Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


hardloopfrustraties

<<

Anoniem65

Bericht 19 Mei 2014 11:10

hardloopfrustraties

Vertel! Wat zijn jouw hardloopfrustraties? (en wat doe je er aan?)

Hier de mijne:
- Mensen die doen alsof ze nog nooit een vrouw hebben zien rennen. Langzaam langs je blijven rijden, toeteren (zodat je van schrik een sprongetje maakt en dat vinden ze grappig). Zelf heb ik veel last van Poolse mensen. Die wonen er nogal wat bij ons in het dorp. Vaak blijven ze dus langzaam langs me rijden. Laatst ook en een eindje verderop stopte de auto en stapten er 2 mannen uit. Ze gingen naast de auto staan kijken toen ik langskwam en toen stapten ze weer en in reden me weer voorbij. Ik vind dat soms wel bedreigend. Wat ik er aan doe, proberen routes te lopen waar veel huizen staan. Of mensen die naast je gaan fietsen en iets willen zeggen. Ik versta dat dan nooit en moet mijn oortjes uitdoen en netjes antwoorden (buiten adem :eyes: ), of als ze gaan roepen "hup hup, dat kan sneller" of "zitten ze achter je aan?"

- Mensen die je staande houden om de weg te vragen. Daar gaat je tijd! Ik stop wel om vervolgens de weg toch niet te weten. Vind het ook weer zo onbeschoft om door te rennen.

- Dat ik mijn tijd niet sneller krijg. Ik ga proberen of het lukt intervaltraining te gaan doen via Runkeeper (tips?)
Ik loop nu ca 10,5 km per uur. Mijn snelste tijd was 8 km in 42 min en die heb ik niet meer weten te verbeteren.

- Dat mijn schoenen zo snel verslijten. Ik krijg elk jaar voor mijn verjaardag nieuwe Lunarglides, maar een jaar is eigenlijk te lang. Dan is de demping er wel uit. Ik ga daarom nu mijn tweede paar voor erbij kopen, dan kan ik ze afwisselen.

- Die rondjes dat het niet lijkt te lukken. Dat het lijkt of je 100 kilo meezeult en alsof je 6 km per uur gaat. En als dat dan niet weggaat na 3 km.

- Het feit dat ik totaal nul komma nul resultaat behaal wat betreft mijn lichaam. Word alleen dikker (als in: hoger vetpercentage). En ik heb het "geluk" dat mijn kuitspieren zich nogal snel ontwikkelen. Die zijn echt huge. Heel onhandig met laarzen en skinny jeans.
<<

Anoniem44

Bericht 19 Mei 2014 11:17

Re: hardloopfrustraties

Ik herken veel van wat je schrijft. Het meest vervelende vind ik die opmerkingen van mannen inderdaad. Ik krijg dan haast het gevoel alsof ik daar niet meer voor mezelf loop, maar om hen te plezieren.

Verder irriteer ik me mateloos als ik door de drukke stad loop, zeker als ik echt heel erg moe ben en eigenlijk alleen nog rechtdoor kan rennen. Maar dan zijn er altijd juist op dat moment mensen die me gaan afsnijden op de fiets, moet ik allerlei stoepjes op en af om mensen te passeren, gaan mensen zo breed op de stoep lopen dat ik er niet langs kan, etc. etc.
<<

Anoniem186

Bericht 19 Mei 2014 11:25

Re: hardloopfrustraties

Die opmerkingen en dat getoeter vind ik ook vervelend. Laatst ben ik zelfs een stuk omgelopen, omdat er een groepje jongens zo irritant zat te doen, ik durfde er niet eens voorbij te lopen.

Mijn aller grootste irritatie is dat ik m'n snelheid zo moeilijk omhoog krijg. Hoewel ik probeer om het iets meer los te laten.

En m'n andere irritatie is dat er zoveel verschil zit tussen de ene en de andere keer lopen. Ik snap gewoon niet waarom het de ene keer zo lekker gaat en de andere keer zo k*t. Met niks verschillen m'n prestaties zo erg als met hardlopen.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Mei 2014 11:28

Re: hardloopfrustraties

Ja, ook herkenbaar. Ik voeg daar graag nog loslopende honden aan toe.

Om sneller te worden is intervaltraining inderdaad een goede, daarmee verbeter je echt. Wat betreft je vetpercentage: met veel cardio zul je inderdaad niet veel bereiken. Krachttraining is dan effectiever, vooral icm met je hardlopen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 19 Mei 2014 11:32

Re: hardloopfrustraties

Ik krijg heel snel hele gespierde benen waardoor ze dunner lijken en totaal uit verhouding. En mensen die toeteren inderdaad!
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem44

Bericht 19 Mei 2014 11:32

Re: hardloopfrustraties

Ik vind het ook irritant dat ik al heel lang hardloop en dat er dan mensen zijn die even een paar weken trainen en mij alweer voorbij gaan. Veel mannen hoeven sowieso niet te trainen, die stuiven je sowieso met 12 km per uur voorbij en dat ziet er dan heel ontspannen uit. En dan opscheppen tegen mij, terwijl ik gewoon netjes aan het trainen ben al jarenlang, grrr!
<<

Anoniem65

Bericht 19 Mei 2014 11:33

Re: hardloopfrustraties

Loslopende honden ook inderdaad. Die helpen dan wel weer om je tijd sneller te krijgen ;)
En ik heb nog iets, voetgangers moeten toch links lopen? Bij ons loopt een fietspad helemaal om het dorp heen. Dat is 8 km dus dat loop ik heel vaak (goed verlicht, nergens over de weg). Maar ik krijg heel vaak boze blikken van tegenliggers, alsof ik aan de verkeerde kant loop. Maar wij moeten als voetgangers toch links? Dan kun je nog wegspringen als een fietser je niet heeft gezien bv. Alleen die mensen (vaak van die oudere stellen) kijken dan heel geïrriteerd en gaan dus niet aan de kant, waardoor ik over het midden van het fietspad moet of door het gras.

Krachttraining doe ik inderdaad ook, probeer er minimaal 1x per week tijd voor te maken (sportschool is een half uur rijden dus dat is altijd even passen en meten). Mijn bovenlichaam is ook wel redelijk strak (vetpercentage is daar ca 16%) maar mijn onderlichaam is een drama, ondanks al mijn squat- en lungepogingen.
<<

Anoniem65

Bericht 19 Mei 2014 11:36

Re: hardloopfrustraties

-ED- schreef:Ik vind het ook irritant dat ik al heel lang hardloop en dat er dan mensen zijn die even een paar weken trainen en mij alweer voorbij gaan. Veel mannen hoeven sowieso niet te trainen, die stuiven je sowieso met 12 km per uur voorbij en dat ziet er dan heel ontspannen uit. En dan opscheppen tegen mij, terwijl ik gewoon netjes aan het trainen ben al jarenlang, grrr!


Jaaa inderdaad! Ik train al heel erg lang (dansen vanaf mijn vierde, heel veel fietsen en allerlei groepslessen en hardlopen) en toch krijg ik het niet voor elkaar om beter te worden. Ik heb wel knieblessures gehad aan beide kanten en de fysio raadde me aan om kleinere passen te nemen en minder snel te gaan. Denk dat ik dat als nieuwe loopmanier heb aangeleerd en het beter is dat niet meer te veranderen. Ik nam altijd enorme passen (met mijn korte beentjes) en toen liep ik dus mijn knieën stuk. Ik loop ook nog steeds vooral voor de lol hoor, ik loop geen wedstrijden enzo. Maar soms voelt het idd net als falen. Vriendin van me had haar leven lang niet gesport (maar wel een lijntje en buikspieren om jaloers op te zijn) en zij bedacht ineens dat ze de halve marathon wilde lopen. We zijn samen gaan trainen (begonnen met 4 km) en binnen 2 maanden liep ze me al voorbij. Ze heeft de halve in 2 minuten korter dan ik uitgelopen. :cry:
<<

Anoniem44

Bericht 19 Mei 2014 11:45

Re: hardloopfrustraties

Ja, dat zijn echt stomme dingen. Ik hoef zelf niet persé heel hard te gaan, ik wil gewoon een lekker tempo kunnen lopen waar ik me prettig bij voel. Bij mij komt dit neer op 9.7 km per uur (ja ik weet het heel precies). Op zich vind ik het niet persé beter of slechter om hard/langzamer te lopen, als je kleiner bent, of je hebt wat kortere benen, of je hebt wel een beetje heupen, of flinke kuiten, dan is ook uit onderzoek gebleken dat het logisch is dat je langzamer loopt. Toch bestaat er altijd dat idee dat harder/sneller ook beter is, maar voor iemand die hardloopt voor zijn plezier vind ik het eigenlijk totaal niet relevant.
<<

Jip

Bericht 19 Mei 2014 12:21

Re: hardloopfrustraties

Over dat laatste ED heb ik pas een blog geschreven! Sneller of verder is niet altijd beter.
Mijn frustratie is dat ik altijd zo moe word van dat opscheppen tegenover elkaar.

En soms is het frustrerend dat trainingen super gaan en er dan net eentje tussenzit die superslecht gaat op het moment dat je het niet verwacht. En ook steeds maar weer nieuwe schoenen kopen..ik blijf aan de gang!

Of dat mensen verwachten, en ik kan niet zo goed tegen verwachtingen, dat je heel goed bent omdat ik lange benen heb en niet zo zwaar ben, tja...dan moet ik ze teleurstellen. Heel hard hardlopen lukt me nog steeds niet.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 19 Mei 2014 12:31

Re: hardloopfrustraties

Ik heb geloof ik niet zoveel frustraties. Ik vind het wel vervelend als mensen me dingen naroepen, maar dat gebeurt gelukkig zelden. Ik krijg wel regelmatig opmerkingen als ik loop, maar die zijn dan positief bedoeld ("Dat doe ik je niet na hoor!", "Goed bezig meissie").
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 19 Mei 2014 12:39

Re: hardloopfrustraties

Ik heb een heel lekkere route waar alleen maar hardlopers rondrennen en daar word ik nooit nageroepen. Sowieso heb ik dat nog maar weinig meegemaakt gelukkig.

Mijn frustratie is al genoemd: dat het zo random is wanneer het lekker gaat en en wanneer slecht. Snap er niks van.
En dat ik heel vaak m'n sportspullen niet kan vinden als ik weg wil: sportbh, telefoonhouder etc.
#teammaple🍁
<<

Anoniem44

Bericht 19 Mei 2014 12:42

Re: hardloopfrustraties

Dat soort opmerkingen vind ik juist leuk, heb ik ook wel eens gehad inderdaad. Afgelopen keer waren er scholieren op de fiets en die jongens riepen dingen als 'Kom op, mevrouw!' 'U kunt het!' Vond ik zo lief! Ook wel apart dat ik in hun ogen dus al echt een mevrouw ben, haha!

Het gaat mij meer om de seksistische opmerkingen, daar kan ik slecht tegen. Ja, ik heb een kont, ik heb tieten, maar ik hoef echt niet te weten wat de een of andere sukkel die voorbij komt op zijn fiets daarvan vindt.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 19 Mei 2014 14:16

Re: hardloopfrustraties

Heel herkenbaar, de frustraties in dit topic! Ik heb mijn rondje speciaal uitgezocht, zodat ik zoveel mogelijk van deze frustraties vermijd:
- De hele rond loop ik over fietspaden, zodat ik niet steeds stoepranden op en af hoef en niet steeds hoef uit te wijken voor vanalles.
- Over het algemeen is het een rustige route, maar niet te rustig, zeg maar. Dus weinig last van roepende mensen, honden, auto's die langzamer gaan rijden en mensen die vinden dat jij aan de verkeerde kant van het fietspad loopt. Een groot deel van het fietspad heeft als berm brandnetels, dus daar wil ik sowieso niet in belanden, zeker niet als ik in een short loop.

Verder herken ik ook dat niet sneller worden. De eerste keer dat ik hardliep was drie jaar geleden. Ik heb toen in acht weken naar de Marikenloop toe getraind en liep toen 5 km in 27 minuten. Sindsdien ben ik nauwelijks sneller geworden, ongeacht of ik nu 2x per week loop, veel intervaltraining doe, vaak dezelfde afstand loop, veel afwissel qua afstand, het maakt allemaal niets uit. Ik loop nog steeds het lekkerst met een snelheid van zo'n 10,5 km. per uur en af en toe als ik er heel goed in zit, haal ik de 11,2 km. per uur.

En ik begrijp inderdaad ook echt niet waarom het lopen soms zo super goed gaat en waarom ik soms niet vooruit te branden ben. Ik doe verschillende andere sporten, maar er is geen sport waarbij ik dit zo erg heb als bij hardlopen.

Ook herkenbaar dat het niets doet voor mijn figuur. Nu ben ik best tevreden over mijn figuur en ben ik ook vrij slank, maar ik heb een gemiddeld vetpercentage van 25% en dat wordt geen procent minder door hardlopen.

Zo, dat was het. Verder vind ik hardlopen wel nog steeds heel leuk. :smile:
<<

Anoniem112

Bericht 20 Mei 2014 14:35

Re: hardloopfrustraties

Dat ik elke keer dezelfde blessure oploop....... Ondanks aanpassen van trainigmen, schoenen, zooltjes enzovoorts...
Ga ik net weer lekker steekt weer die blessure de kop op.. :cry:
<<

Anoniem318

Bericht 20 Mei 2014 15:45

Re: hardloopfrustraties

Ik loop altijd in een bos met veel naamloze paden en veel te weinig wegwijzers en plattegronden. Mijn frustratie is dus dat ik veel te vaak verdwaal en dan uiteindelijk niet meer weet hoeveel km's ik precies heb gelopen. Laatst heb ik trouwens mijn auto teruggevonden door naar de stand van de zon te kijken, ik voelde me een echte padvinder! :thumbup:
<<

Anoniem321

Bericht 20 Mei 2014 15:54

Re: hardloopfrustraties

Heel herkenbaar, al die frustraties die worden genoemd. Bij mij is het toch ook voornamelijk de snelheid. Ik was daar zo op gefixeerd en als ik dan een keer (terwijl het wel goed voelde!) weer langzamer was, baalde ik ontzettend.
Daar gaat het plezier van het hardlopen.
Door een blessure moest ik pas op de plaats maken 2 maanden lang en nu ben ik weer aan het opbouwen. Ik merk dat mijn gemiddelde snelheid ong. 1 km p/u lager ligt dan voor mijn blessure, maar ik focus me nu vooral op het gevoel. Als het goed voelt met een langzamer tempo, so be it. Ik leer het nu los te laten.

En loslopende honden. Ik ken de weggetjes rond mijn dorp en ik weet waar ik 'veilig' langs kan lopen en waar misschien een hond van het erf af kan komen rennen. Die laatste weggetjes vermijd ik.

En als er een hond (vooral grote honden) los op de weg loopt, krijg je mij er met geen stok langs, dan ga ik terug. (ja echt!, zo'n schijterd ben ik!)
<<

Anoniem301

Bericht 22 Mei 2014 00:38

Re: hardloopfrustraties

SuzieQ schreef:En ik heb nog iets, voetgangers moeten toch links lopen? Bij ons loopt een fietspad helemaal om het dorp heen. Dat is 8 km dus dat loop ik heel vaak (goed verlicht, nergens over de weg). Maar ik krijg heel vaak boze blikken van tegenliggers, alsof ik aan de verkeerde kant loop. Maar wij moeten als voetgangers toch links? Dan kun je nog wegspringen als een fietser je niet heeft gezien bv. Alleen die mensen (vaak van die oudere stellen) kijken dan heel geïrriteerd en gaan dus niet aan de kant, waardoor ik over het midden van het fietspad moet of door het gras.



Nee, je hoort toch gewoon rechts te lopen, net als al het andere verkeer? Men loopt vaak tegen het verkeer in inderdaad, omdat je het dan aan ziet komen. Maar officieel hoor je gewoon rechts te lopen. Ik loop zelf ook altijd rechts, en als ik dan hardlopers tegenkom die wel links lopen, dus eigenlijk verkeerd, gaan ze netjes voor me aan de kant.

Ik heb één keer een opmerking gekregen over dikke tieten en een rotkop, haha. Oja, en een ander vanaf het balkon dat ik een string aan moest trekken? (Die had ik ook aan, maar goed) heb niet gereageerd maar toen ik langs rende heb ik mijn middelvinger achterop mijn rug gelegd :smile:

En twee keer dat mensen de weg vragen. Die tweede keer wilde ik doorrennen, ging die man me echt zo blokkeren en voor me staan. Heel irritant. Maar ik stop niet meer hoor, dan vragen ze het maar aan iemand anders. Er zijn bij mij genoeg anderen op de weg aan wie ze het kunnen vragen.

Maar goed, dat was het wel in de nu vier jaar ongeveer dat ik hardloop. Heb een hele fijne route met veel andere hardlopers, langs weilanden met schaapjes, paarden en geiten. Zo leuk!
<<

Anoniem301

Bericht 22 Mei 2014 00:47

Re: hardloopfrustraties

SuzieQ, heb het toch even opgezocht. Een voetganger (en dus ook een hardloper) mag zelf kiezen aan welke kant van de weg hij loopt, als het maar zoveel mogelijk aan de buitenkant van die weg is. Weer wat geleerd! Zelf loop ik het liefst gewoon rechts. Er rijden op mijn route wel auto's maar die mogen max 15 km p/u rijden. Ik heb mijn muziek nooit zo hard, dus hoor ze altijd aankomen. En als het donker is draag ik een hesje en een speciaal hardloop-lampje om mijn arm.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 22 Mei 2014 20:28

Re: hardloopfrustraties

Mensen die sneller rennen inderdaad.

Ik heb ook al een paar keer vervelende opmerkingen gehad van pubers, enorm demotiverend..

En de rondjes waarin je haast niet vooruit te branden bent, bah! (gelukkig wil het vaker wél dan niet)

Heel herkenbaar ook dat het voor mijn figuur weinig doet (helaas)! Het zal altijd wel bijdragen, maar een gezond eetpatroon doet veel meer voor mijn gevoel.
<<

Jip

Bericht 22 Mei 2014 22:02

Re: hardloopfrustraties

Toen ik een keer mijn middelvinger op stak had ik een groepje pubermeiden achter mij aan...oeps!

Ik heb nu een paar keer verhalen gehoord van hardlopers die aangereden zijn en dodelijk verongelukt. Dat is voor mij reden genoeg om links te lopen op wegen waar auto's rijden.
<<

Suusie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:30

Bericht 22 Mei 2014 22:10

Re: hardloopfrustraties

Het hardlopen op zich is al een frustratie voor me. :cry:
En dan te bedenken dat ik de Dam tot Damloop toch twee keer heb uitgelopen.
<<

Anoniem59

Bericht 23 Mei 2014 10:06

Re: hardloopfrustraties

Opmerkingen van mannen en langzaam meerijdende auto's, inderdaad. En mijn blessure. Ik ben vorig jaar in Ierland tijdens een trail hike van een klif gedonderd (jaja, elegant he) en heb daarna urenlang op een geblesseerd been gelopen naar de bewoonde wereld. Die blessure speelt nog steeds zo nu en dan op als ik gevoelig ben.

Toen ik volop in de burn-out zat kon mijn lichaam ook niets meer. Je kon me bij 2K al opvegen. Dat was zo frustrerend en vreselijk dat ik mezelf echt idioot gepusht heb want ik accepteerde dat niet van mezelf. Tot ik kotsend en duizelig langs de route stond en mijn vader me moest komen halen, dat was het dieptepunt. Nu ben ik een stuk gezonder weer aan het opbouwen. Ik ben nog niet op het oude niveau, maar ik ben ook nog herstellende. En dit is in elk geval gezonder zo.

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers