Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fotografie Topic

<<

Burgemeester Esmee

Bericht 30 Apr 2014 17:03

Re: Fotografie Topic

Zero, ik heb je bericht naar Vraag en Aanbod verplaatst omdat dat toch de juiste plek is om reclame te maken :)

fotografieclub-voor-beginners-t8905.html
<<

Zero

Bericht 30 Apr 2014 17:55

Re: Fotografie Topic

Oke Esmee, begrijpelijk maar ik heb hem daar toch ook weer verwijdert, het was puur gericht op eventuele hobbyisten hier en ik wilde het juist niet heel algemeen maken.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 01 Mei 2014 13:18

Re: Fotografie Topic

Bij deze een paar foto's van afgelopen week!
Laatst gewijzigd door Tom op 20 Mei 2014 21:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Zero

Bericht 11 Mei 2014 10:43

Re: Fotografie Topic

Godgloeiende, wéér een kaart gecrasht!!! Ik word hier toch helemaal lijp van! Kreng is verdomme net nieuw, camera ook. Kan ik wéér dat stomme programma gaan installeren om die shit terug te halen.
Ik ben geen klager, maar nu gaat er toch écht een serieuze klacht naar de fabrikant. Eerst een CF, en nu een gloednieuwe SD.
Heb welgeteld 5 van de 1100 foto's er af kunnen wifi-en , daarna wilde ik ze gaan downloaden en peng.


Verdomme.


Het is ook niet zo dat die foto's weg zijn, die komen echt wel weer terug, maar het is weer een extra stap waar ik helemaal geen zin in heb.
<<

Anoniem205

Bericht 11 Mei 2014 15:49

Re: Fotografie Topic

Dat is wel mega zuur Zero! En je ergste nachtmerrie... Idd klacht naar fabrikant!
Gebruik jij je kaarten daarna trouwens nog? Ik heb ooit een 16gb gehad die was gecrasht (door mijn eigen toedoen) en inmiddels gebruik ik 'm wel gewoon weer. Weet niet meer welke van de 2 16gb het was namelijk :P
<<

Anoniem124

Bericht 11 Mei 2014 19:28

Re: Fotografie Topic

Hoi! Ik heb hier nog nooit meegepraat maar ik fotografeer dus ook. Eigenlijk al heel lang. Al een jaar of 10. Maar ben er een tijdje mee opgehouden, te druk blabla. Nu ben ik sinds enige tijd overgestapt op Nikon (voorheen Olympus) en mennnn wat een verschil! Ik heb er weer enorm veel plezier aan, bezit een 35mm en 85 mm lens naast de gewone kit en telelens en vind het heerlijk! Ga nu mijn photoshop en lightroom skills maar eens updaten. Ik bewerkte tot nu toe wat op de ipad maar dat zorgt natuurlijk wel voor enorm veel ruis. Iemand die mijn 'werk' wil becommentarieren (opbouwend graag :smile: ) en tips heeft om mezelf te verbeteren? Ik krijg namelijk bestwel eens aanvragen van mensen die om fotos vragen maar ik wil geen beunhaas zijn of de markt verpesten voor de echte pros.

Hier een greep uit recente dingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Zero

Bericht 11 Mei 2014 23:49

Re: Fotografie Topic

Oreo schreef:Dat is wel mega zuur Zero! En je ergste nachtmerrie... Idd klacht naar fabrikant!
Gebruik jij je kaarten daarna trouwens nog? Ik heb ooit een 16gb gehad die was gecrasht (door mijn eigen toedoen) en inmiddels gebruik ik 'm wel gewoon weer. Weet niet meer welke van de 2 16gb het was namelijk :P



Ja, maar alleen bij studio's. Die kunnen in het ergste geval over geschoten worden, maar omdat die vorige 8GB een CF was en we nu nog maar 1 camera gebruiken voor de bruidsfotografie die CF gebruikt, is het de bedoeling dat die niet ingezet hoeft te worden.
Wij hebben hem meteen gemarkeerd.

Mijn 6D heeft nog maar 1 kaart (16GB, leek me ruim voldoende om mee te starten) maar ik ga er nu een paar bij halen.
Van een ander merk dus.
Heb de kaart met de software terug proberen te halen, maar dit is een andere fout, dus dat ding moet worden opgestuurd.
Gaat nóg langer duren. :nopompom: Maar ik ben in elk geval blij dat ik weet wat ik moet doen en dat ik weet dat het goed komt.
<<

Zero

Bericht 11 Mei 2014 23:59

Re: Fotografie Topic

M-Train ; ik vind je foto's mooi, vooral het gezicht (al ben ik er niet helemaal over uit of ik het prettig vind dat het zo 'smooth' is - haast onnatuurlijk glad, of dat ik het in dit geval wel toepasselijk vind) maar om er echt opbouwende kritiek op te kunnen leveren vind ik moeilijk.
Qua onderwerp, belichting, bewerking etc verschillen ze in mijn ogen heel erg, waardoor ik zo even niet weet wat je sterkste en zwakste beeld is, en dat maakt het nogal lastig om er iets van te zeggen.
Op landschappen heb ik eigenlijk vrijwel nooit kritiek, dat zijn voor veel mensen momentopnames.
Het gezicht nodigt me dan het meest uit om te kijken, omdat die compositie gewaagd is, de kleuren en de scherptediepte mooi gebruikt zijn en ik hierbij me ook ga afvragen wat het verhaal is.
De andere foto's zijn prachtig, maar voor mij nogal verhaal loos (wat op zich helemaal niet erg is, af en toe juist lekker, maar daarom moeilijk te bekritiseren)
<<

Nathalie

Noob

Berichten: 233

Geregistreerd: 03 Sep 2013 07:50

Bericht 20 Mei 2014 20:23

Re: Fotografie Topic

Fotografie dames ik heb 2 vraagjes en hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.

Ik heb een babyshoot gewonnen en heb in middels 22 prachtige foto's gezien met watermerk. Eerst zou ik alles gratis digitaal krijgen maar nu moet ik voor afdrukken betalen. Dus ik wil even polsen of het normale prijzen zijn of wat jullie vragen.

Ze vraagt voor 10x15 €5, 20x30 €10, 60x90 €40. Of voor €10 per foto digitaal. Zijn dat normale prijzen?

En wat is nu een leuke camera die ook handzaam is. Dus geen spiegelreflex en maximaal €300.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 20 Mei 2014 21:29

Re: Fotografie Topic

Ik vind het erg raar dat je iets wint en dat je er vervolgens voor moet betalen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 20 Mei 2014 21:34

Re: Fotografie Topic

Bij mij zou een 10x15 cm slechts € 2,00 zijn maar een 20x30 is ook wel een tientje. De andere bedragen zijn ook niet heel raar.
Ik geef ook een CD met contact foto's er op (ik heb een hekel aan watermerken, ik verklein de foto's liever tot een formaat waarop printen haast onmogelijk word dan dat er met koeieletters iets door mijn beeld staat - dat vind ik echt afbreuk van mijn werk) dus het is opzich wel 'logisch' dat ze je alleen digitale beelden geeft waar je niets mee kunt.
Anders verdient deze fotograaf er ook gewoon amper op.

Iedere camera die geen SLR is, is in principe leuk en handzaam. Dit is te weinig info om je echt te kunnen helpen, want eigenlijk alles wat niet onder systeem camera valt, is ook nog van redelijk dezelfde kwaliteit.
Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik een Canon fanaat ben, maar ja - ik vind elke camera van Canon leuk een handzaam.
Op de 1D serie na dan.

Ik heb als "compact" camera een EOS M. Niet aan te raden voor een systeem camera, maar ik ben er heel blij mee omdat het net wat meer is dan een gewone compact.
Ik zou je dus eerst aanraden te verdiepen in wat je precies zoekt (lenzen verwisselbaar of niet, veel zoom, wifi belangrijk? etc etc etc)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 20 Mei 2014 21:36

Re: Fotografie Topic

Zero schreef:Bij mij zou een 10x15 cm slechts € 2,00 zijn maar een 20x30 is ook wel een tientje. De andere bedragen zijn ook niet heel raar.
Ik geef ook een CD met contact foto's er op (ik heb een hekel aan watermerken, ik verklein de foto's liever tot een formaat waarop printen haast onmogelijk word dan dat er met koeieletters iets door mijn beeld staat - dat vind ik echt afbreuk van mijn werk) dus het is opzich wel 'logisch' dat ze je alleen digitale beelden geeft waar je niets mee kunt.
Anders verdient deze fotograaf er ook gewoon amper op.



Ja maar ze heeft het gewonnen. Dan is het toch logisch dat ze die foto's gewoon krijgt, afdrukken of bestanden? Het is toch raar om iets te winnen en dat je dan alsnog moet betalen voor je er iets mee kunt?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 20 Mei 2014 21:44

Re: Fotografie Topic

Susan schreef:
Zero schreef:Bij mij zou een 10x15 cm slechts € 2,00 zijn maar een 20x30 is ook wel een tientje. De andere bedragen zijn ook niet heel raar.
Ik geef ook een CD met contact foto's er op (ik heb een hekel aan watermerken, ik verklein de foto's liever tot een formaat waarop printen haast onmogelijk word dan dat er met koeieletters iets door mijn beeld staat - dat vind ik echt afbreuk van mijn werk) dus het is opzich wel 'logisch' dat ze je alleen digitale beelden geeft waar je niets mee kunt.
Anders verdient deze fotograaf er ook gewoon amper op.



Ja maar ze heeft het gewonnen. Dan is het toch logisch dat ze die foto's gewoon krijgt, afdrukken of bestanden? Het is toch raar om iets te winnen en dat je dan alsnog moet betalen voor je er iets mee kunt?


Ja - nee.. dat vind ik lastig te zeggen, ik weet niet wat er precies in de afspraak stond. Als er staat "je krijgt de beelden digitaal op goede resolutie zonder watermerk" dan lijkt het me helder, maar staat er "je krijgt de beelden digitaal om uit te kiezen" dan is het weer een ander verhaal.

Het is zeker niet raar om alleen de studio shoot te winnen en zelf te moeten betalen voor de afdrukken hoor.
Veel fotografen hebben zelf niet eens een goede printer en zouden dan geld moeten bijleggen bij een gewonnen shoot.
Dit moet wél goed gecommuniceerd worden vind ik.
Als ik een studio shoot weg geef, en er zit geen afdruk bij (wat ik eigenlijk altijd wel doe) dan geef ik mijn klant wél de foto's zonder watermerk op webformaat zodat ze leuk hun facebook er mee aan kunnen kleden.
Willen de klanten het in hun huis hangen, dan kosten afdrukken nu eenmaal geld.

Maar ik begrijp wel dat hier slecht is gecommuniceerd. Iets winnen wat je later moet betalen is een bekende (en naar mijn mening vervelende) manier van marketing. Het komt zéker vaker voor in deze branche, helaas.
<<

Nathalie

Noob

Berichten: 233

Geregistreerd: 03 Sep 2013 07:50

Bericht 20 Mei 2014 22:28

Re: Fotografie Topic

Ik ga wel even een mailtje sturen over de prijzen. Niet geschoten altijd mis.

Maar de foto's zijn zo leuk dat ik er wel een paar ga kopen. Denk dan maar digitaal, dan kan ik ze zelf meerdere keren laten afdrukken. Jammer maar ik wil ze toch echt hebben.

De shoot heb ik gewonnen bij een babyzaak. Fotograaf maakte daar voor moederdag 30 minuten foto's. Heb vooraf dus geen contact gehad met de fotograaf. Wel met de winkel eigenaresse gemailt en ze mailde mij dit terug.


De shoot is gratis inderdaad. De foto's krijg je (zoals ik het van de fotografe begreep) gratis digitaal toegestuurd. Wil je ze mooi afgedrukt o.i.d. hebben dan kan dat natuurlijk. Uiteraard zal dit wel tegen betaling zijn.

Dus ja, waar heb ik nu recht op. Ik dacht gewoon de foto's zelf online af te laten drukken.

De camera ga ik me eens in verdiepen. Ik heb een canon ixus maar die is slecht aan het worden. Zoek nu een nieuwe die iets meer kan. Dit was er een met 7,1 megapixle en 3x optische zoom. Dat vond ik eigenlijk te beperkt.
<<

Zero

Bericht 20 Mei 2014 23:22

Re: Fotografie Topic

Hm ja 3 x optische zoom is vandaag de dag ook niet echt veel. Persoonlijk zou ik ook overstappen op de Canon Powershot reeks (Ixus is altijd meer gericht op design dan functionaliteit, maar er zitten ook prima modellen tussen)
Ik zou twijfelen tussen een SX280 en een SX510 op het moment.

Of nou ja, ik zou helemaal niet twijfelen want ik wil ze allebei niet, maar als ik gewoon een makkelijk compact cameraatje zocht...
<<

Nathalie

Noob

Berichten: 233

Geregistreerd: 03 Sep 2013 07:50

Bericht 21 Mei 2014 18:20

Re: Fotografie Topic

Kijk daar heb ik wat aan, ik ga die 2 eens vergelijken.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 24 Mei 2014 15:37

Re: Fotografie Topic

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:D Even een paar uurtjes proberen, Landgoed Beeckestijn en ruïne van Brederode
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Chocolate Cookie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:12

Bericht 24 Mei 2014 20:39

Re: Fotografie Topic

Wauw, die eerste foto is echt prachtig Helix!
<-- Met mijn avatar hoop ik stiekem dat iedereen trek krijgt :razz:

Blog.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 24 Mei 2014 20:45

Re: Fotografie Topic

Dank je wel! :D
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Zero

Bericht 24 Mei 2014 23:22

Re: Fotografie Topic

Ah ja, bekende trouwlocaties :) zie ze vaak op foto's, collega is er wel geweest maar ik zelf nog niet (hoewel de ruïne best dichtbij is, maar mijn klanten geven over het algemeen de voorkeur aan bosomgeving)
Misschien dat ik daar binnenkort ook maar eens heen moet gaan, maar hij is volgens mij niet altijd open...
<<

Anoniem119

Bericht 25 Mei 2014 02:36

Re: Fotografie Topic

Hehehe Zero, zie mijn reacties in t gewone foto topic. Wie weet trouw ik daar wel!

Oh trouwens... Ik heb dus geweldige foto's (vind ik zelf haha maar kreeg t ook te horen) gemaakt op een bruiloft vorige week. Nou hebben al die mensen profiel foto's van mij foto's op FB genomen. Altijd een eer. Behalve dat ze t watermerk er af hebben geknipt! En eentje heeft er zelfs een instagram filter over mijn keurig bewerkte foto over gegooid. Grrrrrremmmmmmmmbl om kwaad van te worden! Maar ja, wat doe je daar aan? Het zijn trouwens niet de bruid en bruidegom zelf maar hun familieleden waar ik ook portretten van heb gemaakt. Heel irritant maar je doet er niks aan.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 25 Mei 2014 09:56

Re: Fotografie Topic

Kan me voorstellen dat dat irritant is ja Marin!

En het zal best dat die locaties 'de bekende plekken' zijn, ik had gewoon zin om te oefenen en dit waren in de omgeving een beetje knappe plekken.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 25 Mei 2014 10:59

Re: Fotografie Topic

Wat ik me nog bedacht Marin, jij komt toch bij KE? Was je laatst nog naar hun beurs?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem205

Bericht 25 Mei 2014 11:39

Re: Fotografie Topic

Marin, heb jij al Algemene Voorwaarden? Want ik zou het dus NIET apprecieren en dat ook per email laten weten. Super gaaf dat ze jouw foto's gebruiken, maar zelf bewerken en je watermerk wegknippen is niet toegestaan, punt. Meestal leg ik dat ook uit in een email, van "ik stuur je foto's op 2 resoluties: laag met watermerk en hoog zonder watermerk. De lage is goed te gebruiken voor facebook, social media en email. De hoge resolutie kan je gebruiken voor afdrukken. Ik zou het dan ook erg fijn vinden als je via Social Media gebruik maakt van de lage resolutie met watermerk." Moet zeggen dat ik 1 keer heb meegemaakt dat iemand mijn watermerk eraf had geknipt, maar na een mailtje van mijn kant hebben ze dat meteen aangepast. Wel stik irritant, brrr!

Hier weinig gefotografeerd, in ieder geval niet prive. Ga zo op reportage, of nou ja, een vriendendienstje. Heb zin om foto's te maken en twee jonge grietjes willen graag op de foto. In ruil daarvoor gaat de moeder lekker voor mij koken. Helemaal prima en dan zit ik niet alleen thuis :P Met pinksteren ga ik een andere dame fotograferen, vrijwillig. Zij is ernstig ziek, heeft maanden tegen kanker gevochten en haakt zich helemaal de rambam voor Earlybirds. De dinsdag na 2e pinksterdag krijgt ze de uitslag van de laatste scans en onderzoeken en hoort ze of ze schoon is of dat ze niks meer kunnen doen. Heel bijzonder dus!
<<

Zero

Bericht 25 Mei 2014 12:10

Re: Fotografie Topic

Ik denk niet dat je dit in je algemene voorwaarden kan opnemen als je het zelf op facebook zet.
Ik snap dat het niet de bedoeling is dat dit gebeurt, maar zeker van gasten kun je niet verwachten dat ze je voorwaarde hebben gelezen en kennen.
Ik zet om die reden ook weinig/geen foto's zelf op facebook, ik stuur het bruidspaar een kleine selectie die ze er zelf op kunnen zetten want zij kennen mijn voorwaarde wél.
Al snap ik wel dat je uit reclame oogpunt zo veel mogelijk er op zet.

Dit moet je denk ik gewoon los gaan laten ben ik bang.
Mensen negeren het verschil in kwaliteit tussen foto's op facebook, ze zien gewoon een leuke foto van zichzelf en plukken die er af, ongeacht wie die foto gemaakt heeft.
Ze staan er niet bij stil dat er rechten op kunnen zitten.
Dat zijn de gevaren van social media.

Het is een bekend probleem http://petapixel.com/2014/04/21/band-responds-worst-way-possible-stealing-photographers-work/

Maar Marin, zijn wel super locaties hoor! Ik vind Beeckestijn ook wel echt bij jou passen. Ik heb het wat dat betreft al 100 x voorbij zien komen in foto's toen ik nog voor een fotograaf werkte, het is echt mooi klassiek en ik denk dat dat bij jou heel goed past. (En je husband-to-be ook natuurlijk maar ja ach... wat heeft een bruidegom nu eigenlijk te zeggen :laughcry: )
Ga je voor een Maggie trouwens? :queen:
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers