Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Anoniem186

Bericht 26 Mei 2014 07:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik weet niet zo goed hoe ik zou moeten minderen. Ik ben bang dat het zo onduidelijk is voor hem en dat ik dan steeds een strijd moet voeren. Want waarom de ene keer wel en de andere keer niet? Zou dat niet erg verwarrend zijn?
Een beetje alles of niets.
Ik voed nu nog zo'n 5 keer per dag. Het ging met slapen de hele tijd goed en voedde ik 's nachts niet. Maar nadat hij ziek is geweest (waarschijnlijk 6e ziekte), is het 's nachts weer drama.
Ik heb nu in ieder geval met m'n man afgesproken dat we de nachtvoeding om en om gaan doen. Ik de ene nacht voeden, hij de andere nacht een flesje. Ik heb nog heel veel melk in de vriezer wat anders toch niet op gaat.
We waren de strijd aangegaan om helemaal niet meer 's nachts te voeden, maar dat is echt een hel. Hij blijft maar brullen. Dus volgens mij is het echt honger, want daarna gaat hij gewoon slapen.
Alleen komt hij dus tussen 22.00 en 23.00 en daarna tussen 04.00 en 05.00. Dus ik kan zo nooit eens fatsoenlijk slapen.

Ik denk dat ik het voeden stukken minder zwaar zou vinden als hij 's nachts weer gewoon zou slapen. Ik ben zo moe.
<<

Anoniem97

Bericht 26 Mei 2014 08:03

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik ben overdag begonnen met afbouwen, ze dronk best veel maar ik was dat geplak zat. Dus nu mag ze alleen nog drinken voor het slapen gaan overdag en dan snachts.
Als ze moe is vraagt ze om borst en dan krijgt ze dat en anders bied ik haar wat anders aan ( drinken, eten of gewoon afleiden) Gaat heel goed en tenzij ze niet fit is ofzo dan wil ze meer borst.
De nachten zijn nog steeds drama hier, ze wil regelmatig borst :S Maar daar zie ik ook tegenop om te stoppen.

Maar goed ik denk best dat het moet lukken om overdag wat af te bouwen!
<<

Anoniem186

Bericht 26 Mei 2014 08:13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Overdag krijgt hij ook alleen maar voordat hij gaat slapen. Ik wilde dat geplak en getrek ook niet. Dus ik voed al heel lang alleen nog boven voor het slapen gaan.
Ik ga proberen om hem deze week maar 1 keer per dag te laten slapen, dus dan valt er automatisch een voeding af. Ik vraag me alleen af of dat gaat lukken. Vanmorgen was hij ook weer wakker om 06.30 van een poepluier. Dus hij is nu eigenlijk alweer moe.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 26 Mei 2014 09:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

De lactatiekundige is gister geweest! Een heel lieve vrouw, die vooral ook heel erg meedacht over wat voor mij prettig is. M was zaterdag nog gewogen door mijn schoonmoeder en woog 3960. Gister door de lactatiekundige alweer 4030. Natuurlijk wel verschillende weegschalen, maar ze zei dat er niet zo'n groot verschil tussen kan zitten dat M nog verder afgevallen zou zijn. Zij wijt het afvallen aan het nog maar geven van 1 borst, sinds ik haar advies van 2 borsten opvolg vanaf vrijdag is hij dus al wel weer wat aangekomen. Ook zei ze dat M een heel luie drinker is. Zodra de melktoestroom minder wordt stopt hij met drinken, hij wil er niet voor werken zeg maar. Dus ik moet hem echt flink stimuleren dmv compressie, zijn broek uit doen, opnieuw aanleggen, etc.
Ik ga nog niet te vroeg juigen, maar ik ben in ieder geval al heel opgelucht dat hij niet nog verder was afgevallen. Ik ga hem nu elke dag wegen en dat gewicht moet ik naar de LK doorsturen. Zij houdt het zo in de gaten, en mocht hij afvallen komt ze meteen weer terug.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 26 Mei 2014 09:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat fijn, Gijs! Hopelijk blijft het nu goed gaan.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem97

Bericht 26 Mei 2014 09:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dat klinkt positief gijs! Fijn.
<<

Stitch

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 221

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:24

Woonplaats: Zuid-Holland

Bericht 26 Mei 2014 10:35

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb ook even een vraag. Binnenkort is M alweer 9 maanden, en dan loopt mijn kolfrecht dus af. Ik werk op een kinderdagverblijf, dus het is nu al steeds een gedoe dat ik van de groep af moet, en iemand mij dus moet vervangen. Ze zijn dus maar wat blij als dat niet meer hoeft. Helaas voor mij heb ik wel maar 1 pauze op een dag, soms een uur, maar ook regelmatig maar 40 minuten. Ik ga dan nooit 2 voedingen bij elkaar gekolfd krijgen (ik heb een enkele kolf)
M krijgt nu nog 5 voedingen op een dag (om de 4 uur), en als hij een fles krijgt zit daar 160 cc in. Die gaat ook eigenlijk altijd wel op.
Hij krijgt nu wel 's ochtends fruit, 's middags een broodkorst en 's avonds groente met aardappels/pasta/rijst. Daar eet hij meestal nog niet zoveel van dat het een hele voeding kan vervangen.

Daarnaast wilde ik eigenlijk de laatste voeding laten gaan vervallen. We moeten hem daar altijd voor wakker maken, al drinkt hij dan wel weer veel. En als ik overdag nog een voeding zou moeten laten vervallen, dan zou hij nog maar 3 voedingen op een dag krijgen, is dat wel genoeg? Krijgt hij dan nog wel genoeg vocht binnen? Ik wil liever nog geen drinken bijgeven als dat nog niet echt noodzakelijk is. Daarbij vind ik het ook wel lastig dat hij zelf niet echt aangeeft als hij honger heeft, en als hij een keer heel slecht drinkt (echt maar een paar slokken), dat je hem dan ook niet tussendoor nog hoort dat hij honger heeft ofzo. Dus ik kan ook niet echt afgaan op wat hij aangeeft.

Sorry voor het lange, warrige verhaal. Hopelijk hebben jullie misschien wat tips?
If overthinking situations burned calories, I'd be dead.
<<

Anoniem193

Bericht 26 Mei 2014 10:43

Re: Het grote borstvoedingstopic

Zelf kolfde ik altijd maar 1x tijdens het werk. Standaard kolfde ik wel elke avond en ochtend, ook als ik niet hoefde te werken.
De kinderen dronken wel meer flesjes, doordat ik nooit 2 dagen achter elkaar zo'n dag had, was het niet van invloed op de productie.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 27 Mei 2014 11:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

Toch weer afgevallen vandaag, snap er niets van :( Heb de LK een berichtje gestuurd, ben benieuwd wat zij er van zegt...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem97

Bericht 27 Mei 2014 11:36

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoeveel weegt hij nu dan Gijs?
<<

Anoniem180

Bericht 27 Mei 2014 11:53

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mijn dochter is 2 weken en ik voed haar op verzoek. Ze drinkt minimaal 8x per dag, waarvan 1-2x 's nachts. Aanhappen en voeden gaat verder goed. Ze drinkt echter maar 1 borst per keer en doet hier 15-20 minuten over. Daarna gaat ze slapen of blijft ze nog even wakker. Ik bied haar wel regelmatig de tweede borst aan, maar deze wil ze eigenlijk nooit hebben. Is dit erg? Ook hikt ze regelmatig, kunnen we hier wat aan doen?
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 27 Mei 2014 12:23

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gaia schreef:Hoeveel weegt hij nu dan Gijs?


Nu 4050, gister 4080... Maar volgens de LK mag ik niet paniekeren, want kan het per dag wat schommelen. Dus morgen gewoon weer wegen en kijken wat er gebeurd
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem272

Bericht 27 Mei 2014 13:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Stitch, lastig allemaal zeg! Ik vind de tip van Alibi wel een goede.

En misschien meer bijvoeding geven? I. eet al veel meer dan jouw zoon en drinkt daardoor ook minder voedingen. Ze krijgt om 7u de borst, dan een boterham met margarine. Later fruit. Dan rond lunchtijd een fles afgekolfde melk en een boterham met margarine. Rond 16u weer de fles en als ze daarna nog hongerig is vast de groentehap. Daarna kom ik terug van mijn werk. Op die manier lukt het ons om het met twee flessen te redden terwijl ik aan het werk ben.

Is een dubbele kolf aanschaffen nog een optie voor jou? Dat scheelt wel veel tijd...
<<

Anoniem97

Bericht 27 Mei 2014 13:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja, begrijpelijk dat je schrikt Gijs, wegen heeft zijn voordelen maar zoals dit kan het ook een nadeel zijn.
Hij kan gister net geplast hebben of iets waardoor er nu verschil is.
Hopelijk is hij morgen weer gegroeid!
<<

Anoniem272

Bericht 27 Mei 2014 13:12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Robin schreef:Mijn dochter is 2 weken en ik voed haar op verzoek. Ze drinkt minimaal 8x per dag, waarvan 1-2x 's nachts. Aanhappen en voeden gaat verder goed. Ze drinkt echter maar 1 borst per keer en doet hier 15-20 minuten over. Daarna gaat ze slapen of blijft ze nog even wakker. Ik bied haar wel regelmatig de tweede borst aan, maar deze wil ze eigenlijk nooit hebben. Is dit erg? Ook hikt ze regelmatig, kunnen we hier wat aan doen?

Heb je al eens geprobeerd na een minuut of 7 los te koppelen, te verschonen en dan de tweede borst aan te bieden? En misschien even overleggen met een lactatiekundige?
<<

Anoniem97

Bericht 27 Mei 2014 13:13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Robin schreef:Mijn dochter is 2 weken en ik voed haar op verzoek. Ze drinkt minimaal 8x per dag, waarvan 1-2x 's nachts. Aanhappen en voeden gaat verder goed. Ze drinkt echter maar 1 borst per keer en doet hier 15-20 minuten over. Daarna gaat ze slapen of blijft ze nog even wakker. Ik bied haar wel regelmatig de tweede borst aan, maar deze wil ze eigenlijk nooit hebben. Is dit erg? Ook hikt ze regelmatig, kunnen we hier wat aan doen?


Mijn kinderen hebben ook nooit 2de borst gewild ik voeden altijd om en om dus.
Hikken is wel redelijk veel voorkomend bij baby's ik zou daar nu nog niets achter zoeken.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 27 Mei 2014 14:28

Re: Het grote borstvoedingstopic

Filoria schreef:
Robin schreef:Mijn dochter is 2 weken en ik voed haar op verzoek. Ze drinkt minimaal 8x per dag, waarvan 1-2x 's nachts. Aanhappen en voeden gaat verder goed. Ze drinkt echter maar 1 borst per keer en doet hier 15-20 minuten over. Daarna gaat ze slapen of blijft ze nog even wakker. Ik bied haar wel regelmatig de tweede borst aan, maar deze wil ze eigenlijk nooit hebben. Is dit erg? Ook hikt ze regelmatig, kunnen we hier wat aan doen?

Heb je al eens geprobeerd na een minuut of 7 los te koppelen, te verschonen en dan de tweede borst aan te bieden? En misschien even overleggen met een lactatiekundige?


Het beste is om in ieder geval één borst goed leeg te laten drinken. Er kan beter aan één borst goed gedronken worden, dan aan beide borsten een beetje. Bij uit beide borsten maar een beetje drinken krijgt een baby relatief veel magere voormelk en weinig vettere achtermelk wat problemen kan geven in groei, maar ook in de vertering van de melk. Bij veel voormelk krijgt een baby relatief veel lactose binnen, wat krampjes kan geven. Ook voor de borst is het beter om af en toe goed leeg gedronken te worden dan steeds maar een beetje.
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 27 Mei 2014 14:44

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gijs. schreef:
Gaia schreef:Hoeveel weegt hij nu dan Gijs?


Nu 4050, gister 4080... Maar volgens de LK mag ik niet paniekeren, want kan het per dag wat schommelen. Dus morgen gewoon weer wegen en kijken wat er gebeurd


Hoeveel plasluiers heeft je zoontje op een dag Gijs? En ontlasting? De hoeveelheid luiers zegt ook wat over wat hij binnenkrijgt - wat eruit komt is er ook ingegaan. Hoe vaak drinkt hij ongeveer op een dag? En heeft de lactatiekundige ook in zijn mondje gekeken?
februari 2012
november 2015
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 27 Mei 2014 15:01

Re: Het grote borstvoedingstopic

Beter is het om 1x per week op een vast tijdstip te wegen. Net als wij ligt het gewicht eraan of we hebben geplast of hebben gedronken. Misschien is hij vlg week wel 3 ons gegroeid!
Zolang hij tevreden is en goed plast en poept is er niets aan de hand. Mijn vk zei dat ze 2 weken erover mogen doen om op geboortegewicht te komen. En 30 gram afvallen is niks. Dat zijn misschien net die paar slokken die hij nog moest drinken...
Mijn dochter woog op een gegeven moment weer veel minder en toen ben ik gaan kolven en dat in een flesje gaan aanbieden omdat ze dan wel dronk. Luie borstdrinker is het. Wilde weinig moeite doen. Vanaf toen groeide ze heel hard.
04-2014
10-2015
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 27 Mei 2014 15:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

@Robin, mijn jongste dronk de eerste weken ook maar 1 borst per keer.
M:21072011
J :08012014
<<

Pomodori

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 520

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:28

Bericht 27 Mei 2014 16:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

@robin. Ik voed nog steeds met maar een borst per keer. Ik heb nooit twee kanten tegelijk gedaan. Alleen in het begin, maar dat werkte hier niet. Alleen voor het slapen gaan drinkt hij nu aan twee kanten de boel leeg. Het kan dus op zich prima.
augustus 2013
<<

Anoniem 82

Bericht 27 Mei 2014 17:18

Re: Het grote borstvoedingstopic

En hier juist weer een kindje dat twee borsten drinkt en dat ook nodig heeft, anders heeft hij niet genoeg. Zo zie je maar weer dat het bij iedereen verschillend kan zijn.

Wegen heb ik hier een aantal dagen meerdere keren per dag moeten doen en dat was inderdaad wel stressvol. Maar bij ons moest het echt. Zolang het niet hoeft zou ik wel zo min mogelijk wegen. Ik weeg hem inmiddels nog maar 1x per week, en eigenlijk is dat alleen nog maar omdat ik toch een babyweegschaal heb en omdat ik het leuk vind om bij te houden. Maar in het begin is het natuurlijk best spannend of je kleintje goed aankomt, dat weet ik nog heel goed. De eerste weken viel hij hier soms op een dag ook af, om de volgende dag bijvoorbeeld ruim 80 gram aan te komen. Ik zou proberen de komende dagen nog even te kijken hoe het gaat.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 28 Mei 2014 05:07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Stitch, als je de laatste voeding niet meer geeft kan je die misschien kolven voor overdag?
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem 82

Bericht 28 Mei 2014 09:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik ben nu drie maanden terug bevallen en nog steeds verschrikkelijk moe. Terwijl R meestal maar 1x per nacht komt, dus dat valt enorm mee. Ben al bij de huisarts geweest en dingen als bloedarmoede, B12, schildklier zijn gecheckt en was allemaal in orde. Nu hoorde ik laatst dat je door het geven van BV ook sneller vermoeid kunt zijn. Is dat ook echt zo? Had het nog nooit gehoord.

Niet dat het veel uit zal maken, want al is dat zo dan zal ik nog niet stoppen. Maar vroeg me wel af of het een aandeel zou kunnen hebben in mijn vermoeidheid.
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 28 Mei 2014 09:55

Re: Het grote borstvoedingstopic

Volgens mij hoort dat er wel echt bij Roze. Dat is wat mijn kraamverzorgster tenminste zei.
Dat het veeeeel energie kost.


Vraagje van mij:
Ik geef mijn 2weken oude zoontje bv. Rechts weigert hij, zelfs na Hulp van lactatiekundige.
Hij drinkt dus alleen links.
Nu heb ik NA de voeding steeds een half uur ongeveer zo'n branderig gevoel in de linkerkant van mijn borst.
Tijdens het voeden geen last van en rechts (die ik dus kolf) ook geen last.
Heb geen knobbels of schijven en de borst is vrij zacht.
Weten jullie wat dit kan zijn?
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ster