Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:43

Bericht 16 Apr 2014 18:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

Femke is meteen alle dagdelen gegaan, ging prima!
Als ik de keuze had gehad had ik nog wel even met bso gewacht, maar die luxe hadden we niet.
December 2009
juli 2012
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:36

Bericht 16 Apr 2014 18:43

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ben een hele tijd afwezig geweest in dit topic, maar ben inmiddels weer helemaal bijgelezen.. weet alleen niet meer waar ik allemaal op wou reageren...

Wel heb ik een vraag aan jullie... Hoe groot zijn de klassen / groepen waar jullie kind(eren) in zit(ten)??
Ik heb het idee dat de groep van mijn dochter namelijk wel erg groot is, en dat dit echt niet ten goede komt van de kinderen in haar klas. Sinds de groep (groep 1) maar groter en groter wordt, merk ik dat mijn dochter veel anders wordt in haar gedrag... Er is bijna geen tijd voor het individuele kind in de klas, waardoor er bijna geen werkjes worden gemaakt en weinig geleerd wordt naar mijn idee (en ook van een deel van de andere ouders).
Maar ondertussen is er wel een waslijst van punten waar ze aan moeten voldoen als ze naar groep 2 gaan.. Maar dat gaat zo nooit lukken.. Hoe is dat bij jullie??

Ook zit er een meisje bij ons uit de straat bij haar in de klas, en dat meisje claimt mijn dochter min of meer.. Dochter gaat sinds oktober naar school, het andere meisje sinds februari.. Maar dat meisje wil niet dat mijn dochter met andere kinderen speelt, dat ze altijd naast haar gaat zitten, dat ze alleen met haar speelt enz.. En ze gaat heel overdreven huilen / de dramaqueen uithangen of juist heel hard schreeuwen als ze daar haar zin niet in krijgt..
Dochter vind dit heel erg vervelend dat het meisje zo doet, en wil ook gewoon met haar andere vriendinnetjes spelen.
Dochter raakt erg teruggetrokken, en heeft al een paar keer nachtmerries gehad over dat meisje, én vaak buikpijn bij de gedachte dat ze haar weer ziet... Lijkt mij niet normaal...
Wat kan ik hier aan doen?? Ik vind dit echt zo vreselijk sneu voor mijn dochter!
Gelukkig blijft dit meisje straks in groep 1, en gaat dochter waarschijnlijk (hoop ik heeeeeel hard) naar groep 2, dus dan zal het wel over zijn..
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 16 Apr 2014 18:55

Re: Schoolgaande kinderen topic

Annemijn, fijn dat jouw zoon het met het oefenen al naar zijn zin had!
Mijn dochter heeft van tevoren niet geoefend, ze is meteen na de kerstvakantie gestart en de eerste 2 weken hebben wel haar alleen de ochtenden laten gaan. Daarna ook de middagen want dat wilde ze graag en ze was er ook aan toe.

Mama29, lastig, ik zou het met de juf bespreken over het claimen van dat meisje. Of zij een oogje in het zeil wil houden en als dat niet helpt het er met de moeder van dat meisje over hebben.
De klas van mijn dochter bestaat nu uit 31 kinderen, ze begonnen in augustus met 23 geloof ik. Ik heb bij mijn dochter wel het idee dat er voldoende aandacht is voor alle kinderen. En ik denk dat ze veel van dat ze moeten kunnen aan het eind van groep 2 wel spelend oppikken. In groep 1 werden sowieso veel minder werkjes gemaakt door mijn dochter dan in groep 2.
Wat is dan die waslijst die ze allemaal moeten kunnen om naar groep 3 te gaan? Ik heb eigenlijk geen idee, ik hoorde toevallig gisteren dat ze 14 letters moet kunnen herkennen maar verder zou ik het niet weten.
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:36

Bericht 16 Apr 2014 19:52

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan: mijn dochter zit nu in groep 1, en gaat na de zomer, als het goed is, naar groep 2..
Ik begreep bijvoorbeeld dat ze een stuk of 10 letters van het alfabet moet kunnen benoemen, maar die letters ook moet herkennen.. Maar in de klas wordt er eigenlijk nooit aandacht besteed aan de letters/woorden waar die letters in voorkomen.. Als ik dochter vraag wat ze die dag gedaan heeft op school is het altijd hetzelfde: buiten spelen, boekje lezen, kleien/kleuren/knutselen oid.. In het begin hoorde ik haar nog wel eens over werkjes maken, maar die doen ze tegenwoordig niet meer..
Mijn dochter (en wat ik van meerdere moeders gehoord heb, ook meerdere kinderen) verzuipt zowat in die grote klas..
Er zijn nu tegen de 40 kinderen die in groep 1 zitten.. Uit nood hebben ze nu maar 5 kinderen alvast naar groep 2 laten gaan.. Maar 40!!! En dat op 1 leerkracht.. En tot de zomervakantie komen er daar nog meer bij...
Ik vind dit veel... heel veel.. tot voor 2 jaar terug was er nog een groep 0, de aanloopklas zeg maar, voor kinderen die na 1 januari 4 waren geworden, die gingen dan na de zomer naar groep 1.
Maar die aanloopgroep bestaat niet meer vanwege bezuinigingen, dus alles komt in groep 1 terecht..
De juf straalt ook niet uit dat ze het leuk vind, er is weinig persoonlijke aandacht voor de kinderen.. erg jammer..

Nog maar even volhouden tot aan de zomervakantie (gelukkig hebben we hier als eerst vakantie :) ), en dan hopen dat het in groep 2 beter gaat.. Er gaan ongeveer 25-28 kinderen mee naar groep 2...
<<

Anoniem331

Bericht 16 Apr 2014 19:56

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat veel!
Hier 25 kinderen, groep 1 en 2 samen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Apr 2014 20:03

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ach jee.. 40 kinderen, wat heftig. Arme juf ook.
En dan verwacht de overheid en de inspectie nog dat je alle kinderen op hun eigen niveau les geeft..
Hoe moet je dat doen, in je eentje, met 2 handen en 2 ogen :(
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 16 Apr 2014 20:07

Re: Schoolgaande kinderen topic

40 kinderen in groep 1 is wel erg veel inderdaad. Heeft de juf ook geen onderwijsassistent of stagiaire erbij? Wanneer is je dochter 4 geworden mama29? En wanneer is het zeker of ze ook echt naar groep 2 kan?
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:43

Bericht 16 Apr 2014 20:21

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wauw, 40 is wel erg veel!
Hier zouden ze aan de 38 komen en hebben ze er een 3e (instroom)groep bijgemaakt. Ze is begonnen in een groep van 16 kinderen en dat gaat naar de 24 geloof ik. Ideaal dus!

Als ik aan haar vraag wat ze gedaan heeft, is het altijd "weet ik niet meer" en als er wat uitkomt dan heeft ze het over knutselen, kleien, buiten spelen, gymen en in de kring. Maar ondertussen telt ze steeds verder, doet ze lettergrepen, het eerste gedeelte van het alfabet, haar naam en de rest van de familie stempelen...
Zo dacht ik eerst dat ze helemaal niks aan het paasverhaal deden, tot ik het op een andere manier aan haar vroeg en kwam het halve verhaal eruit :)
Misschien dat jouw dochter stiekem ook wel meer kan/doet?
December 2009
juli 2012
<<

Anoniem74

Bericht 16 Apr 2014 20:38

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik hoor hier nog niet in thuis, maar heb wel een gerelateerd vraagje.
In juni wordt zoon 4, en na de zomervakantie gaat hij beginnen.

Van de school niets over gehoord nadat ik laatst nog heb gevraagd of de aanmelding binnen was gekomen, maar draaien kindjes niet altijd eerst 1 of 2 keer een paar uurtjes proef? Wil dit verzoek namelijk mailen, of dit eind juni / begin juli kan. Of zou dat niet handig zijn zo voor de vakantie?
<<

Anoniem331

Bericht 16 Apr 2014 20:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn jongste is van augustus, mag een paar ochtenden wennen voor de vakantie, en start na de vakantie in groep 1. Zijn voordeel is wel dat hij er alle dagen al komt omdat we zijn zus brengen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Apr 2014 20:56

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ig-Nore schreef:Ik hoor hier nog niet in thuis, maar heb wel een gerelateerd vraagje.
In juni wordt zoon 4, en na de zomervakantie gaat hij beginnen.

Van de school niets over gehoord nadat ik laatst nog heb gevraagd of de aanmelding binnen was gekomen, maar draaien kindjes niet altijd eerst 1 of 2 keer een paar uurtjes proef? Wil dit verzoek namelijk mailen, of dit eind juni / begin juli kan. Of zou dat niet handig zijn zo voor de vakantie?



Soms is het zo dat alle kinderen vanaf juni niet meer komen wennen, maar na de vakantie gelijk starten.
(omdat 2 of 3 keer wennen en dan 6 weken vakantie vaak niet zo heel 'zinvol' is, ook omdat na de vakantie misschien de juffen weer veranderd zijn, en de klassen anders zijn enz).
<<

Anoniem74

Bericht 16 Apr 2014 21:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja, dat zat ik mij ook te bedenken. Ik leg het gewoon voor bij de school, kijken wat hun advies is. Er zullen vast meer junikindjes starten straks.
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:36

Bericht 16 Apr 2014 21:33

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja het is echt enorm veel... Toen de kerstvakantie begon, zaten er 28 kinderen in de klas.. De rest is allemaal na de kerstvakantie nog bijgekomen...
Er is 1 lerares, een wat oudere dame, begin 60. En op maandag en dinsdag is er een stagiaire (meisje van 17) bij.

Pip: hier heeft dochter nog altijd niets over pasen verteld, geen idee of de juf er verder wat over verteld heeft, over het alfabet hoor ik haar ook nooit, ook niet over letters.. Vind dat best jammer..
Ben dus ( tijdje terug al, na het 10 minuten gesprek in februari) zelf maar begonnen met dochter te oefenen om de letters van haar naam te herkennen, haar naam te leren schrijven, te tellen (boven de 30, de rest kende ze al).

Liadan: mijn dochter is in oktober 4 geworden.. De volgende 10 minuten gesprekken zijn volgens mij pas eind mei, begin juni, dus dan horen we denk ik pas of ze naar groep 2 gaat of niet...
Ik probeer de dingen die ze dus moet kunnen dan, zelf maar veel met haar te oefenen..

Tangerine: heeeerlijk lijkt me dat, 2 groepen samen en dan maar 25 kinderen.. Hier zitten alle groepen apart (terwijl het geen grote school is ofzo), in groep 1 zitten er dus tegen de 40, in groep 2 zitten er maar 20..
Als dochter na de zomer in een klas van 25 zou zitten, zou ik ook niet erg vinden, dat is nog te doen / overzien. maar 40 kinderen van 4 jaar... pfff, blij dat ik die juf niet ben ;)
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 17 Apr 2014 09:33

Re: Schoolgaande kinderen topic

Sven zit in een groep van 30 kinderen, groep 1 en 2. 40 kinderen vind ik echt bizar veel. Hier zou dan een extra klas gemaakt worden. Dat is in de kleuterjaren van mijn oudste iig wel gebeurd. Hij is van september en is ook gelijk gestart na de zomervakantie, maar blijft een extra jaar in groep 1.

Ig-Nore: Tim is van 25 juni, die heeft niet gewend voor de zomervakantie, maar is gelijk na de vakantie volledig begonnen. Sven is van 20 september. Hij is ook gelijk begonnen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 17 Apr 2014 09:40

Re: Schoolgaande kinderen topic

Een klas met 40 kinderen, dat is ook echt niet leuk meer. Mijn dochter zit wel op een grote school met veel groepen en veel leerlingen, maar de groepen zelf zijn gelukkig niet zo groot. Een kleuterklas (groep 1/2) mag geloof ik maximaal uit 27 kinderen bestaan, kinderen die na april nieuw op school komen, komen in een tijdelijke groep en gaan na de zomervakantie naar hun definitieve kleuterklas, dan zijn daar natuurlijk weer kinderen naar groep 3 gegaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Mei 2014 20:58

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hoe is het met de schoolgaande kinderen?

Bij mijn dochter op school zijn ze nu bezig met thema 'vroeger'. Erg leuk, er is al een oude man komen vertellen over vroeger. Hij vertelde o.a. over de oorlog en dat maakte wel indruk bij de kinderen. Mijn dochter had tegen hem gezegd dat ze het zo mooi vond wat hij vertelde. Hij had later de juf nog gemaild dat hij al op veel plekken over de wereld lezingen gegeven had maar dat het hem raakte dat zo'n jong meisje dat tegen hem zei.
Erg leuk om steeds te zien hoe ze op school die thema's laten leven. De juf heeft met de kinderen een megagrote tijdmachine gebouwd van karton waar de kinderen zelf in kunnen.
<<

Anoniem331

Bericht 26 Mei 2014 21:04

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat leuk Liadan. Hier hetzelfde thema. Ze is nu bezig met het leesplankje van vroeger. Erg grappig.
Hier bijna 2 schoolgangers. Vanaf volgende week gaat de jongste proefdraaien, elke week 1 ochtend, en dan na de vakantie starten in groep 1.

(Pffffff, vind ik moeilijker dan toen de oudste ging)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Mei 2014 21:09

Re: Schoolgaande kinderen topic

Spannend Tangerine, bijna allebei je kinderen op school. Ik snap dat je het moeilijker vindt, ik denk dat ik het bij mijn jongste ook moeilijker ga vinden, helemaal nu ik zie hoe lastig het wennen op de psz gaat bij hem.
Heeft jouw jongste er wel zin in om naar school te gaan?
En wat toevallig dat jouw dochter nu hetzelfde thema op school heeft!
<<

Anoniem331

Bericht 26 Mei 2014 21:14

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja, hij is er bijna dol van :)

Vind het super tof dat hij eindelijk met zijn zus mee mag. Ze overlappen elkaar steeds een jaar. Dus hij zit straks in groep 1 en zij in groep 2. Ik voorzie geen problemen, hebben beide echt een eigen voorkeur en al 'vaste' vriendjes/vriendinnetjes.

Ik heb nog geen idee dat ik met al die vrije tijd zal gaan doen, je bent zo gewend om altijd kinderen om je heen te hebben. Zal wel wennen worden.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 26 Mei 2014 21:19

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wow, ik vind tegen de 40 kinderen ook wel heel erg veel zeg! Schrik ervan.
Mijn zoon en dochter zijn vorige week begonnen met wennen (15 juni worden ze 4), 2 ochtenden, volgende week gaan ze ook lunchen op school en de week erop gaan ze tot 15u. Na hun verjaardag draaien ze nog 3 volle weken mee voor de zomervakantie begint.
De onderbouwgroepen op hun school zijn niet zo groot, 17-19 leerlingen per groep, er zijn 4 groepen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Amaryllis

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 519

Geregistreerd: 16 Okt 2013 13:10

Bericht 26 Mei 2014 21:41

Re: Schoolgaande kinderen topic

leuk om weer te lezen!

Wat veel kindjes zeg in 1 klas. Hier is de max 25 kinderen. En dan alsnog respect hoor voor de juf!

Leuk die thema's liandan en tangerine. Grappig ook dat jullie hetzelfde hebben.
Hier gaat het bij mijn dochter in de klas over kabouters. Er komt straks ook een kabouter eindfeest.
Vorige zijn we ook een kabouterpad wezen lopen en dat ging voornamelijk over de natuur. Echt heel leuk.

Vanavond hebben we ouderavond gehad en heb ik gevraagd of we thuis ergens mee kunnen starten qua oefenen. Maat dat wordt wel ontmoedigd. Vooral ook omdat dochter op school een hekel heeft aan verplichte werkjes. Laat maar lekker gaan thuis en van spelletjes spelen leert ze ook. Dat vindt ze ook echt heel leuk om te doen memory, kwartet, domino enzovoorts.
Wat doen jullie thuis met jullie kleuters? Knutselen vind ze echt niet leuk trouwens!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 26 Mei 2014 21:52

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier hebben we het thema 'kunst'. Woensdag hebben een expositie van alle gemaakte kunstwerken.

Amaryllis, de mijne knutselen ook niet. Dat vinden ze geen bal aan. :)
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem73

Bericht 26 Mei 2014 22:03

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nou hier ook de crèche tijd in zicht! Vandaag kreeg ik een telefoontje van school dat er 10 juli een proefdraaidag is. Ik weet ook bij welke juf ze komt.

Even een vraagje. Wat geven jullie nou mee voor de pauze? Is dat gewoon fruit net als bij de crèche? Want tussen de middag komt ze gewoon thuis eten.
<<

Fiene

Bericht 27 Mei 2014 08:58

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier gaat het ook erg goed op school met zoon. Hij zit natuurlijk bij mij op school maar die combinatie gaat geweldig goed. Hij ziet me niet eens staan!! Zelfs wanneer we samen buiten spelen met de klassen speelt hij heerlijk en komt helemaal niet bij mij. Hij geniet enorm en leert veel.
Hij is wel een tijdje maar halve dagen gegaan, naast dat hij echt kapot was na een schooldag was hij opeens iedere keer ziek. Waar we jaren geen buikgriep gehad hebben ( en hij gaat al vanaf 3 mnd naar de opvang) hadden we nu in 4 maanden tijd 2x buikgriep...man en kinderen dan, ik heb daar geen tijd voor;)

Bij ons mogen ze in de pauze alleen fruit, koeken zijn verboden.
<<

Anoniem112

Bericht 27 Mei 2014 12:41

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier gaat het ook goed op school. Mijn zoontje gaat nu een week of 3/4 denk ik hij gaat wel alleen de ochtenden nog maar, hij is er gewoon echt heel moe van en hij wil de middagen ook nog niet.
Na de zomer vakantie gaat hij denk ik wel de middagen.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Suus