Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

<<

Burgemeester Julia

Bericht 20 Mei 2014 10:37

Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Afgelopen twee maanden hebben zeven forumsters voor ons in de keuken gestaan om iets lekkers te maken voor de derde ronde van de Zeg Maar Yes Keukenprinseswedstrijd. De opdracht was om iets te maken waar ei in zit. Een opdracht waar je alle kanten mee uit kunt en dat is ook te zien aan de inzendingen. Het zijn verschillende gerechten geworden, maar één ding hebben ze gemeen; ze zien er allemaal heerlijk uit! Bloemetjesgordijn, Joan, Char, Marin, D'n Ibbel, Prosecco en Mizz_S heel erg bedankt voor jullie mooie inzendingen!

Dan wordt het nu tijd om te gaan stemmen! Wie van de volgende zeven inzendingen mag met de titel ZMY keukenprinses van de derde ronde naar huis?

Stemmen kan tot en met 30 mei 23:59 uur Op 31 mei zal de winnares van deze ronde bekend gemaakt worden!

______________________________________________________________________________________________________

De Tiroler Gröstl van Bloemetjesgordijn

Bij deze mijn inzending. Ik ben vorig jaar op vakantie geweest in Oostenrijk en daar hebben ze het Oostenrijks pannetje oftewel Tiroler Gröstl genoemd. Het smaakte zo goed dat ik het nu geprobeerd heb na te maken:

Benodigdheden:

250g biefstuk
125g spekreepjes
800g aardappelen (ik heb halve gekruide krieltjes gepakt met schil)
1 ui
1 rode paprika
2 eieren

Voorbereiding: snij de biefstuk, ui en paprika in stukjes.

- Wok de aardappels in een wokpan.
- Als de aardappels bijna klaar zijn zet dan de biefstuk stukjes in een aparte pan op. (deze hoeven maar kort gebakken te worden)
- Voeg de spekreepjes, ui en paprika toe aan de aardappels
- Als laatste voeg als de de biefstuk stukjes klaar zijn voeg deze toe aan de aardappels, ui en paprika.
- Bak een ei
- Verdeel de aardappels, spekreepjes, biefstuk, ui en paprika over de borden
- Leg het ei erop.

Afbeelding

Afbeelding

______________________________________________________________________________________________________

Hartige taart met spekjes en prei van Joan

Ik heb wel een lekker recept met ei! Eentje die eigenlijk ook nooit ontbreekt tijdens een brunch.

Hartige taart met spekjes en prei.
Afbeelding

Benodigdheden:
1 pakje hartige taart deeg
3 eieren
75 gram geraspte kaas
250ml kookroom of slagroom
1 prei
250 gram spekjes
bakpapier

Bereidingswijze:
Neem een quiche vorm of springvorm en leg hierin een vel bakpapier. Bekleed de vorm het hartige taart deeg. Bak de spekjes uit in een koekenpan en laat ze uitlekken op een bordje met keukenpapier. Snijd de prei in halve ringen, was deze en bak aan in het overige spekvet. Kluts in een kom 3 eieren los, voeg de room toe, de kaas en maak op smaak met peper. Voeg de spekjes en prei bij het ei mengsel. Giet het vervolgens in de bekleedde ovenschaal. Verdeel het mengsel een beetje gelijk over de bodem. Bak op 200 graden ongeveer 25 minuten totdat de bovenkant mooi goudbruin is. Eet smakelijk!

Tip: de vulling is gemakkelijk aan te passen. Zo maak ik 'm soms ook met uitgebakken chorizo en tomaatjes!

______________________________________________________________________________________________________

Broccoli-preiomelet van Char

Mijn bijdrage: een broccoli-prei omelet

Afbeelding

Een ideaal recept als je verschillende restjes groente hebt, want er kan vanalles door. Ik heb het simpel gehouden, zonder pakjes, zakjes e.d.

Ingrediënten voor 1 omelet (hoofdgerecht voor 1 persoon):
Drie eieren
Scheutje melk
Stukje rookworst, ongeveer 50 gram
Broccoli, ongeveer 150gram
Prei, ongeveer halve kleine prei
Geraspte kaas
Kerriepoeder

Eerst de broccoli in hele kleine roosjes snijden en de prei in ringetjes. In een koekenpan met dikke bodem in een beetje boter/olie oid aanbakken. Na een paar minuten de kleine stukjes rookworst er bij gooien. In een bakje drie eieren loskloppen ene en beetje melk toevoegen. Daarna de groente en worst goed door de pan verspreiden, evt beetje extra vet in de pan en het eiermengsel erbij gieten. Goed verspreiden over hele pan. Op heel laag vuur, liefst met een deksel op de pan, ei laten stollen. Als het ei bijna helemaal gaar is wat geraspte kaas en kerriepoeder over de omelet strooien. Als de kaas gesmolten is, is die klaar om op te eten!

______________________________________________________________________________________________________
Ei in avocado met bacon bits en tomatensalade van Marin

Hierbij mijn recept!

Ei in avocado met bacon bits en tomatensalade

Heerlijk als ontbijt, lunch of diner! Wij hebben dit zojuist als uitgebreid ontbijt gegeten, echt iets voor de zaterdagochtend.

Voor twee personen:

Ingredienten

Twee rijpe avocado's
Vier eieren (liefst klein of middelgroot)
Reeds gebakken streaky bacon (te koop bij de AH o.a.)
Gekleurde cherry tomaatjes
Bieslook
Olijfolie, balsamico, peper, zout
Evt. brood (wij hadden mini pide)

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Halveer de avocado's en haal de pit er uit. Schep met een lepel een beetje van het vruchtvlees er uit zodat je een mooi gat krijgt waar straks een ei in past.

Afbeelding

Maak van aluminium folie een soort kleine ring en leg deze in een ovenschaal. Leg de avocado's bovenop de ringen. Zo staan ze stevig in de ovenschaal en valt het ei er straks niet uit. Besprenkel de avocado's met een klein beetje limoen/citroensap zodat ze niet bruin worden terwijl je bezig bent met de andere voorbereidingen.

Afbeelding


Split de eieren heel voorzichtig. Laat het eiwit in een bakje lopen. De dooier laat je in de eierschil, als een soort bakje. Laat dan heel voorzichtig de dooier in het gat van de avocado zakken, zodat het mooi in het midden ligt.

Afbeelding

Afbeelding


Schenk dan voorzichtig met een lepeltje een beetje van het eiwit er bij, net tot het randje van het gat zodat het niet overstroomt.

Afbeelding


Snijd de streaky bacon in kleine stukjes en strooi dit over de gevulde avocado's. Indien je geen streaky bacon die al is uitgebakken kunt krijgen bij de supermarkt, kun je uiteraard zelf ook ontbijtspek uitbakken van te voren en dat verkruimelen (maar let dan op dat het niet verbrand als het zo lang mee gaat in de oven). Strooi ook wat peper en zout over de eieren. Plaats de ovenschaal in de oven en bak de avocado's voor 20 minuten op 200 graden. Ik hou zelf meer van wat hardere eieren, dus heb voor 20 minuten gekozen, maar als je van zachtere eitjes houdt, kun je ook gerust 15 minuten aanhouden. Indien je brood er bij wilt serveren, is het ook lekker om het brood even mee te bakken.

Intussen kun je de tomatensalade klaarmaken. Snijd hiervoor enkele gekleurde cherrytomaatjes in kwartjes, besprenkel met wat olijfolie, balsamicoazijn, peper en zout en meng dit door de tomaatjes.

Zodra de avocado's met eieren klaar zijn, serveer je ze op een bordje met de tomatensalade en het brood er naast. Strooi nog wat fijngesneden bieslook er over heen, smeer de warme avocado (ja dit is echt lekker, geloof het of niet!) met het gestolde ei en crunchy bacon op het brood, en je hebt een heerlijk ontbijtje, of lunch, of diner.


Eindresultaat

Afbeelding

Afbeelding


En heb je dan nog zo veel eiwit over in dat ene bakje? Dan kun je daar natuurlijk nog meringue schuimpjes van maken zoals ik heb gedaan! Speciaal voor Koningsdag kleine oranje schuimpjes gekleurd door saffraan, met honing en oranje-hagel! (dit recept telt niet mee hoor, vond het gewoon leuk voor vandaag)

Afbeelding
______________________________________________________________________________________________________
Rijst met snijbonen en stukjes omelet van D'n Ibbel

Hier mijn recept met ei :)

Afbeelding

Rijst met snijbonen en stukjes omelet

- Zilvervliesrijst voor 4 personen
- 1 prei
- 400 gr snijbonen
- 1 ui
- 1 kippenbouillonblokje
- chilisaus

Voor omelet:
- 3 eieren
- kruiden naar wens...ik had beetje kurkuma, Italiaanse kruiden en peper


Bereidingswijze:
- Kook het water voor de rijst met een bouillonblokje. Als het water kookt, doe dan de rijst er in en kook deze tot ze goed zijn.
- Snijd ondertussen de prei en ui in dunne halve ringen en de snijbonen in stukjes (haal de kopjes er af en eventuele draden)
- Wok deze in de pan tot ze nog wel knapperig zijn.
- Klop de eieren en bak deze in de koekenpan. Als het ei al wat gestold is doe dan de kruiden er bij.
- Giet de rijst af en doe deze bij de groenten in de wok.
- Snijd de omelet in stukjes en doe deze ook in de wok.
- Schep op een bord en doe naar wens nog wat chilisaus er over. Eet smakelijk!

______________________________________________________________________________________________________

Sinaasappel merenguetaart van Prosecco

Ik heb mijn recept aangepast zodat ik toch mee kan doen!

Sinaasappel merengue taart

Wat heb je nodig?
Afbeelding

Bodem:
- 225 gram bloem
- 160 gram roomboter (ik gebruik altijd Wajang zonder koemelk en dat gaat ook prima)
- 80 gram witte basterdsuiker
- een half ei, losgeklopt
- een snuf zout

Sinaasappelcurd:
- 50 gram maizena
- 2 sinaasappels
- 100 ml water
- 3 eierdooiers
- 60 gram roomboter (ook hier gebruik ik zelf wajang
- naar smaak suiker, ik schat zo'n 50-100 gram

Merengue:
- 3 eiwitten
- 100 gram witte basterd suiker

Kneed de ingrediënten voor de bodem door elkaar. Ik heb geen supersonische keukenmachine, maar met een mixer met deeghaken gaat het ook prima. Anders even met de hand kneden.
Afbeelding
Pak het deeg in plastic folie en laat minimaal een half uur rusten in de koelkast (dat geduld heb ik meestal niet en zelfs dan gaat het ook wel)
Afbeelding

Pers de sinaasappelen uit. Verhit maizena, suiker, sinaasappelsap en water op laag vuur in een steelpannetje. Als je de klontjes eruit hebt geroerd (met een houten lepel), draai dan het gas wat hoger. De curd gaat binden en wordt doorzichtig. Dat gebeurt ineens dus let op en blijf roeren. Het ziet eruit als behanglijm.
Afbeelding

Haal de pan van het vuur. Voeg de boter toe, laat smelten in de saus. Klop de drie eidooiers los en voeg toe aan de saus, roer als een bezetene. Laat de saus afkoelen.
Afbeelding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Rol het deeg uit en bekleed een taartvorm ermee. Zelf kneed ik het deeg als in de vorm, juist omdat ik het altijd te kort in de koelkast laat liggen. Leg er een vel bakpapier in en leg daar blinde vulling op. Bak de bodem in ongeveer 20 minuten met vulling en daarna nog ongeveer 10 minuten zonder.
Afbeelding
Afbeelding

Laat de bodem en de curd helemaal afkoelen. Lepel dan de curd over de bodem.

Klop de eiwitten op en voeg beetje bij beetje tijdens het kloppen de suiker toe. Het eiwit moet glanzend en plakkerig zijn en als je piekjes maakt met de mixer, moeten ze even blijven staan.
Afbeelding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Schep het eiwitschuim op de taart en maak piekjes met een vork. Zorg dat je bij de rand begint en werk naar het midden, anders krimpt het eiwit.
Afbeelding

Schuif in de oven en laat in vijf tot tien minuten het schuim lichtbruin kleuren. Laat de taart daarna zeker 45 minuten afkoelen voordat je hem aansnijdt , anders loop je hele aanrecht vol curd.

Afbeelding

______________________________________________________________________________________________________
Groentequiche van Mizz_S

Groentequiche

Ingredienten:
Courgette
Paprika
Bosui (ongeveer 3 stuks)
3 eieren
Ongeveer 150 ml melk (je kunt eigenlijk beter slagroom gebruiken maar dat had ik niet in huis)
Zout
Peper
Bladerdeeg/hartige taart deeg (of zelf deeg maken kan uiteraard ook)
Feta (ik wilde eigenlijk brie gebruiken maar die hadden we opgegeten, oeps :palm: )

Afbeelding

Snijd de paprika en courgette in blokjes en bak het heel kort aan (2 minuten ongeveer).
Bekleed de bakvorm met het deeg en prik er met een vork kleine gaatjes in. Verdeel de groente over de vorm. Verkruimel de feta er overheen. (als je brie gebruikt, wacht dan nu nog even).
Kluts de eieren in een kom en meng de melk er door heen. Snijd de bosui in kleine ringetjes en voeg dit toe aan het eimengsel. Breng op smaak met zout en peper.
Verdeel het mengsel over de groente en feta. (als je dit met brie maakt ipv feta, leg dan nu de plakjes brie bovenop). Zet de schaal in de oven, ongeveer 30-40 minuten op 180 graden.

Afbeelding

Je kunt deze quiche warm of koud eten. Eet smakelijk!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 20 Mei 2014 10:43

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Oh ik kan echt niet kiezen! Er staan er bij mij twee op een gedeelde eerste plaats..

♥♥
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 20 Mei 2014 11:13

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Er staan heerlijke dingen tussen, heb gestemd.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 20 Mei 2014 17:16

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Ik heb ook gestemd! (niet op mezelf uiteraard :razz: )
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 20 Mei 2014 20:57

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Ik heb ook gestemd en dat blijkt nu mijn grootste concurrent te zijn ;-) Maar het is van harte gegund!
<<

Anoniem119

Bericht 20 Mei 2014 21:16

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Oeioeioei spannend! En lekker! Haha ik ben benieuwd Prosecco! (En t kan nog compleet omslaan ineens natuurlijk met iemand anders!)
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 23 Mei 2014 12:55

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Ziet er goed uit! Ik heb inmiddels gestemd ;)
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Burgemeester Julia

Bericht 26 Mei 2014 15:21

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Pas 53 mensen hebben hun stem uitgebracht, van 1025 leden... Kom op dames, welke ziet er het lekkerste uit?
<<

Anoniem185

Bericht 26 Mei 2014 15:24

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Ik heb ook gestemd!
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:52

Bericht 26 Mei 2014 15:29

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Prosecco wat schrijf jij leuk; 'roer als een bezetene', moest echt lachen :). Wat is blinde vulling? Ik wil je taart wel een keer namaken dit weekend.
Afbeelding
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Mei 2014 18:39

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Liz schreef:Prosecco wat schrijf jij leuk; 'roer als een bezetene', moest echt lachen :). Wat is blinde vulling? Ik wil je taart wel een keer namaken dit weekend.


Bij kookwinkels kun je blindbakvulling kopen, maar ik gebruik gewoon een kilo witte bonen. Dat zorgt ervoor dat je bodem niet omhoog komt
<<

Yindy

Kwebbel

Berichten: 406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:34

Bericht 27 Mei 2014 21:18

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Ik heb ook gestemd!
Afbeelding
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 30 Mei 2014 08:28

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Jullie hebben nog tot en met vanavond 23:59 de tijd om je stem te laten horen!
Wie zal de derde winnares worden van de keukenprinseswedstrijd?
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 30 Mei 2014 21:58

Re: Poll Zeg maar Yes Keukenprinseswedstrijd ronde 3!

Nog maar een uur te gaan!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers