geen pakje/zakje gebruiken
<<

Anoniem50

Bericht 27 Mei 2014 13:52

Re: Zelf bami maken

Excuus, daar heb ik over heen gelezen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 27 Mei 2014 14:16

Re: Zelf bami maken

Net zoals Macaroni en Nasi kun je het zo gek maken als je wilt... Zonder pakjes gaat goed..

Stukjes rundvlees (blokjes) of kipfilet in blokjes bakken.
Uitje fijn snipperen, eventueel een prei erbij (ook in stukjes), parprika rood en groen in stukjes erbij, tauge er op het einde er kort bij.. Daarna een scheut soja/ketjap en wat sambal toevoegen... Hoe meer sambal hoe pittiger natuurlijk.

De mie nestjes ondertussen apart koken.

Op het einde kun je ervoor kiezen om de mie na het uit te laten druppelen bij het vlees en groente in een pan te doen en met elkaar te mengen, maar je kunt het ook goed op je bord met elkaar mengen.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 27 Mei 2014 14:55

Re: Zelf bami maken

Ik heb het laastst gemaakt, maar wel met een pakje, wel een iets gezonder pakje, namelijk bamboem van de action, daar zit geen suiker bij namelijk.
Maar zou ook zo zonder pakje kunnen. Gewoon kip goed kruiden en in de wok met ui (en eventueel knoflook), daarna een groente pakket er bij, eventueel wat extra kruiden, een pittige mix bijvoorbeeld. goed doorroeren en dan een scheutje water erbij en lekker laten pruttelen. Daarna de pasta er doorheen (die al gekookt is natuurlijk).
Je kan het ook al gelijk een beetje een saté smaakt geven door er wat pindakaas doorheen te roeren en wat sambal (doen als je er net water in bij hebt gedaan, zodat het daarin mengt.).
En ik gebruik ook inderdaad volkoren spaghetti omdat ik nog geen volkoren mienestjes heb gevonden!
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:57

Bericht 27 Mei 2014 23:25

Re: Zelf bami maken

Jorja, wat voor kruiden gebruik je dan? Ik hou helemaal niet van ketjap, dus dat gebruik ik nooit. En kies dan vaak voor een nasi/bamimix uit een pakje voor de smaak.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 27 Mei 2014 23:42

Re: Zelf bami maken

Ik gebruik ook geen ketjap, want daar zit suiker in.

Eigenlijk gooi ik alles er in wat ik lekker vind, peper, zout, paprikapoeder, chilli (poeder en heb ook een pittige kruidenpastamix), curry, sambal, italiaansekruiden, kipkruiden (geen standsard, mar iets van bbqroast), mosterdballetjes. En knoflook, gember (uit een potje), sambal, pindakaas en water en je hebt heerlijke satesaus!
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 29 Mei 2014 15:11

Re: Zelf bami maken

Ik maak het ook zelf (tip: kijk eens op de pakjes en zakjes die je voorheen gebruikte voor de kruidenmix die erin zit)

In mijn bami zit qua kruiden:

peper, zout, sambal, komijn, koriander, gember, kurkuma (en gembersiroop, knoflook en wat ketjap). Ik heb dan de potjes van de conimex.
Smile, it's free!
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:57

Bericht 30 Mei 2014 23:51

Re: Zelf bami maken

Jorja en Lavendel bedankt voor de tips en welke kruiden. Ik zal eens aan de slag gaan.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers