Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraagje over paroxetine

<<

Anoniem108

Bericht 26 Mei 2014 15:55

Vraagje over paroxetine

In goed overleg met mijn huisarts, gebruik ik nu zo'n 2 maanden paroxetine (lichtste dosering). Periode van bijwerkingen is voorbij, maar het enige waarvan ik 'last' blijf houden is iedere 2 uur wakker na wederom een heel intense droom. Ik heb tijdens m'n slaap niet door dat ik droom, waardoor ik dus iedere 2 uur niet fijn wakker word en er steeds meer tegenop ga zien om daarna weer verder te slapen. Ik maak dus gebroken nachten, omdat ik zo vaak wakker ben en voel me opgefokt als ik wakker word, omdat ik zo raar droom.

Het schijnt een veel voorkomende bijwerking te zijn van paroxetine, maar ik had gehoopt dat dit net als andere bijwerkingen zou verminderen/verdwijnen. Sowieso wil ik z.s.m. afbouwen (in overleg), maar ik wil liever niet voor de tijd dat het nog nodig is overstappen naar een andere SSRI, omdat ik dit medicijn verder goed verdraag en dan moet ik weer opnieuw gaan wennen. Het begint alleen steeds meer tegen te staan om te slapen, maar via internet wordt het me niet duidelijk of andere gebruikers hiervan alleen tijdens de gewennigsperiode last hadden van intens dromen of dat dit gedurende langere tijd zo is geweest... Herkent iemand dit specifiek van paroxetine? (ervaringen met andere SSRI's hoef ik eigenlijk niet te weten, met alle respect.:) Switchen is voor mij geen optie nu nog.)
<<

Anoniem50

Bericht 26 Mei 2014 16:03

Re: Vraagje over paroxetine

Ik heb het medicijn gehad en ook de dromen gehad. Het gaat over, maar het duurt wel erg lang. Net als bij alle andere ad's die ik heb gehad. Dromen waren allemaal gelijk en het duurde erg lang voor dat over was
<<

Anoniem108

Bericht 26 Mei 2014 16:11

Re: Vraagje over paroxetine

De laagste dosering is niet voor depressieve klachten en vooralsnog heb ik het voor 3 maanden gekregen. Daarna in overleg kijken of het verlengd moet worden, maar ik hoop eigenlijk van niet. Merk het effect ervan (positief) maar ook dat ik minder kan met name in de avonduren (negatief). Afgelopen wknd voor de eerste keer sinds tijden weer beide avonden iets gedaan en daar moet ik nu van herstellen, waar ik niet blij van word als relatief jonge vrouw. Ik wil er dus echt z.s.m. vanaf, wat natuurlijk alleen verstandig is als ik daarna de klachten zelfstandig onder controle heb.

Ik heb niet telkens dezelfde dromen, maar wel vaak met dezelfde mensen die erin voorkomen. Hoe lang heb jij het middel gebruikt en bedoel je dat je na het stoppen ook nog lang last had van die dromen of alleen gedurende je gebruik van paroxetine?

O,ja... ik transpireer ook meer dan ik ooit heb gedaan. Godzijdank niet zo dat ik van die zichtbare, onsmakelijke natte plekken krijg in m'n kleding, maar ik vind het echt heel vervelend. Blijf in de weer met deodorant en op m'n gezicht is stukje tussen neus en mond (bovenlip min of meer) en tussen m'n wenkbrauwen. Dit is alleen als ik drukkere ruimtes ben of als ik een stuk loop, terwijl ik dat voorheen nooit had. Het voelt zo ongemakkelijk en vies.
<<

Anoniem75

Bericht 26 Mei 2014 16:12

Re: Vraagje over paroxetine

Ik heb het ook een aantal jaar gebruikt. Een lage dosering maar ook een tijdje 20mg. Ik heb nooit last van bijwerkingen gehad eigenlijk.

En als je daarbij een lage dosering melatonine bij neemt? Wel even overleggen met de huisarts natuurlijk. Melatonine kan niet veel kwaad maar met zoiets zou ik het wel even navragen.
<<

Anoniem108

Bericht 26 Mei 2014 16:19

Re: Vraagje over paroxetine

Ik gebruik 10mg, want 20mg is al voor depressieve klachten. Melatonine is voor een goede nachtrust, toch? Maar het kan toch niet invloed hebben op je dromen?
<<

Anoniem50

Bericht 26 Mei 2014 16:19

Re: Vraagje over paroxetine

Dit medicijn heb ik jaren geleden een jaar gebruikt (depressieve klachten) en twee jaar geleden voor een paar maanden. De laatste keer inderdaad niet voor depressieve klachten, maar als ondersteuning. Het nadeel is dat ik er veel te veel nare effecten van ondervind. Minder energie hebben, rare dromen (niet altijd nachtmerries, maar wel altijd iets wat ik overdag of in de week heb meegemaakt en dan heel erg breed uitgemeten of te absurd voor woorden) en wat ik persoonlijk het meest nare vind is dat het lijkt alsof ik de controle verlies over mijn eigen persoon. Ik denk wel, maar wat ik denk slaat nergens op. Ik word ook een beetje overmoedig. Kan het niet goed uitleggen, maar dat is mijn meest nare ervaring met alle ad's. Leuk dat het allemaal wat minder wordt allemaal en hier en daar positief bijdraagt, maar ik ben op een gegeven moment mezelf gewoon kwijt.

Ik ben ermee gestopt en ik droom nog wel, maar niet meer elke nacht. Gewoon dromen als anderen. Of ik trouwens transpireerde door de medicatie weet ik niet, want ik deed het sowieso wel. Maar dat kwam door mijn overgewicht.
<<

Patsy

Bericht 26 Mei 2014 16:20

Re: Vraagje over paroxetine

Ik heb ook proxetine gebruikt en had ook veel last van nachtmerries. Bij mij bleven de nachtmeries met periodes komen, dus niet alleen in het begin. Toen ik, na een jaar, gestopt ben verdwenen de nachtmerries ook. Ook het zweten herken ik, dit had ik ook voornamelijk in de nachten.

Wat je schrijft over het moeten herstellen nadat je iets gedaan hebt is ook herkenbaar. Ik heb dit alleen nooit gezien als een bijwerking maar als iets wat hoorde bij het herstellen van de depressie.
<<

Anoniem108

Bericht 26 Mei 2014 16:29

Re: Vraagje over paroxetine

Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen. Idd transpireren in de nacht, overdag alleen in bepaalde settings en ik kan niet zeggen dat ik nachtmerries heb. Alleen absurde dromen, met exen die gezellig ff de revue passeren of idd bepaalde situaties heel erg uitgemeten. Word er soms echt chagrijnig van als ik dan wakker ben.

Ik heb geen depressie, maar ik heb niet de puf om nog leuk een avondje te gaan stappen, terwijl ik heel erg veel plezier haal uit een avondje dansen. Maar die drukkere ruimtes vermijd ik door het overmatige transpireren en ik hou het ook domweg niet vol nu.
<<

Anoniem108

Bericht 26 Mei 2014 16:35

Re: Vraagje over paroxetine

Heel gekke vraag hoor, Katrien: wat voor deodorant gebruikte jij? Ik heb altijd een roller van Dove of een spuitbus van Dove/Nivea, maar het volstaat niet. Heb je nog een goede tip? ;-)
<<

Patsy

Bericht 26 Mei 2014 16:57

Re: Vraagje over paroxetine

Ik gebruikte gewone deo van Rexona, die gebruikte ik wat vaker per dag. Ik hield veel rekening met wat voor kleding ik droeg, veel katoen en luchtige kleding. Ik zweette ook altijd op mijn neus, vreselijk vond ik dat.
Bij mij waren het echt nachtmerries met veel bloed en hele enge dingen. Melatonine helpt waarschijnlijk niet tegen de dromen, maar het helpt je wel doorslapen.
<<

Anoniem108

Bericht 26 Mei 2014 17:02

Re: Vraagje over paroxetine

Dank je wel. Ik ga Rexona proberen.:) Wat ontzettend naar dat je zo heftig droomde. Ik droom telkens dat ik erin word geluisd door exen of anderen, of dat ik gevaar loop. Heel bizar.

Ik weet niet eens zeker of ik dan melatonine wel zo verstandig vind, want ik ben ergens wel opgelucht als ik standaard iedere 2 uur wakker word en besef dat het een droom was. Het zijn alleen geen leuke dromen en daar raak ik opgefokt van, maar ik zou het helemaal rot vinden als ik door blijf slapen en in zo'n verdrietige/angstige droom zit.

Moet iedere 2 uur ook echt m'n bed uit om naar het toilet te gaan; alsof de onrust dan op m'n blaas doorwerkt. Maar dat laatste weet ik niet eens of dat überhaupt mogelijk is.;-)
<<

Patsy

Bericht 26 Mei 2014 19:35

Re: Vraagje over paroxetine

Dan is het misschien wel prettiger om iedere twee uur wakker te worden inderdaad. Maar wel heel vervelend dat je je zo rot voelt na zo'n droom. Ik hoop voor je dat bij jou de dromen snel minder worden!
<<

Anoniem108

Bericht 26 Mei 2014 19:52

Re: Vraagje over paroxetine

Lief van je, thnx!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron