Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Consult gyn op eigen verzoek

<<

Anoniem113

Bericht 15 Mei 2014 20:23

Consult gyn op eigen verzoek

Vandaag hebben we opnieuw een groeiecho gehad. De kleine loopt gemiddeld 1,5 week op groei. Zijn buikomtrek werd echter berekend op 41+6 met een termijn van 36+2. Gewicht werd op 3300 gram geschat.

Morgen heb ik weer controle bij de verloskundige en gaan we deze uitkomst bespreken. Eerder afgesproken is dat als de baby groter is er met 39 weken wordt gestript en bij 40 weken word ingeleid. Gezien mijn eerdere totaalruptuur ben ik daar wel blij mee. Dat wil ik niet nog eens. Maar nu de baby van de buik zo extreem voorloopt zou ik toch graag advies van een gyn willen zodat we zeker weten dat de baby niet gevaarlijk dik wordt.

Kan ik zelf een consult aanvragen of moet de vk mij doorverwijzen? Ik denk namelijk dat ze me weer een zeur vinden omdat ik er weer over begin (groot kind, ruptuur etc) en dat ze me niet willen doorverwijzen maar het zelf willen bespreken en afspraken maken.

Wat zouden jullie doen?

Sorry voor mijn gezeur verder :redface:
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 15 Mei 2014 20:40

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Ik zou even het gesprek van morgen afwachten. Daar kan je je vragen stellen en dan eventueel, als de antwoorden voor jou niet voldoende zijn of je meer geruststelling oid nodig hebt, een doorverwijzing vragen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem 82

Bericht 15 Mei 2014 20:40

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Ik denk dat je daar wel voor moet worden doorverwezen. Ik zou zelf denk ik mijn zorgen uiten en bespreken wat je dwars zit en graag zou willen. Proberen kan altijd, en al zouden ze het misschien liever zelf oplossen, het is toch jouw lijf en jouw bevalling.

Ik liep trouwens al bij de gyn, maar heb daar ook meerdere keren mijn zorgen geuit. Hier liep hij gemiddeld gezien niet voor qua algemene groei, alleen zijn hoofdomtrek liep wel een aantal weken voor. En aangezien het hoofd er toch als eerste door moet was ik daar ook niet gerust op, als dat zoveel voor zou blijven lopen. Gelukkig werd ik serieus genomen en hebben we afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld dat ze niet onnodig eerst allerlei ingrepen zouden gaan proberen als ze ondertussen al zouden twijfelen of hij niet te groot zou zijn. Uiteindelijk bleken hier de metingen er gelukkig gewoon naast gezeten te hebben en was hij met alles vrij gemiddeld, maar ik was wel blij dat ik kwijt had gekund waar ik mee zat en dat er naar geluisterd was. Ik zou het zelf dus in elk geval proberen aan te geven, en er eventueel gewoon echt op staan doorverwezen te worden. Een totaalruptuur lijkt me namelijk best heftig, is niet een kleinigheidje waar je je druk om maakt.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 15 Mei 2014 20:41

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Ik zou gewoon eens bellen naar de afdeling gynaecologie wat zij ervan zeggen en of zij het nodig achten. Het zou kunnen zijn dat je de kosten voor de afspraak wel zelf moet betalen als je vk je niet doorverwijst. Maar als jij eerst informeert naar de mening van de afdeling gynaecologie en met dat verhaal naar je vk gaat, als de gyn het wil zien, kan ze het moeilijk weigeren natuurlijk.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Patsy

Bericht 16 Mei 2014 07:21

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Ik zou eerst even het gesprek van vandaag afwachten, en de verloskundige vertellen dat je je zorgen maakt. Als de verloskundige je niet gerust kan stellen dan zou ik contact opnemen met de gynaecoloog.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 16 Mei 2014 08:22

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Ik denk de de vk wel kan inschatten wanneer ze je doorstuurt, mijn ervaring is dat ze dat eerder te snel doen dan te laat maar dat is misschien vk afhankelijk.

Wat ik wel zou doen is nagaan waardoor je de totaalruptuur hebt opgelopen (waren er complicaties waardoor alles heel snel ging op t laatst, had je persweeen of heb je op eigen kracht geperst? Wat voor houding had je, liggend op je rug of gehurkt? enz) en wat je deze keer anders kunt doen om het te voorkomen. Het komt op mij over alsof je er erg veel angst voor hebt (wat wel begrijpelijk is na zo'n ervaring). Als je het vertrouwen weer terug krijgt is de kans op complicaties een stuk kleiner.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem113

Bericht 16 Mei 2014 10:30

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Bedankt voor jullie reacties!

De reden van de totaalruptuur (en mijn gekneusde stuitje) kwamen omdat T aan de grote kant was. Door zijn gewicht heeft hij tijdens de bevalling niet alleen tegendruk gegeven aan het schaambot maar ook veel op mijn stuitje. Ik heb ook ruim anderhalf uur geperst. Hij was gewoon te stevig/groot.

Ik ga het vanmiddag met de verloskundige bespreken. Ik heb dit echter al twee keer gedaan en toch heb ik steeds het gevoel dat ze er zo makkelijk overheen praten. Met zinnen zoals "ach, de kans is niet groter" "als ik zo aan je buik voel dan haalt dit kindje echt dat gewicht niet". Bij T zei de verloskundige nog tijdens mijn bevalling dat ze hem niet groot schatte maar rond de 3500 gram. En tada daar kwam 4310 gram uitzetten. Haar reactie en die van de kraamzorg waren dan ook " wow die moeten we echt even wegen wat een stevige kerel"

Ik weet het gewoon niet zo goed. Ik ben idd bang voor herhaling van de totaalruptuur maar ik schrik ook als ik tijdens de echo zie dat de buikmeting van de baby gewoon al op 41+6 uitkomt. Dat kan voor de baby toch ook niet goed zijn? Gister was ik 36+2.

Wie weet maak ik me ook druk om niets maar. Fijn dat jullie even naar mijn verhaal willen luisteren en advies geven :hug:
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:07

Bericht 16 Mei 2014 10:36

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Ik snap je zorgen en ik zou deze ook zeker met je verloskundige bespreken. En als je je prettiger voelt bij een consult bij de gynaecoloog daar ook om vragen.

Verder wil ik je nog de epi-no meegeven als optie; een trainapparaat voor je bekkenbodem wat je vanaf week 37 kan gebruiken en wat een positief effect lijkt te hebben op het aantal en de ernst van de rupturen bij vrouwen die dit gebruikt hebben.
Afbeelding
<<

Le Chat Noir

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:54

Bericht 16 Mei 2014 13:29

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Kan me je zorgen voorstellen! Zeker bespreekbaar maken.
Je hebt wel altijd een doorverwijzing naar de gyn nodig voordat je daar terecht kan. Maar als je er op staat...dan kom je daar vast wel. Sterkte!
Afbeelding
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 16 Mei 2014 13:30

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Succes vanmiddag! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de buikomvang erg groot vind, ik snap dat dat je niet lekker zit. Bij de groei echo's die ik krijg was dit de belangrijkste factor waar ze naar kijken begreep ik. Ze meten ook het hoofdje en de benen maar de buik was het belangrijkste zei de gyn laatst. Ik hoop dat de vk je doorstuurt naar de gyn!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 16 Mei 2014 13:42

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Knillis schreef:Succes vanmiddag! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de buikomvang erg groot vind, ik snap dat dat je niet lekker zit. Bij de groei echo's die ik krijg was dit de belangrijkste factor waar ze naar kijken begreep ik. Ze meten ook het hoofdje en de benen maar de buik was het belangrijkste zei de gyn laatst. Ik hoop dat de vk je doorstuurt naar de gyn!


Mijn dochter was te klein, en ook daarbij was vooral de buikmeting doorslaggevend. Ik zou dus zeker aandringen op een bezoek aan de gyn en het anders via de huisarts proberen te spelen.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 16 Mei 2014 19:56

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Clapperdie hoe ging het bij de verloskundige?
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem113

Bericht 16 Mei 2014 20:47

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Het gesprek bij de verloskundige was goed. Ze was meteen akkoord dat ik een consult aanvroeg bij de gyn. Ze wilde het liefst ook meteen nog een groeiecho om te kijken of in het ziekenhuis dezelfde meting kwam dan bij het echobureau maar daar was geen tijd voor maandag. Ik heb maandag dus het gesprek met de gyn aan de hand van mijn groeiecho van gister.

Maandag krijg ik ook een uitgebreide suikertest, met zo'n drankje, het wordt een echt ziekenhuisdagje.

Doel van dit alles is op te bepalen tot wanneer we de zwangerschap uiterlijk laten doorlopen. Ik met blij met dit alles en ben erg benieuwd wat er uit het gesprek komt.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 16 Mei 2014 20:50

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Fijn dat de vk zo meedenkt. Succes alvast maandag!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:38

Bericht 16 Mei 2014 20:55

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Fijn dat ze gelijk met je meeging hierin een dat het goed onderzocht word. Ben benieuwd wat de gyn maandag zegt, en wat de suikertest uitwijst, hopelijk valt het uiteindelijk wel mee.
<<

Patsy

Bericht 16 Mei 2014 21:52

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Fijn dat de verloskundige er net zo over denkt als jij. Succes alvast!
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 17 Mei 2014 13:07

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Wat fijn! Succes
<<

Anoniem113

Bericht 20 Mei 2014 10:59

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Gister heb ik mijn afspraak met de gyn gehad.

Het was een aardige man die aangaf dat mijn vraag eigelijk was "dokter kijk in je grote glazenbol". Ik moest daar wel om lachen want inderdaad als je het zo bekijkt. De kans op weer een totaalruptuur maakt niet uit of ik nou met 38 weken beval dan met 41. Er zijn namelijk ook vrouwen met een ruptuur met een klein kindje. Hij adviseerde wel een knip op voorhand. Hij gaf aan beter een knip dan een totaalruptuur. Ben er nog niet helemaal over uit wat ik daarvan denk.

Hij heeft nog een echo gemaakt en gevoeld. Qua meting kwam hij ietjes kleiner uit dan de groeiecho van vorige week. Hij heeft goed gevoeld aan de baby en gaf aan dat het inderdaad een groter kindje is maar verwacht niet dat hij het gewicht van zijn broer haalt. Omdat hij het wel met mij eens was dat een bevalling met 42 weken en deze groei een grotere kans zou geven op een ruptuur hebben we met 38+6 een nieuwe afspraak staan. Dan wordt er inwendig gekeken of er als iets gaande is wat een beetje geholpen/gestimuleerd kan worden. Bij deze afspraak wordt ook een datum ingepland voor inleiden. We hebben afgesproken niet over de 40 weken heen te gaan. Dus uiterlijk in week 39 wordt de baby geboren of in ieder geval de bevalling ingeleid.

Ik ben blij met deze afspraken al hoop ik dat de baby nog steeds zelf komt. Maar voor het geval dat de baby van plan is om tot 42 weken te zitten ben ik blij met de grens van 40.
<<

Anoniem134

Bericht 20 Mei 2014 11:03

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Fijn Clapperdie, dat er zo goed naar gekeken is en dat je nu in ieder geval weet dat je niet over die 40 weken heen gaat.

Zou een knip een totaalruptuur dan voorkomen? Bij mij hebben ze ook een knip gezet maar heb daar niets van gemerkt op gigantisch lang hechten na, na afloop.
<<

Anoniem113

Bericht 20 Mei 2014 11:05

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Een knip kunnen ze dan zo zetten dat het niets beschadigd wat een totaalruptuur wel doet. De vorige keer was mijn kringspier bijna helemaal door. Je kan je voorstellen wat een problemen dan kan geven als dat niet goed hersteld. En door de knip heb je wel de extra ruimte maar dan gunstiger geplaatst.
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:38

Bericht 20 Mei 2014 19:50

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Fijn clapperdie dat de gyn zo met je meedenkt, en een knip is misschien ook geen fijn idee, vooral omdat je nu al weet dat ze gaan knippen, maar hopelijk voorkom je hiermee wel ergere problemen. Mijn zoontje woog 5 pond bij de geboorte en ik had 4 rupturen, achteraf dacht ik, hadden ze maar geknipt!
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 20 Mei 2014 20:07

Re: Consult gyn op eigen verzoek

Wat fijn Clapperdie! Hoop dat je hiermee alles kunt voorkomen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers