Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Anoniem 82

Bericht 17 Mei 2014 23:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hier ook eentje die hard groeit. Is al dik de 6 kilo gepasseerd en groeit serieus 300-400 gram per week de laatste weken. Weeg hem nog eens per week ongeveer omdat ik het wel leuk vind om bij te houden. Volgens mij woog zijn zus zoiets met een maand of 5 a 6. Echt een verschil dus!

Nog even een vraagje, heeft iemand van jullie ervaring met voeden in de draagdoek? Ik heb het een paar keer geprobeerd nu, maar ik denk niet dat het gaat werken. Dus ik haal hem er dan maar gewoon uit. Hij zit in elk geval wanneer hij goed geknoopt zit te hoog voor het voeden.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 18 Mei 2014 12:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

Voeden in de doek is mij ook nog niet gelukt, dus ik ben ook benieuwd naar tips :)

E. drinkt nog steeds prima, maar ze groeit nu niet zo hard meer. Ze schiet wel de lengte in, maar qua gewicht komt er de laatste tijd bijna niks bij.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 23 Mei 2014 17:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat mijn vraag is, maar ik wil het even van me afschrijven...
M. woog bij zijn geboorte 4180 gram, hij is afgevallen tot 3960 gram. Op dag 4 begon hij alweer aan te komen, dag 5 woog hij 4100 gram. Nou begon hij gister weer af te vallen, en vandaag nog een beetje meer (hij weegt nu weer 4000 gram).
M. vroeg heel veel om voeding (elke 1,5 uur), daarom moest ik van de kraamverzorgster niet meer volledig op verzoek voeden omdat hij weer misselijk werd van het vele drinken en daardoor nóg vaker wilde drinken om dat weg te drinken. Het advies was er minimaal 2 uur, en het liefst 3 uur tussen te laten. Ook gaf ik nog maar 1 borst omdat hij heel kort drinkt en ik gigantische stuwing(incl verhoging en harde plekken) kreeg doordat hij beide borsten niet goed leeg dronk. Vaak leg ik hem aan, drinkt hij maar 6 minuutjes en laat dan los. Ik verschoon hem en probeer hem nog een keer aan dezelfde borst aan te leggen, maar hij weigert dit regelmatig. Als hij wel weer aanhapt is dit meestal ook maar voor een paar minuten.
Nu is het advies van de kraamverzorgster om deze richtlijnen aan te houden, maar na elke voeding wat te kolven en dit na te geven met een flesje. Ook al heeft hij dan de tweede keer de borst geweigerd, uit de fles drinkt hij dan nog wel 30cc. Hij heeft dan blijkbaar dus nog wel honger, maar waarom weigert hij de borst dan? De kraamverzorgster is nu weg en ik voel me zo onzeker. Waarom valt hij af en waarom wil hij dan niet meer drinken? En als ik die flesjes blijf geven, wordt hij dan niet super lui en drinkt hij straks helemaal niet meer uit de borst?

Blehh ik heb echt een rotdag en icm die stomme kraamtranen kan ik dit er echt niet bij hebben :(
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Mei 2014 17:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lieve Gijs, bel een lactatiekundige want het klinkt mij allemaal een beetje apart in de oren. Ik weet niet zeker of dat zo is, maar een lactatiekundige kan precies kijken wat er nou niet goed gaat. Bij mij kwam de lactatiekundige echt met héél andere dingen dan ik me ooit had kunnen bedenken.
Gewoon nu eentje bellen en je verhaal uitleggen. Ik vind het apart dat je niet op verzoek mag voeden, juist nu je ook stuwing hebt, verhoging en harde plekken kan trouwens ook op borstontsteking wijzen, ik zou zeker zorgen dat hij die weg kan drinken óf je ze weg kolft. Maar allereerst een lactatiekundige bij jou in de buurt bellen.
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 23 Mei 2014 18:09

Re: Het grote borstvoedingstopic

helemaal eens met Pompoen. Er zijn helaas teveel kraamverzorgster die geen, of onvoldoende kennis hebben van bv, maar wel denken dat ze die kennis hebben. Snel een lactatiekundige bellen meid, de eerste weken zijn ook gewoon zo lastig en maken je zo onzeker....
Mother of 3 adorable children
<<

Anoniem97

Bericht 23 Mei 2014 21:55

Re: Het grote borstvoedingstopic

Idd een lactatiekundige bellen, liefst vandaag nog. Stoppen met de fles nageven en probeer hem bij jou te laten drinken.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 23 Mei 2014 22:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt allemaal voor de adviezen :) Ik heb een lactatiekundige gemaild voor een afspraak, zij heeft voor nu al het advies gegeven om gewoon weer op verzoek te voeden en beide borsten aan te bieden. Ze zegt ook dat het leegdrinken van het flesje waarschijnlijk niets te maken heeft met nog honger hebben, maar dat het gewoon makkelijk leegdrinkt. Ik hoop zsm een afspraak met haar te kunnen maken en de komende dagen komt mijn schoonmoeder (ook kraamverzorgster) M even wegen. Voel me alweer iets rustiger, maar wil gewoon wwel heel graag dat hij nu weer gaat groeien.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 23 Mei 2014 22:19

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hopelijk gaat het beter als je gewoon weer op verzoek voedt.
R. 2013
D. 2016
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 23 Mei 2014 23:07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gijs, wat vervelend dat het zo moeizaam verloopt. Hopelijk heb je snel een afspraak met de lactatiekundige. Helaas zijn er veel kraamverzorgenden met weinig actuele borstvoedingskennis en ook hier lees ik wat dingen die niet bevorderend zijn voor het goed opstarten van de borstvoeding.

Voeden op verzoek lijkt me inderdaad goed om nu weer op te pakken. Mocht je toch na een voeding nog bij willen voeden, dan kun je dit doet met een voedingsspuitje of cupje. Je hebt gelijk dat het geven van een flesje voor problemen kan zorgen, zeker nu het drinken aan de borst nog niet goed verloopt.

Wanneer hij aan de borst drinkt, hoe verlopen de voedingen dan? Voelt het voor jou goed of is het pijnlijk? Krult hij zijn lippen mooi naar buiten of misschien juist naar binnen? Hoor je klakgeluidjes tijdens het drinken, of verloopt het drinken aan de borst wanneer hij drinkt wel soepel?

Goed dat je om hulp vraagt! Ik hoop dat het drinken aan de borst snel beter gaat.
februari 2012
november 2015
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Mei 2014 23:40

Re: Het grote borstvoedingstopic

Goed dat je gemaild hebt Gijs en fijn dat je al gelijk wat adviezen gekregen hebt. Ik hoop dat het met op verzoek voeden beter gaat en dat je gauw een afspraak krijgt!
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 24 Mei 2014 07:37

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gijs, wat ontzettend naar, maar super fijn dat je een lactatiekundige hebt gevonden! Hopelijk kan ze snel een keer met je meekijken, maar wel erg prettig dat ze je wel meteen schriftelijk al advies heeft gegeven. Ook ik vind het echt een gek advies van de kraamzorg. Ik sluit me aan bij de rest van de meiden: kraamverzorgenden hebben helaas regelmatig te weinig verstand hiervan (of achterhaald), en brengen soms echt rare adviezen uit... Het is zo jammer, het maakt je zo onzeker en het is allemaal niet zo bevorderlijk voor het slagen van de bv.

Ik moet zeggen dat M trouwens ook heeelll kort drinkt. Met 5 a 10 minuten is die ook al klaar met echt effectief drinken en dan stopt ze of gaat beetje liggen sabbelen tot ze in slaap valt. Dus opzich hoeft dat niet een verontrustende factor te zijn. Bij ons is het wel een stoorfactor geweest, ze kreeg daardoor in 1 keer zo'n enorme plons binnen dat ook hier het regelmatig eruit kwam/komt. Ik heb gewoon veel melk en zij zuigt als een bezetene... Helaas hier ook één die als ze misselijk is het weg wil drinken...

Hopelijk kan je lactatiekundige je goede adviezen en weer op weg helpen!
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem180

Bericht 24 Mei 2014 13:06

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gijs: Mijn dochter viel ook af, groeide toen weer en viel toen weer af. Hier had de kraamverzorgende mij ook al voor gewaarschuwd. Schijnt vaker voor te komen dat er na groei toch weer een dipje komt. Volgens haar en de verloskundige moet je naar de groei op iets langere termijn (dus een paar dagen) kijken. Bij ons was er in iedergeval niks aan de hand. Het verschil kan ook te maken hebben met net wel/niet een voeding/vieze luier gehad hebben. Wel fijn dat een lactatiekundige je even weer op weg komt helpen met de borstvoeding. Succes!
<<

Anoniem272

Bericht 25 Mei 2014 08:35

Re: Het grote borstvoedingstopic

Suus, hoe gaat het bij jou met het bijten?

I. heeft inmiddels flink wat tanden, zowel boven als onder. Eergisteren heeft ze me 1 keer vrij hard gebeten. Maar nu heb ik na twee dagen nog een zere tepel. Is dat normaal?
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 25 Mei 2014 08:46

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nou, het ging even heel goed, ze deed het niet meer, maar sinds een paar dagen is het weer begonnen... Er komt ook weer een tand door (de 7e al!), misschien dat het daaraan ligt?

Wat vervelend dat ze je zo hard gebeten heeft, Filoria. Als ze je goed te pakken heeft gehad, lijkt het me niet gek dat het na twee dagen nog pijn doet. Hopelijk is het snel over!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Mei 2014 08:57

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gijs, wat fijn dat je een lactatiekundige hebt gevonden en steun hebt van je schoonmoeder. Zolang de kleine niet onder de 10% grens komt, zou ik proberen de 'hoe het zou moeten' los te laten. Goed dat je weer op verzoek voedt.

Wat vervelend Filoria en Suus! Ik ben er bang voor, L klemt nu al zijn kaken soms rond mijn tepel en gooit zijn hoofd dan naar achter. Zonder tanden is dat ook zwaar pijnlijk!
L2014 & H2017
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 25 Mei 2014 09:34

Re: Het grote borstvoedingstopic

En nu is ze weer heerlijk aan de borst in slaap gevallen, zo kan het gelukkig ook nog :heart:
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem186

Bericht 25 Mei 2014 10:59

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik zit weer in de twijfelmodus, ben de bv weer opeens zo zat. Ik ben er klaar mee. En ik heb me altijd voorgenomen om te stoppen als 1 van de 2 het niet meer ziet zitten. Maarja.. Het echt stoppen is weer zo'n grote stap.
Moeilijk moeiljjk...
<<

Anoniem315

Bericht 25 Mei 2014 11:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

Kan ik me voorstellen Jans!

Ik zit sinds gister nog op 1 voeding per dag. En dat vind ik enerzijds handig, maar anderzijds, toen ik haar vanochtend weer heerlijk naast me had liggen... voelt het nog niet goed om helemaal te stoppen.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 25 Mei 2014 15:03

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik ben blij! Dochter drinkt sinds een week goed aan de borst en laat ook niet meer telkens los na een minuut waardoor de voedingen mij te lang duurden en ik alle melk afgekolfd in een fles gaf.
Ik kolf nu alleen nog voor de nachtvoeding en als we weggaan en.voor de rest ligt ze lekker ontspannen aan de borst. Op verzoek lukt nog niet echt want als ik wacht op haar signalen is ze zo hongerig dat het niet lukt. Ik bied haar zelf elke 2-3 uur de borst aan. Zit dus helaas wel op veel voedingen per dag maar zolang ik niet hoef te werken....
04-2014
10-2015
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 25 Mei 2014 15:59

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat fijn Milou dat het beter gaat!!

Wat versta jij onder de eerste hongersignalen vraag ik me af? Want het klinkt een beetje alsof je pas reageert op veel latere hongersignalen. Dus misschien kunnen we je daar nog een beetje bij helpen?

Overigens zeg ik dit niet omdat ik denk dat je iets fout doet hoor. L. die was echt totaal onduidelijk in zijn signalen. Die ging als hij honger had hoogstens een beetje smakken of nog minder duidelijk maar hij liet pas een uur later van zich horen en vaak was zelfs dat van zich laten horen nauwelijks aanwezig. Echt zo'n kind wat je zo zou kunnen vergeten te voeden. Maar na een hele tijd begon ik daar wel meer feeling voor te krijgen en toen voelde ik gewoon aan wanneer hij honger had. Heel apart want ik zou niet eens kunnen benoemen waar ik dat aan merkte, maar als ik dan niets deed dan ging hij een tijdje later inderdaad hongerig piepen. Mensen om mij heen zagen gewoon écht geen enkel hongersignaal.
<<

Red rose

Noob

Berichten: 231

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:07

Bericht 25 Mei 2014 20:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Jans moeilijke beslissing. Hoevaak drinkt hij nog? Ik was het ook echt wel zat. Ik kolf nu bijna 2 maanden niet meer en we zijn van 4/5 voedingen per dag naar 2 gegaan. Nu vind ik het weer leuk en fijn. Zou minderen een optie zijn?
februari 2011
april 2013
<<

Anoniem 82

Bericht 25 Mei 2014 21:37

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat fijn Milou, dat het zo goed gaat!

Vervelend Jans, dat je het eigenlijk niet meer zo ziet zitten, maar toch stoppen ook weer een hele stap vindt. Succes met beslissen!

Gijs, hoe gaat het nu?

Oei, bijtertjes lees ik. Lijkt me pijnlijk! Ik vraag me trouwens af of een kindje zonder tanden ook al kan 'bijten'. De laatste dagen doet hij het regelmatig, dan bijt hij als het ware en zit mijn tepel klem tussen zijn kaken. En dat doet zeer! Ik haal hem gelijk los en leg hem opnieuw aan als hij nog niet klaar is met drinken, maar soms doet hij het daarna weer. Hopelijk is het een fase.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Mei 2014 21:57

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja dat is wat ik probeerde te omschrijven Roze, dat doet L ook!

Fijn Milou!
L2014 & H2017
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 25 Mei 2014 23:31

Re: Het grote borstvoedingstopic

@Jans, mevrouw de twijfelaar ;-). Maar ik snap wel dat je twijfelt, het voelt als zo'n grote stap omdat je niet meer echt terug kunt. Aan de andere kant heb je hem wel geweldig lang gevoed en dat heeft je zo enorm veel energie gekost. Het zou voor jezelf misschien wel goed zijn en E.'s darmen zijn nu wel voldoende voorbereid op vast voedsel toch? Voor de intimiteit hoeft het niet, hoewel ik weet dat een kind aan de borst heel anders is dan gewoon knuffelen, maar er zijn wel een hoop manieren om die binding te bereiken, om elkaar aan te raken. Van dragen tot knuffelen etc.

Helpt het jou om op een rijtje te zetten waarom je twijfelt? Waarom je zou willen stoppen en waarom je door zou willen gaan?
<<

Anoniem97

Bericht 26 Mei 2014 08:44

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat fijn Milou!

Jans, kan je niet gaan minderen? En dan zien hoe dat gaat? Je kan daarna stoppen maar misschien bevalt t wel om maar 1x per dag te voeden?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers